Definition av intelligens är intressant, jag har ofta känslan av att vi missar någon väldigt viktig aspekt av intelligens med dagens intelligenstester. Kanske en följd av att vi som samhälle sannolikt inte har tillräckligt bra grepp om vissa fenomen för att kunna formulera tester för att mäta det. Följden blir att vi, som det varit inne på tidigare, mäter väldigt kulturellt beroende färdigheter.
Själv är jag nog en liten bit under snittet både i vad man oftast menar med intelligens, samt sådant som emotionell intelligens då jag gjort tester som visat på lägre empati än genomsnittet (vad det egentligen mäter går förstås också diskutera, men jag vet själv att jag inte är någon psykopat eller så och nöjer mig väl med det). Särskilt kass skulle jag nog säga att min nästan rent fysiska problemlösning är. Jag kommer ihåg att jag läst något tweet eller något från någon som jobbade med nationalparker eller liknande om att problemet med att björn-säkra sopbehållare var att det fanns en rejäl överlappning mellan björnarna och de dummaste människorna. Där någonstans ligger jag i problemlösning, det finns garanterat mängder av björnar därute som är 100% bättre på att lösa problemet med att öppna måttligt avancerade sopcontainrar, och säkert flera andra väldigt konkreta problem, än vad jag är.
En av anledningarna till att jag tror att vi missar en avgörande form av intelligens är faktiskt att varje gång någon har avslöjat sin dokumenterat höga intelligens "irl" (alltså är det ingen här i tråden som bör ta åt sig) så har jag blivit mycket förvånad och tänkt något i stil med "men vad är det för vits med hög intelligens om du sedan inte använder den, genom att tänka?". Inte baserat på en enda konversation med dessa människor alltså, utan folk man känt i över ett år minst. Jag har inte identifierat exakt var det brister i deras resonemang, antagligen ännu ett tecken på min egen bristande intelligens, men något är det definitivt. Mycket har heller inte varit sådant som krävt särskilt intresse eller någon nischad information, det borde alltså inte röra sig om en generellt bristande kompetens i ämnet i fråga. Ibland har det till och med rört en smått grundläggande förståelse för ett fenomen som de i sin yrkesroll faktiskt borde känna till och förstå på ett djupare plan. Eller åtminstone kunna räkna ut, utifrån bakgrundskunskaper. Dagsformen kan bara inte vara kass 99% av tiden, så någonstans blir det fel.
Utifrån just både att intelligens är tydligt kulturellt format, samt att det finns såpass många intelligenta människor som drar konstiga slutsatser, faller för konspirationsteorier och dåliga data/fakta tycker jag det är problematiskt när intelligens får en slags särställning. Ideologiskt vet vi vart det leder och det är inte vackert, men jag menar också generellt i samhället. Alla former av intelligens egentligen, även emotionell. Min psykolog hävdade till exempel att mycket av empati kan man lära sig, om man vill. Jag tror att den viljan att förstå, både vad gäller empatisk färdighet och annan intellektuell färdighet, är viktigare än den faktiska färdigheten. Ur ett samhällsperspektiv.