Är det dax att ge upp nu? ( Fång)

Sv: Är det dax att ge upp nu? ( Fång)

jag har ju bara erfarenhet av en enda fånghäst (tack och lov)

Men vad jag kommer ihåg så tog det tid innan hovarna blev normala eller hur man ska uttrycka det. De kunde vara varma ibland. Denna tiden på året måste ju vara den rätta om man ska bedöma ev värme på hovar :crazy:! Det är säkert jättesvårt när temp växlar hela tiden och man inte är van vid lite varmare dagar. Egentligen är det nog bättre att bara kolla pulsen. Varma hovar kan ju alla hästar ha.

Jag tror att man ska se det som att det tar lång tid innan hovarna är helt återställda inuti. Det blir kanske som ett sår som kan gå upp ibland vid ex överansträngning. Så menade den veterinär som behandlade min ponny månaderna efter hennes anfall. Det kan hända att de får tillbaka pulsen igen om de ex har sprungit omkring, ätit ngt olämpligt osv. Då får man backa ett steg igen, mindre tid i hagen, minskad motion, tillbaka till annat foder osv. Men detta gäller nog lite senare efter anfallet. Den första tiden efter anfallet kan det nog vara så.

hmmm inget bra svar kanske

Jo, det var iallafall ett lugnande svar :laugh:
Jag har ringt min veterinär också för att fråga henne så jag får se vad hon säger när hon ringer upp.

Det kan nog vara som du säger att det tar ett tag innan allt blir som vanligt igen.

Ja, idag var vi till Ultuna för andra gången. Idag blev hon verkad och fick boots, utprovade och de kostade massor :(
De är säkert jättebra för henne dock...
Jag känner mig helt nere, för detta tar all must ur mig, börjar ge upp. Alla pengar går åt och jag vet inte vad framtiden kommer bli....Antagligen dröjer de innan hon blir en ridhäst om hon någonsin blir det:(
Är inge kul att vara såhär låst och sen inse att hon kanske inte ens kommer må bra :(

Försök att se det positiva i det senaste som hänt. Du har fått ner insulinet säger du. Du har träffat OW som säger att allt inte är provat. Hästen har inga rotationer. Det fanns mer att göra vid hovarna som du nu gjort. Snart kan du börja motionera henne med bootsen och då kan du ta stora steg framåt!
I mina öron låter det som det går framåt!! :-) Om hon nu inte har rotationer så borde hon kunna ridas så snart hon är ohalt. Vad sa hovslagaren eller OW om hältan?

Enligt min veterinär så kunde det vara så att värmen fanns kvar ett tag utan att det var någon fara.
Nu håller vi bara tummarna för att det inte blir något nytt anfall utan att vi kan börja skritta honom om några månader.
Jag undrar vem som längtar mest, jag eller hästarna ;)

Ja, idag var vi till Ultuna för andra gången. Idag blev hon verkad och fick boots, utprovade och de kostade massor :(
De är säkert jättebra för henne dock...
Jag känner mig helt nere, för detta tar all must ur mig, börjar ge upp. Alla pengar går åt och jag vet inte vad framtiden kommer bli....Antagligen dröjer de innan hon blir en ridhäst om hon någonsin blir det:(
Är inge kul att vara såhär låst och sen inse att hon kanske inte ens kommer må bra :(

Usch ja dessa eländiga pengar :(

Men försök ändå att se det positiva, hon har ju kanske ändå en framtid om du vill. Bara att de säger att det finns mer att göra är ju positivt.
Men du ska veta att det finns ingen som kan döma dej om du väljer att ge upp nu heller. Det är bara du som kan veta hur länge du orkar.
Du har kämpat väldigt länge och du kanske måste tänka efter hur mycket till du vill och kan satsa. De flesta hade nog gett upp för längesedan och inte kämpat med en häst i fyra-fem år som du har.
Det är hemskt att ens behöva tänka så om sin vän men du måste ju också orka leva och jag vet hur tärande det är att ha en häst som man inte vet om den kan bli frisk. Jag kämpade med min förra häst i 1,5 år, dock inte fång utan annat, innan jag fick inse att jag inte längre kämpade för hennes skull utan för min egen. När jag väl insåg det så var jag ju tvungen att släppa taget och låta henne somna in.

Jaa, de är jättesvårt. De är ju positivt att de finns saker att göra och vi har ju sagt att vi ska testa detta nu, eller ja, jag har sagt det. 3-4 månader för att kolla om hennes nacke kan gå ned och få se om vi får ordning på hennes hovar.
Men ändå tänker jag tyvärr på dessa pengar :(
Jag är själv sjukskriven och har dåligt med pengar och vet inte hur länge jag ens får inkomst, men jag vill inte att detta ska hänga på pengarna egentligen, men de blir ju tyvärr så:(
Idag när jag köpte boots till henne för 2200kr, är ju pengar jag inte ens har, men hon måste ju ha dem för att må bättre också.
Nu mår hon ju bättre också ( för tillfället iaf) och vi har en plan,men sen känner jag tänk om jag gör allt detta och sen blir hon bättre och bättre
och sen vänder de på en "femöring" igen som de gjort förr och då står man där Igen, har lagt ut så mycket tid och pengar..
Nej, känns kanske bara hopplöst just nu, men samtidigt så vill jag ju ha en häst som går att rida på och tävla med, och nu känner jag mer och mer att min intresse börjar svalna pga av att de aldrig går år rätt håll...

nu blandar jag lätt ihop alla fånghästar så jag minns inte detaljerna kring din häst

Men jag tycker inte att man ska känna sig tvungen att hålla liv i en fånghäst till varje pris. Det kostar massor av tid, pengar, tålamod och ännu mera tid att ta hand om en fånghäst. Dessutom blir man lätt låst av allt man måste göra.

Jag tycker mkt om min egen fångponny. Jag har dessutom massor av annat att göra så om det nu inte blir så mycket av ridningen (=träna dressyr) som jag hade tänkt mig från början så gör inte det så mycket. Jag rider ofta och för att det är roligt men vi tappade en hel del under den långa period som det inte gick att rida henne (och sedan blev jag själv sjuk) så det har gått två år utan ngn egentligt träning, bara motionsridning. Men jag rider en del tillsammans med andra i grupp och ute i skogen och har kul i stället för att satsa mer. Jag är ju inte så ung längre.

Men jag kan förstå om man är yngre och vill ngt med sin ridning och inte orkar med sin fånghäst.

Jag blir så ledsen för din skull.
Det är inte svårt att förstå hur det känns för dig när pengarna börjar tryta och precis allt man företar sig är jättedyrt.
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva men jag hoppas att allt ska gå bra för er.
Någon kunskap kan jag inte dela med mig eftersom jag är total nybörjare på fång sedan tre veckor men jag skickar en cyberkram och hoppas den ska kännas bra

mvh

MonikaH

Vilka boots köpte du?

Cavallo såg jag på Hö... för drygt 1400.

Jag förstår att det suger, men förhoppningsvis får du det i lön av glad häst.

Jag fick boots utprovade på Ultuna av hovslagarna där, de verkar jättebra men kostade 2200 kr för 2st.
Har ett par sån Cavallo hemma också som jag fick så snällt låna av en här på Buke, men de var helt annorlunda än de jag köpte hos hovslgaren. De som jag köpte på Ultuna var mjuka i sulan så jag förstår att de blir avlastning för hästen och passade helt hovens passform.
Ja visst är det så att om hästen blir bättre så blir allt mycket roligare.

Hoppas det vänder med din häst. Har varit i din sits och vet exakt hur du känner dig. Håller tummarna!

Min häst mår mycket bättre just för tillfället.. hon är ohalt och rör sig fint:) är kul att se henne mer som vanligt igen.
Hon står just nu i något mindre hage på dagarna med sina mindre boots på sig och på nätterna står hon inne utan bootsen. Äter mindre mat och kanske att vikten börjar minska en aning, de tar ju tid detta och ska göra det också. Ingen panik.

En liten tanke jag har, hur gör ni andra som har fång hästar som kanske varit in på klinik eller liknande. Hur länge fortsatte ni åka in på klinik ?
När hästen är ohalt, när börjar ni röra på hästen igen då?
Jag har fått lite olika bud av vetrinärerna, en del säger att hon ska vila flera månader och en del säger att hon kan börja röra sig smått när hon är ohalt eftersom det är bra för fånghästar att röra på sig när de väl är ohalta, vad är era tankar och erfarenheter?
Jag har ingen som helst panik med min häst, men kunde vara intressant att veta lite för framtiden?
Idag är jag glad att min häst mår bättre, men jag vet också att fång kan vända snabbt.

Vad härligt hon mår bättre! Jag har tänkt på er ibland och undrat hur det gått, men inte 'vågat' fråga.

Ang rörelse osv, så vi åkte på klinik tills veterinären helt friskförklarade och gav grönt ljus för att börja slussa ut i hage så sakteliga.

Tror jag skrivit det förr åt det men tar det igen, lätt att glömma. Men min veterinär - och jag litar till 110% på henne - är av åsikten att de först ska vara HELT symptomfria på box utan butta och ett par veckor minst. Då kan de få komma ut i liten sjukruta - inte hage utan 'stor box-storlek'. 4 v där, om de inte får symptom av det, så 4 v i sjukhage, sen så 4 v ut i paddockhage (storleksmässigt alltså, behöver inte vara just en paddock) och sen ut i vanlig hage. När de gått i vanlig hage utan att reagera så börja promenera.

Och om de reagerar minsta på någon förändring, backa ett steg och starta om. T ex så reagerade Lillen med att få lite puls på släppet från sjukhage till paddockhage, så då tillbaka till sjukhage i X v och sen nytt försök.

Och så att inte göra två saker samtidigt. Dvs inte byta hage och sko samma vecka, vänta då med hagbytet. Samma med att åka transport osv, inte samma vecka som något annat om man kan undvika.

Men andra vet har rekommenderat promenader såfort de är ohalta. Och med fång är det så att dels kan många olika saker funka, och dels kan det funka tack vare eller trots att. Så bästa tipset är att hitta en veterinär du har förtroende för, som kan fång och så följa veterinärens råd. Och iom att du har OW som veterinär - så gör som han säger =) Han kan - och han har sett din ponny IRL!

Röra sig så smått= självmand rörelse. ridbana med sandunderlag är nog det allra bästa- Inte stenhård lera.

bara för att den blivit ohalt är inte skritt bra som vid andra skador.

Sen när den varit bra- ett par månader i skritt på icke stenhårt underlag.

jag satte igång min på gummiflis o kunde på så vis både trava o galoppera mkt tidigare än om jag ridit ute. Underlaget fick största prion.
Menar nu efter den långa tråkiga skrittiden....
Rörelsen är ju bra för att förebygga, men skadan i hoven får inte utsättas för större press än vad den är klar för.

de som har mjuka sandvägar är ju givetvis väldigt mkt mer lyckosamma. Underlag som ger efter o fyller upp sulan- avlastar hovväggen.

Din häst hade ju inga rotationer så är hon ohalt så borde hon kunna röra på sig men lyssna till behandlande veterinär.
Jag har inga återbesök till min häst. Var inne för fång i december och utredning i mars sedan inget mer och han mår för tillfället bra, vilket jag hoppas fortsätter.
Han motioneras med promenader och lätt longering trots rotationer i december. Han är helt obesvärad och rör sig bra.

Hej igen.

Jag förstår att många av er åker fram och tillbaka till vetrinärern med era fånghästar tills ni fått okej att börja sätta igång osv, och med skoning åker ni till de hovslagare som jobbar på Ultuna och Strömsholm och större kliniker?
Jag känner att de är de är en bra bit att sitta och åka in med min häst för att få henne verkad, samtidigt som jag vill göra det bästa för henne så hon blir bra så snabbt som möjligt.
Men de kostar så himla mycket, dels ska man ha råd att åka ( bensin/ diesel) och sen ska man ha tid, och sen ska man sitta och åka med en häst ensam som gärna hoppar över bommen osv.
Ofta måste jag åka ensam för har ingen som kan åka med heller :(

Sen kostar det ju massa bara för att åka och verka ha en vetrinär som kollar hästen om den är bättre el sämre eller ingen skillnad alls :(
jag förstår inte hur alla har råd att åka hela tiden, fång kan ju vara en väldigt lååååång process också.

Det roliga är ju att min häst mår väldigt mycket bättre nu, tack vara stor ändring på hennes kost.
Jag vill bara få kunna sko o verka henne hemma och kanske få en långsiktig plan, så man slipper åka till Klinik med 1 månads mellanrum.

hur har alla råd med sånt här?
Visst har man en försäkring, men de blir ju ny period ofta också :(
Ville bara skriva av mig lite om någon mer känner som jag kanske??!!

hur har alla råd med sånt här?
Visst har man en försäkring, men de blir ju ny period ofta också :(
Ville bara skriva av mig lite om någon mer känner som jag kanske??!!

Det har jag inte höll jag på att skriva, jag fick/får ta mig råd helt enkelt. Dra ner på något annat (läs: Dra ner på alla egna nöjen utom hästen)

Verkning/skoning har min hovslagare skött förutom den första tiden dock. Oftast kommer han hit men är det något speciellt får jag åka dit (5 mil enkel väg).

Det som faktiskt är och känns som den stora kostnaden är medicinen, 'special'foder, ökad tid på box osv. Det är faktiskt dyrare NU än det var när han stod med pågående fång. Då gick det mesta på försäkringen precis som du skriver.

Men nu, som symptomfri fd fånghäst men med IR, så nu är det dyrare. För det finns ju inget försäkringsbolag som ersätter svindyrt proteinkraftfoder för han är IR och inte kan äta vad som helst, eller som ersätter att de måste stå inne stor del av dygnet på sommaren och det går silage och strö, eller som ersätter munkorgar osv. Mitt bolag ersätter heller inte medicin på recept, men det skulle ju ändå inte nå upp i självrisken förrän långt in i perioden).

Det är tyvärr ofta dyrare att ha även en fd fångis än att ha en frisk häst. Och jag har full förståelse för de som inte har råd.

Ja, de är ju så man får ta sig råd, så är det ju...men de är svårt när man både har fler hästar och sen är sjukskriven, då rullar det inte in så mycket pengar heller :(
Ja, de är dyrt att ha en fånghäst, men samtidigt så borde man ju kunna då slippa åka in på klinik så ofta, kanske går att höra så man slipper åka in för varje verkning tänker jag.
Usch de är en jättesvårt och krånglig sits man är i, och en dag kanske de blir bättre....

Jag tycker att du ska glädja dig åt framstegen. Nu finns ju det hopp som du efterlyste för några månader sedan! Hästen mår bättre - YES!!!

Ja, det är dyrt. Man borde vara miljonär. Mina hästar har i mer än två års tid åkt till sin underbara hovslagare var sjätte vecka, drygt 6 mil enkel resa. Han är inte billigast, men han är BÄST! Klinikhovslagare (på stor klinik) som också skor i egen smedja. För mig är det guld värt, även om jag får dra ner på allt annat (precis som AW säger), att åka därifrån helt trygg varje gång med att jag gjort det bästa som finns att göra för mina hästar.

Du har flera hästar, säger du. Kanske det vore idé att sälja någon/några?

Hur ser hästens foderstat ut nu? Nyfiken, eftersom du säger att den mår mycket bättre efter ändringen!

Självklart är jag glad att hon mår bättre, men jag vet ju hur snabbt de kan vända, så man vill ju inte hoppas för mycket och sen bli ledsen igen. Hon har alltid mått bättre på sommaren och hösten sen våren är inge kul :( vet inte riktigt varför de är så.

Ja, självklart vill man ha det bästa även om de kostar, och vara nöjd också.
Nja, har ingen häst som jag kan riktigt sälja just nu, men får ett föl om ca en månad som kommer säljas. Sen har jag minishettisen jag skulle kunna sälja, men men är inte så bara det heller.

Hennes foderstat består av max 3 kilo hö om dagen, och sen lite betfor och mineraler. Sen får hon även halm.
Men dock måste hon ner mer i vikt och de är ju inte det lättaste nu när det är sommartider och sen just nu rör hon sig inget, så de är svårt :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 770
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 340
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10