Äntligen bestämt mig för ras

Jag vet ine vad ett bra iq är, men jag bedömer hunden efter hur smart den verkar. LIksom hur lätt den har för att fatta, alt. hur mycket den vill fatta. Vem, vet kanske de hundar jag träffat är så smart att de verkar korkade :o Men de jag har träffat verkar liksom inte kunna tänka riktigt. Ett exempel: De flesta hundar följer ju fingret om man pekar åt något håll (en egenskap som är speciell för hundarna då de flesta djur bara kollar på fingret). De dobbisar jag har träffat kollar på fingret.
Innan du blir riktigt sur på mig måste jag väl erkänna att jag är långt ifrån någon hundexpert, jag talar bara utifrån egen erfarenhet. Och därmed inte sagt att alla tycker som jag!

lånar knapp:

i bruce fogle's "i huvudet på en hund" delar han in olika raser i olika grupper beroende på olika kriterier (som dressyrmottaglighet) och där har dobermann hamnat i samma grupp som schäfer, akita inu och rottweiler. fast boken har visserligen några år på nacken (1990). men den är rolig och intressant! de dobbar jag har träffat har varit hundar med mycket nerv och jag kan tänka mig att det lätt blir för mycket av det goda och man får en hund som reagerar häftigt på fel saker.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar