Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..

Sv: Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..

Dessvärre är det nog så att det ofta är svårt att inte misstolka dig utifrån det du skriver på forumet, du blir ofta förvånad att man tolkar det man läser, kanske är det du som skriver otydligt?

Jag tycker heller inte det är någon höjdare att ha en häst som är fångbenägen. Men vad gör man, när faktum är konstaterat?

Jag har valt att, i görligaste mån, låta hästen leva på samma villkor som de övriga. Därför går den t ex utan munkorg, när den verkar klara av det.
När det andas fång-på-väg så åker munkorgen på och därefter sitter den där under x antal månader. Under denna tid fungerar hästen precis som vanligt med dom andra, med reservationen att munkorgen inte är så värst populär.
Större än så är faktiskt inte problemet.

LIA

de flesta insatta i fång ngntsånär skulle nog svara annorlunda än ditt eget resonemang. vad man gör? betydligt mer drastiska åtgärder än att sätta på munkorg och sen låta saken bero och räkna med att det avklingar för att det gjort det några gånger innan.

din avslutning att större än så är inte problemet, gör att det lätt läses som att du förringar faktumet att den får upprepade fång anfall gång efter gång. Eftersom den får det, så är ju inte sättet den hålls på klockrent, eller hur? Varför då inte titta vidare på detta för att undvika att det händer? Det finns rätt mycket du kan åtgärda med tanke på det du beskriver, dvs den får gå ute som vanligt precis som övriga hästar, plus eller minus munkorgen, punkt slut.

snap!

"tonläget" är ju iaf. väldigt underhållande :-D

Vilken grad är det när hästen rör sig villigt på alla sätt men det märks (vet inte vad jag ska använda för ord här, eftersom allt vrids och vänds till det mest tänkbart negativa) "något" i skritt, men inte i trav eller på några andra "fång-sätt"? 0,003??

Du har fått skalan, det är väl bara att sätta in hästen där det passar. Du har själv beskrivit det som "stappligt".

Jag "låter" inte hästen få fånganfall gång på gång. Jag minskar risken med munkorg under dom perioder och tillfällen jag ser risken öka, grundat på dom erfarenheter vi fått med denna häst.

Du skriver själv att du låter hästen gå utan munkorg och håller bara koll. Antagligen passar din hästhållning inte den här hästen eftersom den får upprepade anfall.

Fång är INTE kopplat till "grästider" eller ens till bete. Det är heller inte, sett till vår erfarenhet här, automatiskt kopplat till antal timmar på bete eller annat ätande. Snarare mängden/tid eller totalt intagande.

Ligger det på mängd/tid el. totalt intag så finns ju utmärkta sätt att begränsa detta. Så att hästen inte behöver få ytterligare anfall.

Vem är du att diskvalificera det sätt som jag hanterar frågan på? Du vet ju inte ens i vilken utsträckning, eller ens om, hästen upplever några problem. Är det ditt sätt att ta ansvar, att se dödandet som självklar lösning på allt?

LIA

Jag är Sar, vem är du som låter din häst få fånganfall utan att göra något märkbart åt det förutom att slänga på en munkorg då och då när den är "stapplig"?
Jag har ju bara den beskrivning du själv gett att gå på. Är det något fel på den så är det ju bara att ändra.

Dödande kan helt klart vara en lösning när man inte är beredd att ändra sin hästhållning så att den passar hästen. Eller när inskränkningarna i hästens naturliga beteende blir så stora att man inte bedömer det som värdigt bara för att hålla hästen vid liv.

Är man däremot beredd att ändra sin hästhållning så att den passar hästen och den därigenom kan undvika anfall ser jag ingen anledning av avliva den.

Japp,jag skulle definitivt skämmas som en hund om han fick fång och anklaga mig själv och ingen annan. Jag skulle aldrig komma på tanken att börja skylla på ditten och datten omständigheter, eller att anse att "jamen det var ju inte så farligt". Fast hur du kan tycka att ett lite runt fullblod antas ha fett depåer som en ponny eller traditionellt överfet häst, har jag i.o.f svårt att fatta : )

Han är lättfödd året runt, så han kräver konstant vaktande, inte bara betes perioden : ) Jag ser nog också en viss skillnad mellan en häst som är lite i överhull en månad i samband med bete, än en som hålls i åratal, överfet, utan att man gör ngt åt det.

Nu missförstod du - igen. Jag har ingenstans pratat om depåer, det är du som gör det.

Det jag skrev, är att OM ditt fbl hade fått fång, av att äta en olämplig växt eller någon matade honom med nåt eller liknande, när den blivit rund där första gången (dvs när du märkte att den hade lätt att bli det), så hade det funnits folk som kritiserat att den var rund, och att du låtit den vara det.

Samtidigt som det ju var första gången det hände, så jag anser inte att du de facto hade gjort något fel att skyllas för. Alla gör - omedvetna - misstag, och lär sig t ex exakt hur lätt- /svårfödd en häst är genom trial and error. Precis som du gjorde. Hästen blev för rund, du åtgärdade det, drog ner, hittade rätt läge och alla glada. Men du hittade inte rätt läge direkt från dag 1 sas.

Likadant kan det faktiskt vara för de med tjocka/feta ponnyer, med skillnaden att de i princip pang poff går upp, och det är ett helsike få ner dem, och för den delen hitta var 'lagom' ligger.

Därför dömer jag aldrig 'förstagångare' och/eller de som sett och försöker men inte gått i mål. Och det var det jag menade med att alla har misslyckats/haft fel i ett antagande etc, och det är en kortare eller längre period av trial and error.

Om en häst blir rund men inte fet av fritt bete, så om man då sätter på den munkorg nästa år, i tron att det ska nå nivån lagom, och hästskrället istället blir ännu tjockare, ja då får man ge sämre betet, begränsa betet etc, och helt enkelt fortsätta försöka hitta landet lagom. Det innebär ju inte automatiskt att man 'skiter i det'. Man har dock underskattat betet/överskattat hästens behov. Dvs det tar en del trial and error för att 'hitta rätt'.

Däremot om hästen även nästa år släpps på fritt bete, då har man struntat i det, och då dömer även jag. Erkännes.

Och? Nu är det ju fortfarande så att jag aldrig haft en fånghäst, och om du läser det jag skriver så ser du att jag bedömer chansen att någon får fång av att äta en växt, eller att den visar sig ha ngn underliggande sjukdom som inte i sig är ett sekundär problem inte ett primärt problem, är mycket liten.

Din egen ponny gick inte upp pang poff, den var smällfet betydligt längre, så jag tycker att du jämför ngt som inte är jämförbart, det är en jäkla skillnad på lite gräsmage och fett depåer : ) Men du har ju gjort ett snyggt jobb nu att banta den iallafall.

har du problem med att jag skulle skämmas som en hund och se till min egen hantering i första hand, än att försöka bortförklara det med andra omständigheter?

Nej, min ponny var inte smällfet innan. Däremot var han tjock, förnekas icke. Men det var just pga det jag beskrev. Att jag helt enkelt felbedömde vilken/vilka insatser som skulle ge lagom nivå.

Jag har aldrig frånsagt mig att det var 'mitt fel' att han fick fång. Däremot var det inte av 'jag bryr mig inte', men jag felbedömde hur stor påverkan insatser av munkorg och sämre bete skulle ha.

Men fånganfallet förra sommaren - var absolut mitt fel.

Du kommer aldrig förstå vad jag menar med det jag försökt förklara tre ggr, då det inte för en sekund handlar om dina hästars risk/inte risk för fång, utan handlar om att alla djurägare någon gång felbedömt, och att det är trial and error att hitta rätt, mer med vissa, mer med andra. Men jag ger upp, jag kan nog tyvärr inte förklara det bättre.

Nu tar jag bara sista inlägget...

Var har det gamla sunda tänket runt gräs tagit vägen, oavsett vad fång beror på så ökar ju antalet hästar som får det varje år. I vårt upplysta samhälle...

Jag är av gamla skolan då jag har många ponnyer och vi är jätteförsiktiga. Hästarna går kvar i vanliga rasthagar en bit in i juni. Helst ser jag att bonden har slagit av mitt gräs en gång innan hästar släpps där. Ponnyer som jag misstänker kan vara fångbenägna för börja med att gå i en nedbetad hage och först in i juli kan jag tänka tanken att låta dom få mer gräs, då näringen i gräset har sjunkit. Nu har jag inga feta ponnyer men skulle det finnas såna så får dom gå i bantningshage hela sommaren. Det är inte snällt mot ponnyn på något sätt att låta den bli smällfet och för mig är en redan fet ponny mer fångbenägen. Och redan på våren när det första gräset kommer så minskar jag ner kraftfoder på ALLA ponnyer. Det är krut i det första gräset. Om det sedan är frostnätter så får hästarna faktiskt stå inne lite längre på morgonen, till kl. 10-10.30 då frosten släppt. Dom kan gå ute ända till kvällen sen så det är ingen panik. Nu har vi tävlingsponnyer så dom går aldrig ute dygnet runt heller men dagbete får dom gå på, självklart då anpassad för varje individ.

Jag skulle aldrig drömma om att släppa ut vuxna ponnyer på bete i maj och låta dom gå där. Det är ett himla pussel och "mota olle i grind"-tänk för att slippa fång. Och har man nu tagit på sig att ha häst så kan man inte bara slänga ut den på bete i 4 månader hur som helst. Och har man nu haft fång på en häst så är det passning resten av livet och då får man ordna det för hästen även om det innebär "stalljobb" även under sommarmånaderna.

Jag har haft hästar och ponnyer i 35 år och ALDRIG haft fång på någon.

Kan problemet möjligtvis vara att många inte har tillgång till bete hemmavid, utan hästarna går i tämligen gräsbefriade hagar fram till betet - och då förväntas de klara av att stå ute dygnet runt med obegränsat med bete?

Vi har väldigt mycket bete i vinterhagarna framåt vårkanten och brukar börja "skola in" pållarna i sommarhagen i maj (i början nån timme om dagen, och ökar sen) för att släppa dygnet runt framåt midsommar. I år har vi dessutom delat sommarhagen så att de som har lätt att lägga på sig går på den "magra" halvan. (Dessutom kan vi hålla isär de två som absolut inte klarar av att gå i samma hage).

Mina hästar har inte fått gå ut på bete än. När tom min vinterhage exploderar av gräs (de brukar hålla sig till precis lagom magert så att ponnyn kan gå där). Så i år vet jag faktiskt inte alls om jag kommer att släppa dem dygnet runt för alla mina hästar har lätt för att lägga på sig extra vikt.

I år verkar det bli ett optimalt år för både växtdel och insektsdelen :devil: för aldrig någonsin har vi haft så mycket mygg här. Vi bor vid havet och brukar aldrig ha några mygg. Men i år är det större och agressivare än någonsin.

Alla har ju tyvärr inte den möjligheten att hålla häst, står man installad så får man många gånger rätta sig efter de hagar och regler som finns. Få stallägare har möjlighet att uppfylla hästägarens krav, medan ett fåtal kan och vill vara till stor hjälp.

Jag har stått i båda sortens stall med mina och vet många som har det så. Det vore rena drömläget att ha eget när man har sjuk häst, har man inte det så får man göra så gott det går eller flytta. Men går det inte att hålla hästen utifrån det man har att tillgå så tycker jag att man skall ge bort till någon som kan eller avliva hästen om den uppvisar lidande eller inte kan få ha ett för den bra hästliv.

Tycker allt för många fortfarande har hästarna på vinterhage utan eller med minimalt gräs och så pang på ut med dem på bete 1 juni. Flertalet ridskolor hos oss gör lika dant, sand/jordhagar och så från ena dagen till nästa ut i sommarhage fullt av gräs och så åker hästarna fram och tillbaka.

Att ha det på sådant vis på ridskolor och i privatstall lär ju knappast nästa generation fång vett -och etikett.

Jag har ju dock varit med om (inte i år, och inte min häst) häst som bara distriktare kollat på som blivit diagnosticerad "lindrig fång", som inte blivit NSAID-behandlad, faktiskt inte alls om jag uppfattade det rätt eftersom det redan hade börjat gå tillbaka när veterinären var ut (väldigt lindrigt som sagt).
Till saken hör att ingen av de iaf tre hovslagare som jag personligen vet om har tittat på hovarna tror för en sekund att det var fång det rörde sig om. Inte jag heller, för jag har faktiskt aldrig varit med om just den situationen i samband med fång, även om det säkert kan hända. Det som hände var alltså hovömhet (hästen var avskodd något halvår innan med rätt kassa hovar tidigare, och höll fortfarande på att ställa om sig, reds inte, det var vår = gegga och mjukare hovar) den magrade av ordentligt från att ha varit i normalhull.
Det troliga i mina öron var snarare att den, oavsett vad man väljer att kalla det, fick problem med magen pga dålig hygien på grovfodret. Då hade jag personligen kunnat tycka att "fångkänning" hade varit ett enkelt sätt att försöka förklara diagnosen snarare ett sätt att diagnosticera fång som någon slags allti-i-allo förklaring på något som eg. inte undersökts ordentligt och egentligen inte visat särskilt stora tecken på just fång. Fång är ju ändå något som kan sänka värdet och efterfrågan på hästen vid ev. försäljning, liksom luftvägsproblem t ex.

För att gå tillbaka till sakfrågan: jag skulle nog skämmas om pålle fick fång, ja. Sen tycker jag inte att det är något man ska göra, eller behöver göra, utan det är vad jag själv hade gjort. Därför att trots allt så kommer både kolik och fång ifrån något. Hästen själv kan knappast anklagas för det hela och jag som hästägare har det slutgiltiga ansvaret för allt som händer runt hästen, nåja, det allra mesta iaf. Framförallt är jag den som kan påverka det.
Det är ju en sak om de åker på något smittsamt eller går och skadar sig i hagen. En annan om de åker på "välfärdsproblem" eller blir dåliga i magen. Även om jag har förståelse för andra vars hästar drabbas av sånt så skulle jag nog ändå klandra mig själv för att om man hade varit uppmärksam och verkligen tagit hänsyn till (och tagit tag i) detaljer så hade det troligen på ett eller annat sätt gått att undvika. Men det är mänskligt att fela och lätt att vara efterklok - något jag tänker om andras hästar drabbas av det! :p

Jag skulle aldrig drömma om att släppa ut vuxna ponnyer på bete i maj och låta dom gå där.

Men håll med om att det är väldigt bekvämt att slippa daglig mockning,, hinna tvätta stallet innan man åker på semester i två månader.;)

Det vore ju rena miraklet om hästar höll sig friska bara för att man har dem hemma...

Men för mig personligen och säkert håller fler inacc. med mig så är det fan så mycket lättare att sköta om sin häst och kunna erbjuda ex. hagmark eller det boende den behöver om man hade eget.
Man skulle även slippa att slåss med näbbar och klor och försöka hitta ny stallplats för att få till en lösning och man skulle slippa all extra energitömning det går åt att övertyga folk i ens omgivning att man har sjuk häst som behöver en ny livstil.

Det vore ju rena miraklet om hästar höll sig friska bara för att man har dem hemma...

Men för mig personligen och säkert håller fler inacc. med mig så är det fan så mycket lättare att sköta om sin häst och kunna erbjuda ex. hagmark eller det boende den behöver om man hade eget.
Man skulle även slippa att slåss med näbbar och klor och försöka hitta ny stallplats för att få till en lösning och man skulle slippa all extra energitömning det går åt att övertyga folk i ens omgivning att man har sjuk häst som behöver en ny livstil.

Men varför inte skapa en kontaktlänk där dom med känsliga hästar kan kanske gå ihop och hyra in sig i ett stall över sommaren. Ett problem för fånghästar är ju att de får gå ensamma kvar när alla andra går ut på bete (kanske därför man chansar också) men det borde finnas många fler som sitter i samma båt. Och då kan man dela på arbetet också. Som jag skrev så är det pyssel med en fånghäst med det är pyssel också att se till att de inte får det.

Så då påstår jag att har man inte råd med egen gård och egen hästhållning,, då ska man inte ha häst!!!:idea:

Allvarligt, min ringa erfarenhet påvisar bestämt att under dom sista 10 åren så har det blivit vanligare med fång hos just nyblivna hästägare med egen nyinskaffad gård. Jag har ingen forskning som stöder detta påstående men min tro är att det beror på den sk. "gröna vågen"

Folk flyr stan och ska skaffa egen gård på landet, btw så måste man även på gården ha djur och hästar är naturligtvis det första djuret man införskaffar (efter att man tagit med sin "stadshund"). Katt tillhör oxå enligt "reglerna" att man ska ha på en egen gård på landet. Naturligtvis ska alla djur leva naturligt för så har man läst i all information man tagit del av innför "flytten från stan". Naturligt vis har man kvar sitt arbete i stan vilket innebär att man dagligen med bil pendlar mellan och eftersom båda familjemedlemmarna har olika arbetstider så krävs det två bilar och totalt en daglig körsträcka t.o.r. på ca 10 mil ggr 2 bilar. Man gör allt för att bo i den friska lantliga luften och under dagtid,, ja då är gården helt utan uppsikt för djuren lever ju naturligt så vad kan hända??

Detta är skrivet med en viss "spets" men absolut inte påhittat i många fall.
Därmed vill jag säga att fång i många sammanhang inte är en skamlig åkomma, utan bara skamligt när det uppkommer i ren brist på grundläggande kunskap.

Så kan man se det men det innebär också att jag har inte haft en enda sovmorgon sen många år tillbaka. Vi har inte heller varit på längre semester än två dagar och jag jobbar på okvalificerat jobb på obekväma tider för att hästarna inte ska vara utan tillsyn hela dagarna. Så visst är det jättesmidigt.

Tyvärr handlar det om prioriteringar.....det är ju jättesmidigt att släppa hästen på bete hela sommaren...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 187
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 643
Senast: TinyWiny
·
Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 620
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 288
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd