Sv: Är deppighet ett diskvalificerande fel?
ja, jag tycker det är oattraktivt.
Skillnad om min man skulle bli deprimerad, då skulle jag självklart hjälpa honom så gott jag kan. Men aldrig att jag skulle inleda ett nytt förhållande med en deprimerad människa, som att be om problem.
*lite halv kl*
Det här är inte riktat mot dig Bison, utan mer en vidarefundering kring det resonemanget.
Jag har funderat vidare lite på det där att inleda ett förhållande med någon som är deprimerad gentemot att vara i ett förhållande med någon som blir deperimerad.
Givetvis tror jag att de flesta skulle ställa upp för sin respektive om de blir deperimerade, men jag undrar om det inte är svårare ibland att vara med när någon utvecklar en depression. Min tanke är alltså att det oftast är ett ganska så långt steg från att utveckla en depression tills dess att man verkligen inser det själv och vill förändra vad det nu är som påverkar en. Detta då till skillnad mot att bli tillsammans med någon som har uttalade problem, men som är medveten om det och jobbar med dem. Jag tror också att det är svårare att sätta gränser för vad man själv orkar med i ett förhållande om det är någon som man känner bra sedan länge och som gradvis blir sämre, för man tänker att personen inte är sådan egentligen och den har ju så många andra egenskaper som är bra osv. Istället för att vara medveten om hur "resultatet" av en depression blir och då kunna ta ställning till om det är något som man kan leva med eller inte.
Om jag utgår från mig själv och mitt förhållande där jag är den som har en depression och lite annat med mig. Det är något som jag har varit halvt medveten om, men inte riktigt tagit tag i, under större delen av livet och när jag och min sambo träffades var jag inne i en bra fas och var relativt högfungerande. Därefter har det successivt blivit sämre och nu är jag i en fas där jag är begränsad i mitt liv, vilket givetvis påverkar min sambo också. Givetvis hade jag inte velat vara utan min sambo, men jag tror att många gånger hade det varit enklare för honom om vi hade träffats nu istället eftersom jag har mycket mer förståelse för mig själv och hur jag påverkar mina relationer samtidigt som han hade sluppit en rätt så lång och framförallt jobbig resa från relativt bra till dålig till något bättre. Dessutom känner jag mig så otroligt falsk ibland och som att jag inte är den personen han blev tillsammans med eftersom jag har förändrats en hel del och det känns som sagt att ibland så hade det varit bättre om vi träffats senare då det hade varit mer "rätt" om han hade fått infon om hur det påverkar hans liv att jag är som jag är.
Så ja, min fundering är helt enkelt om det inte är bättre ibland att komma in i någons liv efteråt än att vara med på hela resan som det faktiskt är och att det är enklare att förhålla sig till hur en depression påverkar personen och en själv när man inte har så många andra saker att förhålla sig till (som att man bor ihop, har barn, har varit tillsammans jättelänge osv). Sen menar jag absolut inte att man ska överge sin partner när den mår dålig (eller vänner heller), men för mig är det inte alltid så självklart att det innebär så mycket mer problem för en själv om man inleder något med en som är deperimerad gentemot att vara i ett förhållande när någon blir det.