Är det dax att ge upp nu? ( Fång)

Sv: Är det dax att ge upp nu? ( Fång)

Det förvaras ju lufttätt- konserverat. Var gång du går från det luftade till nyöppnat- foderbyte.
Öppnar du en bal om dagen från samma gärde kanske det inte blir skillnad.

Det är ju lika mycket foderbyte på betet också. Naturbeten som ska vara så bra skiljer ju för varje steg om det vill sig. Nä jag köper inte det resonemanget hösilage-foderbyte.

Det är ju lika mycket foderbyte på betet också. Naturbeten som ska vara så bra skiljer ju för varje steg om det vill sig. Nä jag köper inte det resonemanget hösilage-foderbyte.
Ja o när får de flesta än idag fång?

hästar äter selektivt.
Först det riktigt smaskiga o sen det övriga.

Naturbeten är inte alltid bäst beroende av vilken vegetation den erbjuder eller om det är väldigt knapert.
Det blir sällan så frodigt som när en vall är några år gammal.

Fast om det inte är väldigt varmt eller blåsigt, eller silaget ligger ute, så förändras det väldigt lite i TS under den tid det är öppet.

Den här årstiden kan det vara lite knivigt ute dock t ex, för vinden torkar det på ett kick. Inomhus blåser det förhoppningsvis inte såpass, så om man inte har fri tillgång blir det väldigt liten TS-förändring. Det lilla som lufttorkar blir ganska lika mycket för varje portion. Yttre lagret torkar en aning, den kakan ges, nya ytterlagret torkar en aning, den kakan ges.

En höbal är ju också ett foderbyte om man ska tänka så, för det kan vara olika gräsblandning i de olika balarna.

Tänkte på en sak:)

Det kanske är så att när man öppnar hösilaget och tillsätter luft så börjar det hända mikrobakteriella processer?

Medan hö:et är så torrt så att är det bara normal luftfuktighet så händer ingenting?

Ja o när får de flesta än idag fång?

hästar äter selektivt.
Först det riktigt smaskiga o sen det övriga.

Naturbeten är inte alltid bäst beroende av vilken vegetation den erbjuder eller om det är väldigt knapert.
Det blir sällan så frodigt som när en vall är några år gammal.

Vad menar du? Är en gammal vall väldigt frodig??

Visst är det så, men om man fodrar upp det inom föreskriven tid så ska inget hinna hända.

Naturbeten kan bestå av vad som.

Maskrosor, klöver, smörblommor, kvickrot .....

Jag föredrar nog en äldre timotejvall som är ganska gles.

Idag har jag varit hos Ove Wattle på Ultuna. Han tyckte väl att hennes nacke är de största problemet, och att den måste ned och de är ju det sista som försvinner, tyvärr :(
Han höll ju med om att vi hade hållit på med henne länge och kämpat,men min fråga har ju varit har vi kämpat på rätt sätt? nej, de finns ju mycket som inte är testat och många som saker jag inte gjort.
Han tyckte att hon skulle äta max 3 kilo hö om dagen, sen fick jag stödfodra med halm.
Vi ska även tillbaka på måndag och kolla över hennes hovar för de fanns att göra med dem också.
Så en liten ljus gnista finns det ännu...... de svåra jobbet blir väl nu att minska hennes mat och särskilt nu när våren och sommaren är på ingång...men men vi får kämpa på för henne skull och hälsa.

Vad bra att du får hjälp.

Jag tror ändå någonstans att hästens kropp är lite som från grottfolkets tid;)- att på våren är det normalt med sämre föda o att hästen går ner- tar av depåerna- för att sedan äta upp sig på senvåren/ hela sommaren.

Sa han ngt om att hålla proteinnivån på en ganska hög nivå( för en häst som uträttar noll arbete)?
Kan inte tänka mig det med tanke på MAX 3 kg hö.....

Det han prata om var att islandshästen kanske inte alla, men min i detta fall som inte klarar att äta en massa skulle behöva leva lite som de levde på island förr, en hård och mager vinter, där de fick svälta och sen fick äta en del på sommaren.

De märks redan skillnad på min känns de som iaf när jag gett henne mindre med hö och hon tycker fortfarande inte om uppblött hö, men jag ger henne detta och hoppas att hon vänjer sig. Jag hänger upp höet så de ska torka efter att jag haft de blött, men de är inte alltid de hinner torka helt, då är hon inte så glad men de går ju.
Ni som ger halm, ger ni fri tillgång på detta eller?
Jag glömde fråga om detta, men jag ska dit på måndag igen så kan göra det.

Alla hästar som inte bara blir jämntjocka över sommaren, utan de som får de karaktärisktiska depåerna ligger i farozonen. Tror ändå att det beror på att man efter var sommar inte har sett till att få ner dem till normalvikt igen gör att de blir IR-benägna- oavsett ras.
Små hästar eller kallblod som är gjorda för hårt arbete ska inte ha lika mkt som alla andra. Man ser ju hagar med blandad kompott o där alla utfodras med lika stor höhög o går på samma sorts bete. Recept för disaster.

Återigen idealet med att hästar kan vara lite "runda":crazy:

Härikring ser man många hästar som folk har tröttnat på o bara går o skräpar år ut o år in o hamnar inte sällan i små frimärkshagar pga fång.

Ni som ger halm, ger ni fri tillgång på detta eller?
Jag glömde fråga om detta, men jag ska dit på måndag igen så kan göra det.

När jag bantade min (haflinger, d-ponny) fick hon 4 kg hö + 1,5-2 kg halm. Halmen var i princip fri tillgång, för hon ville inte ha mer än så.

Det han prata om var att islandshästen kanske inte alla, men min i detta fall som inte klarar att äta en massa skulle behöva leva lite som de levde på island förr, en hård och mager vinter, där de fick svälta och sen fick äta en del på sommaren.

.

Och hur många islandshästar var det som överlevde vintrarna? Men det spelar kanske inte så stor roll?
Sedan undrar jag om man har testat hur pass vanligt det är med IR hos islandshästar.

När det gäller proteiner så ska man kanske tänka på att gräs som växer längst upp i norr ofta har högt proteininnehåll. Det måste växa mkt intensivt under den korta sommaren för att kunna överleva.

Visst kan det vara bra med jämförelse ibland men jag vill ha en levande häst när vintern är slut - inte än som har svultit ihjäl.

Jag köpte en nässköljare på apoteket i somras som jag hade tänkt att ha för att få ner salva i manen med.
Den ser ut som en jättespruta och fungerar perfekt att ge medicin med. Min fina häst har just fått fång för första gången och det fungerar kanon med den sprutan. Även tabletterna åker med om man bara hackar dem lite.

Jag förstår vad du går igenom för jag var olycklig i flera dagar för det knappt gick att få i hästen medicinen.

Ang halmen, så halm innehåller ca 5 MJ/kg om den är vältröskad och utan grönt. Så om hästen t ex äter 4 kg halm, så har den fått i sig minst lika mycket - antagligen mer - MJ än du fick bort av de där 2 kg hö du minskade med. Du har fått ner sockret - men på bekostnad av proteiner som även sjuka hästar behöver - men MJ är densamma så du får ingen viktnedgång då om det är det som är målet.

Så, fritt halm eller ej beror för mig på hur glad hästen är i halm och hur mycket den petar i sig. Dvs jag skulle börja med att portionera ut halmen och se hur mycket den äter/lämnar innan jag gav fritt.

Jag köpte en nässköljare på apoteket i somras som jag hade tänkt att ha för att få ner salva i manen med.
Den ser ut som en jättespruta och fungerar perfekt att ge medicin med. Min fina häst har just fått fång för första gången och det fungerar kanon med den sprutan. Även tabletterna åker med om man bara hackar dem lite.

Jag förstår vad du går igenom för jag var olycklig i flera dagar för det knappt gick att få i hästen medicinen.

Jag har faktiskt kikat på den sån, och vet inte om jag läst eller hört om någon mer som har en sån, men sen blev blev de aldrig att jag köpte en för jag testa sprutorna istället.
Men kul och höra om en sån som har en sån och att de är bra:)
Tack för tipset! :)
Hur mår din fånghäst idag?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 770
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 340
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18