Sv: Är det dax att ge upp nu? ( Fång)
Ja, jag har gjort så, hon har ju haft halm hela tiden även innan jag var iväg nu i torsdags, men hon har ju hela tiden också fått mer hö, men nu om jag ska minska på hö så tänkte jag på hur mycket jag skulle ge henne, men hon fick kanske 1,5 kilo halm igår kväll och de hade hon inte ätit upp imorse.
Ove sa att jag skulle blanda hö och halm så hon ät de lilla hö hon fick saktare och hade lite och pilla med.
Jag får testa mig fram lite med halmen.
Ang halmen, så halm innehåller ca 5 MJ/kg om den är vältröskad och utan grönt. Så om hästen t ex äter 4 kg halm, så har den fått i sig minst lika mycket - antagligen mer - MJ än du fick bort av de där 2 kg hö du minskade med. Du har fått ner sockret - men på bekostnad av proteiner som även sjuka hästar behöver - men MJ är densamma så du får ingen viktnedgång då om det är det som är målet.
Så, fritt halm eller ej beror för mig på hur glad hästen är i halm och hur mycket den petar i sig. Dvs jag skulle börja med att portionera ut halmen och se hur mycket den äter/lämnar innan jag gav fritt.
Ja, jag har gjort så, hon har ju haft halm hela tiden även innan jag var iväg nu i torsdags, men hon har ju hela tiden också fått mer hö, men nu om jag ska minska på hö så tänkte jag på hur mycket jag skulle ge henne, men hon fick kanske 1,5 kilo halm igår kväll och de hade hon inte ätit upp imorse.
Ove sa att jag skulle blanda hö och halm så hon ät de lilla hö hon fick saktare och hade lite och pilla med.
Jag får testa mig fram lite med halmen.