Är du mer intelligent än de flesta andra?

Jag anser att jag är...

  • ...mer intelligent än 50% eller mer av befolkningen.

  • ...mindre intelligent än 50% eller mindre av befolkningen.


Resultat syns endast efter röstning.
Anser du att de flesta människorna i samhället är mindre intelligenta än du? Är du mer intelligent än de flesta andra? Hur tror vi att fördelningen är på Buke, 50/50 eller smartare - och är det verkligen så eller tror vi bara det? Kan vi överhuvudtaget bedöma vår egen intelligens?

Jag valde alternativ 2 men jag undrar om det är meningen att alternativen ska vara så lika?
 
Jag tänker att man måste sakna viktiga dela i sin ”intelligens” om man inte kan pratsam annat än väder med personer med lägre iq än sig själv. Det låter otroligt begränsande. Hade jag haft såna problem hade jag nog inte klassat mig som intelligent, det är ju ändå en rätt grundläggande färdighet.. :)

Det är faktiskt inte det, jag är autistisk 😅. Kallprat har jag bemästrat genom att lära mig det sociala mönstret intellektuellt och träna extremt mycket, men det kommer inte naturligt för mig. Jag pratar helst allvar och djuplodande, eller låter bli att prata. Och man kan vara både intelligent och autistisk samtidigt.

Jag blir lite lätt icke-verbal i såna situationer, jag vet liksom inte vars jag ska börja när personen bara stirrar frågande på mig och vi saknar gemensamma referenspunkter. Jag menar alltså i exempelvis jobbsammanhang (för i sociala sammanhang har man ju ofta många gemensamma referenspunkter med sina vänner).

Om jag tar ett exempel från ett aktuellt ämne, gruvfyndigheten i Kiruna.
Person 1: "Det är ju bara att flytta på renarna! En liten sameby med 70 invånare ska inte vara viktigare än hela landet!"
Person 2/du: "Eh... Så enkelt är det ju inte... Vet du vad en sameby är?"

Förstår du vad jag menar nu :)? Det är jättesvårt att förklara saker för någon på nybörjarnivå. Det är ju därför det finns långa pedagogutbildningar, och inte alla passar som pedagoger.

I text har jag inte samma problem, det är den kommunikationsmetod jag föredrar. Men ord ur munnen kan låsa sig när jag inte kan ta "genvägar" genom att referera till större koncept som personen redan känner till.
 
Snittet i IQ i Sverige är någonstans runt 100, "normalt" anses vara mellan 90-110.


Jag tycker det vore intressant att mäta "theory of mind", för det ser jag som ett viktigare mått på kognitionsförmåga än IQ som är väldigt smalt.

Klarar man av att tänka sig in i någon annans perspektiv? Kan man hålla flera möjliga "sanningar" i huvudet samtidigt? Klarar man av att se skillnad på "forskare säger att det är sannolikt" och "Det Är Sant"?
Missade detta inlägget, jag tycker dina frågeställningar är väldigt intressanta och tycker om att ligga och klura på liknande funderingar.
 
Det är faktiskt inte det, jag är autistisk 😅. Kallprat har jag bemästrat genom att lära mig det sociala mönstret intellektuellt och träna extremt mycket, men det kommer inte naturligt för mig. Jag pratar helst allvar och djuplodande, eller låter bli att prata. Och man kan vara både intelligent och autistisk samtidigt.

Jag blir lite lätt icke-verbal i såna situationer, jag vet liksom inte vars jag ska börja när personen bara stirrar frågande på mig och vi saknar gemensamma referenspunkter. Jag menar alltså i exempelvis jobbsammanhang (för i sociala sammanhang har man ju ofta många gemensamma referenspunkter med sina vänner).

Om jag tar ett exempel från ett aktuellt ämne, gruvfyndigheten i Kiruna.
Person 1: "Det är ju bara att flytta på renarna! En liten sameby med 70 invånare ska inte vara viktigare än hela landet!"
Person 2/du: "Eh... Så enkelt är det ju inte... Vet du vad en sameby är?"

Förstår du vad jag menar nu :)? Det är jättesvårt att förklara saker för någon på nybörjarnivå. Det är ju därför det finns långa pedagogutbildningar, och inte alla passar som pedagoger.
Det är väl klart att det är svårt att vara pedagogisk, det är det nog för många (mer eller mindre..) men har man den förmågan kan man ju förklara saker för personer på ”nybörjarnivå” även om man själv har hög intelligens - eller hur? Är inte ditt problem att du ”saknar” pedagogisk förmåga mer än att din omgivning är för ointelligent för att följa ditt resonemang? Jag tänker också att du omöjligt kan vara mest insatt i alla ämnen trots hög iq..
 
Det är väl klart att det är svårt att vara pedagogisk, det är det nog för många (mer eller mindre..) men har man den förmågan kan man ju förklara saker för personer på ”nybörjarnivå” även om man själv har hög intelligens - eller hur? Är inte ditt problem att du ”saknar” pedagogisk förmåga mer än att din omgivning är för ointelligent för att följa ditt resonemang? Jag tänker också att du omöjligt kan vara mest insatt i alla ämnen trots hög iq..

Blev du provocerad av att jag skrev att jag har hög IQ 😅?

Jag har rätt bra pedagogisk förmåga när jag får planera hur jag ska lära ut. Har hållt några clinics bland annat.

Men om vi säger såhär då, skulle du klara av att diskutera klimatproblem i lunchrummet med någon som inte läst en enda bok sen nian, inte kan räkna procent, och vars största källa till kunskap är flödet på Facebook?
 
Det är väl klart att det är svårt att vara pedagogisk, det är det nog för många (mer eller mindre..) men har man den förmågan kan man ju förklara saker för personer på ”nybörjarnivå” även om man själv har hög intelligens - eller hur? Är inte ditt problem att du ”saknar” pedagogisk förmåga mer än att din omgivning är för ointelligent för att följa ditt resonemang? Jag tänker också att du omöjligt kan vara mest insatt i alla ämnen trots hög iq..

+ @skiesabove
Jag tänker också att det är väl viss skillnad på högt IQ och allmänbildning?
Hög allmänbildning skaffar en sig ju. Här kan ju det sociala arvet spela in, samt att en troligen har lättare för att lära sig om en har hyfsat hög IQ. Men att ngn skulle vara mindre intelligent för att hen inte har koll på gruvpolitiken i Kiruna känns för mig en aning skevt.
 
Sen finns det dem med hög iq, god allmänbildning men absolut noll och inget logiskt tänkande. Jag läste på uni med en sån. De frågor hen ställde om praktiskt arbete var saker som till och med min 11-åring förstår pga logik.
 
Blev du provocerad av att jag skrev att jag har hög IQ 😅?

Jag har rätt bra pedagogisk förmåga när jag får planera hur jag ska lära ut. Har hållt några clinics bland annat.

Men om vi säger såhär då, skulle du klara av att diskutera klimatproblem i lunchrummet med någon som inte läst en enda bok sen nian, inte kan räkna procent, och vars största källa till kunskap är flödet på Facebook?
Jag är inte autistisk men har samma problem, har också fått träna en del (och gått i KBT för socialfobi). Det kan låsa sig totalt när man har så olika referenspunkter eller ska för en diskussion på "högre nivå".
Då är jag trots det rätt pedagogiskt lagd och gillar att undervisa. Jag har också väldigt svårt för kallprat (även om jag jobbar/ tränar på det och tycker jag blir bättre för vart år).
Tycker egentligen jag är socialt kompetent, men i vissa situationer där "manualen" saknas så kan det låsa sig totalt. Var väldigt tyst som barn och undvek gärna och prata och hade ett litet behov av det.
 
Jag valde alternativ 2 men jag undrar om det är meningen att alternativen ska vara så lika?
Jag undrade just hur lång tid det skulle ta innan någon märkte att de är i princip samma :D Nej, det skulle stått "mer än" på alternativ två också, men nu är jag ganska glad för detta extra text av logik/läskunnighet!
 
Är det inte lite konstigt att dra växlarna "anser sig vara genier" för att man tror sig ligga höger om normalfördelningens mittpunkt i kategorin hela befolkningen?

Jag tycker ofta förmågan att se samband hänger ihop med intresset av att se och kunna bekräfta samband med data och därmed träna upp sin förmåga i att se samband och vara kritisk/skeptisk. Det är mer en slags uppövad förmåga än något som gives av en grad av "intelligens".
 
Jag tillhör hundrade percentilen, under wais konstaderade de att mitt arbetsminne inte ligger runt 7+-2 utan 12 +-2. Likförbannat reste jag mig nyss från köksbordet och gick till kylen, för att där inte alls komma ihåg vad jag skulle ha, för att sen komma på att det ju var en kanelbulle-som ligger i frysen.

Smarthet är inte så enkelt som "mer eller mindre smart". Det är situationsbundet, knutet till sammanhang, dagsform, vald skala osv osv osv.
Ja har jag skrivit att det inte är det eller?
 
Definition av intelligens är intressant, jag har ofta känslan av att vi missar någon väldigt viktig aspekt av intelligens med dagens intelligenstester. Kanske en följd av att vi som samhälle sannolikt inte har tillräckligt bra grepp om vissa fenomen för att kunna formulera tester för att mäta det. Följden blir att vi, som det varit inne på tidigare, mäter väldigt kulturellt beroende färdigheter.

Själv är jag nog en liten bit under snittet både i vad man oftast menar med intelligens, samt sådant som emotionell intelligens då jag gjort tester som visat på lägre empati än genomsnittet (vad det egentligen mäter går förstås också diskutera, men jag vet själv att jag inte är någon psykopat eller så och nöjer mig väl med det). Särskilt kass skulle jag nog säga att min nästan rent fysiska problemlösning är. Jag kommer ihåg att jag läst något tweet eller något från någon som jobbade med nationalparker eller liknande om att problemet med att björn-säkra sopbehållare var att det fanns en rejäl överlappning mellan björnarna och de dummaste människorna. Där någonstans ligger jag i problemlösning, det finns garanterat mängder av björnar därute som är 100% bättre på att lösa problemet med att öppna måttligt avancerade sopcontainrar, och säkert flera andra väldigt konkreta problem, än vad jag är.

En av anledningarna till att jag tror att vi missar en avgörande form av intelligens är faktiskt att varje gång någon har avslöjat sin dokumenterat höga intelligens "irl" (alltså är det ingen här i tråden som bör ta åt sig) så har jag blivit mycket förvånad och tänkt något i stil med "men vad är det för vits med hög intelligens om du sedan inte använder den, genom att tänka?". Inte baserat på en enda konversation med dessa människor alltså, utan folk man känt i över ett år minst. Jag har inte identifierat exakt var det brister i deras resonemang, antagligen ännu ett tecken på min egen bristande intelligens, men något är det definitivt. Mycket har heller inte varit sådant som krävt särskilt intresse eller någon nischad information, det borde alltså inte röra sig om en generellt bristande kompetens i ämnet i fråga. Ibland har det till och med rört en smått grundläggande förståelse för ett fenomen som de i sin yrkesroll faktiskt borde känna till och förstå på ett djupare plan. Eller åtminstone kunna räkna ut, utifrån bakgrundskunskaper. Dagsformen kan bara inte vara kass 99% av tiden, så någonstans blir det fel.

Utifrån just både att intelligens är tydligt kulturellt format, samt att det finns såpass många intelligenta människor som drar konstiga slutsatser, faller för konspirationsteorier och dåliga data/fakta tycker jag det är problematiskt när intelligens får en slags särställning. Ideologiskt vet vi vart det leder och det är inte vackert, men jag menar också generellt i samhället. Alla former av intelligens egentligen, även emotionell. Min psykolog hävdade till exempel att mycket av empati kan man lära sig, om man vill. Jag tror att den viljan att förstå, både vad gäller empatisk färdighet och annan intellektuell färdighet, är viktigare än den faktiska färdigheten. Ur ett samhällsperspektiv.
 
Blev du provocerad av att jag skrev att jag har hög IQ 😅?

Jag har rätt bra pedagogisk förmåga när jag får planera hur jag ska lära ut. Har hållt några clinics bland annat.

Men om vi säger såhär då, skulle du klara av att diskutera klimatproblem i lunchrummet med någon som inte läst en enda bok sen nian, inte kan räkna procent, och vars största källa till kunskap är flödet på Facebook?
Inte det minsta, jag tror jag har hög iq också! Det var du själv som skrev att du knappt kunde prata om annat än väder med folk utan att bli provocerad - eller hur? Det är bara det jag tycker låter rätt skumt.

Fattar inte heller hur kunskap om klimatpolitik och högt iq tvunget hänger ihop. Man kan väl helt sakna kunskap (eller åtminstone sakna massor av perspektiv..) på den frågan trots att man har hög iq. Man kan ju vara helt ointresserad av klimat och därför inte läst på alls. Å andra sidan kan man ju med lågt iq vara superpåläst. Tänker att kunskap i en fråga absolut borde kunna trumfa högt iq. Tror inte du det?
 
Jag kan tänka ibland att den arrogans som kan komma av att man tror sig vara mer kunnig och intelligent än andra blir direkt kontraproduktiv till att kunna utveckla den kunskap och intelligens man har. Om man istället tror (eller vet) att det finns så fantastiskt mycket att lära att man aldrig kommer i närheten av att vara över medel på mer än ett fåtal områden så kommer det att verka i en riktning att man blir mer kunnig.
 
Inte det minsta, jag tror jag har hög iq också! Det var du själv som skrev att du knappt kunde prata om annat än väder med folk utan att bli provocerad - eller hur? Det är bara det jag tycker låter rätt skumt.

Fattar inte heller hur kunskap om klimatpolitik och högt iq tvunget hänger ihop. Man kan väl helt sakna kunskap (eller åtminstone sakna massor av perspektiv..) på den frågan trots att man har hög iq. Man kan ju vara helt ointresserad av klimat och därför inte läst på alls. Å andra sidan kan man ju med lågt iq vara superpåläst. Tänker att kunskap i en fråga absolut borde kunna trumfa högt iq. Tror inte du det?

Man kan inte helt sakna kunskap om man har högt IQ, speciellt inte i klimatfrågan eftersom vi exponeras för den hela tiden och lärde oss en del om det i grundskolan. IQ mäter ju ganska spetsigt just på "skolsmarthet", så det brukar gå hand i hand med allmänbildning.

Eftersom jag är autistisk och fått mycket negativ feedback på sociala interaktioner under uppväxten så är det viktigt för mig att "prata på rätt sätt" med personer jag möter i verkligheten.

Om vi säger såhär då: hur har man en trevlig konversation om kunskapsämnen med personer som saknar kunskapen men har starka åsikter?

Mensa har ett light-test online och det finns många fler sidor med gratis tester, om du vill få ett hum om vars du själv ligger.
 
När jag gjorde mina npf-utredningar så gjorde jag ju intelligenstest och jag ligger långt över medel. Dock så tänker jag långsamt. Mina koncentrationssvårigheter, halvtaskiga minne och det där med att jag tänker långsamt gör jag känner jävligt korkad och dum. Att jag är sifferblind gör inte heller saken bättre.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 823
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 987
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp