Är det dax att ge upp nu? ( Fång)

Sv: Är det dax att ge upp nu? ( Fång)

Ang halmen, så halm innehåller ca 5 MJ/kg om den är vältröskad och utan grönt. Så om hästen t ex äter 4 kg halm, så har den fått i sig minst lika mycket - antagligen mer - MJ än du fick bort av de där 2 kg hö du minskade med. Du har fått ner sockret - men på bekostnad av proteiner som även sjuka hästar behöver - men MJ är densamma så du får ingen viktnedgång då om det är det som är målet.

Så, fritt halm eller ej beror för mig på hur glad hästen är i halm och hur mycket den petar i sig. Dvs jag skulle börja med att portionera ut halmen och se hur mycket den äter/lämnar innan jag gav fritt.

Ja, jag har gjort så, hon har ju haft halm hela tiden även innan jag var iväg nu i torsdags, men hon har ju hela tiden också fått mer hö, men nu om jag ska minska på hö så tänkte jag på hur mycket jag skulle ge henne, men hon fick kanske 1,5 kilo halm igår kväll och de hade hon inte ätit upp imorse.

Ove sa att jag skulle blanda hö och halm så hon ät de lilla hö hon fick saktare och hade lite och pilla med.
Jag får testa mig fram lite med halmen.

Och hur många islandshästar var det som överlevde vintrarna? Men det spelar kanske inte så stor roll?
Sedan undrar jag om man har testat hur pass vanligt det är med IR hos islandshästar.

När det gäller proteiner så ska man kanske tänka på att gräs som växer längst upp i norr ofta har högt proteininnehåll. Det måste växa mkt intensivt under den korta sommaren för att kunna överleva.

Visst kan det vara bra med jämförelse ibland men jag vill ha en levande häst när vintern är slut - inte än som har svultit ihjäl.

Ja, visst var de var de tufft åt vissa hästar på island förr. Men nu menade han nog bara det "tänket" inte att man skulle göra så orrdagrant.
De är börjar nog bli ganska vanligt med IR på islandshästar, många är lättfödd och kanske får för lite motion,för mycket mat osv.
Ja, visst ska man ha en levande häst, men visst är många säkert också duktiga på att ge sina hästar för mycket mat ( eller er än de behöver) jag tillhör nog en av de, tydlingen... :(

Gör så, och behöver hon inte gå ner så behöver du ju inte tänka på att få ner total MJ:n. (Vet inte om hon behöver gå ner eller ni bara vill ha ner sockret?)

Han kollade aldrig nåt insulinvärde på henne, och fråga inte heller om det. Jag sa att hon åt Metformin mot Insulin och då sa han att han trodde inte de gjorde så stor skillnad på henne. ( vet inte riktigt, vad han mena).
Men de han prata om de är ju mest hennes nacke och sen har hon ju en "limpa" under magen, där man har sadelgjorden typ. Hon är ju inte smal direkt, även om hon gått ned sen förut.

Och hur många islandshästar var det som överlevde vintrarna? Men det spelar kanske inte så stor roll?
Sedan undrar jag om man har testat hur pass vanligt det är med IR hos islandshästar.

När det gäller proteiner så ska man kanske tänka på att gräs som växer längst upp i norr ofta har högt proteininnehåll. Det måste växa mkt intensivt under den korta sommaren för att kunna överleva.

Visst kan det vara bra med jämförelse ibland men jag vill ha en levande häst när vintern är slut - inte än som har svultit ihjäl.
De har en helt annan jordart på I. lavajord som är näringsrik.
hästarna har inga täcken på sig o gör på så sätt av med energi även om de fodras med höga näringsvärden.
De har oxå mkt större arealer att röra sig fritt på. Rids ofta av stora karlar:crazy:
för att det är den enda hästen de har på ön.

många faktorer som gör att de klarar sig bra o hålls fina- lagom i hull.
Problemet uppstår när de kommer hit o jämförs med stora uppstallade hästar o får täcken på sig... De flesta är fortfarande i ett mått av ponnystorlek eller lite häst.

Jag köpte en nässköljare på apoteket i somras som jag hade tänkt att ha för att få ner salva i manen med.
Den ser ut som en jättespruta och fungerar perfekt att ge medicin med. Min fina häst har just fått fång för första gången och det fungerar kanon med den sprutan. Även tabletterna åker med om man bara hackar dem lite.

Jag förstår vad du går igenom för jag var olycklig i flera dagar för det knappt gick att få i hästen medicinen.

Min lilla Perla mår bättre idag, det har gått 2,5 vecka nu. Tack för att du frågar :)
Hon har i dagarna fått komma ut i sjukhage vilket känns underbart efter två veckors boxvila. Under april nu ska hon iväg och röntga hovarna.
Hela resan har varit och är fruktansvärd och jag trodde länge att jag skulle få ta bort henne direkt.
Jag är ju helt blåst när det gäller fång och känner att jag har ett hästjobb framför mig att lära mig så mycket jag kan. Men det är jobbigt eftersom det finns olika svar på olika ställen man läser.

Vad tapper du är som kämpat så länge som 4-5 år.
Hoppas att ni hittar något som ska fungera inom snar framtid.
Massor av lycka till.

hälsar MonikaH

Finns de någon av er som har en sån här häst med "problem" som lyckas åka bort på semester eller liknande?
Vi ska nu i veckan åka till fjällen i 4 dagar,men jag känner nästan att jag inte vill åka bort pga av hästen för de blir så himla krångligt och svårt med allt.
Har ingen i min närhet som kan ta hand om henne helt och hållet så de blir bra :(
De andra hästarna hade ju kunna gå ute och fått sina mat och vatten och allt hade varit så enkelt för svärfar att fixa som nu ska göra detta. Isället för att de nu ska in och ut, vatten inne och ute, hö inne och ute osv osv.
Hur gör ni andra? Ni kanske har folk runt om kring er som kan ställa upp och hjälpa er?
usch de är svårt att vara såhär låst :(

Jag kan. Men det beror enbart på att jag har en extremt snäll mamma, som dessutom är 'intrimmad' på hästarna och deras behov osv och som tar hand om dem 'till vardags' när jag jobbar med. Jag skulle ju varit i USA i 2 v nu här andra halvan av mars t ex.

Dock, jag kan INTE åka någonstans sommartid. Mamma vill INTE passa dem då, hon är på tok för rädd att hon inte skulle märka fångtecken och/eller att de ska få fång. Jag förstår henne fullkomligt och fullständigt.

Alt om inte mamma fanns skulle vara ett (svindyrt) konvalescentstall där de gick i en liten grushage och petimeterutfodrades var 4:e, Lillen fick sin metacam 3 ggr/dag osv. Det skulle funka bra praktiskt, och jag skulle vara helt trygg. Men det har jag inte råd med så det är inte ett reellt alternativ ändå. Men ett teoretiskt fullgott.

Hej! Har haft en shettis med fång innan... å på henne blev de så lite "boxvila" som möjligt... hon skulle va ute så mkt som möjligt o röra sig!! det blev hagen ngn timme i början o många korta promenader på plana vägar som gällde! Absolut inge betfor det är ju bara socker!! Blanda hellre med lite fuktat kornkross! även om det är plågsamt o gå med henne så går läkningen fortare! Hovarna används ju inte när hon står stilla.. blodet "pumpas" ju tillbaka långsammare! men fång verkar vara ngt som vissa vet sätter boxvila månadsvis på å andra så som jag fick!

Kornkross är minst lika illa som betfor till en IR/fång-häst, pga sitt höga stärkelseinnehåll.

Kl

Varför ska man absolut inte ge halm med grönt i? Det står överallt men ingen förklaring.
Jag fick lätt panik igår när jag insåg att den nya halmen innehöll lite grönt :crazy:
Vad gör jag? Plockar bort allt jag ser? Jag lär ju missa endel... Hur farligt är det?
Är det för att bönderna ofta sår in rajgräs? Eller för att det gröna brukar vara ogräs?
Jag ska fråga bonden så snart jag får tag i honom vad för något han har sått in.
Det ser ut som vanligt gräs och jag vet att han brukar så in klöver för det brukar se ut som en klövermatta ett tag efter att de har skördat men vad mer vet jag inte.

Nu är vi visserligen två jag och dottern så skulle något hända så att jag inte kunde ta hand om dem alls så hade hon ju fått fixa det men hon hade inte kunnat ge dem mat var fjärde timme precis för hon är inte hemma utan i skolan/på praktik. Så nej, jag har ingen annan som kan fixa hästarna men det har jag aldrig haft så för mej är det ingen skillnad.

Metacam tre gånger/dag? Vi har fått ordinationen en gång/dag.

Delvis knapplån.

Är det någon som vet varför man normalt sett får metacam i tio dagar men butta och finadyne i fjorton dagar? Varför är kurerna olika långa? Inte specifikt just för fång egentligen utan det är ju rekomendationen man får vid diverse skador och sjukdomar.

Kl

Varför ska man absolut inte ge halm med grönt i? Det står överallt men ingen förklaring.

Jag har förstått det så här

Om man har en IR häst eller som är i riskzonen för ett fånganfall av ngn annan anledning så kan ett sätt att försöka förhindra det vara att begränsa andelen socker/fruktaner i fodret så mkt som möjligt. Det är inte så lätt och kräver att man räknar på allt man ger den och har stenkoll på vad den äter. Om man då ger halm, som ju knappt ska innehålla ngt av dessa två, så kan man använda det som säkert foder (sedan innehåller det ju energi men av en mer ofarlig sort). Men om den innehåller ngt som är grönt så bör man då räkna med det också och då kan det som du är inne på vara svårt att veta hur mkt man ska lägga till. Man tappar en del av kontrollen som krävs.

Jag antar att det är med detta som med det mesta i fångsammanhang dvs det beror på....
hur mkt grönt det är
vad det är för ngt
hur mkt hästen klarar dvs hur mkt IR den är (om det nu handlar om det)

så hur eller om man ska göra ngt åt det beror säkert på situationen
Om hästen mår dåligt och har symptom som varma hovar, puls i benen, är halt eller annat som tyder på ett fånganfall så bör man antagligen vara försiktig, annars vet jag inte.

Tack för ditt svar!
Det är alltså som vanligt, allt beror på... :crazy:
Det är inte särskilt mycket, en liten tuss på några gram/kg halm och han ligger riktigt lågt på hö´t nu i socker så kanske är det inte så farligt då. Det kanske räcker om jag tar bort det jag ser.
Det hade ju varit värre om det hade varit nästan hälften av varje som man ser ibland.

Han är ju som han har varit hela tiden, lite ökad värme på insidan av kronranden på hoven och bakåt mot karleden men ingen puls, ingen värme i själva hovarna heller. Han är inte halt nu, det vände helt i torsdags tack och lov :bow: Det var sista dagen på metacamkuren igår så nu håller vi tummarna för att han inte får någon mer känning eller anfall.

Men jag stör mej på att han fortfarande är lite varm på insidan av hoven vid kronranden. Vad tusan kan det bero på? Värmen går upp och ned under dagen, ibland lite varmare och ibland nästan helt borta. Ofta är det nästan borta när han kommer in på kvällen för att sedan vara lite varmare på morgonen. Fast, det kan lika gärna vara att jag är olika varm om händerna och att det därför känns som värmen går upp och ned :crazy:

jag har ju bara erfarenhet av en enda fånghäst (tack och lov)

Men vad jag kommer ihåg så tog det tid innan hovarna blev normala eller hur man ska uttrycka det. De kunde vara varma ibland. Denna tiden på året måste ju vara den rätta om man ska bedöma ev värme på hovar :crazy:! Det är säkert jättesvårt när temp växlar hela tiden och man inte är van vid lite varmare dagar. Egentligen är det nog bättre att bara kolla pulsen. Varma hovar kan ju alla hästar ha.

Jag tror att man ska se det som att det tar lång tid innan hovarna är helt återställda inuti. Det blir kanske som ett sår som kan gå upp ibland vid ex överansträngning. Så menade den veterinär som behandlade min ponny månaderna efter hennes anfall. Det kan hända att de får tillbaka pulsen igen om de ex har sprungit omkring, ätit ngt olämpligt osv. Då får man backa ett steg igen, mindre tid i hagen, minskad motion, tillbaka till annat foder osv. Men detta gäller nog lite senare efter anfallet. Den första tiden efter anfallet kan det nog vara så.

hmmm inget bra svar kanske

Delvis knapplån.

Är det någon som vet varför man normalt sett får metacam i tio dagar men butta och finadyne i fjorton dagar? Varför är kurerna olika långa? Inte specifikt just för fång egentligen utan det är ju rekomendationen man får vid diverse skador och sjukdomar.
Jag har heller aldrig hört talas om ngn vet som förordar NSAID 3 ggr/ dag:eek:
Fång ger man ju tills den blir smärtfri- bekväm i sin box o det kan ta tid beroende av om man fått rätt substans.

Jag har fått en 3-dagars finadynekur är hästen fick en elefantutte när flugorna ätit upp en ink- som efter det försvann:banana:

de flesta vill inte ge längre än nödvändigt o man ger inte för enbart puls utan ser till den kliniska bilden- smärtsymptom.

Delvis knapplån.

Tror det är olika veterinärers bedömning i de olika fallen? För jag te x känner inte igen det, utan har fått alla tre utskrivna (ja inte samtidigt då) med olika 'kurlängd'. Allt mellan en kur på 3 - 10 dagar som sen ibland förlängts.

Finadyne är det max upp till 5 dagar på i FASS, det har jag däremot funderat över många gånger varför? (Det verkar ju inte följas riktigt heller av veterinärerna.)

Metacam har som jmf upp till 10 dagar och butta upp till 7-14 dagar i FASS.

Finns de någon av er som har en sån här häst med "problem" som lyckas åka bort på semester eller liknande?
Vi ska nu i veckan åka till fjällen i 4 dagar,men jag känner nästan att jag inte vill åka bort pga av hästen för de blir så himla krångligt och svårt med allt.
Har ingen i min närhet som kan ta hand om henne helt och hållet så de blir bra :(
De andra hästarna hade ju kunna gå ute och fått sina mat och vatten och allt hade varit så enkelt för svärfar att fixa som nu ska göra detta. Isället för att de nu ska in och ut, vatten inne och ute, hö inne och ute osv osv.
Hur gör ni andra? Ni kanske har folk runt om kring er som kan ställa upp och hjälpa er?
usch de är svårt att vara såhär låst :(

Näe jag kan inte göra någonting nu.
Jag är helt ensam i stallet med mina två hästar och lyckligtvis bor jag intill stallet och jobbar oftast hemifrån så det fungerar bra rent praktiskt.

Åka bort tillsammans är i princip omöjligt om det rör sig om mer än 1-2 dagar. Maken jobbar hemifrån och tar hand om hästarna från fodring kl 8.30 till mellan 14:30 och 17:00, beroende på när jag slutar jobba. Jag mockar på morgonen, packar höpåsar och hönät kvällen innan, och släpper ut hästarna vid 6. Sedan tar han över. Mina föräldrar kan, med instruktioner, sköta hästarna men det är så mycket pyssel med blötläggning av hö, mockning, etc att jag drar mig för att be dem hjälpa mig. Nu när maken åker till USA kommer jag att ta semesterdagar och sköta om hästarna, samt även göra lite hemma som ändå behöver fixas (måla och dylikt). Jag kommer att få hjälp av mina föräldrar tre dagar, för att inte behöva ta semster hela perioden. Tack och lov åker han över påsk, så det blir bara 7 dagar jag tar sammanlagt. Det är krångligt, men det är inte mycket att göra åt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 770
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 340
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10