Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..

Sv: Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..

Aa... Magen behöver ju inte bli större bara för att nacken reagerar, finns ju många hästar som är i OK hull som har nacken, bogen eller rumpdepåerna iaf.

Tänk även på att en stressad mage är en bidragande orsak till fång...vågar du ge mindre än 7.5kg hö???? Det låter lite till en Hafflinger??? Min islandshäst på ca 350kg äter kring 10kg hö, med normalvärden så nära 8 och 40 som möjligt och mår absolut bäst då. Hon hade anfall efter anfall när hon fick "för lite" grovfoder.

Du kan ju byta ut till halm i värsta fall, men risken är ju att det blir för lite energi och protein så bara magen blir bukig och hästen tappar muskler.

De flesta är tvungna att ge mindre än så till sina haflingerhästar, så 7,5 kg är faktiskt inte särskilt lite. Vad föreslår du annars att jag ska göra? Värdena i mitt hö ligger på 8,3 mj och 29 g protein. Min haflinger är inte särskilt stor heller. Lite drygt 140 cm bara, slarvigt mätt.

Vill inte ge mig in i att försöka hitta halm igen. Det är så svårt att hitta som håller den hygieniska kvalitet som jag kräver...

Dessutom så tycker jag att man ska inte glömma bort att hästen faktiskt är anpassad till att gå och äta gräs. Det finns nog inte ngt foder som är bättre för den än gräs.

Mig behöver du inte påminna om detta,, jag har ständigt försökt förklara att så är det. Lägg ner den energin i stället på dom som skriver trådar och inlägg om fång,foder, nedsatta inre organ, allmänna förgiftningar som secundärt blir följderna. Btw dom som inte har förstått detta utan micklar med både ditten och dutten för att sedan skrika hjälp,, min häst är sjuk eller ännu värre har/är på väg att dö. Vilket senare framkommer att så skett, återkommande sker. Och hela grundproblematiken bottnar i att man glömt bort att hästen faktiskt är anpassad till att gå och äta gräs.

Jag önskar dig lycka till och hoppas du har mkt tid över för att ta del av alla bortförklaringarna, det brukar bli väldigt lång läsning med lite fakta och mkt personligt försvarstal.

Kan du förklara för mig om det är bra typ av inlägg som andra användare kan få ut ngn hjälp av som sitter i samma situation men söker hjälp och mera kunskap.:confused:

Ville bara säga att även om eng fullblod inte är fångbenägna så har de sina egna problem med hovarna, dålig kvalitet i många fall m.m.

Kan förstås inte jämställas med fång, men ibland tror jag att alla individer har något och då blir det lite konstigt att fång skulle vara så skambelagt när det finns så mycket åkommor som är framkallade genom felaktig ridning men detta verkar man inte bry sig om utan konstaterar bara att hästen har kotledsinflammation, knäproblem eller vad det nu kan vara.

Underligt att folk överhuvudtaget har behov av att slå på en redan liggande, sopa gärna rent framför den egna dörren först och den som är utan skuld får kasta första stenen:-)

Senast ändrad:

Haha sitter precis och skriver exakt om detta i en tråd här och hittar då denna. Det jobbigaste är att ingen vetrinär säger att det är fång utan de vet inte på min häst. Någon säger fång, någon korsförlamning, någon hovböld. Men ingen försöker verkligen ta reda på vad det är.
Jag vill veta om min häst har fång. Hade jag bara fått höra. Hon har fång så skulle jag säga okej... Men då säger mina vetrinärer att de kan få det av lite allt möjligt och inte bara mat...
JAG VILL VETA
Känner mej inte alls som en dålig männsika om hon har det. För så som det är nu så är det troligen inte att hon är tjock att göra. Då hon gått ner sen hon börja gå på bete. DÅ hon haft så lite gräs och inte velat äta hö... Inte så gott som gräs anntagligen... Ni får gärna läsa min tråd.... Ska läsa igenom hela denna tråden nu..

Har precis svarat i din andra tråd. Din häst är akut sjuk och jag skulle åkt till djursjukhus omedelbart! Där finns resurser att utreda ordentligt!

Läste också igenom tråden, och tycker att som Du.

men en sak funderade jag över, CK har Ni andra tagit det i samband med fången och vilka värden har Ni då haft?

Frågar för att min ena häst har fång (eller misstänkt fång enligt veterinär) med förhöjt CK. Är det vanligt?

Måste bara i vid runt sida 3 blanda mej i en hel del saker.

Min kompis häst. Kunde inte stå på benen, vinglade, ville inte stå utan mest låg mm. Vetrinär sa fång. Hpn svara inte heller på metacam. De gav henne några månader till slut så togs det ut hovslagare. Vad hitta han? Hovbölder i 2 fötter. HAn verka ur de och sen var hästen bra...
Här låter det som att allt är fång och att man alltid ska utgå från det.

Nu då min häst, allt ni skrivit i detta så betyder det enligt er att min häst har fång och jag är en dum ägare som inte kan innse det för att jag bara inte vill.
När min häst inte svarar på fångbehandlingen av att stå och vila i en nästan box. Hon svarar på medecineringen för korsförlamning med b-vitamin och att gå ut och röra sej.
Hon blev bättre på några h mycket bättre av att röra sej än att stå still.
Hon ligger inte ner nu som på boxvilan. Nu kan hon gå in i sin box då jag har ute boxar. Men det vill hon inte. Hon står och äter och går runt nästan helt som vanligt.
Innan var hon så stel så hon knappt kunnde röra sej på boxvilan och ville knappt gå.
På 12 h har hon från stapplat går nästan helt normalt.
Men jag var osäker för att vetrinär, hovslagare säger olika..
Men nu ser jag att min sista vetrinär troligen har rätt.
Nu är jag helt innställd på att hon har något i musklerna.
Labb sa ang mina provsvar att även om hon hade lågt på ck på musklerna så har hon gått på medecin så minskar det jätte fort.
Men hon har haft eller har något i musklerna. Men det kan också ta ett tag för det att släppa.
Speciellt så får man inte igång en hästs muskler av att stå still.

Men att inställningen här är att man ska vara så rädd att hästen inte ska få något liv som ens liknnar en häst i vilt tillstånd. tycker jag är sjukt..
Ingen kan säga att fång uppkommer av mat eller en fet häst. Många smala får också fång...
Jag hade önslat att det betalades mer för förskning på fång så man kom närmare svaret i dag verkar det inte som att vi vet ett skit om vad fång beror på..
Men vi ska ha dåligt samveta om vi tror oss ha haft det på våra hästar. När man inte vet orsaken..
Hur sjukt är inte det????
Vi ska skylla oss för något som vi inte vet ett skit om... Nej det ska vi inte....

Nej och Nej och jag tänker inte gå med på detta längre... Ni kan dömma mej att min häst har fång och att jag inte vill innse det. Då får ni göra det...
Men jag nöjer mej inte med det svaret och kommer hålla på tills jag hittar felet. Med tanke på att hon inte alls svarar på fångbehandlingen alls.
Kommer min hovslagare ej att hitta hovbölder och hon fortsätter bli bättre på korsförlamningens behandlingen. Så är det det......

Senast ändrad:

Haha sitter precis och skriver exakt om detta i en tråd här och hittar då denna. Det jobbigaste är att ingen vetrinär säger att det är fång utan de vet inte på min häst. Någon säger fång, någon korsförlamning, någon hovböld. Men ingen försöker verkligen ta reda på vad det är.
Jag vill veta om min häst har fång. Hade jag bara fått höra. Hon har fång så skulle jag säga okej... Men då säger mina vetrinärer att de kan få det av lite allt möjligt och inte bara mat...
JAG VILL VETA
Känner mej inte alls som en dålig männsika om hon har det. För så som det är nu så är det troligen inte att hon är tjock att göra. Då hon gått ner sen hon börja gå på bete. DÅ hon haft så lite gräs och inte velat äta hö... Inte så gott som gräs anntagligen... Ni får gärna läsa min tråd.... Ska läsa igenom hela denna tråden nu..

Jag har inte läst din tråd, men om hon utsatts för stress och miljö ombyte och rasat i vikt samtidigt som bete introducerats, så har antagligen en störning i tarmen orsakat fång om det nu är det den har. Foderombyte i samband med en massa andra faktorer, utlöser ofta fång.

KL
Jag håller med Coari ang. att hästen är född att beta. Dock är den inte född för att vara övergödd via lösdrift och fri tillgång på foder 12 månader om året. så problemen börjar redan där. Lägg sen till övergång på kraftigt gräs på en redan övergödd häst som rör sig/motioneras lite, så har ni en rätt enkel ekvation till varför det blir störningar i tarmen.

Hästen är född till att ströva långt och kontinuerligt under dygnet, och LETA efter foder, dvs beta små mängder hela tiden under större delen av dygnet. Det är en oerhört stor skillnad mot att ha smörgåsbord dygnet runt, året runt.

Ngnstans tycker jag mig kunna dra en parallell mellan fodring av hästar och täckes användning, de senaste år tiondena. Den gemensamma faktorn är att numera ska alla hästar kläs in i täcken, ifall att de fryser. Gällande mat ska de också ha dukat bord, så de inte svälter. att de istället storknar, verkar många ha missat.

Senast ändrad:

Har precis svarat i din andra tråd. Din häst är akut sjuk och jag skulle åkt till djursjukhus omedelbart! Där finns resurser att utreda ordentligt!

Jag kommer göra som du säger så fort hovslagare varit ute på Fredag. Annledningen varför jag inte gjort det innan är för att vi inte skulle få på henne på en transport. Fick henne inte att gå igenom hagen och tar man lugnande på en sån häst så blir det ännu mer still och kan knappt gå..
De tänkte tvinga henne med el fösare vilket jag inte fattar hur det skulle gå till när hon inte hade energi att ens röra sej.

Hon har svarat bra på krorsförlamnings medecinen och bara på 12 h blivit mycket bättre när jag gjorde som min sista vetrinär sa. Att hon skulle röra på sej... I stället för fångvila som hon blev sämre av.
Men på måndag om hon inte är helt bra så kör jag in henne. Eller i helgen....
För jag ska veta vad det är.......
Jag ska röntga henne också för att se..

HAde jag inte varit höggravid och vara nära att få i vecka 35 så hade jag kört in henne. Men va nära att åka till förlossningen igår och får inte röra mej.. Har ingen som kan hjälpa mej så...
Men i helgen eller efter kommer jag att köra in henne. Om hon inte blivit helt bra. Även om jag så föder i bilen på vägen dit...

Inte som den ena vet sa, låt henne stå med smärtan (hästen mådde as kass innan medecinen för korsförlamning) och vänta en vecka...
Aldrig att min häst ska få göra det...

Senast ändrad:

Hej Sanio,

jag tycker inte att Du är en dålig hästägare. Man gör så gott man kan, och absolut ingen har rätt att döma någon (förrän den gått i dennes skor).

Har själv varit med om liknande som Ditt, haft ute veterinärer, varit på djursjukhus nr 1, haft olika hovslagare och fått helt olika diagnoser med allt från luftrörsproblem (ordinerad endoskopi av vet), fång (vet, men var kolik bekräftad på djursjukhus), fått hästen tvärhalt av hovslagare (helt ren innan) m.m. Jag vet att det låter osannolikt, men som Hasse och Tage sa om kärnkraft; det händer även om det är helt osannolikt).

Mot bakgrund av min eländiga erfarenhet var och är min rekommendation att Du försöker få tag i en veterinär som Du har förtroende för och som ger faktisk hjälp till Dig och Din häst. Med detta inte sagt att Du är en dålig hästägare utan jag ville bara förmedla min erfarenhet, och tog Du illa upp så ber jag om ursäkt, det var inte illa menat.

Här låter det som att allt är fång och att man alltid ska utgå från det.

Ingen kan säga att fång uppkommer av mat eller en fet häst. Många smala får också fång...
Jag hade önslat att det betalades mer för förskning på fång så man kom närmare svaret i dag verkar det inte som att vi vet ett skit om vad fång beror på..

.

Jag tror inte att jag har läst din tråd, blandar lätt ihop olika användare.
Men de flesta fånganfall antas bero på fodret. Det är en större andel feta hästar än smala som får fång. Men bara för att en del smala ändå får det så betyder inte det att det inte finns ngt samband mellan feta hästar och eller utfodring eller fång.

Det har pågått och pågår forftarande massor av forskning om fång. Många av de forskningsrapporter som publiceras handlar just om fång. jag såg ngn siffra på hur stor del av alla studier som handlar om fång men minns den inte , bara att den var stor. Denna forskning kommer säkert att fortsätta att öka i alla fall tills de har lyckats kartlägga alla stegen i ett fånganfall.
Forskarna är ganska säkra på vad det beror på dvs de känner till ett antal olika faktorer (de flesta foderrelaterade) som kan starta ett anfall. De vet i stort sett hur ett anfall går till dvs vad som händer inuti kroppen, vilka delar av kroppen det är som påverkas osv. Men de har inte lyckats visa exakt hur ett fånganfall triggas igång, steg för steg.

Det är klart att man kan tycka att det bör satsas mer pengar på fångforskning. Men forskarna har ändå kommit en bra bit på väg de senaste åren.

Det har pågått och pågår forftarande massor av forskning om fång. Många av de forskningsrapporter som publiceras handlar just om fång. jag såg ngn siffra på hur stor del av alla studier som handlar om fång men minns den inte , bara att den var stor. Denna forskning kommer säkert att fortsätta att öka i alla fall tills de har lyckats kartlägga alla stegen i ett fånganfall.
Forskarna är ganska säkra på vad det beror på dvs de känner till ett antal olika faktorer (de flesta foderrelaterade) som kan starta ett anfall. De vet i stort sett hur ett anfall går till dvs vad som händer inuti kroppen, vilka delar av kroppen det är som påverkas osv.

Det här är bra,, JÄTTEBRA!! Du som följer forskningen och även har tillgång till alla forskningsrapporter, kan du inte här eller i en egen ny tråd sammanfatta fakta med bifogade länkar till källhänvisning så vi äntligen kan ta del av en seriös tråd med spridande av faktabaserad grundläggande kunskap.??

Jag verkar inte vara ensam om att bli evinnerligt trött på alla dessa trådar och inlägg där man skriver i helt grundlösa påståenden.

Jag (och flera med mig) skulle verkligen uppskatta om du kände för att sprida fakta baserad kunskap med bifogade källhänvisningar och forskningsresultat.

Tack på förhand.

KL

Jag är fascinerad av IR tråden som startats i samband med denna tråd.
Är det ingen som är mer intresserad över VARFÖR deras hästar utvecklat insulin resistens (annat än att skylla på ärftligt då förstås)? Är det ingen som tycker att det är mer intressant att se till sättet hästen hålls/hållts, än att konstatera att den "troligtvis" har IR?
Jag har skrivit tidigare om att jag upplever att nyrönen runt IR, verkar ha tagit en ny form i gemene mans mun, och används som anledning till varför hästen blivit sjuk osv. Men ingen häst är ju född med IR, (trots de som åberopar ärftligheten etc). Därmed vore det högst intressant för min del, om jag hade en IR häst, att gå till botten med VARFÖR det utvecklats, snarare än att bara konstatera faktum? Är jag ensam om detta? Och vart är forsknings rönen om detta? ser inga såna, läser bara om forskning som spär på iden att "jaha, det finns ngt som heter IR, det är DÄRFÖR hästen är sjuk".

:crazy:

fast det ena utesluter ju inte det andra? Jag han ju utan minsta problem se att lillens ir helt klart hör ihop med att han var och hade varit tjock. Det är väl mest troligt att det funnits någon genetisk disposition med, men utan övervikt hade den kanske inte brutit ut. Sen spädde ju hög fruktanhalt i betet på det ännu värre. Men nu när det är som det är, och framförallt när det tycks variera med årstid osv, dvs utanför min kontroll, så får jag ju fokusera på att göra det jag kan för att minska risken.
Så, jag vet vad som var minst en kraftigt bidragande faktor från början, men inte vad som hände i vintras.

Det forskas ju på det med? Däremot verkar det vara mer komplext än det verkade från början, men att övervikt är en starkt bidragande faktor, utfodring med stärkelse och socker i stor mängd en annan faktor, och att genetisk disposition är ännu en faktor vet man ju.

Jamen precis. Men varför frågar man sig då inte, om det är så att man har sin häst på fri tillgång året runt, och den är helt övergödd, huruvida det har med just det upplägget att göra, snarare än fokuserar på faktumet att den nu har IR? Det är väl i högsta grad hästhållning som skall tittas på i det fallet? Varför börjar man inte med att titta på det? (har inget med dig att göra utan det är rent allmänt min reflektion runt ämnet).

vill gärna ha länkar till mer konkret forskning runt IR - annat än att det som sagt finns en diagnos som heter IR - och att den ofta är hand i hand med fång : )

Det här är bra,, JÄTTEBRA!! Du som följer forskningen och även har tillgång till alla forskningsrapporter, kan du inte här eller i en egen ny tråd sammanfatta fakta med bifogade länkar till källhänvisning så vi äntligen kan ta del av en seriös tråd med spridande av faktabaserad grundläggande kunskap.??

Jag verkar inte vara ensam om att bli evinnerligt trött på alla dessa trådar och inlägg där man skriver i helt grundlösa påståenden.

Jag (och flera med mig) skulle verkligen uppskatta om du kände för att sprida fakta baserad kunskap med bifogade källhänvisningar och forskningsresultat.

Tack på förhand.

Kul att du och flera är intresserade. Men att sammanfatta fakta kring fångforskningen är inte ngt man lätt gör i ett inlägg på ett forum. Dessutom så har jag vid flera tillfällen förstått det som att den sortens inlägg inte anses passa på ett diskussionsforum.

Men här kommer några referenser om insulinresistens för den som är intresserad.
Nu är ju tyvärr en hel del av forskningsrapporterna/artiklarna inte tillgängliga för vem som helst i alla fall inte gratis. Men man kan ju själv skriva in lämpliga sökord och leta vidare.

Martin Sillence, Katie Asplin, Christopher Pollitt and Catherine McGowan, 2007, What Causes Equine Laminitis? The role of impaired glucose uptake

I webtidningen The Horse.com
A Closer Look at Insulin, 2005

Guide to Insulin resistance, N Frank et al

Stephanie Valberg and Anna Firshman, Insuline Resistance – What Is It and How Do We Measure It?

Raymond J. Geor, Metabolic Predispositions to Laminitis in Horses and Ponies : Obesity, Insulin resistance and metabolic Syndromes, 2008, Journal of Equine veterinary Science Vol 28 No 12 (2008)

R.A. Carter mfl, 2009, Prediction of incipient pasture-associated laminitis from hyperinsulinaemia, hyperleptinaemia and generalised and localised obesity in a cohort of ponies, Equine veterinary Journal (2009) 41 (2) 171-178

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 179
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 643
Senast: TinyWiny
·
Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 619
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 283
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka