Eventuellt är det ingen som kommer förstå vad jag menar med följande inlägg men tillägger lite utifrån det här att jag samtidigt alltså tycker det är problematiskt när ointelligent och liknande ord används som något slags skällsord för människor som har kassa värderingar och annat. Som om ointelligent är det värsta man kan vara. För även om exemplet med människan med skev världsbild till exempel är någon som uppenbarligen har tänkt allvarligt fel så finns det garanterat människor med lägre IQ som råkar vara vettigare (som kanske då alltså har mer av den här formen av intelligens som vi idag inte kallar för intelligens, vem vet). Men dessa vettiga människor med relativt lågt IQ riskerar klumpas ihop med typer som alltså trots hög IQ konsekvent begår allvarliga fel när de tänker.Håller absolut med om detta. Det finns saker, en del väldigt väsentliga, som inte fångas upp i IQ test och som klart påverkar hur intelligent någon uppfattas. En rasistisk världsbild som du nämner är definitivt något som jag tycker i praktiken är oförenligt med förmågan att se större sammanhang, dra korrekta slutsatser och så vidare. Faktan finns, det går inte att ignorera. Någonstans har en sådan person därför uppenbarligen misslyckats när det den ska analysera inte längre är på papperet, och istället i den betydligt mer komplexa omvärlden. Det väcker ju frågan hur applicerbara de testen är i verkligheten och för generella konstateranden om intelligens, när så mycket av stor betydelse passerar (som borde fångats upp och ifrågasatts av ett verkligt intelligent system i en människa). Istället ser vi hur exempelvis artificiell intelligens ofta tilldelas samma svagheter och bias som människor har. Det är väl där det hade varit verkligt användbart att bredda synen på intelligens så att den åtminstone omfattar fler förmågor, så att man kan hitta strategier att motverka de strukturella problem som annars lätt smyger sig in och hindrar objektivitet och annat.
Är man mindre intelligent blir man på så vis nästan gjord till en del av problemet även när man verkligen inte är det. Även när man kanske inte alls har åstadkommit den skadan som det intelligenta arslet i fråga kan ha gjort så förknippas man ändå med det negativa hen åstadkommit, via etiketter som ointelligent eller lägre intelligens. Så även om jag tycker att intelligenta i vissa fall tydligt verkar sakna en avgörande aspekt av intelligens, så vill jag inte heller riskera att slentrianmässigt buntas ihop med en sådan person genom begreppet ointelligent. Vilket jag tror lätt kan göras i och med att samhället är såpass djupt funkofobiskt. Särskilt om allt dåligt får etiketten ointelligent och allt bra intelligent, samtidigt som intelligens fortsätter vara så smalt definierat kulturellt.
Så vill man via konceptet intelligens fånga in problemet med högintelligenta människor som samtidigt är ärkerasister, som faller för konspirationsteorier, som konsekvent drar felaktiga slutsatser och så vidare, då måste man nog också ha verktygen att kunna hitta motsatsen till det tankefelet också hos de som i dagsläget har betydligt lägre intelligens enligt traditionella mått mätt. Annars kanske hela det konceptet riskerar falla in i ett slags funkofobiskt cirkelresonemang, där stigmatisering av vissa utsatta grupper kan öka trots att intentionen är att bredda intelligensbegreppet. Jag tror bland annat därför att de bitar som verkar fattas i vår förståelse av intelligens blir svåra att hitta, objektivt bedöma och mäta. Man måste kämpa mot så många maktstrukturer om man ska kunna göra det, och alla inbyggda problem.