Är du mer intelligent än de flesta andra?

Jag anser att jag är...

  • ...mer intelligent än 50% eller mer av befolkningen.

  • ...mindre intelligent än 50% eller mindre av befolkningen.


Resultat syns endast efter röstning.
Jag får högt utslag på IQ-tester. Dock anser jag att det är ett trubbigt instrument för mätning av "intelligens" och inte minst känns det knepigt att göra en adekvat bedömning kring ens egna förmågor.
Hade på detta tema ett mkt intressant möte med en snubbe i höstas. Eftersom han var beryktat svår att samarbeta med så drog jag några floskler typ "det är ju härligt med erfarenhetsutbyte bla bla en lär sig så länge en lever" osv.
Hans svar "för min del känns det skönt då jag kan allt och alltid har svar på allt".
Jag trodde för en sekund att han drev med mig, men insåg sen att så inte var fallet 😅
Liksom grattis Bengan, fuck Da Vinci odylika, Bengan är universalgeniet alla kategorier! :rofl:

Jag tänker att att det generellt är en varningsflagg att tycka att en är "smartare" än andra på regelbunden basis. Att sakna självinsikt hör inte till en av egenskaperna jag personligen räknar in till en intelligent person. Det verkar också vara ett beteende som ofta hänger ihop med "det manliga geniet", om en får generalisera ngt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har tänkt på en sak om denhär tråden. Men det är nog inte bara här som det är så utan det är är nog så ganska så överallt.
Men det är att några på pekar att dom som tror att dom är mera inteligenta motför genom snittet oftast inte är det och ibland verkar det som det är nåt fel med att säga att man upp lever sig som mera inteligent. Och det tycker jag är väldigt konstigt egentligen.
För som exempel iq är ju det som många psykologer och såna kollar hur inteligent man är. Så om nån tillexempel har hög iq så ÄR ju den mera inteligent mot genom snittet iallafall om man kollar på iq.
Men det verkar på endel som att det är nåt dåligt om nån vet eller tror att den är mera inteligent. Och att då måste vissa ungefär för minska det med att dom nog inte är så inteligenta som dom tror, fast dom ÄR det.
JAG tycker att det är lite konstigt iallafall. För somsagt så beror det ju på hur man menar med inteligent men jag tycker det är lite ner värderande att inte nån annan får tycka att den är mera inteligent.
Och det är ju inte nåt om hur bra man är heller eller nåt be vis vad man klarar eller nånting. Utan det är bara om hur inteligent man är enligt det sättet man kollar på.
Så tillexempel så har jag hög iq. Nu kommer jag inte håg exakt siffrorna men jag hade tydligt över medel i alla om råden när jag gjorde nåt test med en psykolog men ganska o jämnt också. Men med genom snittet på allt så var jag bland dom högsta 5 %. Men det är ju bara iq och det säger ju inte såmycket.
Men sen så tillexempel dom som känner mig tycker att jag har mycket empati och kan tänka mig in i hur andra mår och sånt. Så sån inteligens har jag väl också ganska hög men tillexempel att vara med i nån grupp och um gås så har jag ALDRIG kunnat det så sån inteligens har jag ju jätte låg. Och tillexempel så har jag väldigt mycket sämre arbets minne nu motför när jag gjorde iq testet så nu kanske jag skulle få lägre på endel saker därför.
Men iallafall så det jag menar är att om jag säger att jag är mera inteligent motför genom snittet så kanske jag menar iq tillexempel. Och då ÄR jag ju det. Och nånannan kanske menar med att kunna matte som den är jätte bra på så den ÄR mera inteligent motför domflesta om man kollar på det.
Så då har ju båda rätt att man är mera inteligent motför genom snittet. Och det är inte att man bara tror det eller nåt sånt.
 
Varför vara med i någon föreningen öht?
Jag gick med för att träffa människor och här finns det allt från att vara med på AW, familjeaktiviteter, bokklubb mm.
Skulle jag haft mer tid/ ork så hade jag nog tagit hjälp av föreningen och jobbat med att hålla lite föreläsningar på tex skolor om just dyslexi och iq.
Det var ju det som var min poäng?

Är man med i klubbar så är man det ofta p.g.a. intresse, inte en egenskap man har?
Är jag medlem i en hästförening eller hundklubb så pratar vi hundar och hästar. Att ställa frågan vad man gör i en Mensaklubb tycker jag inte är så världsfrånvändande?
 
Jag har gjort övervakat prov och vet att jag ligger i de översta 2%.
Annars är det en mycket intressant företeelse med dunham-krugereffekten.
 
Jag har aldrig hört att någons iq inte kan variera över tid. Jag tycker det går att liknas vid att springa 100m, det går att träna upp men till vilken nivå beror på individ, ålder, tidigare skador mm.

Med hundar håller jag med, när en pratar om att vissa raser är mer villiga än andra att göra som sin ägare vill.
IQ går inte att träna upp mer en liten liten del. Du kan inte träna 100 i iq till 130.
 
Det var ju det som var min poäng?

Är man med i klubbar så är man det ofta p.g.a. intresse, inte en egenskap man har?
Är jag medlem i en hästförening eller hundklubb så pratar vi hundar och hästar. Att ställa frågan vad man gör i en Mensaklubb tycker jag inte är så världsfrånvändande?
Finns ju en hel del föreningar som inte handlar om intresse, finns ju för pensionärer som vill träffas och allt möjligt.
 
Anser du att de flesta människorna i samhället är mindre intelligenta än du? Är du mer intelligent än de flesta andra? Hur tror vi att fördelningen är på Buke, 50/50 eller smartare - och är det verkligen så eller tror vi bara det? Kan vi överhuvudtaget bedöma vår egen intelligens?
Jag har väldigt lätt för att ta till mig information, har gått genom både skola och civilingenjörsutbildning med typ högsta betyg i allt utan alltför stor ansträngning. Har heller inga som helst problem med sociala situationer, jag har många nära vänner och bekanta, har lätt att skapa nya sociala sammanhang. Mensatest och liknande (som jag bara gjort något enstaka på nätet, har absolut inget intresse av att göra ”riktgt”) tycker jag är självklara, så nån form av logiskt tänkande har jag väl, men intelligent? Jag vet inte. Ser det snarare som att jag (hittills..) i livet har det väldigt lätt, med det allra mesta och det är jag otroligt tacksam för :)
 
Finns ju en hel del föreningar som inte handlar om intresse, finns ju för pensionärer som vill träffas och allt möjligt.
Jo precis, man går dit för att hitta sällskap/ vänner.

Jag kan såklart googla mig till varför man ska bli medlem i Mensa men det känns samtidigt lite udda att man inte vill svara på varför man vill gå med.
 
Snittet i IQ i Sverige är någonstans runt 100, "normalt" anses vara mellan 90-110.
IQ-poängen är alltid normalfördelade skalpoäng och justeras så att 100 alltid ska motsvara medel i den aktuella åldersklassen. När befolkningen blir "smartare" (vilket jag tror vi blivit i varje generation) så förändrar man hur många råpoäng som krävs på testerna för att få 100 skalpoäng :)
Det vedertagna begreppet IQ mäter ju för övrigt förmågan att se mönster och samband, och kunna dra slutsatser utifrån det så man förstår vad nästa steg är.
Nej, IQ = intelligenskvot och motsvarar ett snitt från fyra olika index där perceptuell förmåga (bland annat förmåga att se mönster och samband) är ett av dessa fyra. Just det indexet korrelerar ganska högt med generell IQ, men det är inte samma sak.

Mensa använder ett sådant text (om de inte ändrat så är det väl någon variant av Ravens matriser), men det är alltså enbart en liten del av det vi kallar IQ som de mäter. Min erfarenhet (från när jag administrerat testerna i min yrkesroll) är också att det är lättare att få höga poäng på det testet jämfört med det test som ingår i WAIS.
 
För övrigt inte alls förvånad över resultatet i tråden, en stor majoritet anser sig vara smartare än genomsnittet, att man kör bil bättre än de flesta osv. osv. Men det är väl härligt så - antagligen nån form av självbevarelsedrift :) hade ju varit deppigt om alla gick och tänkte att man själv var lite sämre än alla andra..
 
Jag har tänkt på en sak om denhär tråden. Men det är nog inte bara här som det är så utan det är är nog så ganska så överallt.
Men det är att några på pekar att dom som tror att dom är mera inteligenta motför genom snittet oftast inte är det och ibland verkar det som det är nåt fel med att säga att man upp lever sig som mera inteligent. Och det tycker jag är väldigt konstigt egentligen.
För som exempel iq är ju det som många psykologer och såna kollar hur inteligent man är. Så om nån tillexempel har hög iq så ÄR ju den mera inteligent mot genom snittet iallafall om man kollar på iq.
Men det verkar på endel som att det är nåt dåligt om nån vet eller tror att den är mera inteligent. Och att då måste vissa ungefär för minska det med att dom nog inte är så inteligenta som dom tror, fast dom ÄR det.
JAG tycker att det är lite konstigt iallafall. För somsagt så beror det ju på hur man menar med inteligent men jag tycker det är lite ner värderande att inte nån annan får tycka att den är mera inteligent.
Och det är ju inte nåt om hur bra man är heller eller nåt be vis vad man klarar eller nånting. Utan det är bara om hur inteligent man är enligt det sättet man kollar på.
Så tillexempel så har jag hög iq. Nu kommer jag inte håg exakt siffrorna men jag hade tydligt över medel i alla om råden när jag gjorde nåt test med en psykolog men ganska o jämnt också. Men med genom snittet på allt så var jag bland dom högsta 5 %. Men det är ju bara iq och det säger ju inte såmycket.
Men sen så tillexempel dom som känner mig tycker att jag har mycket empati och kan tänka mig in i hur andra mår och sånt. Så sån inteligens har jag väl också ganska hög men tillexempel att vara med i nån grupp och um gås så har jag ALDRIG kunnat det så sån inteligens har jag ju jätte låg. Och tillexempel så har jag väldigt mycket sämre arbets minne nu motför när jag gjorde iq testet så nu kanske jag skulle få lägre på endel saker därför.
Men iallafall så det jag menar är att om jag säger att jag är mera inteligent motför genom snittet så kanske jag menar iq tillexempel. Och då ÄR jag ju det. Och nånannan kanske menar med att kunna matte som den är jätte bra på så den ÄR mera inteligent motför domflesta om man kollar på det.
Så då har ju båda rätt att man är mera inteligent motför genom snittet. Och det är inte att man bara tror det eller nåt sånt.
Jag tillhör hundrade percentilen, under wais konstaderade de att mitt arbetsminne inte ligger runt 7+-2 utan 12 +-2. Likförbannat reste jag mig nyss från köksbordet och gick till kylen, för att där inte alls komma ihåg vad jag skulle ha, för att sen komma på att det ju var en kanelbulle-som ligger i frysen.

Smarthet är inte så enkelt som "mer eller mindre smart". Det är situationsbundet, knutet till sammanhang, dagsform, vald skala osv osv osv.
 
Jag tänker att man måste sakna viktiga dela i sin ”intelligens” om man inte kan pratsam annat än väder med personer med lägre iq än sig själv. Det låter otroligt begränsande. Hade jag haft såna problem hade jag nog inte klassat mig som intelligent, det är ju ändå en rätt grundläggande färdighet.. :)
Håller med. För mig har hög IQ inget med kunskap att göra.
 
Jag har två universitetsexamina och jobbar inom ett högstatusyrke.

Ibland vill jag tro att detta gör att jag är mer intelligent än snittet men det är ju ett feltänk. Om man har en universitetsutbildning eller ej beror ju på så många fler saker än om man är intelligent. Jag har träffat massor med människor utan eftergymnasial utbildning som spontant känns smartare än jag, och flera som har docerat som inte känns så brighta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 820
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 987
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp