Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..

Sv: Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..

Så då påstår jag att har man inte råd med egen gård och egen hästhållning,, då ska man inte ha häst!!!:idea:

Allvarligt, min ringa erfarenhet påvisar bestämt att under dom sista 10 åren så har det blivit vanligare med fång hos just nyblivna hästägare med egen nyinskaffad gård. Jag har ingen forskning som stöder detta påstående men min tro är att det beror på den sk. "gröna vågen"[/B]

Kan det inte även var så att jordbruket går framåt och det gödslas allt mer och att vi "över" fodrar våra hästar med foder som egentligen inte ens passar dem men det passar våra foderstater.

I vår strävan för att få våra hästar i bästa hull (i våra egna ögon inte ur hästperspektiv). Hästar är stäppdjur som ska röra sig nästan hela tiden för att söka mat. Det räcker egentligen bara med att titta på bilder på vildhästar för att se hur ett nomalhull ska se ut. Den ska inte se ut som Gretas feta dressyrhäst eller stinas tjocka ponny. Men ändå släpper vi ut dessa redan övergödda hästar på det kraftiga betet...

[QUOTEAllvarligt, min ringa erfarenhet påvisar bestämt att under dom sista 10 åren så har det blivit vanligare med fång hos just nyblivna hästägare med egen nyinskaffad gård. Jag har ingen forskning som stöder detta påstående men min tro är att det beror på den sk. "gröna vågen"
Kan säkerligen ligga ett å annat i den tanken.

Själv är jag bonnungen som bodde på landet tills jag var 40 år å drog till stan med katt och ungar för det blev för fullt på landet. Har av olika skäl dock valt att alltid ha mina hästar inaccorderade vintertid i olika stall för det var fullt i lagården av får och tjurar och sommartid på eget bete så länge jag tyckte det fungerade.

Chap 13. Tanken har slagit mig att försöka få till det du skriver om, men att få det att bli verklighet här är tyvärr inte alla gånger så lätt... Just för dagen så har jag det så pass ordnat det kan gå att få utan eget ställe känner jag och för dagen kan jag tillfredställa min ponnys behov, vi får se om det är tillräckligt eller inte.

Senast ändrad:

Kan det inte även var så att jordbruket går framåt och det gödslas allt mer och att vi "över" fodrar våra hästar med foder som egentligen inte ens passar dem men det passar våra foderstater.

I vår strävan för att få våra hästar i bästa hull (i våra egna ögon inte ur hästperspektiv). Hästar är stäppdjur som ska röra sig nästan hela tiden för att söka mat. Det räcker egentligen bara med att titta på bilder på vildhästar för att se hur ett nomalhull ska se ut. Den ska inte se ut som Gretas feta dressyrhäst eller stinas tjocka ponny. Men ändå släpper vi ut dessa redan övergödda hästar på det kraftiga betet...

Japp och jag tror det är ett minst lika stort problem som det Nasseman frågar om, dvs hästar som går från noll bete till superbete på en och samma vecka typ. såpass mycket verkar de flesta fatta numera, att det är riskfyllt att göra så. Däremot så har man inte fattat att ponnyer inte per automatik mår bra av att stå vid dukat smörgåsbord dvs med fri tillgång även hela vinterhalvåret, med resultat att de kommer redan överfeta ut på sommarbetet och sen slår fånget till som ett brev på posten.

Det är också en bit. Tittar man sig runt så finns det alldeles för många tjocka hästar. Och hur många behöver alla dessa fina sorters foder som finns. Var har grunden hö, havre, betfor och mineraler tagit vägen. Nu köper man dyrt och många gånger onödigt kraftfoder men sen kanske man inte är så noga med hökvalitén. Sen verkar det gått mode att stoppa i hästarna så många olika dyra produkter istället. Då är men nog en seriös hästägare.
Så överlag krävs mer kunskap i foderlära och vad olika raser tål. Ser man på många ponnyraser så är dom naturponnys som i sitt ursprung gick på karga beten på herdar mm och deras matsmältningssystem är inställt på att suga den mesta möjliga näring ur gräset. Självklart ska såna ponnyraser inte gå på ett välgödslat vallbete, då har man fång som på beställning.

Helt OT..

...men snart måste jag börja bötfälla dig för "missbrukande av btw"!!

KL

Min erfarenhet från förr, dvs 35-40 års sedan är att hästarna verkligen släpptes på sommarbete (om de inte tävlades hela säsongen).

Däremot så red man kanske hårdare än vad många gör idag, dvs hästarna gick mycket mera och framför allt väldigt varierat. Det var få hästar som bara var promenadhästar utan de flesta var tävlingshästar. Och tävlades de inte så mycket så gick de ganska hårt i alla fall.

Och fodret var hö,havre, kli och mineraler. Och sedan kom Carotan (torkade morötter som man kunde fordra med, en lyx på den tiden:-).

*kl*

Jag är övertygad om att konstgödslingen är en stor bov. Ser jag tillbaka i tiden så var det absolut inte frågan om någon inbetning utan hästarna slängdes ut på bete från en dag till en annan. Ändå var det väldigt få som fick fång trots att vissa var ordentligt runda.
Jag tror det beror på att betena var betydligt magrare än de är idag.

*kl*
Jag tror det beror på att betena var betydligt magrare än de är idag.

Kan det bero på att man under dom senare 10 åren använt sedan tidigare odlad åkermark som "beteshagar" i brist på naturmark ??

KL

Samma erfarenhet, ingen tillvänjning utan man bara släppte hästarna på sommarbete:-).

Kan inte uttala mig om gödningen, men upplevde det som att det oftast var någon form av naturbeten, alltså ej insådda vallar.

Men konstgödning låter som en intressant aspekt att fundera över.

Delvis KL

Det här med utflyttning från stan till landet. Nu vet jag inte om här är representativt, men jag känner inte igen bilden som målas upp. Tvärtom, de som flyttat från stan till landet har i samma veva sett till att vara hemma mer. Vilket om jag begripit det rätt varit en del av tanken med att flytta ut till landet.

Jag åker ju förbi X antal små 'hästgårdar' med 2 - 5 hästar påväg till/från jobbet. Och jag kan på rak arm inte komma på en enda där det inte är någon hemma större delen av dagen med. Sen går en del på för bra bete, men de flesta på ganska anpassat bete. De hästar jag ser på rakt olämpligt bete brukar vara tillhörande en bondgård, där dottern i huset fått/får ha häst. Men 'pappa bestämmer'. Således går hästen med korna. Vilket inte alltid är så bra betesmässigt. Ser ett gyllene undantag, flickans förra ponny fick fång och levde sina sista år i jordhage med höfodring. Den nya går i en förvisso liten (pga gräset) hage med greenguard, och sett henne longera den innan skolan, tiidigt på morgonen, flera gånger.

Men annars så ska jag så genom att titta på vad jag åker förbi 'se' några problem är det hästar som prompt går med korna, och sällskapsshettisar som går som rent sällskap (och den här årstiden går på bete). Dock så de tycks klara sig från fång samtliga, förutom nämnda flickas förra ponny. Annars går samtliga hästar/ponnyer kvar på betet och rör sig normalt det man ser så utifrån. (En fånghäst märks ju annars då den iaf ett tag 'försvinner' från betet.

Däremot tror jag med att för bra mark är ett stort problem, inte bara beroende på okunskap dock.

Vad gäller egen gård så jag är uppvuxen på landet, med djur, men för mig så nu med L så det skulle inte fungera ha uppstallat. Det finns inget inackstall här som kan erbjuda rutiner, hagar, fodringstider osv så det fungerar för L. Utan eget stall är en förutsättning. Just för att så många inackstall har för långt mellan fodringarna, bete hela sommaren, för tidig kvällsfodring osv. Alternativt fri tillgång.

Däremot, eget stall skulle hjälpa NOLL om jag inte hade en underbart snäll mamma, som rycker in som hästvakt och hundvakt när jag jobbar. Ensam skulle jag inte kunna fixa det OM jag ska ha ett jobb också. (Just nu står mamma extra högt på min himmel, då hon börjat ge hästarna frukosten, dvs jag behöver inte gå upp kl 6 varje morgon, 7 dagar/v utan kan gå upp 8 :love:)

Men låst blir man, och sovmornar är en ganska utrotningshotad art, semestrar kräver ett enormt planerande etc. Men just för mig nu när jag har L är eget stall själva förutsättningen för det ens ska ha en chans att fungera. På gått och ont.

Delvis knapplån
Nu har jag endast begränsad erfarenhet av vallodling. Men jag tror inte att det går att jämföra de gräsvallar vi har idag med de som fanns för 30.40 år sedan. Utvecklingen dvs förädlingen av de odlade gräsen har medfört att de har ett helt annat näringsinnehåll och betesgräsen är anpassade för att tåla stora betestryck. Detta har lett till att grovfodret har ett större innehåll av lättlösliga kolhydrater än tidigare. Utvecklingen har ju varit inriktad på produktionsdjur och inte på ex lättfödda ponnyer. De innehåller helt enkelt mer socker och fruktaner dvs det som i stora är olämpligt för en fånghäst eller en som kan bli en fånghäst. Vi har ju dessutom andra konserveringsmetoder som kan påverka halten av dessa ämnen.

*Delvis KL igen*

Skillnaden är ju också att förr så var vallen främst för produktion, sen kunde djuren få beta på återväxten. Nu går djur på vall som bete direkt, dvs produktionsdelen är borta.

Om det i realiteten gör så himla stor skillnad fångmässigt är nog dock individuellt och beror precis på som du säger på grässort osv.

Men just det där med tramptålighet osv, det var en av de saker jag menade med att det inte enbart är beroende på okunskap att hästar går på för 'fin' betesmark (förr så betesmark var ju det som inte gick att odla på), för det kan vara fruktansvärt svårt att få 'dåligt bete' om man bor mitt i bördigt jordbruksland, och marken varit vall. Just för att det är så förbaskat tåligt gräset.

Sen kan naturbete ge fång med, och vara nog så näringsrikt. Detsamma gäller vallar som i en herrans massa år inte gödslats etc. 5 - 10 - 15 år senare kan det fortfarande vara ett hiskeligt drag i det, för jordmånen är 'för bra'. Ser ju på betet hos pappa. Det är 30 år sen den marken odlades, gödslades (naturgödsel) etc. Timotejen lever än, och så kommer det kvickrot, klöver, maskros osv - helt enkelt för de överlever vad fasiken som helst tycks det.

Betet jag hade förr här, som ÄR naturbete, det är aldrig odlat/gödslat/etc, däremot slaget och/eller betat regelbundet. Det födde ju svårfött dräktigt sto med diande föl vid sidan, och svårfödda fullblod. Det finns ingen klöver där, det ser ut att vara 'skräp' - men det är rena turbobetet. Och trots att jag gått ganska långt i mina försök att ta kål på det innan jag gav upp och gav bort det, just för det återhämtar sig - gång på gång på gång. Jag vet inte vad som kvarstår för att få det sämre, roundup eller asfalt kanske? :devil:

Men det där med lättlösliga kolhydrater. Det visade sig ju på höet jag hade förra sommaren. Det var från lieslåtter, på så mycket naturmark det blir, och dessutom hos kravbonden så det har aldrig sett konstgödning ens på bild, och är inte gödslat annars heller. Slogs med lie just för det är i skogen, och inte går att slå med ens en liten traktor, man får inte plats. Sent skördat med. Det var normalt i MJ, lågt i protein (det var väntat) - och skyhögt i socker. Teoretiskt skulle det framstå som det perfekta fångbetet/tjock-ponny-betet, men när man sett värdena så - definitivt inte.

Det som är så himla SVÅRT tycker jag, att det som av alla yttre parametrar att döma är lämpligt kan vara rakt olämpligt :crazy:

Jag tror också att fel typ av betesmark och fel typ av grässammansättning i höet kan ha med saken att göra.

Om man kollar på de marker där många av de fångkänsliga raserna går sedan många hundra år så är det knappast på den bördigaste åkermarken. Russen, shettisarna, lipizzanarna, lusitanos, PRE, de kommer från torra, ofta kalkrika marker med låga och ganska glest växande grässorter och en hel del örter. Det är ju heller ingen slump att man har fött upp mycket remonter på Öland och Gotland.

Nu står de ofta på tung lerjord där det växer snabbväxande grässorter där en betydligt större del av grönmassan består av blad, och med högre inslag av baljväxter.

Ja, fång blir skamligt för alla tänker för mycket mat eller fel mat.

Men man ska tänka på att det är fel för just den individen häst!!
Hade det varit en annan häst så hade den inte blivit sjuk kanske.
Tänk på det "alla" som säger "jag har haft hästar i över 30 år och aldrig en fånghäst"
Jag har träffat folk som säger så...som till slut fått tiga. En fånghäst får de förr eller senare. Jag har träffat dem också som fått tiga sedan. Det är bara ren tur om man klarar sig känns det som.
Det underlättar givetvis om man håller hästarna i lagom hull, men det är inte alltid det som spelar roll.

Jag skäms för att min häst fick ett litet återfall nu efter 4 år fångfri. Vad gjorde jag för fel?
Han gick kvar i vinterhagen som hade väldigt lite gräs. Fick hö upptill.
Han var i fin kroppsform, nästan lite smal.

Jag skulle begränsat även vinterhagen i tid som jag brukar. I år gick det en dag för länge kanske??

Det lägger skuld på mig även om det kan varit någon giftig växt eller "bara" för mycket färskt gräs mellan all lera trots allt.
Men min andra häst har inga problem och har aldrig haft.
Andra hästar hade inte blivit sjuka men just han blir.

Jag tänker göra det bästa för att min häst ska leva så länge som möjligt och så frisk som möjligt. Jag ska fortsätta göra mitt bästa för att hålla fången borta. Han är en frisk häst med mycket bra hovar de åren mellan fången.
Som en veterinär sa till mig. Alla levande individer har en svaghet i sin hälsa. En häst som lätt får fång som inte har jättetydlig orsak har sin.

Senast ändrad:

Men håll med om att det är väldigt bekvämt att slippa daglig mockning,, hinna tvätta stallet innan man åker på semester i två månader.;)

Det är klart att det är mycket bekvämt att slippa mocka till fyra hästar varje dag! Vi har dessutom våra hästar ute på bete dygnet runt, halva året, rena semestern. Det är också bra att kunna rengöra stallet ordentligt och kalka väggarna eftersom det tar tid.

Den som tycker ngt annat är väl helknasig? :confused:

Nu vet jag inte vad det är för hästägare som åker på semester i två månader. Det finns kanske de som gör det.

Jag tycker att detta forum visar på att det finns massor av hästägare som verkligen engagerar sig i sina hästars vård och som tar hand om sina fånghästar och lägger ner mkt tid på att sätta sig in i problematiken. det är bara att hoppas att fler hittar hit.

Dessutom så tycker jag att man ska inte glömma bort att hästen faktiskt är anpassad till att gå och äta gräs. Det finns nog inte ngt foder som är bättre för den än gräs. Ibland får jag för mig att vissa användare här inte tror det och att den hästägare som låter sina hästar gå på bete är en som inte tar sitt ansvar.

Min fånghäst däremot går inte på bete och inte hennes sällskap heller. Så två boxar får jag mocka varje dag året runt. Jag kan leva med det, har inget annat val.

Ja, fång blir skamligt för alla tänker för mycket mat eller fel mat.

Men man ska tänka på att det är fel för just den individen häst!!
Hade det varit en annan häst så hade den inte blivit sjuk kanske.

Vissa hästraser och hästindivider ÄR absolut lättare att hålla "fångfria", helt klart. Min fd hovis födde upp och tränade fullblodsgaloppörer. Han hade aldrig ägt en fånghäst, och det var ju verkligen inte konstigt med tanke på att fullblod är en ras där risken för fång är liten från början, och på fullblod i hårdträning är väl risken nästan i princip lika med noll...

Själv har jag varit "dum" nog att skaffa mig en haflinger. Kallblodsponny - kan det bli mycket större fångrisk...:crazy:? Nu börjar jag oroa mig, för hon går på samma diet som hon gjort i flera månader (7,5 kg hö + 0,5 kg lucernhack) och jag tycker att nacken börjar bli större på henne nu. Hon går i grushage utan ett endaste grässtrå och jag har gradvis trappat upp ridningen mer och mer, allt eftersom jag vågar. Just nu är vi uppe i rundor på 3-5 km 3-4 ggr/vecka. Hon borde ju rimligtvis inte gå UPP i vikt NU??? Men, visst, vädret är annorlunda. Kanske hon gör av med mindre energi nu när det är varmare, även om hon rör på sig mer, och jag får börja dra in på maten. Det känns bara inte bra att knapra in när man har en matglad häst som redan äter det hon får på nolltid...:( Men sådant är livet, tydligen!

Om jag inte är helt ute och cyklar så äter hon väl safe and sound med en minimal dos av melass? Det kan du vara så att du under dessa månader nu kommit upp i en nivå där hon inte tål mer och kroppen börjar fysiskt ändra sig igen, äter hon även mineraler med melass i dagligen så är man snart uppe i gränsnivåer på en känlig individ.

Detta är min helt egna teori som jag märkt på W och det är att han får även symtom på högt intag av protein och mår bäst på en kvot runt 4-4.5, vilket även min haflinger mådde bäst på.

Men samtidigt så gör de ju inte av med samma energimängd nu som i januari så jag skulle dra bort lucernet en stund.

Nix, hon äter inget alls med melass eller socker över huvudtaget. Hon får sitt hö och sitt melassfria lucernhack (Green Power alfalfa). Japp, lucernet ryker nu plus något kilo hö tyvärr. Det är också fullt möjligt att jag inbillar mig att hon har blivit "större", för runt magen har det inte hänt något enligt viktmåttbandet, men jag vill inte ta några risker!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 187
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 643
Senast: TinyWiny
·
Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 620
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 288
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd