Är du mer intelligent än de flesta andra?

Jag anser att jag är...

  • ...mer intelligent än 50% eller mer av befolkningen.

  • ...mindre intelligent än 50% eller mindre av befolkningen.


Resultat syns endast efter röstning.
Jag kan inte svara.
Jag tänker att intelligens kommer i många olika former. Den ändras och formas om. Det känns som att den inte går att ta på eller mäta.
Utöver det har jag oerhört svårt att tänka att någon är smartare än mig. Samtidigt skulle jag aldrig någonsin tänka att jag är smartare än någon annan. Just för att alla har sin egen intelligens. För mig är alla lika om man pratar om det allmänna begreppet intelligens.
 
Det där är svårt tycker jag, sen är ju vad man räknar in i intelligens. Jag har hört och läst att analyserande människor är smartare än andra, om det stämmer eller ej lämnar jag där men jag överanalyserar det mesta samt alltid stått emot grupptryck så där ser jag mig som mer intelligent men å andra sidan är sambons brorsa förbaskat intelligent då han lyckas med tekniska saker som typ inte borde vara möjligt (många är imponerade av...).
 
Jag är nog som folk är mest, lagom intelligent. Folk brukar säga att jag är smart och skarptänkt, men jag tror det handlar om att jag är snabbtänkt mer än att jag skulle vara mer intelligent än andra.
 
Jag känner mig hemma bland dumbommarna 😁 Jag är smart (alternativt bara tursam) på så sätt att jag lyckas ta mig fram i livet och klarar mig ofta helskinnad när jag gör något som på pappret verkar rent idiotiskt, men jag känner mig inte särskilt klyftig i övrigt.

En av mina bästa vänner brukar skämta om att det är tur att han i alla fall är snygg eftersom han inte alltid briljerar med sin IQ. Jag brukar replikera att med tanke på hur korkad han faktiskt är, så är det synd att han inte är snyggare än så 😂
 
Jag har flera gånger testat i krokarna runt 130 IQ så det är rejält över genomsnittet.

Det verkar mest ställa till problem dock 😂. Jag blir ofta frustrerad och upplever alienation. Det är inte alltid så lätt för mig att prata (har en släng av att bli icke-verbal), och det är ännu svårare när jag ska tänka på att anpassa mig efter en utbildningsnivå/allmänbildningsnivå och kognitionsförmåga som är betydligt lägre än min egen. Prata om vädret kan man ju alltid göra, men ibland måste man ju förklara något.

Jag verkar även vara mer observant/ha starkare sinnen än genomsnittet, syn och lukt framförallt. Ser bättre i mörkret och ser på längre avstånd än de flesta jag möter. Den enda jag känner med lika bra luktsinne som mig är min pappa 😅. Vi kan följa doftstråk utomhus.

Men den viktigaste egenskapen hos människor enligt mig är välvilja. Godhet. Försöka vara snäll, mot både sig själv och alla. Då mår vi som bäst, tillsammans.
 
Jag tycker tyvärr man måste börja med att definiera begreppet intelligens, jag är ledsen 🫣 Det finns väl en del forskning som visar att IQ är ett väldigt trubbigt instrument, eftersom den sortens intelligens som mäts är så pass kulturell. Det är med andra ord inte så att intelligenstester nödvändigtvis mäter inneboende, oföränderliga, universella färdigheter, utan sånt som är specifikt för vissa kulturer och deras tankesätt, sånt som man lär sig när man växer upp i dessa kulturer och med dessa tankesätt, sånt som man till viss del kan träna och bli bättre på. Hjärnan är ju plastisk, det vill säga påverkas av vilka tankegångar vi trampar upp där inne. Den påverkas även av t.ex. trauma.

Så vad menar vi när vi pratar om intelligens? Jag som har vinthundar har ofta fått höra, även av andra vinthundsmänniskor, att de ju inte är särskilt intelligenta jämfört med andra hundtyper. Som exempel beskriver de hur vintisar inte är benägna att samarbeta, fattar egna beslut, har en egen agenda, hellre vill springa fort än att göra tricks, med mera. Kort sagt, de är mindre benägna att göra som människor vill och mer benägna att göra som de själva vill. Jag tycker den definitionen är talande, och den säger mer om oss människor och vår syn på oss och vår relation till andra djur än om dessa djurs intelligens. Ur vinthundens perspektiv är det smartaste beteendet det som gör att vinthunden får som hen vill. Såklart. Hur förarorienterad hunden är bryr sig bara föraren om.

Den hittills mest användbara definitionen av intelligens jag hört är huruvida man inför ett givet problem i en given kontext har verktygen att lösa problemet. Om man då går med på att ett vinthundsproblem är lika angeläget för en vinthund som ett människoproblem är för mig, och man ponerar att jag är jättedåligt rustad för att lösa vinthundsproblemet, då tycker man börjar få intressanta perspektiv på hur vi värderar och formulerar intelligens.
Jag måste också bara gripa detta - är halvvägs genom tråden. Jag tycker jag hör det ofta, om hur dumma djur är på olika sätt jämförelse mot oss. Då är man verkligen inte sympatisk och man har missat den grundläggande biten att kunna sätta sig in i någons annans verklighet.
Tycker det är EXTREMT talande för personen i fråga.
Djur är experter på just det dem ska göra.
 
Deras test säger bara något om dig i ett mycket smalt sammanhang.
Jag är mycket hellre medlem här än i Mensa.
Och det är få akademiker med i mensa.
Jag gjorde mensas test och gick med bara för att se vad för folk det var där. Jag skulle säga att den genomsnittliga mensaiten är en ingenjör, eller något i den stilen.
 
Jag tror jag är medel. Älskar kunskap, att läsa och filosofera. Men att t.ex. producera något tar lång tid. Gillar liksom pillandet med detaljer mer än helheten.

Jag kan se mönster väldigt lätt när det kommer till levande varelser men när det kommer till siffror och logik så tar det emot.
 
Snittet i IQ i Sverige är någonstans runt 100, "normalt" anses vara mellan 90-110.
Jag måste också bara gripa detta - är halvvägs genom tråden. Jag tycker jag hör det ofta, om hur dumma djur är på olika sätt jämförelse mot oss. Då är man verkligen inte sympatisk och man har missat den grundläggande biten att kunna sätta sig in i någons annans verklighet.
Tycker det är EXTREMT talande för personen i fråga.
Djur är experter på just det dem ska göra.

Jag tycker det vore intressant att mäta "theory of mind", för det ser jag som ett viktigare mått på kognitionsförmåga än IQ som är väldigt smalt.

Klarar man av att tänka sig in i någon annans perspektiv? Kan man hålla flera möjliga "sanningar" i huvudet samtidigt? Klarar man av att se skillnad på "forskare säger att det är sannolikt" och "Det Är Sant"?
 
Det vedertagna begreppet IQ mäter ju för övrigt förmågan att se mönster och samband, och kunna dra slutsatser utifrån det så man förstår vad nästa steg är.
 
Jag tror jag är medel. Älskar kunskap, att läsa och filosofera. Men att t.ex. producera något tar lång tid. Gillar liksom pillandet med detaljer mer än helheten.

Jag kan se mönster väldigt lätt när det kommer till levande varelser men när det kommer till siffror och logik så tar det emot.

Baserat på det du skrev här är du nog rejält över medel. De flesta är ointresserade av kunskap, läser inte, och klurar inte på filosofiska frågor, och har svårt att se mönster.
 
Mer Plato till folket 😁!

Och för de som redan kan sin Plato, kan jag varmt rekommendera Upanishaderna. Samma indo-europeiska filosofiska grundbultar. Chariot allegory finns i både Platos verk och Katha Upanishad.
 
Jag har flera gånger testat i krokarna runt 130 IQ så det är rejält över genomsnittet.

Det verkar mest ställa till problem dock 😂. Jag blir ofta frustrerad och upplever alienation. Det är inte alltid så lätt för mig att prata (har en släng av att bli icke-verbal), och det är ännu svårare när jag ska tänka på att anpassa mig efter en utbildningsnivå/allmänbildningsnivå och kognitionsförmåga som är betydligt lägre än min egen. Prata om vädret kan man ju alltid göra, men ibland måste man ju förklara något.

Jag verkar även vara mer observant/ha starkare sinnen än genomsnittet, syn och lukt framförallt. Ser bättre i mörkret och ser på längre avstånd än de flesta jag möter. Den enda jag känner med lika bra luktsinne som mig är min pappa 😅. Vi kan följa doftstråk utomhus.

Men den viktigaste egenskapen hos människor enligt mig är välvilja. Godhet. Försöka vara snäll, mot både sig själv och alla. Då mår vi som bäst, tillsammans.
Jag tänker att man måste sakna viktiga dela i sin ”intelligens” om man inte kan pratsam annat än väder med personer med lägre iq än sig själv. Det låter otroligt begränsande. Hade jag haft såna problem hade jag nog inte klassat mig som intelligent, det är ju ändå en rätt grundläggande färdighet.. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 820
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 987
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp