Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..

Sv: Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..

Nu så är det helt löst.

På onsdagen fick hon medecin för fång och boxvila. På Torsdagen hade inget hänt. Vetrinären tog blodprover och jag åkta till labb. Det enda var att hon hade förhöjt på ck på musklerna..
Dagen efter så sa vetrinär att det troligen var fång, men hon borde ha svarat på fångmedecinen. Men hon borde ha fång..
PÅ fredag var hon än inte bättre och jag ringde då ut en annan vetrinär. Han spruta henne för korsförlamning och sa att man skulle röra på henne lite.
Men vågade inte det. Hon blev bättre i 24 h..
Sen stannade det upp.
Hon blev inte bättre nästan sämre. Låg i någon timme, stapplade upp och åt och sen låg hon igen. Stod knappt alls.
I Tisdags tänkte jag att så här kan det inte vara utan släppte upp henne på lite bete och större hage.
I går stod hon lite och trampa men inget så. Ringde vetrinären i går igen och han sa att det tar tid för muskler mm att komma igång om hon haft korsförlamning och det känns som ren djurplågeri att hon fått stå på boxvila..
Jag skulle gjort som han sagt från början och inte lyssnat på alla andra..
I dag har hon inget smärtstillande alls och går med sitt vanliga stora steg och trava lite som hon alltid brukar göra när jag kommer.

Det verkar som man ska passa sej lite för att vetrinär tar det som fång för att det är lätt.
Att de inte vill eller bryr sej att försöka hitta rätt problem.
Jo fång är så defust så allt kan vara fång...

Jag tänker så här. Hade hon ståt på djursjukhus om jag kört dit henne. Hade hon aldrig fått gå ut i hagen så dålig som hon var...
Risken kanske var att det blivit avlivning, då korsförlamning måste röras bort.
Tänk om min älskade häst hade blivit avlivad..
MAn ska lyssna på sej själv.
Även om folk då tycker att jag är en dum häst ägare som bara inte kan erkänna att min häst skulle ha fång..

Så är jag nu helt säker på att det inte var fång...
Verkar som folk även här tycker att det är lättast att skylla på fång precis som vetrinärer mm.
Jag är glad att jag lyssna på mej själv och kanske rädda min älskade häst...

Jamen precis. Men varför frågar man sig då inte, om det är så att man har sin häst på fri tillgång året runt, och den är helt övergödd, huruvida det har med just det upplägget att göra, snarare än fokuserar på faktumet att den nu har IR? Det är väl i högsta grad hästhållning som skall tittas på i det fallet? Varför börjar man inte med att titta på det? (har inget med dig att göra utan det är rent allmänt min reflektion runt ämnet).

vill gärna ha länkar till mer konkret forskning runt IR - annat än att det som sagt finns en diagnos som heter IR - och att den ofta är hand i hand med fång : )

Hmm min häst har fri tillgånmg på foder. När hon var i full gång så åt hon 8-9 kg hö per dygn. HAde hon gått på box hade normalt varit 6-8 kg. Nu går hon alltid ute och då går det mer energi...
Så jag förstår inte varför de skulle bli feta och äta för mycket..
Är de vana vid det så äter de bara det de behöver.
Men det tar ca 3 månader för de att ställa om sej till fri tillgång...

De jag känner som har fri tillgång på sina hästar har jag inte sett någon överviktigt.
Där i mot massa överviktiga hästar på de som ska styra över hästens mat....

I Tisdags tänkte jag att så här kan det inte vara utan släppte upp henne på lite bete och större hage.

I dag har hon inget smärtstillande alls och går med sitt vanliga stora steg och trava lite som hon alltid brukar göra när jag kommer.

Det verkar som man ska passa sej lite för att vetrinär tar det som fång för att det är lätt.

MAn ska lyssna på sej själv.
Även om folk då tycker att jag är en dum häst ägare som bara inte kan erkänna att min häst skulle ha fång..

Verkar som folk även här tycker att det är lättast att skylla på fång precis som vetrinärer mm.

Man kan sammanfatta det så här: Du hade en HIMLA tur... Om det hade varit fång, vilket det mycket väl hade kunnat vara, hade det varit rena rama katastrofen om du släppt ut henne i större hage på bete...:crazy:

Fång är, förresten, INTE lätt...!

.

Nu är jag inte veterinär och inte väl insatt i vilka olika sjukdomar/skador som ger fångliknande symptom. Men eftersom jag har en fångponny så har jag läst en del om fång. Jag håller inte alls med dig. Min uppfattning är inte att veterinärerna tror att det är fång för att komma undan. Varför skulle de göra det? För mig är det självklart att de naturligtvis vill ställa rätt diagnos. Jag har dessutom förstått det som att ett fånganfall är ngt av det värsta en häst kan drabbas av och att det inte är så stor risk att inte behandla varje fall med en ev fångmisstanke som ett fånganfall. Jag tror inte att det finns så många sjukdomar där man ställer till det värre för hästen med en feldiagnos än att släppa ut en fånghäst i hagen.
De gör alltså så för att förhoppningsvis kunna rädda hästen.

Dessutom är det vad jag förstår av din berättelse kanske inte helt uteslutet att det är just fång din häst drabbats av. Men vi får hoppas att det inte är så.

Ursäkta ngt rörigt inlägg och hoppas att det blev rätt med alla inte satser, har lite bråttom.

Hmm min häst har fri tillgånmg på foder. När hon var i full gång så åt hon 8-9 kg hö per dygn. HAde hon gått på box hade normalt varit 6-8 kg. Nu går hon alltid ute och då går det mer energi...

De jag känner som har fri tillgång på sina hästar har jag inte sett någon överviktigt.

Nix, alla passar inte med fri tillgång, de anpassar inte matintaget utan äter tills de storknar. Deras ämnesomsättning passar inte för att vräka i sig obegränsat med mat dygnet runt. Det är skillnad på att hästen är född att beta och att servera den obegränsat med näring. Tyvärr verkar väldigt många ha missat detta.

Du har som redan påpekats tyvärr fel. De allra flesta lättfödda, glupska äter mer än de behöver på fri tillgång.

Min D-ponnu skulle för att hålla vikten normal behöva äta MAX 4 kg hö. Kan du se någon D-ponny som skulle äta 4 kg hö/dygn på fri tillgång?

Shettisen vet jag inte hur mkt han skulle proppa i sig, men helt klart extremt mkt mer än han behöver. Han hade gått på fri tillgång när jag köpte honom, han var groteskt fet.

Sen ang fång. Jag håller dels inte alls med i ditt resonemang, och sen kan din häst fortfarande ha/ha haft fång. Min L hade ett mycket, mycket atypiskt fånganfall i vintras. Enkelsidig hälta, inte sämre av rörelse, inte bättre av box. Likförbenat visade det sig efteråt att det var fång, och med tanke på fångranden på hovarna ett 'rejälare' anfall än det förra - då han dock hade mkt mer symptom och var mycket, mycket mer smärtpåverkad.

Håller med.

Jag har hört många påstå att hästar reglerar foderintaget själva om de har fri tillgång. Och jag har till och med hört påstå att de har småponnyer som står på fri tillgång och ändå är i perfekt hull. Till och med shettisar som varken är i avel eller jobbar.

Men jag vill fortfarande se det med egna ögon - och känna revbenen under ett tunt fettlager med mina egna fingrar.

*KL* till TS:

Min häst hade enligt veterinär fångTENDENS! dvs fången utlöstes aldrig (ingen stapplighet eller nåt, så ingen behandling) utan bara ökad puls. (var hos vet för annan anledning (olycka-skada), stoet var då i fint hull men reagerade på vårgräset)

Jag varken förnekar det eller överdriver det. hon har alltid lätt fått proteingallor, trots att hon är halvblod behöver hon nästintill bara se gräset för att bli tjock.

Och jag säger om nån undrar (varför jag är sjukt försiktig med betet och med krafftfoder) att hon haft tendens till fång men att det då aldrig utlöstes.

Slänger in en fråga här med anledning av Ditt inlägg, men frågeställningen kanske egentligen passar bäst under IR, hursom helst:

En häst som är IR är det så att den äter mer för att den inte får ner sockerhalten (otilläckligt med insulin) för att försöka producera mer insulin?

dvs mättnadskänslor, hormoner etc fungerar annorlunda i o m att hästen är tjock alt IR.

Kanske ute och cyklar:-)

De celler som är beroende av insulin för sitt sockerintag påverkas av insulinresistensen. Men samtidigt så har IRhästar trots allt en normal eller nästan normal blodsockerhalt. Deras bukspottkörtel kan producera mkt mer insulin än vår så de lyckas till sist få in sockret i cellerna ändå.

Sedan vet jag inte riktigt hur pass viktig blodsockerhalten är för mättnads/hungerkänslan hos hästar.

Men IR hästar spm tillhör de lättfödda hästtyperna har nog ofta blivit insulinresistenta pga att de ätit för mkt. De har nog en nedärvd "programmering" för att ständigt jaga mat, en anpassning till ett klimat med ont om föda.

Så, knasigt svar, ursäkta.
Men intressant fråga även om jag inte lyckades besvara den.

Min troligen IR fångponny har alltid varit på jakt efter mat. Hon äter allt, mossa, grenar som inga andra äter, växter som inte är så nyttiga som Johannesört mm.

Jag tog upp den för jag hade för mig att jag läst om detta någonstans:-). Typ att cellerna öppnade inte för insulinet och att det därigenom inte blev en mättnadssignal utan snarare var signalen för lite insulin, producera mer.

Och insulinhalten styrs väl av blodsockerhalten, lågt blodsocker/högt insulin, högt blodsocker/lågt,otillräckligt insulin (därmed inte sagt att själva produktionen av insulin behöver vara bristfällig).

Har märkt på mina hade är de i överhull äter de mer, det finns liksom ingen ände på vad de kan äta (även om det mesta strös runt och trampas ner) emedan är de i normalhull eller under äter de mindre, och har ett annat ätsätt/mönster.

Jag tror att det funkar såsom att iom att balansen glukos- insulin inte fungerar, så känner hästen hunger iom att blodsockret är lågt i förhållande till insulinet.

får du då ner insulinet genom att få bort orsaken i många fall- fettet o dessutom motionerar den kommer insulinet att gå ner o hästen blir tillfreds. Sen tror jag att många hästar sätter vanor i att äta hela tiden o har ett tråkigt ostimulerat liv o gör då det som ett betesdjur gör... letar föda.

Det är trots allt inte normalt att vara valack eller sto utan föl- där behovet o beteéendet blir ett helt annat.
En hingst rör sig nästan oavbrutet o stoet behöver all föda till sin avkomma. Sen är maten helt beroende av årstiderna. Det sitter i generna att försöka äta upp sig så mkt som dt går under betesperioden för att klara av ev. svält en längre tid- som aldrig uppkommer för tamhästar.
Ren o skär överlevnadsevolution.

Senast ändrad:

Tack både FA och Axel, bra förklaringar:-).

Tror också att motion är A och O (även om jag skäms för att säga att jag själv just nu brister där).

Detta är en stor skillnad mellan dagens hästar och hästar förr (35-40 år sedan). Då gick hästarna ordentligt (stenhårt enligt dagens mått mätt).

DU har fått bra svar, så jag kan bara bidra med att här syns (tyvärr) ingen som helst skillnad i 'hunger' oavsett om han verkar vara mycket IR eller knappt alls. Han har dock aldrig förutom när han fått åt helvete för lite TS (mer om dte strax) varit sådär matrabiat som vissa kan bli, dvs äter 'allt'.

Dock så tidigare, dock innan minsta tecken på IR, så om jag gick för lågt i TS så blev han fullkomligt rabiat. Grävde upp boxen, kastade sig över minsta strå på stallgången, försökte äta mögligt hösilage som låg på gödselhögen, åt upp halva boxen, var väldigt stressad överlag etc. Dock åt han INTE halm ens i de lägena förr. Magen pajade ur med vid för lågt TS. LÄNGE var dock 'för lågt' TS under 1.3 kg/100 kg kroppsvikt, vilket var ett av problemen med att hålla vikten under kontroll.

Sen nu succesivt har han dels gått med på att äta halm, och idag äter han halm utan knot. Dessutom tolererar han idag att ligga på minimiTS (1 kg TS/100 kg) eller strax under tom. Detta är dock inget jag kan sätta i samband med IR, tvärtom.

Aptiten är dock som den alltid varit. Han är 'alltid hungrig', i meningen att han aldrig säger nej till mat. Han kan dock lämna mat en stund för att göra annat, och sen återkomma. Han äter dock mycket fort, och får han välja äter han stor mängd med. Och han tolererar inte hur lång tid som helst utan mat utan att börja gräva i boxen osv.

Och som synts på bilder, jag har varken nu eller förr haft problem ställa honom på gräs och knäppa kort, och huvudet är upp, dvs han kastar sig inte över allt ätbart.

Men det är ju som med allt annat dels väldigt individuellt hur glupska de är, och även hur mkt symptom de får av IR.

En valack har ju ingen könsdrift o vad gör de- jo äter.
Tror att uppväxten är viktigt för framtiden. Det är inte bara att unghästen blir tjock, troligen fungerar de som vi- skapar fler fettceller- högre o högre matchvikt- om man inte samtidigt förbrukar.
Skulle vara kul att se o höra hur hingstar av de mer IR-benägna raserna ser ut o om de frossar lika mkt.
Depåer är egentligen ngt som ston ska samla på sig för svältperioden mitt under högdräktighetstiden.

Förr sa man att ston var mer fångbenägna. Fettreserver på höfterna;)

Man kan sammanfatta det så här: Du hade en HIMLA tur... Om det hade varit fång, vilket det mycket väl hade kunnat vara, hade det varit rena rama katastrofen om du släppt ut henne i större hage på bete...:crazy:

Fång är, förresten, INTE lätt...!

Jag resonera så här... Hon gick på fång medecinering med boxvila och endas jätte lite hö... Det hjälpte inget på 7 dagar vilket vetrinär sa att det skulle göra.

Så jag tänkte så här. Har hon fång så får det bära eller brista... För hon kan inte stå så och inte bli bättre i många dagar till då ahde jag fått ta bort henne ändå...
Hade hon blivit sämre hade jag fått ta bort henne och hade hon inte blivit bättre hade jag fått ta bort henne.
Så lösningen var att lita på häst vetrinären i stället för de som mest håller på mest med kor och ta det för korsförlamning, ryggskott eller annat...

Jag har inte sagt att fång är LÄTT. Men många säger det utan att veta. Hon har ingen puls så, inga varma hovar mm mm. Men det är fång.... Säger nästan alla. Utom då en som tänkte längre och det är jag glad för.. Annars hade hon kunnat vara avlivad i dag....

Jag slutade med medecinen efter 2 dygn när hon börja röra sej...

JAg skulle aldrig låta min häst stå inne i flera månader i en box och sen låta henne gå i en grushage... Det är inget häst liv att 20 h av dygnet inte ha något att göra som beta mm. Jag hade inte själv velat stå i en liten låda som jag knappt kan röra mej i och inte få vara häst.
Så skulle det visa sej att hon har fång mot gräs så hade jag tagit bort henne ändå....
Sen kan de få fång mot allt möjligt och hon kan ha ätit giftiga växter som jag hittat.
SÅ man borde kanske dela in det i ex gräs fång att de då inte tål gräs och så annat...

Min har dock haft samma aptit oavsett när han var för smal, och svårfödd, åring, som förra året när han blev smällfet. Och hela tiden däremellan. 'Normal ponnyaptit' eller vad man ska säga.

Sen om kastreringen var det som gjorde att han gick från svårfödd till lättfödd, eller något annat är ju dock svårt att sia om. Finns ju svårfödda valacker med. Däremot så om jag jmf med hund, där jag haft större möjlighet se dem intakta, så man varnar ju för att kastrerade djur lättare går upp, och kan bli lättfödda. Av de jag kastrerat så ingen tik har blivit minsta förändrad så, utan de har varit som innan. Vad gäller hanar så en svårfödd blev MER svårfödd efter, en svårfödd fortsatte vara svårfödd, och en 'normal mot svårfödd' blev iom kastreringen EXTREMT lättfödd. Lite som en IR-häst om man tänker på det. Trots massa motion och i princip ingen mat var han tjock, och vägrade gå ner. Var inte förrän jag började ge medicinskt bantningsfoder han äntligen började tappa i vikt. Sen fortsatte han gå ner trots i princip ingen motion.

Så, det kan vara så att kastreringen för L spelade in ang att gå från svårfödd till lättfödd. Lite ironiskt, då jag köpte honom bland annat just för han var svårfödd. Mamma hans är en ganska lättfödd och ffa 'stabil' dam dock, så kikar man så har han ju lättföddhet i generna med.

Men aptitmässigt har han varit normal hela tiden, på gott och ont. Skönt han inte varit sådär rabiat, samtidigt som det ger ju ger litet hopp om att han ska få minskad aptit när han är helt fri från IR. Iofs behövs inte minskad aptit så länge han håller sig såhär, men det skulle ju vara trevligt ändå om han blev lite petig och pipig med aptiten ;)

Jag resonera så här... Hon gick på fång medecinering med boxvila och endas jätte lite hö... Det hjälpte inget på 7 dagar vilket vetrinär sa att det skulle göra.

Fast din veterinär har fel där. Din häst fick metacam, vilket (som jag tror jag skrev med?) inte alla hästar svarar på. Sen finns det fånghästar som inte svarar på någon medicinering alls dock. Men av någon anledning tycks det vara vanligare med att man inte får 'svar' just på metacam.

JAg skulle aldrig låta min häst stå inne i flera månader i en box och sen låta henne gå i en grushage... Det är inget häst liv att 20 h av dygnet inte ha något att göra som beta mm. Jag hade inte själv velat stå i en liten låda som jag knappt kan röra mej i och inte få vara häst.

Det finns oftast alternativ till boxhage. Inte som innebär vanligt, fritt bete, men som innebär gräs. Kräver dock nästan alltid begränsad tid och begränsad mängd gräs. Men kan ju vara bra att veta inför framtiden, om din häst skulle få fång.

Att/om man inte vill ha hästen inne i box flera månader är ju dock ett ställningstagande man har all rätt till, och som ju påverkar en lång rad diagnoser, där man då hellre väljer att om möjligt chansa, eller ta bort.

Nix, alla passar inte med fri tillgång, de anpassar inte matintaget utan äter tills de storknar. Deras ämnesomsättning passar inte för att vräka i sig obegränsat med mat dygnet runt. Det är skillnad på att hästen är född att beta och att servera den obegränsat med näring. Tyvärr verkar väldigt många ha missat detta.

Jag har aldrig träffat en häst på fri tillgång på foder som vräker i sej hela dygnet. Hur skulle min haflinger kunna vräka i sej 6-8 kg hö under hela dygnet??? SKillanden är att hon äter när hon är hungrig och äter lugnt. Det finns ingen konkuranns om maten. Så de kastar i sej maten..

Hur kan du tycka att äta ca 2 kg på middag i hop med andra glumpska hästar och du vet att stressera jag inte i mej maten så äter de min mat också... Hur kan det vara mer normalt för en häst???
Alla hästars kan visst gå på fri tillgång på foder om de får vänja sej.

Mitt halvblod 1,65 åt ca 8 kg på box på fri tillgång. Då var han ute från 7-8 på kvällen och reds nästan varje dag.. Hela natten gick han på fri tillgång och han hade alltid kvar hö..
I de jobbet han gjorde mm så var precis 8 kg hö lagom.
Så ingen av de hästarna jag haft som har fri tillgång har ätit mer än vad de ska ha eller behöver. De håller sej i perfekt hull själva...

Men eftersom hon hade svarat på B-vitamin rätt in i blodet på bara några timmar som hästar med kors förlamning gör.. Så känndes det mer som det... Än fång...

På något vis så vet jag att b-vitamin och röra sej vad det enda min häst svara på. DÅ hon inte svara på metacamen...

Jag har 130 kaniner, de har samma typ av tarm kanal som en häst och kräver samma näringsvärde...
Om jag har kaniner med rubbningar i tarmenb så funkar gräs mycket bättre än hö...
Gräs är naturligt. DU kan ha en liten kanin unge som är jätte dålig och på gräs bli mycket bättre...
På något vis så länge den inte har reagerat på gräset så är säker gräs bättre än hö att stå på...

Jag hade ingen tur, använnde bara uteslutnings metoden...

Som sagt hade de aldrig släppt ut henne på något djursjukhus vilket hade gjort att hon troligen hade varit avlivad nu...... Så i bland ska man följa sin kännsla.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 179
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 643
Senast: TinyWiny
·
Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 619
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 283
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka