Är det rätt?

Skyan

Trådstartare
Jag har ett problem som jag tänkte dela med er och få lite hjälp och råd:

Jag har en häst (travare) som jag haft sedan hon var sex år, alltså har jag haft henne i åtta år. Jag har haft häst hela livet och det har inte funnits något problem som jag inte har kunnat hantera men den här hästen - Mindy - är utan att överdriva fullkomligt knäpp och nu på senare tiden har hon blivit väldigt farlig då jag har åkt i backen och släpats efter henne x antal gånger (på de åtta åren som jag har haft henne - ridit ca sex gånger i veckan varje år - så har jag bara haft ca elva ridturer som som inte har bråkat med mig på. Det har bara blivit värre med åren som gått och jag har valt att ge henne en sista chans nu då jag helt ärligt inte orkar med henne längre, jag känner ingen glädje längre när jag går till stallet, bara obehag. Jag har anlitat en euqipterapeft (stavning?) som får jobba med henne och blir hon inte bättre så blir det att jag kommer att ta bort henne i slutet av sommaren. MEN är det verkligen rätt att ta bort henne? Jag har ingen glädje av henne och hon går inte att sälja, att ta bort henne är det ända alternativet men det känns både rätt och fel... Slits mellan besluten.
 
Sv: Är det rätt?

Ja det är rätt. Men jag skulle nog, för att själv känna att jag gjort allt, ta henne till klinik för en genomgång också.
 
Sv: Är det rätt?

Jag tog henne till en klinik för någon månad sedan men de hittade inget som var fel. Känns inte som att jag kan göra något mer... Men om hon blir bättre av euqipterapeften så vet jag ändå inte om jag "vill" ha henne kvar men tanke på allt som har hänt för då vet jag att hon kan göra det igen men DÅ skulle det kännas fel att ta bort en frisk häst, det är det som är problemet
 
Sv: Är det rätt?

Funkar det inte, så låt henne få somna in. Det är snällast mot er båda.

Vet inte om du har haft henne på utredning på klinik innan, så att hon inte går med någon skada?
Är problemet ridmässigt, så kan kanske en duktig ryttare samt instruktör reda ut delar av problemet, men det kostar och tar tid. Inte säkert att det är värt det slitet varken för dig och hästen.

--------
Såg precis att du tagit henne till klinik...

/V
 
Sv: Är det rätt?

Hästen tycker nog att det är lika frustrerande och stressande och jobbigt som du när det alltid är bråk vid ridning.
Även om det skulle bero på smärta så har den alltså haft problemen i åtta år (kan sitta kvar fysiskt men även psykiskt). Ett fysiskt problem som funnits i åtta år kan du nog räkna som kroniskt. Ett psykiskt problem som funnits i åtta år kan ta lååång tid och mycket arbete att få bort. (om det går)

Kan du inte låta hästen gå och bara vara häst och pensioneras från ridning (då i din regi, sälj aldrig en sån häst!), så ta bort den.

Att ta bort en häst som inte fungerar och har såna problem tycker jag är rätt att ta bort när man inte orkar mer. Du har gett den åtta års chans.
 
Sv: Är det rätt?

Det blir nog att ta bort henne då, även om det är ledsamt känns det ändå nu som att jag ändå gör henne en "tjänst" då för som ni säger, om det är psykiskt så kan/kommer det nog inte att gå bort och då kommer varken hon (eller jag) att må särskilt bra
 
Sv: Är det rätt?

nja är lite skeptisk till sådant, har stött på alldeles för många oseriösa människor
 
Sv: Är det rätt?

Hur funkar körningen? Är det bara just ridning som är problemet, eller är det träning, vilken som helst? Kanske skulle både du och hon må bättre och trivas bättre tillsammans om ni endast körde istället? Finns det en möjlighet att sälja henne som "skogsmullekörhäst"?

Bara en tanke..
 
Sv: Är det rätt?

Körningen har aldrig funkar med henne och Nu funkar inte ridningen, eller hantering på marken. Att sälja henne är det inte på tal om, man ska inte sälja en farlig häst, det är mitt ansvar
 
Sv: Är det rätt?

Absolut, håller helt med dig, inte sälja farlig häst. Läste mer att hon var farlig i ridningen och tänkte då på körnignen som alternativ, hade inte uppfattat att hon var så pass farlig även i hantering annars. Tänkte bara ifall hon funkade bättre körningsmässigt, att hon inte var lika farlig där som i ridningen. Ber om ursäkt! Men ok, då förstår jag att den dörren är stängd också.

Verkligen tråkig situation, hoppas det löser sig för dig, vad du än bestämmer dig för!
 
Sv: Är det rätt?

Jag vill inte sitta och ge dig svar på vad som är rätt och fel i det här läget.

Innan du fattar ett beslut tycker jag du ska besöka vet klinik, röntga igenom henne , kolla tänder , ja allt!!
Rid för tränare som du vet är kunnig, kanske hittar felet (om det är något).
Eller är det helt enkelt så att du och denna hästen inte klickar, du kanske ska se efter hur hon reagerar med annan ryttare på ryggen om du inte redan gjort det.
Vad exakt gör hon när ni är ute och rider????

Lycka till , hoppas verkligen det löser sig för er!!!!!!!:bow::bow:
 
Sv: Är det rätt?

Det är väl egentligen inte så mycket att fundera på, även om det måste kännas tungt. Du har kämpat med henne i åtta år och hon blir bara värre. Du har gått igenom henne på klinik och med equiterapeut. Du har antaligen testat alla möjliga träningsmetoder och tränare. Hon är farlig och fortsätter du ha henne kvar är risken överhängande att hon, du eller någon annan skadas allvarligt. Säljer du henne och vet det du vet kommer du aldrig mer kunna sova gott om nätterna. Du trivs inte och hon trivs antagligen inte heller. Ta bort hästen och köp en snäll häst som tycker om att arbeta istället.
 
Sv: Är det rätt?

Jag kan inte råda dig, det är ju du som måste känna dig bekväm med beslutet efteråt. Men om man klamrar efter halmstrån, har du prövat örter? Har hört om flera hästar som blivit behagliga att hantera efter att ha satts på rätt sorts örtblandning. Ett annat alternativ kanske är att testa att ändra hästhållningen, t ex pröva lösdrift om du inte redan gjort det.

Nu var det ju inte fler tips du bad om förstås. Jag har svårt att se att någon skulle klandra en för att man tar bort en farlig häst.
 
Sv: Är det rätt?

Jösses, åtta år med en sådan häst?! Det hade jag aldrig orkat... en eloge till dig som kämpat så!

Jag hade ett sto som var exakt så som du beskriver. Jag skulle ha henne på prov i 6 månader och sedan få hästen. Jag gav henne 8 månader (ägaren ville att jag försökte lite till) och sedan lämnade jag tillbaka. Det var inte roligt alls att hantera henne, det var inte roligt att gå ut i stallet - trots att jag hade min andra häst där också.

Jag tycker det är helt rätt att låta henne somna in. Ni riskerar ju båda magsår av all stress, och ingen av er mår bra av att ha det så där - dessutom är det farligt. Eftersom det inte fungerar med körningen heller så är det ju inte mycket att göra, det är ju inte säkert hon skulle må bättre av att bara gå och skrota heller, och du skulle säkert inte må bättre. En död häst lider inte hur det än är...

Jag hade inte behandlat med ET heller om jag varit i din sits. Låt henne vandra vidare, sörj henne och skaffa sedan en häst du kan glädjas åt och tillsammans med. Det ska ju vara roligt med hästar och stallet ska vara något att se fram emot... det är ju därför vi håller på med dessa dyra, bångstyriga, halv-vilda underbara varelser...
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 498
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp