Är det rätt?

Sv: Är det rätt?

Känner att jag måste delta här! När min föräldrar var unga så köpte de en fjording som hete mirran. Hon va både körd pch riden. Men hon skenade, sparkad, bockade och stack vid både körning och ridning. Hon bet och sparkade både pappa och mamma välldigt illa. Hon kunde få världens raseriutbrått i boxen och nästan sparkade sönder den. De bestände sig då att lämna tillbaka henne, men fd ägaren sa nej. Så de valde att sälja henne. Det kom en tjej och pro red henne. Självklart sa pappa oh mamma hur mirran va. Men tjejen vill ändå prov rida. Hon kunde galoppera , trava henne utan problem. Ligga raklång på hennes rygg, ligga bakåvän på henne jaa göra allt möjlig och mirran var super snäll. Det enda probelmat som var mellan pappa oh mamma och mirran var att kemin inte stämde mellan dom. Så tänk över ditt val.

:crazy:
Det låter väldigt konstigt att man utför akrobatiska övningar på en okänd häst som förklarats som opålitlig.
Och att dessutom jämföra detta med ts situation, hur menar du att detta ska hjälpa?
Ska hon chansa och sälja/låna ut en häst som är en potentiell livsfara och som så uppenbart inte mår bra?
Jag hade då inte velat ha det på mitt samvete.


Ts; Hur går det för er?
 
Sv: Är det rätt?

En död häst lider inte..jag tycker det är rätt beslut att ta bort henne om du inte orkar mer. Det ska vara roligt att ha häst :)
 
Sv: Är det rätt?

Jag skulle ha låtit någon annan testat rida hästen. Hade en häst som gjorde mig galen och vi funkade helt enkelt inte men när en annan tjej red min häst var hon en ängel. Jag har en häst nu som blir knäpp om hon går för ofta. Testa att bara rida hästen kanske tre gånger i veckan och någon dag i veckan bara ta in och gosa med hästen. Låt den få vila mycket oftare. Det kan vara det att hästen tycker det är tråkigt att bli riden så ofta och känner att fan jag vill vara ledig. Precis som en människa inte orkar gå till jobbet sex dagar i veckan. Testa under en period i alla fall ! Kan vara värt ! :)
 
Sv: Är det rätt?

Trist att det inte funkar mellan er - åtta år !! Vilken pärs!
Er relation verkar ha havererat ordentligt.
Hur fungerar hon med sina hästkompisar?
Eftersom det är med dem hon spenderar sin "vardag" vore det intressant att få veta hur hon är som häst, bland hästar.
Är hon ranghög/låg? Social med andra hästar? Ligger i hagen? Kliar, leker, busar?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 498
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp