Sv: Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..
Skulle vara intressant att få en detaljerad redogörelse för vad du skulle göra med en häst som har 15 resp. 10 graders hovbensrotationer på båda fram, samt även en lindrig sänkning på den hoven där hovbenet roterat mest.
Mig veterligt så uppträder detta
aldrig i det akuta skeendet utan är en secundär påföljd av bristande behandling i det akuta stadiet.
Orsaken till detta kan vara många som bl.a. hästägarens förståelse för att individen drabbats av ett akut fånganfall. Avsaknad av att i det akuta läget kontakkta veterinär för snabb omgående behandling,(kan även bero på veterinärens prioritering av fall beroende på hästägarens trauma beskrivning/ hästägarens ekonomiska situation där man anser att man bör avvakta en tid för att se om hästen blir bättre innan man beslutar sig för att ta den extra kostnaden)
Ett annat fel som ofta uppstår är hästägarens "iver" att så snart man inte längre synligt kan påvisa att hästen är obekväm återplanterar individen i den miljö/det bruk/den foderstaten/dom belastningsförhållande som va grunden till det onda.
Enligt beprövad veterinärmedicin så
skall en häst som utsätts för fång (eller misstänkt inneha ett aktut fånganfall)
omgående behandlas av veterinär med smärtstillande/antiinflamatorisk med
strikt boxvila på mjukt djupt underlag. Så snart hästen är så bekväm att den
villigt kan lyfta på varje ben av sina fyra så ska hovslagaren ta av skorna, verka tillbaka tån in i lamellranden och över tådel frilägga all belastning över hovbensspetsen. Detta för att ödemet ska kunna finna en utväg från kötthoven och ingen belastning ska ske över själva hovbensspetsen. Underlaget ska vara så djupt och mjukt att individen utan yttre påverkan kan avlasta djupa böjsenans belastning för att undvika rotation och även utan yttre inverkan kunna belasta hela sulan för att undvika hovbenssänkning.
Detta första stadie i behandlingsplanen brukar ta ca 3-6 månader, steg 2 är att sko upp individen med lämpligt individuellt sjukbeslag med total belastning över hovens hela bäryta från strålens 1/2 tredjedel sett från strålspetsen för att stabelisera hovbenets bakre del och avlasta djupa böjsenan.
Under hela denna första tid i behandlingsplanen (ca 3-6 månader) gäller
strikt boxvila som ovan och framför allt!!!! Hästägarens tankar om vad som utlöste detta fånganfall och åtgärda orsakerna. Ett fånganfall utlöser mellan 24-48 timmar efter att individen utsatts för en omställning som är fångframkallande.. Detta gäller dock inte belastningsfång.
Med tanke på hästens hornproduktion och framför allt ökad hornproduktion av trauma som påverkar hovarna så har vi en rehabelitering och "ganska" stabil hovstatus efter ett år, man bör dock ha i åtanke att en fånghov under all framtid har en viss försvagning i sin struktur.
Det som stöder mitt påstående är främst Strömsholms kliniks fallbeskrivningar och % av helt återställda individer. Det som lätt blir missvisande är hästägarens brist på att fullfölja behandlingsplanen strikt.
Jag förstår att många hästägare i första läget tror att individen är ömfotat, har en hovböld, eller utsatts för felaktig hovvård. Det jag skulle önska är att man i första läget omgående behandlade hästen som en fånghäst och så snart som möjligt bad expertis (Veterinär/hovslagare) så snart som möjligt komma ut för att bekräfta eller dementera. Detta är för den enskilda individen ett mkt kortvarigare lidande än kroniskt fång. Jag förstår oxå hästägare som så snart det akuta avtar och individen inte enligt ägaren uppvisa obekvämhet tror att hästen är återställd. Tyvärr så har ofta smärtstillande medel en fals spegelbild, detta gäller både människor och djur.
Vad gäller foderrelaterad fång så startar det alltid med en förgiftning i mag tarmsystemet, tarmfloran rubbas av en eller annan orsak..
Jag vill än en gång poängtera vikten av att börja med att analysera själva hästens grundförutsättningar och främst under denna samt kommande månad.
Se till att hästen har en optimalt fungerande mag tarmbalans och att hela kroppens inre organ får den hjälp som så många produkter erbjuder. Ett konstant intag av dessa produkter är både förebyggande och leder till att individen klarar av övriga "misstag" i högre utsträckning.
Slutligen: Tänk på att hästen är en gräsätare och med det vill jag ha sagt gräs och hö, ha alltid en analys på det grovfodret som utfodras och utfodra utifrån bruk,arbete och näringsbehov..
En vildhäst ser man mkt sällan drabbas av fång men dom finns,, i vår värld för dagen kan man utläsa att det är mer en regel än undantag.
Vad gör vi för fel i vår hästhanterin? Läs
VI för hästen har inte gjort ngt fel.