Är det dax att ge upp nu? ( Fång)

Sv: Är det dax att ge upp nu? ( Fång)

Går inte att öppna sidan.. :S

Kopiera adressen, så hela raden kommer med. Den klipper länken så därför det inte fungerar, men om du kopierar hela adressen och klistrar in i adressraden ska det funka =)

Det är samma sort på bilden som den t ex CG har och jag pratat om.

Tror att Axel och Mul känner honom. Jag gör det inte men läser alltid hans inlägg:), så kolla med dem.

Skall kolla upp equiterapeuten, en kompis som bor i Sörmland nämnde att hon använde en superduktig et som bodde i Sala, återkommer.

Coari kanske återkommer i sommar igen. :) Hoppas jag för han är duktig som få!!

Tyvärr får inte en ET behandla hästen ännu.

Axel,

min häst står inte i blött eller gödsel, det mockas hela tiden. Hon har stenhårda hovar. Men jag förstår poängen med att torka ut hovar och terpentin är väl just uttorkande:).

Men det är också så att har man ont i framhovarna så ändrar sig rörelsemönstret och det är lätt att det blir högar med spån (min erfarenhet). Om jag skall vara ärlig så tror jag mer på Skaras idé med sandbädd, som kyler ner hoven. Har dock aldrig prövat det själv, även om jag numera har en alldeles egen stooor sandkulle;.).

OK Axel here we go:)

Barfota fungerade inte på Strömsholm, barfota fungerande inte hemma efter verkning, inte ens på boxvila, inte heller på spånbädd, inte heller i mjuk sjukhage, inte heller någon gång.
Nej, men där kanske du inte hade fått bukt på orsaken:confused:

Sålänge hästen ska stå inne så märker ni att de förespråkar barfota.

Nämndes aldrig boots för din? Man måste ju tänka på vilket underlag som det är ute, beroende av årstid.

Kom på en sak till. De som säger- ta ner trakten i ett akut eller tidigt skede.

De som får skor med heartbar o även öppentåsko på har ett understöd som de behöver för att trakten inte ska bli för låg o få mer drag i hovbenet av senapparaturen. Samma effekt som hästen får när den kan dippa ner tån i djupt underlag som sand...

Bussigt av dig att erbjuda boots till låns:bow: mina är alldeles för stora...

Det du föreslår är direkt olagligt enligt nuvarande regler, endast hovslagare med godkännande av jordbruksverket får jobba med hästar som är under behandling.

Hoppas att han kommer tillbaka:).

Ni som känner honom, kan Ni inte länka ihop honom med Bjola?

Att en ET känner igenom hästen kan knappast vara förbjudet, eller?
Jag menar känner efter muskelspänningar, låsningar etc. Eller anser Ni att detta är förbjudet också?

Axel; vi skippar diskussionen om min häst. Kan bara säga att mycket av hennes problem har kommit av att hovslagare framför allt trott vissa saker, dvs mekanisk påverkan. Verkades hon rätt = ohalt, Verkades hon fel = halt, verkades hon halvrätt och skor+stålsula+silikon tog det längre stund innan hälta uppkom. Ja, jag vet det är för j-gt.

Grundproblemet enligt S var/år cushing och löstes med pergolid, så det var åtgärdat ganska snabbt, men annars intressant tanke om att grundproblemet inte var borta:-). Jag höll på att göra alla galna för att just komma till rätta med grundproblemet:D,

Jo fick tips om boots, provade, det enda som fungerade var med fårskinn eller ännu hellre bomull i mängder. Somliga fick säg ett gått skratt:). Vad sägs om diagnosen sulläderinflammation:angel: som grund.

Nu har jag iaf börja blötlägga hö, men hur gör ni som har er häst går med flera hästar, låter ni alla äta blöt hö?
Jag ska säga att jag börjar känna litesådär uppgivenhet inom mig, ni får ursäkta, jag älskar verkligen min häst och vill hennes bästa,men till vilket pris blir det här?
Nu har jag hållit på med henne i 4-5 år snart och inte ens kunna komma igång någon gång och rida henne. Jag känner allt detta krångel med mediciner 2 ggr om dagen, som inte heller är så "bara" att ge henne, visst när det är jag så är det en sak, men nästan ingen annan kan ge henne, vilket betyder att vi aldrig nästan kan åka bort mer än kanske en natt.
Det ska blötläggas hö till henne alla mål, och de blev ju inte heller så enkelt med tanke på att vi inte har vatten så nära stallet.
Och dessutom mår hon nu för till fället inte så bra,kan inte gå ut, vill bara stå i boxen. Jag tycker de är jobbigt att se henne.
Ni får ursäkta att jag blir såhär, men till vilket pris är allt de här värt när jag kanske inte ens kommer kunna rida henne, eller använda henne. Visst det vet man inte än, men när ska man veta de?
Jag känner att min ork börjar ge upp och man blir väldigt låst med en sån här häst och särskilt när jag inte känner någon som kan hjälpa mig med detta om vi vill åka bort:(
Jag vet att de är såhär att ha djur och jag vill ju någonstans kämpa för henne, men just nu känns det jobbigt.
Jag är inte så bra ekonomi heller vilket inte gör det hela enklare och roligare då man behöver kunna lägga en del pengar på en sån här häst.
Nog om detta, så undrar jag om jag ska ta mig i kragen och ringa till en Ultuna och en Owe Wattle som tydligen ska vara bra på såna här problem.
Jag vill ju inte bara ge upp heller.
Är det någon som förstår att man kan känna såhär??! Eller är det bara jag....:S

Nu har jag iaf börja blötlägga hö, men hur gör ni som har er häst går med flera hästar, låter ni alla äta blöt hö?

Jag resonerar så som att allt som fångisen kan få tag på ska vara fångsäkert. Dvs serveras det hö i hagen så ska allt hö vara blött (om man blöter till fångisen). Inne däremot kan de ju äta olika saker. Men din står väl/ska väl stå på box, och då behöver du ju bara blöta det till fångisen

Ni får ursäkta att jag blir såhär, men till vilket pris är allt de här värt när jag kanske inte ens kommer kunna rida henne, eller använda henne. Visst det vet man inte än, men när ska man veta de?
Jag känner att min ork börjar ge upp och man blir väldigt låst med en sån här häst och särskilt när jag inte känner någon som kan hjälpa mig med detta om vi vill åka bort:(

---

Som dever sagt - nej det är inte bara du.

Och som jag skrev i början av tråden - jag har FULL förståelse för de fångägare som väljer att ta bort helt enkelt för att de inte orkar. För det ÄR ett enormt jobb, och det tar tyvärr aldrig riktigt slut. Fångisarna är och förblir mer pyssel, och jag vet inte om fångesten någonsin släpper helt faktiskt.

Nej, det är inte bara du som känner att orken börjar sina. Det är inte konstigt att den gör det!

Min nordis fick fång för två år sen och jag har många gånger undrat hur jag orkat. Han kräver så mycket extra pyssel och omtanke från min sida och precis som du känner jag mig låst. Ibland har jag känt att han är ett orosmoment i mitt liv, han gör mig nervös. Jag är rädd för att fånget blossar upp igen och som sagt, en gång fångis alltid fångis.

Jag har bestämt mig för att om han skulle få ett anfall igen, trots alla mina försök till att undvika det, kommer jag ta bort honom. Känner också att jag aldrig skulle vilja utsätta en häst för samma sak igen heller. Livskvaliteten för hästen är viktig, men mitt välmående är lika viktigt, jag vill inte behöva vara orolig hela tiden och känna att jag inte vill att våren ska komma med sitt nya goda gräs. Min häst får gå i en stor skogshage på sommaren nu, ihop med en likasinnad kompis. Men ibland känner jag mig som en stor skit när jag släpper ut de andra hästarna på sommarbete och går till skogen med honom...

Senast ändrad:

Jag ska säga att jag börjar känna litesådär uppgivenhet inom mig, ni får ursäkta, jag älskar verkligen min häst och vill hennes bästa,men till vilket pris blir det här?
Nu har jag hållit på med henne i 4-5 år snart och inte ens kunna komma igång någon gång och rida henne. Jag känner allt detta krångel med mediciner 2 ggr om dagen, som inte heller är så "bara" att ge henne, visst när det är jag så är det en sak, men nästan ingen annan kan ge henne, vilket betyder att vi aldrig nästan kan åka bort mer än kanske en natt.
Det ska blötläggas hö till henne alla mål, och de blev ju inte heller så enkelt med tanke på att vi inte har vatten så nära stallet.
Och dessutom mår hon nu för till fället inte så bra,kan inte gå ut, vill bara stå i boxen. Jag tycker de är jobbigt att se henne.
Jag vet att de är såhär att ha djur och jag vill ju någonstans kämpa för henne, men just nu känns det jobbigt.
Jag är inte så bra ekonomi heller vilket inte gör det hela enklare och roligare då man behöver kunna lägga en del pengar på en sån här häst.
Nog om detta, så undrar jag om jag ska ta mig i kragen och ringa till en Ultuna och en Owe Wattle som tydligen ska vara bra på såna här problem.

Jag tycker att du har gjort vad du kan och orkar. Vill man att ens häst ska kunna gå ut och äta gräs som normala hästar och inte stå på box eller sjukhage och titta på andra hästar som kan gå normalt så har jag FULL förståelse för att man ger hästen ett BÄTTRE liv. Min kompis tog det beslutet efter ganska kort tid och veterinären var inte alls emot det, inte heller försäkringsbolaget. Ingen i stallet har förebrått henne heller. Ingen mår bra av en fånghäst.
Lycka till vad du än bestämmer.

Nej, de är svåra beslut, jag har bestämt mig för att åka till en vetrinär jag fått tid hos nästa vecka på torsdag, får se vad de säger. De är väl en sak jag vill göra innan jag bestämmer mig iaf, jag vill se lite vad chanserna är och vad en till person säger innan jag fattar ett besut, detta är ändå min ögonsten och jag vill inte göra nått förhastat även om det är tuff och svårt att ha en sån här häst också.
Jag vet inte vad som är rätt och fel och jag vet inte ens vad jag känner själv, jag är tycker de är jättesvårt :(

Jag har haft lite olika lösningar till mina. Den ena (shettisen) får blötlagt hö men inte min andra. När de gick tillsammans släpptes shettisen in i egen liten "fålla" vid fodringar och sedan ut i den större delen av hagen igen. Shettisen skadade sig för ett bra tag sedan i ena frambenet och eftersom jag inte vågar riskera spring, bus och bråk när det har varit isigt och halt så har de rätt länge gått åtskilt (shettisen har en "hage i hagen", så att säga). Så nu får hon ju automatiskt sin mat i sin egen hage.

Helt förståeligt. Min man åker snart hem till USA och hälsar på släkt och vänner i 2-3 veckor - jag kan inte åka med... I stället har jag tagit några semesterdagar och pusslar med mina föräldrar så att hästarna ska få sina skötsel. De går ju aldrig på bete längre, så det är inte bara att få hjälp med att visitera och ge vatten längre om man vill åka på semester. Fyra-fem år är en väldigt lång tid att hålla på med att försöka få en sjuk häst frisk, så jag förstår att det är mer än jobbigt!

Det tycker jag att du ska göra:)! Om du känner att det är något du vill göra innan du ev ger upp så ska du göra det, annars ångrar du dig nog...

Igår när jag blött hö märkte jag att hon inte alls var lika förtjust i det,men tänkte att hon vänjer sig. Imorse hade hon inte ätit mycket alls av natthöet, och imorse åt hon inte och nu på lunchen åt hon inte heller så nej hon vill inte äta när det är uppblött heller :(
Jag blir väldigt matt på henne :(
Inget är enkelt med henne, herregud vad ska jag ta mig till :( :(

Om du låter det blöta höet får hänga på tork innan du fodrar med det så borde hon väl äta det? Jag vet inte hur vädret är hos er, men som det blåser hos oss idag så borde höet torka på nolltid i ett upphängt hönät :)!

Jag känner igen det där. Jag har haft hästar som hellre svälter än äter blött hö :(

Jag kan försöka kontakta Coari och se vad han säger. Jag ber honom kika i tråden och se vad han tycker. :)

Varför bannas någon som sitter inne med mycket kunskap som andra på forumet vill få det av. Det verkar konstigt, tycker jag. Folk får ju annars göra ner andra utan att bli bannade...

Jag säger som Lundsbo:-)

och tillägger;

släpp coari fri det är vår....

man tycker olika, så är det, man uttrycker sig olika. Men jag saknar honom och hans kunskap och hans ibland roliga kommentarer:).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 770
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 340
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka