Ja, det där med att "hästen ska få vara häst" = gå på bete har jag väldigt lite förståelse för. De kan få vara hästar på annat sätt även om jag kan förstå att beta hela tiden är en berikning och ett beteende som kan behövas så har vi för bra gräs och för "bra" hästar för det.
Jag brukar kontra med att de får vara hästar men kanske inte så många år.
Jag brukar kontra med "tycker du att den där solbelysta vallen med produktionshö ser ut som en hästs naturliga habitat?"
I mitt huvud . Orkar inte säga så mycket i verkligheten. Det kanske blir ett "men det där är inte ett hästanpassat bete, förr i tiden skickade man hästarna till skogs på sommaren" om personen behagar lyssna.
Jag tycker att bete är jätteviktigt för hästars välmående, och jag tycker det är oetiskt att ha en torr och tom hage året runt. Men behovet av att få beta kan lösas på så många olika sätt: skogshage, skuggad gräshage, stripbete, extremt begränsad tid, och framförallt få ner hästen i vikt så att hormonerna återställer sig.
Den där sista punkten är obekväm för folk. Hästen är fet på grund av ägarens misstag, det finns ingen väg runt det faktumet. Och folk gillar inte att erkänna för sig själva att dom gjort fel. En del hästar är svåra att få ner i vikt, det krävs för en del hela paketet innan vikten börjar sjunka: noggrann foderstat (både räknad och med öga), gå otäckad på lösdrift, berikad hage som uppmuntrar till rörelse, aktiva hagkompisar, och motion. Rejäl motion, med flås.
Men för de flesta hästar räcker det att man ändrar på maten och rörelsen. Kan hästen inte ridas så får ägaren ta på sig joggingskorna. Framförallt är det svårt att få ner lättfödda boxhästar i vikt är min erfarenhet, men på ett kalorisnålt hö och lösdrift går de flesta ner rätt fort.