Använda icke godkända hingstar????

lakrits

Trådstartare
På en annan tråd här på buke har det blivit en liten diskussion angående användning av icke godkända hingstar.
I stället för att diskutera den på en tråd där den inte hör hemma så kan det väl göras här i stället. Jag vill veta vad ni har för åsikter om detta. Vet ni någon icke godkänd hingst som ändå har bra avkommor? Skriv, skriv,skriv.... :D

Chabloon

har väl lämnat en del har jag för mig.
Duktig är han själv också. Det fanns ett reportage i Rdisport om honom för något år sedan.

Spelar inte så stor roll hur bra men någon som lämnat avkommor som gjort bra ifrån sig och som betäcker/betäckt hyggligt många ston även fast den inte varit godkänd.

vad är det han heter..Chigago Z, verkar ju populär fast han inte klarade hingstprovet. har väl inte hunnit lämna så värst många årgångar..2 kanske.

tycker det finns så många godkända att välja på så jag håller mig till dem, får du ett sto är det ju iallafall inget att avla på..och jag tror ju inte avkommorna blir bättre än de godkändas.... ;)

Nej det skulle jag inte göra. FAST jag måste erkänna att Chicago Z skulle locka om jag hade haft ett halvblodssto men det finns alldeles för många godkända som är bättre som jag hellre skulle använda.

Chicago Z skulle jag inte våga använda förrän han visat att han verkligen håller! Då lär han ju även bli godkänd trots sina mkt dåliga framben. :p Vad hjälper stam och kapacitet om det senare visar sig att benen inte håller för hoppningen? :confused:

Hej!

Jag har en shettishingst som är mycket rastypisk som jag avlar på. Nu har jag inte ett bra sto så avkommorna liknar stoet. Anledningen till att jag avlar på det stoet är färgen, hon är skimmel.
Tycker ni att det är bättre att betäcka ett icke godkänt sto med en godkänd hingst?
Egentligen ska man ju hålla sig till de hästar som är godkända, om man vill ha fram bra avkommor.
Men i mitt fall så spelar stoets och hingstens prestation ingen roll, jag har kvar två av fölen som nu är två resp. tre år. Jag har fått flera föl efter shettishingsten och -stoet och ofta, nästan alltid fått skimmlar, förutom de två som jag har nu! Ena är svartbrun och den andra gråljusbrun. Men det gorde inget eftersom de är hur snälla som helst och har varit väldigt lätta att köra in och hålla på med!

M. v. h. Lisa

Men hingstar blir väl inte avelsvärderade för inte??

Men att en hingst är avelsvärderad betyder väll att ägarna skickat iväg den, men att den inte blivit godkänd, utan att de bara tittat på den och sagt vad de tycker om den?
Och om de nu blir avelsvärderade och anses bra, då borde väll ägarna ha skickat iväg dem på hingstprovet för att bli godkända.. (så som jag förstått det, inte helt säker)

En hingst som kasseras på provet är avelsvärderad om den genomför det istället för att avbryta. Det finns som sagt var en anledning till att en hingst inte är godkänd, inom hbl så betyder det att den helt enkelt inte bör avlas på även om det är tillåtet.

Ja...vart ska jag börja :D

Alfa Romeos far är IG...Alfa har startat 11 ggr och sprungit in 490 000

Stockholm Cams fader är IG...Cam har fått in 232 000 än så länge..

Pine Lane Yatzee är IG, han har avkommor som
Gloss Yatzee 4 132.064:-
Pride Yatzee 601.000:-
Think Yatzee 494.000:-

Think Tank är IG, har avkommor som:
La Pensee 1.863.729:-
Gloss T.T 354.000:- ....än så länge

För att inte prata om TIBUR som var IG i början av sin avelskarriär, MEN blev godkänd på avkommors resultat, han har även godkända avelshingstar vilka är hans avkommor idag :bow: :bow:

Re: Chabloon

Ja Chabloon har lämnat en hel del trevliga avkommor som visat upp sig på tävlingbanorna. Han har väl dessutom tävlat i höga klasser i både hopp och dressyr själv om jag inte minns fel :confused:

men va faen man kan ju inte sitta å avla fram hästar bara för färgen skull...Är stoet inge bra å alal föl blir som hon=inge bra så sluta ta fram hästar som inte är bra!!

Hur ska amn kunna sälja hästar som inte är bra??

Om min märr skulle ha hmm extremt kort och vek rygg dessutom svankryggig men hon är snygg isabell..Inte fan skulle ja avla på henne BARA för att få fram isabellhästar som i övrig ser ut som hej kom å hjälp mig!!

Jag vet ingen IG hingst som är bra. MEN jag hade kunnat tänka mig att använda en hingst som inte är godkänd. I detta fallet handlar det om en prestationslinje som inte är godkänd i sverige (hingsten är e: Lars Irco G-Robin Z, hoppade 9-10 på treårstest och har en underbar lätt modell!). Denna hingst hade jag gärna använt på mitt e:Quite Easy då jag tror att de hade matchat super!

Den polska hingsten Diorek fick ca 6 avkommor här i sverige. Minst 2 av dem tävlar MSV dressyr. Har haft en själv, och det som gjorde att vi inte kom nånstans i dressyren var psyket... Fick nyss hör att även en av de som går MSV har tagit väldigt lång tid på sig att lugna sig och lägga energin rätt.

Finns det inte en del duktiga avkommor till den där...vad han nu heter...ja han ägdes av de som hade Gransudan F...hette han Gran Lear F? :confused:

Det ska finnas en prickig hingst e:Irco Marco som lämnat en avkomma i 1,50....på antal betäckta ston?Han hade rykte om sej att ge hästar med klipp i vad det gäller hoppningen.Va hette han?Blixten?

Lars Irco G...ja som ratades av Sverige och blev godkänd i Zangersheide.Norson lämnade väl bra hoppavkommor också?

Vill man vara rävigare som kan man ju säga att det finns duktiga tävlingshästar ur Irco Menas första fölomgång innan han blev godkänd.Dessa hästar får leva med sina gråa papper...trots att han blev godkänd senare.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 452
Senast: ildiko
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 566
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 308
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar