Är det dax att ge upp nu? ( Fång)

Sv: Är det dax att ge upp nu? ( Fång)

När vi ändå är inne på blöta hö, varför inte hösilage om det är sockret man vill åt?

Vad jag har förstått så ett blötare hösilage, ts < 60% har lägre socker än både torrare hösilage och hö just för att det blir en ensileringsprocess och att sockret då konsumeras av mjölksyrabakterierna.

Har själv ställt över mina på ts 60% hösilage, från jättefint hö men litet väl mycket socker, och är så här långt väldigt nöjd.

Det verkar oxå som alla andra hovisar tar sin tillflykt i samma veva:confused:

För att min magkänsla, vetenskapen till trots, säger att hösilage inte är bra. Har inga bevis för att det är så, snarare tvärtom, men det är bara min känsla!

Du är inte ensam.
Wattle uttryckte detsamma- liksom många andra kompetenta personer.

Ja det där är intressant, jag har ju alltid föredragit hö:- avskytt hösilage och framför allt de som inte varit torra om hö.

Sedan började jag prata med hösilageproducent, han visade mig vissa fakta, som jag självklart kollade upp:) och forskning från SLU bl a visar att ett hösilage rätt fermenterat förbrukar socker, dvs lägre socker och fruktanhalt än allt annat. Googla Cecilia M och hösilage, tror även Anna J och hösilage så hittar Ni undersökningarna.

Har ställt över samtliga mina hästar på 60% ts hösilage och är faktiskt jättenöjd, peppar peppar.

Men som alltid:-) öppen för diskussion och mer fakta.

Jag upplever att mina äter mindre än vad de gör med vanligt hö, mer mättnadskänsla etc.

Sedan började jag prata med hösilageproducent, han visade mig vissa fakta, som jag självklart kollade upp:) och forskning från SLU bl a visar att ett hösilage rätt fermenterat förbrukar socker, dvs lägre socker och fruktanhalt än allt annat. Googla Cecilia M och hösilage, tror även Anna J och hösilage så hittar Ni undersökningarna.

Jag vet. Jag argumenterar inte emot forskningen, alls:). Det är, som sagt, bara min magkänsla. Jag har provat hösilage två gånger. Båda gångerna ÄLSKADE hästarna det. Men första gången var ena hästen konstant halvlös i magen, och gång nummer två var vintern när de fick fång. Båda gånger var, så vitt jag kunde se, kvaliteten hur bra som helst. Luktade gott, absolut inget synligt mögel eller annat konstigt. Det var jättepraktiskt, speciellt när jag hade småbal. Inga problem med lagring. Billigare än hö var det också. Men, nej, jag vågar mig inte på det igen...

Fast jag undrar hur mkt socker hösilage konsumerar?
Det beror på hur pass torrt det är.

Ett riktigt torrt hösilage är knappt fermenterat alls och då tror jag att det i stället kan innehålla en hel del socker. Det kan vara skördat tidigt, när man inte kunde ta hö och då gräset har en hög sockerhalt.

40-60% skall det vara för att sockret skall konsumeras av mjölksyrabakterierna.

Högre ts ger ingen sockereffekt och man har då massa andra sämre egenskaper dessutom, lätt för mögel/svamp etc just för att det inte sker fermentering.

Googla och läs, intressant tycker jag:)

Felet jag själv gjort tidigare är att jag alltid valt så torrt hösilage som möjligt, gärna 72-77% och det fungerar inte.

Men det ingick i Wattles analys- att silage har lägre sockervärde, men trots det.....
Ständiga foderbyten...

Jag tror att det är mer IR-hästar som är känsliga o då inte bara mot sockerarter. En känsligare mage helt enkelt.

Fast det där med ständiga foderbyten förstår jag inte, de hösilagebalar jag köper kommer alla från samma fält. Även hö:et som jag har köpt kommer från samma fält.

Hur menas det med ständiga foderbyten? Egentligen är inte varje grässtrå ett foderbyte?

Jo Axel, Du har säkert rätt när det gäller sockret och IR, det är ju det jag "behandlar" mina hästar som, IR-hästar.

Hur är tänket med fång och hö vs hösilage. Har för mig att det finns en annan undersökning som visar att ph inte förändras oavsett fodertyp. Och det borde väl i detta fall vara ph-förändring som inducerar fång eller?

Det förvaras ju lufttätt- konserverat. Var gång du går från det luftade till nyöppnat- foderbyte.
Öppnar du en bal om dagen från samma gärde kanske det inte blir skillnad.

Jag använder ju som bekant silage - och det med flit. Dels pga sockerdelen (nu är inte alla blöta silage låga i socker, men chansen är större att jag får tag i ett silage med lågt socker än ett hö), dels pga av lättföddhetsdelen, med silage kan jag ge fler kilo foder och har således lättare att portionera ut över hela dygnet.

Men ang foderbytesdelen, så det är den enda anledning jag kan förstå och se som 'anti' silage till fånghästar. Det kräver nämligen stora krav på homogenitet i balarna för att det inte ska bli ett litet foderbyte för varje bal. Väljer man bara rätt producent osv är det där med homogeniteten inte jättesvårt. Några balar kommer alltid att avvika lite (kantbalar t ex, eller de först resp sist balade balarna från fältet) men det är inte svårt att plocka ut dem när man väl öppnar.

Men jag har sett rätt många stall, ffa med storbal, där ena balen kan vara dyblöt, nästa snustorr, den tredje mitt emellan osv. Det blir som ett foderbyte var X dag (varje ny bal) och ibland kan man faktiskt räkna balar på hovarna, en foderrand för varje ny bal.

Men som sagt, det är ett observandum och något man måste tänka på och lägga lite energi (och pengar oftast) på, men det är ingalunda omöjligt att komma ifrån - genom att just välja producent/leverantör och foder med omsorg.

Enda andra nackdelen med silage är att om man ska ta sockeranalys i efterhand, så får man inte svaret förrän man dels köpt silaget och dels fodrat med det X tid, då det tar ett antal balar innan man fått ihop ett representativt prov att skicka. På hö kan man ju på en gång ta prov från 10 balar, medan man med silage måste vänta på att man öppnat tillräckligt med balar. Detta går också att komma runt, dels genom att be om sockeranalys redan när det skördas, dels genom att ta reda på var det är analyserad avseende näringsvärdet och höra med labbet om de har sparat prov och kan göra sockeranalys i efterhand.

Sen, det finns ett fåtal individer som av någon anledning inte verkar tåla silage speciellt bra, de ska givetvis ha hö.

Varför bannas någon som sitter inne med mycket kunskap som andra på forumet vill få det av. Det verkar konstigt, tycker jag. Folk får ju annars göra ner andra utan att bli bannade...

Denna gång blev han bannad av en skitsak och för en ganska lång tid. Han var inne ett bra tag på att inte komma tillbaka, men det ska vi minsann se till att han gör. Han är :devil: -igt duktig på det han gör och har en enorm kunskap om hovar och hästar öht.

Han säger vad han tycker och det är inte alltid populärt, men ärlighet varar längst.. Det är alltid kul med kunnigt folk här, det skulle det finnas mera av, för att det är många som läser och tror blint på endel människor, så det kan behövas någon/några som törs säga emot. :)

Har nu fått buttan hem till min häst, även om jag bad om finadyne, men men , hon har ätit butta förut även om de var länge sen nu och de har iaf fungera okej för magen.
Även om jag tycker finadyne verkade bättre,bara någon känsla jag har.

Nu ska jag ju in med henne till vetrinär för en "andra åsikt" och känns både som jag skulle vilja att de såg henne i det tillstånd hon är i nu, men samtidigt är det nästan en vecka tills jag ska dit och de känns elakt att inte ge henne smärtstillande försen efter detta :(
Humm.............

Ring till veterinären du ska till och fråga hur du ska göra. Kanske kan du ge henne nu och sluta ge två dagar innan ni ska dit? Det tar ju två dagar innan det går ur kroppen.
Att inte ge henne alls och låta henne ha ont tills ni ska dit känns ju grymt.

Japp, tänkte just så medans jag skrev inlägget, så jag ringde och kollade.
Kände så jag med, är ju ändå långt till torsdag.................

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 770
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 340
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka