Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..

Sv: Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..

Mja, han står förstås på gängse behandling och är snaggad och snygg. Naturligtvis låter en semester vid Röda Havet som en bättre idé... Ska överväga det alternativet!

Jag kan mkt väl tänka mig att man råkar ut för det som veterinär.
Det måste vara jättejobbigt, hade i alla fall jag tyckt. samtidigt så kan man förstå hästägaren. det är ju inget fel på hästen.

kl
fullblod och andra stora hästar har inte alls samma ärftliga benägenhet till nedsatt insulinresistens. De bildar inte fettdepåer på samma sätt. Jag tror att det är svårt att förstå hur det är att ha en sådan häst om man aldrig har haft ngn själv. Jag tyckte det i alla fall.

det är lätt att tycka att man är jättebra på att ta hand om sina hästar om man har fullblod. Det är ingen utmaning alls om man jämför med dessa IR ponnyer. Det är i alla fall min erfarenhet grundad både poå vad jag har läst mig till (men det räknas ju inte) men även på min erfarenhet av egna hästar 8och det är ju det man ska bry sig om i detta forum).
Vårt fullblod saknar definitivt anlag för IR. det gör varmblodet och russet också men inte min egen ponny.

Jag kommenterade alexandras fråga ang. hull på mitt fullblod som direkt svar på hennes fråga, just för att illustrera att fullblod som sagt inte är i närheten av vad som menas med fett i ordets traditionella bemärkelse : ) Alexandra lät bekymrad över att jag själv nämnt gott hull på honom ngn gång tidigare nämligen, så det kändes värt att illustrera skillnaden och sätta lite perspektiv : ) Jag lovar dock att han skulle kunna få fång lika lätt som ngn annan vanlig häst, om jag sket i att vakta vikten och släppte ut honom på fullt bete utan nogsam invänjning etc etc. Fång har ökat även bland fullblod senaste åren.

haft många ponnyer och andra raser betydligt mer lättföda genom åren : ) De bekanta jag har med allt fång jag babblar om genom åren, har inga fullblod de heller. de har islandshästar och ponnyer som de låter vara horriblet övergödda året runt och blir sen förvånade när fång dyker upp, och än mer att det blir jobbigt med skötseln som veterinär och hovslagare insisterar på att de behöver.

Senast ändrad:

OK jag förstår vad du menar även om jag kanske tror att fullblod inte får det lika lätt - hoppas det i alla fall. En fånghäst räcker mer än väl.

Jag tror inte du behöve oroa dig egentligen, för det du säger stämmer ju, helt klart anses de mindre benägna. Sen kan det ju iof. diskuteras VARFÖR de är mindre benägna rent statisitiskt. Merparten av rasen ligger ju i löpträning, arbetar i topp nivåer och är slimmade i hull och avlade i århundranden just för detta osv. Nu har vi fler och fler hobby ryttare som har fullblod och då sköts de annorlunda. Man kan kanske även titta på islandshästarna, som hemma på island i århundraden är uppväxta och avlade via att gå på mkt magert bete. Nu är det fullt av dem i sverige och det är hobby ryttare som har dem, de hanteras som vilken häst eller ponny som helst. Min egen hovslagare vittnar om hur vanligt fång är just på islandshästar här hemma i vårt län.

Men med alla faktorer så som att ribban höjts för vad som anses normalt hull på hästar i allmänhet, överutfodrings tendenser året runt, mycket utfodring med färdigfoder med massor med stärkelse osv i sig, (många fullblodsägarae fodrar ju dessutom rätt stora mängder kraftfoder), samt att släppa på gräs med höga fruktan halter vissa tider/situationer på året osv, så tar jag inga risker ändå utan är mkt aktsam för det vore fruktansvärt att ha tänk som så att "jamen den är ju en ras som inte är benägen, så därför är allt säkert ok". Jag är därmed lika försiktig oavsett ras, för jag kan inte tänka mig ngt värre än att stå med en fånghäst på halsen. Skulle ju kännas än mer fruktansvärt och onödigt om man dessutom vet med sig att den tenderar vara av en ras som inte är särskilt benägen.....

KL
Erinrar mig att både Alexandras och Fröken Skånes fullblod här på forumet bägge diagnosticerades med fång.
Känner ngra olycksfåglar i verkligheten också, förrutom de generella rapporterna om att alla raser numera i princip är drabbade.......

Senast ändrad:

Jag ser fång som en latent och okurerbar sjukdom att ta hänsyn till, varken mer eller mindre.

LIA

Jag delar inte din uppfattning och hoppas verkligen att det inte är så.
Jag har mkt svårt att tänka mig att ha en häst med återkommande fånganfall.

Det går ju inte att bota fång. det är ju ganska svårt eftersom det är svårt att upptäcka och skadan redan är skedd när hästen börjar halta.
En häst som en gång har haft fång är säkert alltid i riskzonen för ett nytt anfall så på det sättet blir dn nog aldrig bra= med normal känslighet för nya fånganfall.
Men däremot så hoppas jag vekligen att man genom att ta hand om den på rätt sätt kan förhindra nya anfall.
Vad är det du inte håller med om? Skulle kanske bytt ut "okurerbar" mot "obotlig"?
Jag tycker heller inte det är någon höjdare att ha en häst som är fångbenägen. Men vad gör man, när faktum är konstaterat?

Jag har valt att, i görligaste mån, låta hästen leva på samma villkor som de övriga. Därför går den t ex utan munkorg, när den verkar klara av det.
När det andas fång-på-väg så åker munkorgen på och därefter sitter den där under x antal månader. Under denna tid fungerar hästen precis som vanligt med dom andra, med reservationen att munkorgen inte är så värst populär.
Större än så är faktiskt inte problemet.

LIA

Senast ändrad:

Hästen har fått fång 5-6 gånger men vi har alltid lyckats stoppa processen på ett tidigt stadie. Det enda av dom klassiska fångtecknen var att hästen började röra sig en smula stappligt, varför tillkallad vet bortsåg från fång. Dock hanterade vi det just som fång utifall att, och kunde så småningom konstateras att det rörde sig just om det.
Vi har inte använt oss av boxvila annat än någon dag vid ett par tillfällen, utan istället satt på munkorgen varefter symptomen klingat av på ett par dagar.
LIA

Vad är det du inte håller med om? Skulle kanske bytt ut "okurerbar" mot "obotlig"?

Jag har valt att, i görligaste mån, låta hästen leva på samma villkor som de övriga. Därför går den t ex utan munkorg, när den verkar klara av det.
När det andas fång-på-väg så åker munkorgen på och därefter sitter den där under x antal månader. Under denna tid fungerar hästen precis som vanligt med dom andra, med reservationen att munkorgen inte är så värst populär.
Större än så är faktiskt inte problemet.

LIA

Det är naturligtvis alltid svårt att veta på ett forum där man inte pratar med varandra och heller inte se hästen.

Men det är vad jag förstår just det du skriver i det första jag citerar som är frågeställningen i tråden. En häst som rör sig stappligt har väl ändå fått fång? Det konstaterar du själv i samma inlägg. Frågan är kanske hur ni kom fram till det? En häst som har fång ska hållas i stillhet.

När du skriver att så fort den "andas fång" dvs enligt det översta har fått fång så åker munkorgen på.

Det är ju just dessa fånganfall man vill undvika gnm att undvika att utsätta den för extra utmaningar. Om man vill göra det så blir faktiskt problemet lite större än att bara sätta på den munkorg när den går stappligt.

alexandra: min blir lätt för rund en månad under betes säsongen. så jag vaktar honom noga och det är inte fullbete som gäller för honom. även om han går upp lite under betessäsongen så tillåter jag honom inte att äta som han vill under resten av året, för att hålla nere chansen att han skulle bli överviktig rent generellt. Det är ju ett fullblod jag har, så vi pratar inte direkt fettnacke och fettdepåer, utan mage och överhull som nog bleknar kanske i många andras värld : )

Jag tolkade det så, jag tog bara upp det för OM den skulle ha fått fång, av att äta något dumt i hagen, så hade det lätt - om man är lagd åt det hållet - kunnat kritiserats att han fick blir rund. Och du hade inte kunnat förneka att han var rund heller.

Första året det hände misstänker jag att du var oförberedd på det också? De flesta fullblod brukar ju inte ha besvär hålla vikten (inte hålla den uppe i alla fall) på fullbete.

Det jag menade med att de flesta har varit i ett läge där de insett att 'ojdå, det här fungerade inte så bra'. Sen kan det givetvis variera från för rund till fet. En ponny kan bokstavligt talat gå från fin till på tok för tjock på 2 veckors helbete, och kan vara nästan lögn att få bort eländet lika fort. Fullblod däremot brukar det gå lite långsammare med. (Däremot kan många av dem tappa blixtsnabbt, nu är ju inte undervikt alls lika hälsofarligt som övervikt, men det är ett annat exempel på en sådan där trial and error-grej där man i början kan få inse att 'det här blev ju inte bra alls', och sen få slita länge med att återställa.

Med andra ord, jag tycker det är vanskligt att så att säga i efterhand kräva perfektion från början, när få missar det.

Däremot, om ponnyn/hästen blev tjock av helbete första året, och man gör om det exakt likadant andra året, då finns det bara ett ord för det - iditioi. Däremot kan det vara så att det tar mer än ett försök att hitta 'lagomläge'. Men då gör man ju just ett försök.

Sen tror jag som jag sagt förr det för många är svårt att förstå HUR lättfödda en del ffa ponnyer är. Jag har ju haft gott om lättfödda som hållits fina i hullet, om än med visst besvär. Men L är en helt annan kategori, och nu förstår jag som sagt den 'klaan' från andra som jag tidigare ärligt talat fnös åt och tyckte 'men det är ju för guds skull bara att...'. Eftersom det visst inte är så bara..

Däremot, jag håller HELT med dig om det du skrev i något annat inlägg, att synen på normalt hull har blivit skev! (Än värre är det i UK; kolla show-ponnyerna där..). Där tror jag veterinärerna skulle kunna göra stor nytta om de vågade säga till. Men till och med när jag själv tagit upp att 'jag vet han är tjock' så har svaret oftast varit att 'det är väl inte så farligt? Lite rund bara'.

Senast ändrad:

känner mig ganska trögfattad :crazy: - ursäkta
men om det är så du menar efter alla dessa inlägg (har läst slarvigt) så tror jag att det beror på okunnighet och kanske möjligtvis att man inte orkar/kan se vad det handlar om

Tråden har ju kommit både att handla om fångkänning och den där 'nästanfången' jag menar. Skamlighetsdelen var dock kopplad just till 'fång men inte riktigt som fång'. Dvs de fall som helt klart är för 'illa' för att kallas känning, och där heller inte äg säger känning, där veterinär tas ut, det är en vecka på box, NSAID osv. Men där det när hästen är symptomfri just kallas för varken fångkänning eller fång, utan att det var som fång fast det var inte det. Och vips kan man skippa 'resten' av fångkonvalescensen.

Fångkänningar är dock också högintressant, då de ju eg inte ska kunna existera då när ett fånganfall ger symptom har det gått såpass lång tid att det ÄR fång, bara olika svårighetsgrad. Samtidigt har ju både en och tre - inklusive sådana hos mig, haft just mycket små tecken, som helt försvunnit bara av att ta in en natt/ett dygn, kyla etc. Dvs ingen veterinär, ingen NSAID etc och absolut inte inne en vecka eller så. Och vad dessa är och ska kallas för är ju ursvårt. Speciellt som regelrätta fånganfall KAN ge precis samma symptom och snabba symptomfrihet som en 'känning' (i brist på bättre ord).

Men det som förvånat mig ang 'varför?' är just de där mer uttalade, där vi talar veterinär, medicin och inne en vecka, men sen var de, med någon luddig förklaring, inte fång så fort hästen är symptomfri. Dvs en helt annan svårighetsgrad och insatsgrad än 'känning'.

Så du har inte fattat fel, men på vägen blev begreppen lite sammanblandade ('som fång men inte fång' och 'fångkänning')

Men det är vad jag förstår just det du skriver i det första jag citerar som är frågeställningen i tråden. En häst som rör sig stappligt har väl ändå fått fång? Det konstaterar du själv i samma inlägg. Frågan är kanske hur ni kom fram till det? En häst som har fång ska hållas i stillhet.
Först, vad jag menar med "stappligt" är låg nivå på försämrad rörlighet, inte ett fall för rollator och kryckor. :)
Jo, den har fått fång, men inte nått allvarlig nivå. Så hur ska man gradera (eller överhuvud taget uttrycka sig) för att inte missförstås på detta forum? Om jag säger 1 eller 2 på en 10-gradig fångskala?
Misstanken stärktes under första tiden då symptomen försvann i o m munkorgen, och bekräftades först flera månader senare av hovis.
Hästen håller sig själv i stillhet relativt graden av eventuellt obehag, dvs den bestämmer själv.

När du skriver att så fort den "andas fång" dvs enligt det översta har fått fång så åker munkorgen på.

Det är ju just dessa fånganfall man vill undvika gnm att undvika att utsätta den för extra utmaningar. Om man vill göra det så blir faktiskt problemet lite större än att bara sätta på den munkorg när den går stappligt.
Vilka extra utmaningar?
Jag låter hästen återgå till ett liv utan munkorg och håller koll (mer noga än förr) på den. Jag vet ju inte när nästa "fånganfall" kommer, eller om det ens kommer något mer. Alternativet vore att aldrig ta bort munkorgen, men det tycker jag är att ta i mer än nöden kräver. Visste man mer exakt när/vad som triggar fånget, vore det enkelt att förebygga med munkorgen, men där är vi inte ännu. Tänkbart är också att någon gång när jag satt på munkorgen det trots allt inte rört sig om fång, men bättre att ta det direkt än vänta och se.

Vad är din lösning på situationen? Slakt?

LIA

Vad är din lösning på situationen? Slakt?

LIA

Eftersom du frågar så

Ja det är nog rätta lösningen
om man tar ett fånganfall så lätt som du tycks göra. Den har ju uppenbarligen haft fång på "riktigt" eftersom hovisen märkte det.

Men det är min uppfattning grundad på de ganska begränsade erfarenheter 8tack och lov) som jag har av fånghästar. Jag har sett hästar på nära håll både i min ungdom och på senare tid som drabbas av återkommande fånganfall. Den enda fånghäst jag själv har haft är den ponny jag har nu.

Skalan finns tidigare beskriven i tråden;
Vi har ju gradering på fång i form av Obelgrader. En fångkänning är ju obelgrad 1.
Ordet fångkänning är bara ett sätt att uttrycka lindrig fång för att ägaren ska känna sig bättre....."det var ju inte riktig fång bara fångkänning"....känns lugnare att säg än fång ...?
Fångkänning är påhittat och ingen diagnos.

Obelgrader
Grad 0: Ingen hälta konstateras i skritt eller trav rakt ut på hårt underlag.
Grad 1: Hästen rör sig villigt i skritt. Hälta i trav rakt ut på hårt underlag samt
vänder försiktigt.
Grad 2: Hästen ovillig att trava på hårt underlag samt stora svårigheter att vända.
Stel gång i skritt med eventuell hälta.
Grad 3: Hästen ovillig att skritta på något underlag, svårt att lyfta en fot. Skiftar
vikt.
Grad 4: Hästen rör sig endast om tvingad. Omöjligt att lyfta en fot.
Grad 5: Hästen liggandes, kan endast stå några minuter.

För mig är det obegripligt att man låter sin häst få fånganfall gång på gång?!:eek:
Antingen får man väl ha munkorg på konstant eller låta hästen gå i skogshage med kamrat under grästiden eller låta den beta bara vissa timmar under dygnet om hästen klarar det.
Tycker man nu inte att det är ett värdigt liv så tar man sitt ansvar avslutar man det.

Japp,jag skulle definitivt skämmas som en hund om han fick fång och anklaga mig själv och ingen annan. Jag skulle aldrig komma på tanken att börja skylla på ditten och datten omständigheter, eller att anse att "jamen det var ju inte så farligt". Fast hur du kan tycka att ett lite runt fullblod antas ha fett depåer som en ponny eller traditionellt överfet häst, har jag i.o.f svårt att fatta : )

Han är lättfödd året runt, så han kräver konstant vaktande, inte bara betes perioden : ) Jag ser nog också en viss skillnad mellan en häst som är lite i överhull en månad i samband med bete, än en som hålls i åratal, överfet, utan att man gör ngt åt det.

KL
Håller med F.A och Sar ang. diskussionen om fång som det tas mkt lätt på, med upprepade anfall utan att man åtgärdar i ngn riktigt bemärkelse. Fruktansvärt!

Senast ändrad:

Ja det är nog rätta lösningen
om man tar ett fånganfall så lätt som du tycks göra.
Vad menar du med att jag tar lätt på dom?
Hovis bekräftade det, flera månader senare under verkning.

Jag väntar på svar på vad du menada med "extra utmaningar".

LIA

Det är rätt lätt att tolka dig som att du inte tar faktumet att den får upprepade anfall som ngt särskilt mkt värre än att "det bara är så det är och man får leva med det" dvs du sätter på en munkorg och sen löser det sig.

extra utmaningar är ju den omvårdnad som ordineras för en fånghäst, dvs betydligt mer avancerade åtgärder än att slänga på en munkorg när hästen redan fått anfall på anfall, och i övrigt låta den hållas precis som övriga hästar, i hagar och på beten.

Vilken grad är det när hästen rör sig villigt på alla sätt men det märks (vet inte vad jag ska använda för ord här, eftersom allt vrids och vänds till det mest tänkbart negativa) "något" i skritt, men inte i trav eller på några andra "fång-sätt"? 0,003??

För mig är det obegripligt att man låter sin häst få fånganfall gång på gång?!
Antingen får man väl ha munkorg på konstant eller låta hästen gå i skogshage med kamrat under grästiden eller låta den beta bara vissa timmar under dygnet om hästen klarar det.
Tycker man nu inte att det är ett värdigt liv så tar man sitt ansvar avslutar man det.
Jag "låter" inte hästen få fånganfall gång på gång. Jag minskar risken med munkorg under dom perioder och tillfällen jag ser risken öka, grundat på dom erfarenheter vi fått med denna häst.

Fång är INTE kopplat till "grästider" eller ens till bete. Det är heller inte, sett till vår erfarenhet här, automatiskt kopplat till antal timmar på bete eller annat ätande. Snarare mängden/tid eller totalt intagande.

Vem är du att diskvalificera det sätt som jag hanterar frågan på? Du vet ju inte ens i vilken utsträckning, eller ens om, hästen upplever några problem. Är det ditt sätt att ta ansvar, att se dödandet som självklar lösning på allt?

LIA

Nej, det behövs inte enligt både vet och hovis. Men vad vet dom? :angel:

LIA

Det är rätt lätt att tolka dig som att du inte tar faktumet ...
Varför inte låta bli att tolka? Varför är det så svårt för somliga på Bukefalos att läsa innantill och låta bli att dra allt till så negativ nivå som möjligt? Som "upprepade anfall" och "anfall på anfall". Är det verkligen vad du ser att jag skrivit?

Hästen har visat "något" under totalt några få dagar av sitt liv. Är det så fruktansvärt hemskt? Flera vet och 3 hovisar har samtliga undersökt hästen, samtyckt till det sätt jag hanterar saken på, och har inte sett någon anledning till att göra på annat sätt. Är du bättre skickad att bedöma situationen?

LIA

Vad menar du med att jag tar lätt på dom?
Hovis bekräftade det, flera månader senare under verkning.

Jag väntar på svar på vad du menada med "extra utmaningar".

LIA

Jag menar att du inte gör det man ska vid ett fånganfall, hästen ska vila och sedan kan jag inte tänk mig att det är nyttigt för den att gå på gräs meddetsamma. och så det jag har skrivit tidigare jag tror inte på återkommande anfall.

Vad visar röntgenbilderna?

Jag hittar inte det jag skrev om extra utmaningar men försöker svara ändå - om du inte blir nöjd med svaret får du gärna länka till det inlägg där jag skrev det.

Mitt mål med min fånghäst är att så långt som möjligt försöka undvika de faktorer som kan tänkas trigga igång ett anfall. Min veterinär menar att hon var IR vid anfallet, hon hade höga glukos- och insulinhalter och fettdepåer. En sådan häst är i riskzonen för nya anfall och de hästar som får upprepade återfall är ofta insulinresistenta.
En IR häst har ett lägre tröskelvärde för fångframkallande faktorer.

Jag försöker altså undvika gräs med höga socker-och fruktanhalter vilket jag anser vara en extra utmaning för en IR häst (och för andra fånghästar). Om hon ngn gång har förstärkt puls så får hon stå över betespass i hagen.

Så gör jag med min fångponny och jag hoppas innerligt att jag kommer att kuna förhindra ett återfall.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 193
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 643
Senast: TinyWiny
·
Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 621
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 294
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka