Sv: Är det dax att ge upp nu? ( Fång)
Jag använder ju som bekant silage - och det med flit. Dels pga sockerdelen (nu är inte alla blöta silage låga i socker, men chansen är större att jag får tag i ett silage med lågt socker än ett hö), dels pga av lättföddhetsdelen, med silage kan jag ge fler kilo foder och har således lättare att portionera ut över hela dygnet.
Men ang foderbytesdelen, så det är den enda anledning jag kan förstå och se som 'anti' silage till fånghästar. Det kräver nämligen stora krav på homogenitet i balarna för att det inte ska bli ett litet foderbyte för varje bal. Väljer man bara rätt producent osv är det där med homogeniteten inte jättesvårt. Några balar kommer alltid att avvika lite (kantbalar t ex, eller de först resp sist balade balarna från fältet) men det är inte svårt att plocka ut dem när man väl öppnar.
Men jag har sett rätt många stall, ffa med storbal, där ena balen kan vara dyblöt, nästa snustorr, den tredje mitt emellan osv. Det blir som ett foderbyte var X dag (varje ny bal) och ibland kan man faktiskt räkna balar på hovarna, en foderrand för varje ny bal.
Men som sagt, det är ett observandum och något man måste tänka på och lägga lite energi (och pengar oftast) på, men det är ingalunda omöjligt att komma ifrån - genom att just välja producent/leverantör och foder med omsorg.
Enda andra nackdelen med silage är att om man ska ta sockeranalys i efterhand, så får man inte svaret förrän man dels köpt silaget och dels fodrat med det X tid, då det tar ett antal balar innan man fått ihop ett representativt prov att skicka. På hö kan man ju på en gång ta prov från 10 balar, medan man med silage måste vänta på att man öppnat tillräckligt med balar. Detta går också att komma runt, dels genom att be om sockeranalys redan när det skördas, dels genom att ta reda på var det är analyserad avseende näringsvärdet och höra med labbet om de har sparat prov och kan göra sockeranalys i efterhand.
Sen, det finns ett fåtal individer som av någon anledning inte verkar tåla silage speciellt bra, de ska givetvis ha hö.