Äntligen bestämt mig för ras

F

Fjunet

Nu har jag äntligen kommit fram till en ras som jag vill ha när det nu blir dags för hund igen. Har velat mellan schäfer, wheaten och dobermann och det blev dobermann.
Någon som är dobermannägare här?

Jag vet att det är åtminstone 3 st Dobbis-ägare här :)

Ville bara säga lycka till! Det är en underbar ras, om dom kommer rätt :) Hade hand om Dobbisar en del förut, när ägaren fick jobba mycket. Och dom är underbara :love:

Jepp, de är härliga! :love: Min familj hade en när jag var mindre. Och rätt kommer den ;)

Var noga när Du väljer uppfödare bara. Tycker att rasen har spårat ur lite grann. Dobbisarna börjar bli så fega och en rädd hund är inte rolig. Har sett många dobberman på MH som sprungit till skogs vid vissa moment pga av rädsla.

Annars är det en mkt fin ras!!

Väl schäfer vet ja...... :angel: :angel:

Hmm, är tyvärr inte så insatt i aveln (än). Man får väl höra sig för och lyssna på lite skvaller antar jag.

Det blir nog en sån också förr eller senare ;)

Ja du borde inte lyssna på mig. Har egentligen aldrig varit särskilt förtjust i dobbisar. De är vackra, men de jag träffat har alla haft IQ minus minus :angel: och då jag sen har figgat (MH) för en del så springer de och gömmer sig under en gran när spökerna kommer. Att vi sedan har en dobbis i området som flygit på och bitit 4-5 st hundar illa och 2 männsikor så de fått åka in och sy gör väl inte saken bättre.

Men jag är säker på att om Du kollar upp uppfödarna noga så får Du nog en härlig kompis!!

Jag har en Dobbis. :love:
Aida
De är helt underbara hundar i rätta händer.
Men jag rekommenderar inte den som förstahund. Då Dobermannen ofta är rädd och kan pga det bli farlig vid fel hantering. Det finns många mer förlåtande raser.
Har du ändå bestämt dig så förbered dig på en massa jobb och du har den lojalaste vän du kan ha i framtiden!
PM:a gärna om du undrar över något.

Det har varit en jäkla skotträdsla hos de jag träffat. Men jag har träffat en jäkla fin och stabil hane. Han seglade ju genom de lägre bruksklasserna utan att ägaren rörde ett finger bara på sin talang :D

:D Visst finns de också. :)

Men att stå som figg i ett MH för att man vill se och lära hund är inge roligt när det är dobbar. De bryter ju innan de kommit till mina moment. :smirk: :crazy: :angel: :angel:

Måste berätta om en dobbis, som vi hittade under en gran några 100 m bort från spökena. :p Måste varit några fula j-kla spöken. :angel:

Men visst finns det många fina dobbisar också! Jättevackra!!

Haha, håller med. Du ska nog inte lyssna på mig heller!
Jag träffar regelbundet dobbisar och jag tycker nog att IQ-nivån verkar allmänt låg.. :crazy:
Annars är det nog en trevlig ras, beror väl på vad man ska ha dem till, men som sagt, jag har nog inte träffat någon smart dobbis...!

Lycka till ändå!

Äh, du skulle ha bestämt dig för wheaten! :love: ;)

Själv vet jag ingenting om dobbisar, men en familj där jag bor har haft fyra stycken. Den första var så skraj så hon bet allt och alla :crazy:, de andra har haft fel på sköldkörteln plus en massa andra fel. De har inte blivit gamla någon utav dom. Nu har de gått över till flat istället.
Lycka till!

Jag har en dobermann och har du orken och tålamodet till att göra något bra av en sådan vovve så är det en toppenhund! Kan gärna tipsa om uppfödare om du vill. :)

Skotträdsla?
Ingen av de dobbisar jag har träffat har varit känsliga för skott. Och jag har besök många uppfödare och deras avelshundar. Det verkar inte vara något vanligt för rasen.

Har sett många hundar av olika bruksraser sprungit till skogs av rädsla. Det är betydligt fler dobbar som klarar MH galant än de som misslyckas.
De folk som kallar dobermannen för ärthjärnor skrattar jag bara åt pga deras okunskap. :mad:

Jättefin vovve! :love:
Har haft hund i familjen sedan jag föddes, så hundvana har jag. Men tekniskt sett så blir det ju min första (egna) hund :crazy: Vi hade en dobermann i ett tag som vi hade som familjehund i ett tag, men vi insåg att han inte var lämpad som det och sålde honom till ett bättre hem. Har hört att jag tillrättavisade honom vid femårsåldern kanske :o Han morrade aldrig på mig igen :D

Har aldrig kallat dobberman för ärthjärna! Men är det vad du kallar dem, så får det stå för Dig. :crazy:

Har figgat åt många dobbisar och kan säga att de jag sett så var det många som fick bryta, men självklart så var det fler som klarade sig. Men att en hund inte klarar att genomföra ett MH ställer jag mig väldigt skeptisk till. De ska alla hundar klara, anser jag!

Vad f*n tror du?? Iq noll osv är likställt med att kalla en hund för ärthjärnor för det är vad de flesta som har den inställningen som dig kallar dobbar för.

Om det var fler som klarade sig så varför ens ta upp det? Har inte hört talas om en enda dobbe som inte klarat MH. Och viljen hudn som helst kan få dåliga nerver om den har en dålig ägare och dålig uppfödning bakom sig. Så att skylla detta på rasen är bara så löjligt.

viljen hudn som helst kan få dåliga nerver om den har en dålig ägare och dålig uppfödning bakom sig. Så att skylla detta på rasen är bara så löjligt.

Det är väl uppfödarna som gör rasen!? Målet som uppfödare är väl ändå att avla så att man behåller rasstandarden men den banan har många uppfödare halkat av för länge sedan.

Doberman är en ras som inte tilltalat mig. Men nästan alla jag har träffat har varit otillgängliga och rädda. Självklart har det till viss del att göra med ägaren. Men precis som Du själv skriver så har det med dålig uppfödning att göra. Och det är det jag vill varna trådskaparen för, att verkligen kolla upp från vilken kennel hon köper sin valp ifrån.

Om det var fler som klarade sig så varför ens ta upp det? Har inte hört talas om en enda dobbe som inte klarat MH.

Ska man bara tala om alla positiva bitar när det gäller doberman så kommer nog många framtida dobbisvalpar hamna i väldigt fel händer. Det finns för- och nackdelar med alla raser, för att hitta den ras som passar en själv bäst så bör man veta båda sidorna av rasen.

Så att skylla detta på rasen är bara så löjligt.
Nä, skyller på rasen gör jag inte. Det är naturligtvis uppfödarna som gjort fel. Men Du kan ju inte påstå att Du missat denna "stämpel" över dobbisarna. En stämpel kommer inte för intet. Men självklart dömmer man inte ut en ras för det, utan man hoppas att uppfödarna får upp ögonen och börjar rätta till sina misstag.

Skotträdsla?
Ingen av de dobbisar jag har träffat har varit känsliga för skott. Och jag har besök många uppfödare och deras avelshundar

Har Ni på varje uppfödarbesök testat hundarna på skott eller hur vet du att de inte är skottberörda?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare