Helt sakna kanske var en överdrift men jag tror garanterat nån med lägre iq kan ha bättre kunskap och argument i klimatfrågan än än med högre. Du tror alltså inte det?Man kan inte helt sakna kunskap om man har högt IQ, speciellt inte i klimatfrågan eftersom vi exponeras för den hela tiden och lärde oss en del om det i grundskolan. IQ mäter ju ganska spetsigt just på "skolsmarthet", så det brukar gå hand i hand med allmänbildning.
Eftersom jag är autistisk och fått mycket negativ feedback på sociala interaktioner under uppväxten så är det viktigt för mig att "prata på rätt sätt" med personer jag möter i verkligheten.
Om vi säger såhär då: hur har man en trevlig konversation om kunskapsämnen med personer som saknar kunskapen men har starka åsikter?
Mensa har ett light-test online och det finns många fler sidor med gratis tester, om du vill få ett hum om vars du själv ligger.
Och jag tycker absolut man kan ha trevliga samtal med personer med lägre kunskapsnivå. Många komplexa frågor har ju dessutom inte ett rätt svar och facit (som tex klimatfrågan..) så känner inte ogen mig i problematiken.
Har gjort snabbtest, låg över 130, jag tycker menas test med former etc. är helt självklara, på den nivå att jag typ inte förstår hur nån kan misslyckas, men det betyder inte att jag tror att jag är mest påläst och bäst i klimatdebatten (långt därifrån till och med..)