Är det dax att ge upp nu? ( Fång)

Sv: Är det dax att ge upp nu? ( Fång)

Vad har hon för underlag i boxen?
Är hon inte ens bekväm på tjockt mjukt underlag behöver hon nog NSAID, men frågan är hur öm hon blir var gång hon är ute:confused:

Vet flera som nu fått sko sina friska hästar för att de inte klarar av ens att bara gå i hage som är både hård o isig.

Jag skulle inte släppa ut den förrän den har fått provat på ngn form av skydd o se skillnaden.

Jag ska genast börja blöglägga hennes hö också, hon får inte alls mycket hö cirka 5 kilo om dagen. 1½ kilo morgon, 1 kilo lunch, ½ kilo eftermiddag och 2 kilo till kvällen, enligt foderstat.
Jag ger henne lite sköljd betfor för att äta sin medicin med morgon och kväll med också, plus mineraler.
Så tycker inte hon äter mycket...

men det handlar ju inte att hon äter för mycket utan att hon får fel saker i sig, börja byta betforen till antingen dodsonhorrells kvikkbeet (finns ett märke till, kan inte namnet), helt utan socker eller ge luzernpellets(utan melass) istället att blanda med

Ja, jag har testa att köpa kwikbeet, tro mig, jag vill inte ge betfor, men hon vägra äta detta, så mitt enda alternativ var att skölja betfor så jag får i henne medicinen hon ska ha. Jag krossar 28 tabletter morgon och kväll, och ja, jag har testa att ge henne i spruta i munnen också, men då var själva pipen för liten så allt fastnade där.
Har även testa att köpa melassfri lucerna, men hon vägra äta. Jag har krångla med denna dam för att få i henne både medicin och för att hon ska få i sig "'rätt saker".

Om hon vägra äta kwikbeet och lucern och de är knappt så hon äter upp sin betfor med medicin i när hon känner att den är i :(
Jag vet att de finns på citygross sprutor med större pip men jag har ganska långt till närmaste citygross, så allt är inte så enkelt att lösa heller.
Har fundera och fundera vad jag kan ge henne för att hon ska få i sig sin medicin och de ska vara okej, happy hoof eller safe&sound, men jag vill ju inte ge henne massa i onödan, men samtidigt måste hon få i sig medicinen också.
Vissa dagar lämnar hon ju betforn och medicin i, är inte heller så bra :(

Hon har spånbädd, och hon går inte ut alls nu. Har inte varit ute på ett tag alls, förutom att jag tagit ut henne för att testa och se hur hon ser ut och rör sig.
Ja, eftersom hon fick sitt första fång anfall för flera år sen så ser jag ju lite hur hon mår och de känns inte alls bra.
De känns som hon skulle behöva smärtstillande.

Det som de sa vetrinärerna var att om jag skulle ge henne max en månad och är hon inte bättre då så skulle jag ta bort henne är att om hon får smärtstillande och blir bättre så får vi inte en ärlig månad nu.
Men åh, herregud :( jag blir så matt och ledsen....

Men vad säger veterinärerna egentligen? Tycker dom att du ska fortsätta? Eller håller dom med dig när du vill fortsätta och behandla? Finns det nån chans att hon blir bra enligt vet?
JObbigt läge.

OOps du hann skriva.

De jag träffa nu sist sa väl i sort sett som jag skrev, ger henne typ en månad till eller bestäm själv ett datum och är hon inte bättre då så tar bort henne. Men fång är ju alltid så ovisst.
Förra året var hon ju också dålig, men ändå blev hon bättre och bättre, sen i dec-2010 nu så fick hon ett fång anfall och sen dess har hon varit halt :(

De ger inte så mycket råd om du/ni förstår, utan mer bestäm själv, och visst ser jag att hästen inte mår bra nu,men finns det nått man kan göra?
Ibland känns vissa vetrinärer så stessade, man hinner aldrig komma fram till nått. Lite därför jag vill ha en andra åsikt.

Ni med fånghästar, vad är erfarenheter med skor, ska de ha skor eller inte?

OM.... jag vore du skulle jag försöka allt nu denna månad. Trodde att du redan provat att blötlägga höt:confused:
Depåerna kan vara det som späder på pulsen.

Be att få ge NSAID säg.. 1v. på box. Skaffa boots o släppa ut efter 14 dagar.

Jag gav min häst på 630kg endast 6 kg hö under de första 5 v.fördelat på småtussar o fick bort depåerna ganska bra o hästen blev oxå bra. Den gick bara ner 6 kg, men den såg ut att ha tappat ca 40-50. Det uppblåsta försvann. Kamelpucklarna.

Det kan vara så att en sko kan göra hästen bättre. Det kan vara så att den behöver stöd. Ex med sula, stråltryckare osv.

Min ena med hovspricka har fått en hovbensrotation pga lite för lång tå, skurit sig på nåt och hoven sprack ända upp till kronranden, precis där hovbenet sitter. Hovbenet roterade då lite.

Det som hände sen var att det blev ett tryck i sulan så hon fick en inflammation i sulan, blev halt och efter några besök hos vet så fick hon butta och en sko med stråltryckare och är numera helt fräsch.

Då tycker jag du ska åka till närmaste affär och införskaffa boots till alla benen direkt, fattar inte att din vet/hovis inte har sagt nåt om det tidigare.

Som axel säger, även friska hästar kan bli ömma på vintern, och en fånghäst klarar absolut inte av hårt/fruset underlag.

Min har haft cavallo simple boots (med broddar) på sig i hagen hela vintern.

Comfort sulor är en mjuk svart foamsula som dels ger stöd åt strålen och sulan, dels skyddar mot tryck. :)

Testa boots innan du skor, med skor så är det nästan hopplöst att hålla tillbaka tån. Vid pågående fång och i tiden efteråt så bör hovarna raspas lite varje vecka, och det går ju inte om den har skor. Plus att det gör ont att spika i ömma fötter.

Får hon pergolide så medicinerar ni ju redan mot cushings.

Jag tycker du ska ge henne en månad till.

Låt henne står inne på djup spånbädd, finns ingen anledning att hon ska gå ute om hon har ont.
Låt allt hö hon äter ligga i blöt minst 2 timmar, jag gjorde så att när jag gett morgonhöt la jag lunchöt iblöt och när jag gett lunchöt la jag em-höt iblöt osv.
Givetvis bytte jag ut vattnet imellan, hönät är nästan ett måste för att det ska vara smidigt att hantera.
Fortsätt att ge henne medicinen i "vanlig betfor" om hon inte äter nåt annat, men låt den svälla i mycket vatten och skölj den noga innan servering.

Jag tror som jag skrivit i nån av dina andra trådar att det är sockret som påverkar henne.
Vet att du analyserade höt och att det inte innehöll nån jättehög sockerhalt, men det kan fortfarande vara för hög sockerhalt för just din häst.

Mitt höslige hade inte heller speciellt högt sockervärde när min fick fång (11,5%), men hon blev inte bättre förrens jag bytte ut det mot "vanligt" hö som jag blötade.

Om hon blir bättre och du vill ta ut henne tycker jag absolut du ska skaffa boots åt henne, jag hade valt en mjuk modell, typ de som säljs på H**ks, har man tur kan man hitta begagnade.

Lycka till och hoppas att det vänder snart !

Jag krossar 28 tabletter morgon och kväll, och ja, jag har testa att ge henne i spruta i munnen också, men då var själva pipen för liten så allt fastnade där.
---
Jag vet att de finns på citygross sprutor med större pip men jag har ganska långt till närmaste citygross, så allt är inte så enkelt att lösa heller.

När du krossat, skaka pulvret lite, ta en pincett och plocka bort ev 'skal' av själva höljet som finns på tabletterna. Det täpper igen pipen annars. Lite olika hur mkt 'skal' det blir beroende på tablett.

Vill du att jag köper ett par sprutor åt dig på CG och skickar? Har för mig de kostar ca 20 - 30 kr st och portot borde inte bli jättemycket?

Jag skulle strunta i att blanda i mat, och ge i spruta. Vet PRECIS vad du menar och hur du har det, har ju tidvis haft fullt sjå få i Lillen sin medicin, han är inte så förtjust i den mat som är trygg att äta, och dessutom lessnar han på den. Just nu ger jag honom i spruta igen, har gett upp försöka få honom äta den just nu.

Ni med fånghästar, vad är erfarenheter med skor, ska de ha skor eller inte?

Som med alla andra hästar tycker jag. Behöver de skor ska de ha det.

Lillen gipsades en månad under sitt anfall. Alltså hela hovarna gipsades. Detta var när han stod på box, men han blev MYCKET bekvämare av gipset.

Han kan INTE gå ute på underlaget som är nu utan skor. Han blev öm och tassig av det redan innan fånget. Så för honom är det självklart att han ska ha skor (och hela sulor under på båda fram) när det är sånt här underlag. Något annat skulle för honom vara djurplågeri, och ge en extremt halt häst med sulläderinflammation.

Shettisen däremot gick barfota även efter sitt fånganfall. Dock skodde jag honom fram när jag började köra honom mer, då han blev lite öm då. Och nu inför vintern skodde jag honom bak med för att kunna brodda och ge grepp.

Jag tycker att det är konstigt att de inte har skott din häst eller rekomenderat att du skor henne när hon bevisligen har ont. Kanske är det som du skriver att de inte tyckte att hon såg besvärad ut när hon gick på sanden och utgick ifrån det.

Min veterinär rekomenderade att sko vår fånghäst redan nu. Han fick sitt första anfall den 25/2 nu i år och fick ett till den 13/3 och min veterinär tyckte att vi skulle sko honom redan i fredags den 18:e.
Nu hade han visserligen ganska lätta anfall, första var obelgrad 2 och det andra var en etta på skalan. Jag hade missat det andra om jag inte varit så enormt uppmärksam på honom varje dag då de enda symptomen har varit lätt ökad värme i kronranden. Ingen puls och ingen feber någon gång. Han har svarat genast på smärtstillande också.
Min veterinär menade att han behövde stöd under sulan, mer än vad en djup ströbädd ger, och han skoddes med sulor och silicon under på båda fram.

Jag hade helt klart testat att sko henne med sulor och silicon och sedan satt henne på smärtstillande igen minst 10 dagar så att du vet vad som är vad.
Att gå på knögglig is kan ju göra ont även på en frisk häst menar jag.

Bara för att de sa en månad så innebär ju inte det att du måste ta beslut om en månad. Ser du att hon svarar bra på smärtstillande och att få skor så utgår du ju ifrån det sedan.

Jag vet vilken fruktansvärd sits du sitter i då jag har varit i liknande fast inte med fång utan annan sjukdom. Man greppar verkligen efter varje halmstrå men jag tycker ändå att det finns lite saker kvar du kan prova innan du ger upp och säger hej då. Går hon att sko så sko henne!

Jag har analys på grovfodret och nu när de blivit milt ute kan jag lägga mitt hö i blöt också, hur länge ska det minst ligga i blöt?

Jag packar i hönät och blötlägger 2 ggr/dag. Det blir minst en timme i blöt, fast oftast längre. Sedan får höet hänga i sina hönät och dropptorka tills det är dags för fodring. Har, som sagt, hållit på med detta i snart 2 år till min shettis...

Angående skor. Min haflinger fick tåöppna heartbarskor nästan med en gång efter att vi varit på klinik, och hade dessa sedan i ett halvår. Sedan vanliga skor igen.

Kan alltså fett depåerna i nacken påverka pulsen också? Hon har just nu jätte tjock nacke :(
Det kan gå lite upp och ned, men oftast är den väldigt stor.
Ja,nu har jag maila om att få smärtstillande så hoppas på detta.
Vad det gäller att blötlägga hö, har jag inte haft så bra möjlighet, har kallstall och inget vatten i stallet utan bara inneomhus, så man får ta vatten inne till hästarna. Finns inte heller någon varm utrymme ute att ställe vattnet på och låta ett hö-nät ligga i, men nu när det är plus grader ute är det ju en helt annan sak. Mycket enklare.
Det är ju ett helt tids jobb att ha en sån här sjuk häst, vatten hit och dit och medicin och mat osv.
Angående skor eller inte, så har jag ingen bra hovslagare jag kan rådgöra med. De på strömsholm verkar ju inte vilja sätta på henne skor, och har inte heller tipsa om boots försen igår och då har vi varit dit flera ggr.
Jag känner att de är svårt att hitta någon som man kan lita på.
Hade hit en annan som verkade mina andra som rekommender PG-skor( eller pg-sula) men de sa vetrinärerna att de skulle man inte ha, jag blir alles förvirrad.
Mycket bra hjälp och råd får jag dock här:)

En annan fundering blir ju dock de här med boot, verkar ju finnas en del olika sorter och modeller. Vilka är bäst? hum..
Priser?
Ni får gärna skriva här eller skicka privat till mig, så kan jag kolla upp lite mer.
Dessa sulor, comfort sulor, var köper man dessa, och har man de i alla boots?
Jag är ju inte jätterik med en sjuk häst och jag själv är hemma på heltid, så jag måste försöka köpa ett par bra boots till bra pris :)
Hur provar man ut storlekar på dessa boots?
10000 frågor, hoppas ni kan fortsätta hjälpa mig, ni är ju bäst :) :)

Vad det gäller att blötlägga hö, har jag inte haft så bra möjlighet, har kallstall och inget vatten i stallet utan bara inneomhus, så man får ta vatten inne till hästarna. Finns inte heller någon varm utrymme ute att ställe vattnet på och låta ett hö-nät ligga i, men nu när det är plus grader ute är det ju en helt annan sak. Mycket enklare.

Jag har också kallstall utan vatten. Dock är stallet nära huset och vi tar vatten i vår källare. Höet har hängt på tork i källaren hela vintern. När det varit riktigt kallt har även baljan stått där nere med blötlagt hö i. Det är först nu som det går att ha allt ute stundtals :).

Jag tycker verkligen att du ska komma igång med blötläggningen och köra med blötlagt hö väldigt konsekvent, dvs att varje mål blötläggs. Det vände för min shettis på, tror jag, ca 10 dagar.

Det är ju ett helt tids jobb att ha en sån här sjuk häst, vatten hit och dit och medicin och mat osv.

Ja, det är det VERKLIGEN. Tack och lov jobbar min man hemifrån och hjälper mig mycket under dagarna, för mina hästar fodras ofta.

Angående skor eller inte, så har jag ingen bra hovslagare jag kan rådgöra med.

Kanske ringa någon annan hästklinik/hästdjursjukhus och prata med deras hovslagare? Då borde man ju också kunna få rekommendationer om hovslagare där man bor kanske?

Kan alltså fett depåerna i nacken påverka pulsen också? Hon har just nu jätte tjock nacke :(
Det kan gå lite upp och ned, men oftast är den väldigt stor.

Ang att byta klinik/veterinär/hovslagare så tycker jag att är man inte nöjd eller inte känner att man har förtroende/problemet tas på allvar/får hjälp/vad det än är för anledning så ska man byta. Finns ingen anledning betala dyra pengar för något som inte känns bra och/eller ger resultat. Kanske ger det samma svar och resultat att byta klinik/vet/hovis - men då känner man ju ändå att man vet och inte behöver undra och 'tänk om' osv.

Ang nacke kontra puls. Nacken är ett symptom på IR, och förvärrad IR både kan påverka en pågående fång och även starta ett nytt fånganfall. Så det är inte riktigt så att nacken ger puls, men den underliggande orsaken som nacken är ett symptom på kan som ytterligare symptom ge puls, fång osv. Så de hänger ihop.

Om du inte kan blöta (jag har samma förutsättningar som dig, och ingen källare heller, så förstår ditt problem) så skulle jag i ditt läge ge en diet bestående av halm och melassfritt lucernhack (om du kan få i hästen det, men den borde äta när den blir hungrig?) för att få ner sockret. För likt övriga tror jag det är A och O och få bort så mkt socker som möjligt.

Så, kan du blöta nu när det är plus så gör det, och skicka in ett sockerprov, annars ge halm + melassfritt lucernhack (eller i värsta fall ngt annat 'sockerfritt' eller sockerlågt. Happy Hoof borde gå att köra som komplement i nödfall, även om det inte är fritt från socker så är det ju en mindre och ffa kontrollerad mängd i det)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 770
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 340
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka