Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

Ainon

Trådstartare
Hur viktigt var det när ni valde hundras/hund att hunden (enligt er själva såklart) var söt/vacker (estetiskt tilltalande ;) ) ?

Valde ni bort raser som egentligen passat bra för att de var för fula eller valde ni kanske den där fula rasen som passade er perfekt förutom just det yttre?

Sv: Är det viktigt att eran hund är söt/vacker?

Jo, det är nog viktigt. Dock har jag sådan tur att världens vackraste hundar passar mig som handen i handsken. ;)

Skämt å sido. Jag tilltalas visserligen precis lika mycket av vinthundarnas mentalitet som av deras utseende, men mentaliteten är ju så klart det viktigaste. Det är ju deras mentalitet som gör att jag vill leva med hund - inte för att jag ska ha något vackert att titta på. Så om vinthundarna var kortbenta och knubbiga så hade jag definitivt valt en vinthund ändå.

När det gäller den hund jag ska ha til träning och tävling är det fullständigt irrelevant. Jag tycker inte Schäfrar är särskilt snygga, direkt fula faktiskt, men eftersom rasen har allt annat som jag vill ha så blir det Schäfer. Malle är ännu fulare, men jag har börjat snegla åt det hållet ändå.

Då jag tittade på mindre sällskapshund föll däremot en del raser bort på grund av utseendet. Ska jag ha en liten fjant som soffvärmare så ska den vara söt också. Det var dock omöjligt att hitta en söt, liten hund med tillräckligt bra hälsa och mentalitet så det blev ingen liten hund alls. Tills Puffan flyttade in....

Ja, det är viktigt för mig. Vissa raser väljer jag bort enbart pga utseende. Färgen kan också till viss del vara viktig för mig, har en konstig motvilja mot raser där alla individer ser nästan likadana ut och har samma färg/teckning (berner sennen, terrier, schäfer osv).

Det är ytligt, jag vet. Och lite löjligt ;)

Däremot skulle jag aldrig välja en individ som har färgen jag vill ha, men inte är fysiskt eller mentalt frisk.
Då väntar jag hellre på en hund som faktiskt har färgen/utseendet jag vill ha OCH är frisk.

Handen på hjärtat, ja, det är väldigt viktigt för mig. Kollar inte ens på raser jag inte finner estetiskt tilltalande faktiskt :o

Sen så blir det nog ändå så att man tycker sin hund är en av de finaste i världen, eftersom man tycker så ofantligt mycket om den. När min älskling var unghund och riktigt jäkla ful (skrattar så fort jag ser bilder av honom från den perioden) tyckte jag ändå att han var ett av världens 7 underverk :love:

Senast ändrad:

Första hunden valde jag bla pga utseende, men framför allt för att jag trodde det skulle vara en passande ras överlag (vilket det var!) Tyckte då, och tycker fortfarande, att det är en vacker ras, och min är självklart vackrast!

DSC_0105.jpg

DSC_0009.jpg

Däremot har jag alltid tyckt att kelpisar är väldigt fula. Så där valde jag INTE på utseendet..

Men nu har jag vant mig vid rasen, och hade "turen" att få en jävligt snygg kelpie (om jag får säga det själv :devil: ) Han har ett lite ovanligt utseende, medlånga ben, inte så mkt massa, och en kortare och bredare nos än normalt, vilket brukar ge uppskattande kommentarer från andra som tycker kelpien i regel är ful :angel:

DSC_0216-1.jpg

DSC_0027.jpg

Idag tycker jag min kelpie är något av det vakraste som finns. Oftast.. :angel:

DSC_0076.jpg

Senast ändrad:

Däremot skulle jag aldrig välja en individ som har färgen jag vill ha, men inte är fysiskt eller mentalt frisk. Då väntar jag hellre på en hund som faktiskt har färgen/utseendet jag vill ha OCH är frisk.

+1, Det är precis samma för mig. En "perfect match" ska det va, på alla plan :D

Absolut inte. Jag tycker att saluki, engelsk setter,irlänsk sätter, dobermann och collie är de vackraste/snyggaste raserna men skulle inte kunna tänka mig ha en enda av dem. Men jag suckar och ler varje gång jag ser en.

Deremot väljer jag bort raser som jag tycker är söta/gulliga för att jag inte gillar aveln: Hundar ska kunna föda så naturligt utan kejsarsnitt, kunna se,andas och inte se uta att svårt att röra sig.

Tyvärr har jag en schäfer (brukstyp )förutom border collie, men fortsätter aveln så som även bruktypen börjar se ut, och uppfödare "misstar" stress för skarphet så är det sista schäfern i mitt liv. Tyvärr.

Inte det viktigaste, men det spelar väl en viss roll. Hunden jag har nu är rätt ful egentligen, men passar mig på många andra sätt och då gör det inte så mycket.

Jag väljer bort hundar med mycket päls, men det beror inte på utseendet utan på att jag inte vill lägga en massa tid på pälsvård.

Jag råkar ju ha några av de mest bildsköna hundar som finns, men tycker utseendet är ganska oviktigt. Dock tycker jag inte om svarta hundar och är inte så förtjust i hundar med mustash, men det är väl det enda...

Jag skulle absolut kunna välja bort en ras som nog hade passat mig, om jag tyckt att den var rent ful. Jag vill kunna titta på min hund utan att tänka "fy vad ful". Bäst är det ju såklart om det är som nu, jag tittar på någon av mina hundar och känner att jag nästan börjar gråta för att de är så otroligt vackra och jag har sån tur som får leva med just dem :love:

Men.
Jag skulle ännu mer säkert välja bort en vacker hund om den inte passade mig mentalt.

Sedan har jag höga krav på att hundarna jag köper ska vara sunda, långlivade och friska, till det hör utan tvekan en sund exteriör. Jag tycker också att en hund som inte ser ut att kunna leva ett aktivt liv är en ful hund.

Såå hittar jag en ras som jag tycker är vacker så är det rätt troligt att den passar mig ändå, så länge det inte är vanligt med sjukdomar/rädslor/liknande i rasen.

Det är/var nog viktigt, finns raser jag inte skulle skaffa delvis för att de inte tilltalar mig estetiskt. Min första hunds speciella utseende var faktiskt en av anledningarna till att jag först blev intresserad av henne. Vilket inte betyder att jag skulle skaffa en hund som inte passar mig bara för att den är vacker, finns massa vackra hundar jag inte skulle vilja äga. Den andra hunden hade jag inte ens sett på bild när han först kom till mig som " jourhund" och antagligen hade jag kunnat falla för honom oavsett utseende, i mina ögon är han dock en snygging. :angel:

Kan svara lite själv också. För mig är utseendet viktigt till viss del, har väldigt svårt för hundar som ger ett "tungt" eller "satt" intryck och de med konstiga proportioner (ex korta ben). Hur bra ex en corgie än passade skulle jag nog inte skaffa en sådan. Rent utseendemässigt på hundar så ligger lätta border collies, lätta munsterlanders och lätta siberian huskys inom idealet, alltså rätt normala proportioner, strama och lite halvlång päls.

När jag skaffade hund 1 tänkte jag mest sällskapshund och vänner hade chihuahuor som jag gillade som individer, de är ju inte de snyggaste hundarna (finns inte så många korthåriga små sällskapshundar med normala kroppsproportioner att välja mellan...) och många är rätt satta men försökte hitta en kull där föräldrarna var lätt byggda som också hade bra huvud. Lillråttan är ju inte vacker men han är rätt söt faktiskt.

Hund 2 så försöker jag att bortse från utseendet, jag får se hur det går ;)

Jag sökte hund enligt egenskaper. Då jag hittat rätt ras sökte jag efter en ful hund. Fula hundar blir på något sätt söta (+ att jag inte vill ställa ut, vilket många uppfödare kräver) :D

Jag skulle aldrig kunna ha en hund som jag tycker är ful. Skulle det bara finnas en ras i hela världen som passade mig och hade de egenskaper jag ville ha men som jag tyckte var ful, ja då hade jag hellre varit utan hund än köpt en ful :o

När jag valde ras första gången DSG så tyckte jag inte att dom var direkt vackra, lite fulsöta kanske med sina små huvuden och stora ögon. Men jag tror jag "vande" mig vid rasen för nu tycker jag dom är jättefina! :love:

Min andre hund blir nog en kelpie, tyckte inte heller dom var så fina när jag började intressera mig för det var rasens mentalitet som jag fastnade för även där. Men nu tycker jag att kelpisarna är riktigt fina dom med!

Men visst finns det raser jag inte skulle vilja ha pga utseendet men då stämmer ofta inte rasens egenskaper överens med det jag söker heller. Sen finns det såklart raser som tilltalar mig utseendemässigt men som inte passar mig ändå.

Men för att svara på frågan så spelar utseendet på hunden in en viss del men det är långt ifrån det mest avgörande. Ofta är det ju också så att man ser en hund och tycker den är fin och blir nyfiken på rasen just därför.

Senast ändrad:

Jag tycker att Njuffen är en vacker ras men det var inte därför jag valde den. Trodde att den passade mig men det gör den inte riktigt.

Staffen valde jag på allt annat än utseende. Tyckte att bullterrier-raserna var fula men resten av hunden passade in på våra krav.
Staffen visade sig vara så perfekt för oss som vi trott och helt plötsligt började jag tycka om deras utseende:) :angel:

Hade vi valt hund enbart på utseende hade vi haft american akita, Weimeran eller Rodesian ridgeback. Åh så vackra hundar!

För mig är utseendet viktigt till viss del, har väldigt svårt för hundar som ger ett "tungt" eller "satt" intryck och de med konstiga proportioner (ex korta ben). Hur bra ex en corgie än passade skulle jag nog inte skaffa en sådan.

Jag vet inte, men för mig har det kommit de sista åren, att jag gillar även de hundar jag förr hade svårt för. Exempelvis corgis eller bassets, ju fler hundar jag träffar desto mer tycker jag om dem liksom, så det kanske är en mognadsgrej;)

Ja, det har jag. Men inte till det sämre. Jag har såpass många raser jag skulle kunna tänka mig så jag inte "behöver" välja en ful. Hade den enda perfekta rasen haft ett mindre tilltalande utseende hade jag valt den ändå, utseendet är det minst viktiga.

Sen är ju faktiskt utseendet det första man ser, dvs en vacker ras är jag mer benägen att gå hem och läsa mer om. Ju mer jag rör mig i hundsportsammanhang desto mindre lägger jag märke till utseendet dock, har flera raser jag kan tänka mig just genom att jag fastnat för arbetsegenskaperna hos kompisars hundar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 273
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 814
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
299
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
996
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka