Är det dax att ge upp nu? ( Fång)

Sv: Är det dax att ge upp nu? ( Fång)

Jag har gått min egen väg när det gäller min häst, trots Strömsholm:). Deras hovråd passade helt enkelt inte min häst, och jag är också tveksam till diagnosen, bara så att Du vet Bjola:).

Min häst behöver ha jättemycket halm att stå på, det är det enda som fungerar, spån fungerar absolut inte mer än när det är nyinlagt. Blir för hårt.
Barfota fungerar absolut inte. Bäst med silikon, stålsula och skor.

Jag har gett smärtlindring när det behövts, hästen skall absolut inte stå med smärta, det förhindrar läkningen så ring och be att få ut vad det nu är som fungerar för Din häst.

När det gäller boots, nu kommer alla att skratta ihjäl sig:), men det enda som fungerat är bomull i bootsen (istället för sula). Men jag har ju alltid trott att min häst har sulläderinflammation som grundproblem, inte foderrelaterad eller cushinginducerad fång:angel:.

Du skulle kunna prova att antingen sätta på styrolen (eller vad heter det) och tejpa fast under hovarna, eller gör Du som jag gjort ibland, bomull som sula och sedan hovbandage (obs att det blir varmt) bara för att se om det avlastar.

Av allt detta har jag lärt mig att det finns ingen standard 1A behandling, alla hästar är individer och det gäller att hitta rätt för varje individ. Fungerar inte 1A så går man vidare och prövar sig fram.

hälsar devere

Bjola,

maila mig om Din hästs hovstorlek. Jag har Old Macs och Cavalloboots som Du kan få låna.

Min erfarenhet av boots är dessutom att olika boots passar olika bra. Ett av ovanstående märken passar inte min häst, tyvärr, men jag tror att det beror på hur sulan är utformad.

---

Strömsholm ville inte sko min häst heller, bara så att Du vet. Men en gammal hovslagare hjälpte mig, och talade om precis vad som skulle hända, ringde mig varje dag för att kolla och det var som han sa, efter sex dagar var min häst helt ren, rörde sig ua etc. Jag har också fått rådet från S att det inte finns något att göra, jag kan välja själv etc. Men så länge min häst är ren, ingen hovslagare gör för mycket skada, hon är pigg och glad etc så är det det som gäller:) Var glad för att Din häst klarat sig från kraftiga rotationer och sänkningar:).

Tänkte på en annan sak också, många av oss har egna stall och det underlättar betydligt. Jag kan ärligt säga, att jag är tveksam till om jag hade klarat det om jag stått inackorderad någonstans. Vad säger Ni andra med egna stallar?

Tänkte på en annan sak också, många av oss har egna stall och det underlättar betydligt. Jag kan ärligt säga, att jag är tveksam till om jag hade klarat det om jag stått inackorderad någonstans. Vad säger Ni andra med egna stallar?

Inte en suck det hade fungerat inackorderad tyvärr. Dels hade jag inte kunnat åka så många ggr/dag som krävts - och det är inte rimligt att lasta över allt jobb på någon annan. Jag hade heller inte kunnat fördela fodringarna så över dygnet som jag vill och gör. Att få till en nattfodring kl 02 i ett inackorderingsstall liksom...

Sen bygger ju hela 'systemet' nu på att de äter bara ett slags foder i hagen t ex, är ju hemskt enkelt när det bara är mina två och med liknande behov. Men i ett inackorderingsstall liksom.. Även om jag fått ge eget foder, så hagkompisarna kanske inte haft samma behov och/eller velat ge samma foder.

Dessutom, SJÄLV hade jag inte klarat det oavsett, min mamma har ju varit ovärderlig hjälp som jobbar hemifrån när jag jobbar, och 'tagit över' hela jobbiten med foder var fjärde timme etc. Och stackarn 'tussade' Lillen med hö varannan timme första 4 v (det var hennes semester det... =/) efter fånganfallet.

Så, i ett kollektivstall enligt devisen 'du betalar för box och tillgång till hage men sköter allt själv' så hade det kaanske gått, om det varit nära nog osv. Men det är väldigt kaanske det.

Innan mitt stall blev klart så hade jag en period mina hästar i ett superbra konvalecentstall, det kanske kan vara alternativ för Bjola.

Ja, eftersom mina hästar är en flock, en för alla alla för en, så fick alla tre stå i konvalecentstall:). Säkert skillnad i kvalitet även på dessa, men jag känner sedan gammalt en superduktig equiterapeut som har rehab-och konv.stall.

Bjola, skall det inte finnas en superduktig equiterapeut i Sala?

Har inte sett till Coari på länge, kan han bo i Dina trakter?

Jag har gått min egen väg när det gäller min häst, trots Strömsholm:). Deras hovråd passade helt enkelt inte min häst, och jag är också tveksam till diagnosen, bara så att Du vet Bjola:).

Min häst behöver ha jättemycket halm att stå på, det är det enda som fungerar, spån fungerar absolut inte mer än när det är nyinlagt. Blir för hårt.
Man måste mocka för ofta för hästen ska inte stå i kiss o avföring som ger värme o hindrar sulan från att torka o bli tjock. spånet ska vara löst/ fluffigt.Barfota fungerar absolut inte. Bäst med silikon, stålsula och skor. När fungerade inte barfota?
I box, ute i sjukhage? vilket underlag var det i sådanafall ute? under igångsättning?
Jag har gett smärtlindring när det behövts, hästen skall absolut inte stå med smärta, det förhindrar läkningen så ring och be att få ut vad det nu är som fungerar för Din häst.

När det gäller boots, nu kommer alla att skratta ihjäl sig:), men det enda som fungerat är bomull i bootsen (istället för sula). Men jag har ju alltid trott att min häst har sulläderinflammation som grundproblem, inte foderrelaterad eller cushinginducerad fång:angel:.

Du skulle kunna prova att antingen sätta på styrolen (eller vad heter det) och tejpa fast under hovarna, eller gör Du som jag gjort ibland, bomull som sula och sedan hovbandage (obs att det blir varmt) bara för att se om det avlastar.

Av allt detta har jag lärt mig att det finns ingen standard 1A behandling, alla hästar är individer och det gäller att hitta rätt för varje individ. Fungerar inte 1A så går man vidare och prövar sig fram.

hälsar devere
Min text i rött.

Axel,

min häst står inte i blött eller gödsel, det mockas hela tiden. Hon har stenhårda hovar. Men jag förstår poängen med att torka ut hovar och terpentin är väl just uttorkande:).

Men det är också så att har man ont i framhovarna så ändrar sig rörelsemönstret och det är lätt att det blir högar med spån (min erfarenhet). Om jag skall vara ärlig så tror jag mer på Skaras idé med sandbädd, som kyler ner hoven. Har dock aldrig prövat det själv, även om jag numera har en alldeles egen stooor sandkulle;.).

OK Axel here we go:)

Barfota fungerade inte på Strömsholm, barfota fungerande inte hemma efter verkning, inte ens på boxvila, inte heller på spånbädd, inte heller i mjuk sjukhage, inte heller någon gång.

Senast ändrad:

Jo, konvalescentstall, eller vissa fullskötselstall kan nog funka. Tänker på t ex sådant stall som IronWill har sin Stella i, där hon kan få en massa 'extratjänster', t ex att hästen ska gå i skrittmaskinen X minuter på morgonen och eftermiddagen, gå ut då och in då - dvs 'skräddarsytt' verkligen. (Konvstall blir ju skräddarsytt med, hade min K i konvstall efter ögonoperationen tills jag kom hem från USA. Helt underbart tryggt och bra - men kostade ju därefter med, så skulle för mig tyvärr inte vara en fungerande lösning på lite längre tid just pga ekonomin)

Borde eg finnas en marknad för stall där man kan 'skräddarsy' mer, tänker bara på hur många som är missnöjda med så eg 'enkla' saker som att det inte serveras lunch i hagen eller bärs vatten vintertid. Men antar haken är just ekonomin - för att få lönsamhet krävs så höga priser att kunderna inte riktigt har råd även om de vill så att säga?

För mian skulle det ju t ex funka med att de gick tillsammans i en egen, fånglämplig hage, och fick sin mat var 4e timme t ex (och inte hästarna i hagen bredvid fick mat när inte de fick etc), och så rejält långa dagar ute vintertid samt seen kvällsfodring och tiiidig morgonfodring. Skulle räcka långt 'bara' det - men är väldigt svårt att hitta iaf 'härikring'. Om man inte kikar på t ex konvstall då.

Senast ändrad:

Antar att det finns lika många teorier om att behandla fång som det finns veterinärer.
Mitt sto fick fång sommaren 2009 då hon var högdräktig. Första veterinären sa sko direkt vilket jag gjorde men utan att det blev bättre. Nästa veterinär sa att skorna skulle av och om hon var mkt öm skulle jag tejpa liggunderlag under fötterna - inte lätt att få dit och inte blev hon bättre av det. Till slut åkte vi till klinik och den veterinären sa sko men den här gången blev hon skodd med skorna bak och fram - fungerade kanon och då gick det också att verka rent ordentligt i tån för hon fick en massa röta av att stå på box ( och ja det var spån, noga med mockningen etc.) Hon gick skodd så i ett år men i slutet av sommaren 2010 gick det att sko som vanligt och nu fungerar hon helt som innan.

Lycka till med allt och hoppas pållen kryar på sig.

Bjola - ett litet tips förresten ang tabletterna. Jag testade nu ikväll att krossa dem fint (några i taget, inte alla på en gång) med mortel, och sen hälla över i en sådan där man siktar mjöl med. Sen bara skaka lätt över en djup tallrik och voila. Tablettpulver i tallriken, 'skalet' kvar i siktaren. Garanterat 'proppfritt' i sprutan sen =)

Nja, inte vad jag vet.. Har inte bott här i jättemånga år, så är inte alltför hemma här än. Vad/Vem är Coari??:crazy:

Devere skrev:
Bjola, skall det inte finnas en superduktig equiterapeut i Sala?

Har inte sett till Coari på länge, kan han bo i Dina trakter?

Alexandra_w: Ja, jag vet inte riktig hur en sån ser ut som man siktar mjöl med men jag ska kolla upp detta. Använde du såna sprutor med större pip, från City Gross?
Jag kanske ska tacka ja till ditt förslag om att du kunde skicka någon sån till mig,så kan jag testa detta med sprutor iställe så slipper jag ge henne nått kraftfoder alls.
Om jag lyckas ge henne medicinen i spruta ska jag då ta bort all kraft.

Jag ska börja blötlägga hö nu, när de går att ha höet ute. Har ju ingen källare eller nått varmutrymme och vara och fixa med detta i, men nu är det ju vår ute =)

Jag skulle heller aldrig kunna ha min häst inhyrd någonstans, jag har bara "tur i oturen" som är hemma på dagarna så jag kan mata mina hästar och pyssla och ta in och ut osv.
Mediciner hit och dit också, de värsta är väl att jag inte har någon alls i närheten heller som kan hjälpa mig om vi skulle vilja åka bort en helg, för jag kan inte överlåta min sjukhäst på någon annan.
Alexandra_w: Ger du dina hästar mat även nattetid?

Tror att Axel och Mul känner honom. Jag gör det inte men läser alltid hans inlägg:), så kolla med dem.

Skall kolla upp equiterapeuten, en kompis som bor i Sörmland nämnde att hon använde en superduktig et som bodde i Sala, återkommer.

Senast ändrad:

Alexandra_w: Ja, jag vet inte riktig hur en sån ser ut som man siktar mjöl med men jag ska kolla upp detta. Använde du såna sprutor med större pip, från City Gross?
Jag kanske ska tacka ja till ditt förslag om att du kunde skicka någon sån till mig,så kan jag testa detta med sprutor iställe så slipper jag ge henne nått kraftfoder alls.
Om jag lyckas ge henne medicinen i spruta ska jag då ta bort all kraft.---
Alexandra_w: Ger du dina hästar mat även nattetid

Behöver hon inte proteintillskott t ex eller du behöver en liten näve att blanda t ex mineraler i, så ja jag skulle ta bort kraftfodret. Finns ingen anledning ge det om det inte finns ett behov sas.

PMa om du vill jag ska köpa sprutor. Du KAN prova gå in till ditt apotek och le snällt och fråga om du kan få köpa en 60 ml spruta med stor pip med ('spolspruta'). Det är en chansning då sprutor ligger på recept eg, å andra sidan brukar även apotekspersonal förstå att man inte tänker injicera illegala substanser med en sån spruta. Så prova - det kostar ju inget att fråga och värsta som händer är att du får nej. (Och en veterinär kan skriva recept på sprutor åt dig btw, det är också ett alternativ).

Men ja jag anv de från CG (förr fick jag från vet, men när jag hittade dem på CG var det ju enklare köpa där när jag ändå handlade mat, man behöver byta ut dem med jämna mellanrum, gummipackningen ger sig), jag som tipsade om det =) Det går iofs bra med vilken större spruta med stor pip som helst, har du en gammal avmaskningsspruta med stor pip kan du diska den och använda den med t ex.

Du behöver inte köpa en mjölsiktare om du inte har, det går säkert lika bra med någon form av sil. Jag hittade mjölsiktaren i en låda när jag sökte en annan sak och fick en impuls att prova bara. Det här är en mjölsikt: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40014340

I botten är ett metallnät, som en fin sil, och så är det en grej i botten som när man trycker på handtaget rör sig fram och tillbaka över botten och 'rör om' i mjölet/pulvret/etc.

Ja, sen innan jul ger jag en fodring mitt i natten med. Innan gav jag ett större mål så sent som möjligt på kvällen, i nät och så vidare för att försöka få det att räcka så länge som möjligt. Men L äter så fort så var ju slut innan midnatt, så 6 h utan mat (minst, beroende på när det tog slut). Så innan jul letade jag fram min grindtimer, och använde den till att bygga en timerinställd utfodringsanordning. Jag programmerar timern, t ex på 02.00, och så har jag ett system med linor osv, där två hönät hålls uppe högt upp och utom räckhåll. Sen släpper timern ner dem på utsatt tid. På det viset kan jag ge dem var 4e h dygnet om, och slipper ge en onödigt stor giva för att försöka få det att räcka, samtidigt som de får mindre tid med tomma magar - dvs jämnare blodsocker. Har bilder och film om du är intresserad.

Alexandra: vad roligt, vi har också gjort ungefär lika ide med hö nät som sitter i taket och ramlar ned, hade tänkt ha det på kvällshö först, men sen kom vi aldrig på någon bra lösning med timer osv. Sen blev jag lite orolig över hur näten skulle hänga och vara när det var tomma så de inte fastnar i de på nå vis, man vill ju ha de ganska högt ändå, men ändå så de kan äta också.
Ja, du får gärna skicka nån bild och film, skulle ju vara en smart sak på en IR häst som du säger, jämnare blodsocker.

Angående sprutorna så har jag varit på apoteket, men de säger att de inte har sprutor med stor pip men de har de alltså?!
Ja, och visst kan jag testa få vetrinären att skriva ut också,man skulle ha en distriksvetrinär som man kan kunde belasta med sånt här, strömsholms vet blir inte så glada på mig när jag tjatar om allt hit och dit ;P

Tror att Axel och Mul känner honom. Jag gör det inte men läser alltid hans inlägg:), så kolla med dem.

Skall kolla upp equiterapeuten, en kompis som bor i Sörmland nämnde att hon använde en superduktig et som bodde i Sala, återkommer.

Just nu får inte en ET ta sig an hästen, den står under behandling och då får endast djurvårdspersonal godkänd av jordbruksverket arbeta med hästen och dit räknas inte ET och andra liknade djurvårdare i samma yrkesgrupp.

Men om du går på en välsorterad hästavdelning, så finns det sk ingivare att köpa. En större spruta avsedd att användas för medicinering av häst.

Jag tänkte på att höök el liknande kanske har såna sprutor med större pip, kanske ska kika där.
City gross,ska ju komma till Västerås snart de är jag glad för, men inte försen i höst 2011.

Nu ska iaf min häst få smärtstillande prata just med vetrinären, så får vi se..ett steg åt nått håll. Boot jobbar jag också på att lösa, samt detta med att blötlägga hennes mat och inköp av sprutor och ev beställa tid hos en annan vetrinär..
Är inte en sak med detta, men vad gör man inte för sin häst....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 770
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 340
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka