Är du mer intelligent än de flesta andra?

Jag anser att jag är...

  • ...mer intelligent än 50% eller mer av befolkningen.

  • ...mindre intelligent än 50% eller mindre av befolkningen.


Resultat syns endast efter röstning.
Jag undrade just hur lång tid det skulle ta innan någon märkte att de är i princip samma :D Nej, det skulle stått "mer än" på alternativ två också, men nu är jag ganska glad för detta extra text av logik/läskunnighet!
Hann läsa ikapp hit nu och är nu glad över denna extra bonus till mitt självförtroende :D var lite rädd att det var jag som var dum 😅
 
Angående logik - så har jag tänkt att jag är rätt bra på logik, dvs jag kan smussla mig fram till ett svar, men samtidigt så hjälper detta mig inte i IQ test så bra trots att den bygger en hel del på logik. Jag tror att det är för att min logik är baserad i språk och beteenden/sociologin, inte matte/siffror och mönster. (Fast jag har ett bra lokalsinne.)

Som exempel så kunde jag i grundskolans matteprov svara på bonusfrågorna, för att få VG, samtidigt som jag inte fick rätt svar på de enklare frågorna för att få godkänt.
Detta var för att bonusfrågorna var oftast text frågor, då hade jag mycket lättare för att jobba mig fram till ett svar.

Men jag vet inte om det kallas på något särskilt sätt? Jag känner att det kan bli lätt fel i kommunikationen när jag säger att jag går efter logik, som att folk tror att jag är duktig på mönster etc. Vilket jag inte är, utan snarare strax under genomsnittet. Jag menar en annan sorts logik, men det kanske finns redan något slags ord för det? Om någon kan hjälpa till med detta så vore jag tacksam :up:
 
Oj, vad svårt 😄 har inte hunnit läsa hela tråden men vill försöka hinna lösa allt senare. Jag frågade min man vad han tyckte och han svarade snabbt ja om sig själv 😝. Har inte svarat på frågan, men om jag utgår från där jag bor (Norge) så kanske jag svarar ja på din fråga men vet samtidigt inte helt om det är så. Även om vi har ett utbildningssystem och en välfärd som är tillgänglig för de flesta så varierar ens förutsättningar väldigt i befolkningen vilket påverkar ens val i livet och då även tex valet att gå vidare med sina studier som jag antar räknas som en del av det man tänker på som intellektuellt.

Att vara intelligent är för mig bla att uppsöka (för en själv) ny information, kunna tänka kritiskt, bilda en egen uppfattning och använda sig av sin slutledningsförmåga när man gör så för att komma fram till det bästa beslutet. Ju mer information man har tillgång till och har förmågan att hantera desto bättre utbildade val gör man och desto mer kunskap och information man har gör att man kan börja tänka kreativt och komma på ny egen faktabaserad information och lösningar på frågeställningar och problem. Har en umgängeskrets där de flesta är så och tycker andra människor runt mig även de ger ett intryck av att vara så. Men är det pga var jag är i samhället eller är det representativt för hela befolkningen? För jag tycker samtidigt på det stora hela att människor verkar göra mindre genomtänkta och dåligt informerade val, vilket kanske har att göra med intelligens . Men så har jag själv dagar där jag försöker gå ut ur bilen med bilbältet fortfarande sittandes fast runt mig 😅 så vad vet jag. Tror att det är en kombination av arv och miljö. Men jag vet inte utan gissar hej vilt på det mesta i mina reflektioner och känner att jag mest svamlar 😅

Bukefalos som forum tror jag har en del vassare knivar i lådan än många andra platser på nätet.
 
Usch jag tyckte det kändes obehagligt att svara haha! Men jag skrev högt på HP vilket tydligen är en bra approximation för intelligens så jag tog ändå kategorin över genomsnittet. Har dock svårt att fatta på vilket sätt jag är intelligent, är okej, men inte jättebra på matte, och är ganska dålig på språkinlärning. Inte så motoriskt begåvad heller 😛. Tror kanske inte att jag ligger i den högre kategorin som bilförare, men försöker kompensera det genom att köra lugnt 😅
 
Usch jag tyckte det kändes obehagligt att svara haha! Men jag skrev högt på HP vilket tydligen är en bra approximation för intelligens så jag tog ändå kategorin över genomsnittet. Har dock svårt att fatta på vilket sätt jag är intelligent, är okej, men inte jättebra på matte, och är ganska dålig på språkinlärning. Inte så motoriskt begåvad heller 😛. Tror kanske inte att jag ligger i den högre kategorin som bilförare, men försöker kompensera det genom att köra lugnt 😅
Jag skriver askasst på hp, tänker inte utsätta mig för den pinan igen. Det har ju så mycket med skicklighet vid provskrivning att göra. Min adhd-hjärna blir uttråkad och ger upp för tidigt!
 
Jag upplevs som intelligent av många. Jag har bred kunskap om många områden, var tex flera böcker före de andra i matten i skolan och älskar fortfarande att lära mig nya saker. Har läst en massa på universitetet. Detta gör mig ödmjuk om hur mycket jag inte kan. Logik och matte är mina starka sidor. Effektivisera och förenkla, se mönster och bryta ner dem till något enklare. Men det finns så mycket jag inte är bra på. Allt beror ju på hur en definierar intelligens.
 
Usch jag tyckte det kändes obehagligt att svara haha! Men jag skrev högt på HP vilket tydligen är en bra approximation för intelligens så jag tog ändå kategorin över genomsnittet. Har dock svårt att fatta på vilket sätt jag är intelligent, är okej, men inte jättebra på matte, och är ganska dålig på språkinlärning. Inte så motoriskt begåvad heller 😛. Tror kanske inte att jag ligger i den högre kategorin som bilförare, men försöker kompensera det genom att köra lugnt 😅
Du är väl läkare? Jag föreställer mig att man måste var otroligt intelligent för att ta sig igenom läkarutbildningen (säg nu inte nejdå det klarar vem som helst 😁)
 
Är jag den enda människan på hela Buke som aldrig någonsin genomfört ett IQ-test eller motsvarande? Är det någonting folk sitter hemma och gör bara sådär spontant en torsdagseftermiddag medan jag rengör mina akvarier i godan ro? 😅
Ja, det är precis därför jag har gjort det :rofl:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Är jag den enda människan på hela Buke som aldrig någonsin genomfört ett IQ-test eller motsvarande? Är det någonting folk sitter hemma och gör bara sådär spontant en torsdagseftermiddag medan jag rengör mina akvarier i godan ro? 😅
Jag skulle vilja svara att jag helt enkelt är lite sån, men Mensa gjorde ju tydligt för mig att det är jag inte alls det 😂
 
Är jag den enda människan på hela Buke som aldrig någonsin genomfört ett IQ-test eller motsvarande? Är det någonting folk sitter hemma och gör bara sådär spontant en torsdagseftermiddag medan jag rengör mina akvarier i godan ro? 😅
Jag har bara gjort det som tvingad (värnpliktsmönstring) eller för att få ett jobb jag velat ha (och ett för att få gratis utbildning betald av staten som jag sedan valde bort).
 
Är jag den enda människan på hela Buke som aldrig någonsin genomfört ett IQ-test eller motsvarande? Är det någonting folk sitter hemma och gör bara sådär spontant en torsdagseftermiddag medan jag rengör mina akvarier i godan ro? 😅
Jag har aldrig gjort IQ-test vad jag kommer ihåg, min uppskattning bygger på observationer i vardagliga livet. Fast vad gäller empati och i förlängningen då EQ så har jag testat min empatiska förmåga.

Min misstanke om att de flesta björnar antagligen är bättre på att öppna sopbehållare än vad jag är har faktiskt väldigt konkret grund. Luckorna på återvinningsstationen byttes nämligen ut en gång och jag lyckades verkligen inte öppna (det har även hänt att jag kämpat med barnsäkra lock på förpackningar). Det blev tillslut så att jag lyfte av hela den ena väggen till återvinningen, fråga inte hur, istället för att öppna själva luckorna. När jag sedan tog hjälp av en förbipasserande för att lyfta tillbaka väggen fick jag märkligt nog höra att det faktiskt inte var första gången det här hände. Kort därefter byttes luckorna ut igen, som tur var. 😅
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det vet jag inte. Jag är bara lätt förvånad över att läsa att så många har siffror och resultat att gå efter. :)

Jag har däremot gjort onlinetest för att se vilket Hogwartshus mina mest spelade rollspelskaraktärer tillhör! :D
Jag testades när jag utredde för npf som barn. Fick ingen diagnos då pga för hög iq :meh: har gjort diverse test därefter när jag varit uttråkad och nyfiken, i typisk adhd-anda :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 820
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 987
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp