Antal timmar på box.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och tvärt om så har tex Agria gått ut med att de ser problem med att folk väntar för länge innan de åker till veterinär eller anlitar alternativare istället för veterinär.
Ja men precis. Jag ser ju fler hästar som ägaren tar ut kiro till för att "den känns bättre av det" "det räcker så" när hästen nog skulle må bättre av att få vetcheck 1-2ggr om året beroende på historik och situation.

Jag ser däremot noll och ingen som åker till veterinären, sprutar och sedan tävlar vidare 2v senare. De som åker till veterinären brukar följa ordination och rehabplan...

Ja men precis. Jag ser ju fler hästar som ägaren tar ut kiro till för att "den känns bättre av det" "det räcker så" när hästen nog skulle må bättre av att få vetcheck 1-2ggr om året beroende på historik och situation.

Jag ser däremot noll och ingen som åker till veterinären, sprutar och sedan tävlar vidare 2v senare. De som åker till veterinären brukar följa ordination och rehabplan...
Håller med. Vet inte heller någon som gör så.

Vad anser ni påverkar en hållbar och frisk häst?
Ni kan ju svara mig vad ni tror är en viktig del för att kunna undvika skador och kunna hästen länge utan att den går sönder.
Hur många av er har behandlat hästarna ni ägt? Hur många av er har haft återkommande skador?
Hur många har haft era hästar längre än 10 år?
Hur många av er har fått ta bort era hästar pga skador?

Galet att välja något sådant före en veterinär men tyvärr har ju många inte råd betala det som det kostar.
Och med det säger jag inte det är rätt på något vis. Är alltid hästen som kommer i kläm.

Jag har haft hästar ute i alla möjliga tidsaspekter pga massa anledningar. Inte ute alls, ute dygnet runt. Ute 4 timmar, ute 8 timmar , ute 18 timmar. Ingen har blivit skadad, eller fått kolik eller annat.

Jag föredrar självklart mycket utevistelse i vettiga hagar men det är inte alltid så att det finns där det även finns bra träningsmöjligheter. Då blir det att prioritera bort saker. Hage 8-16,17 och att man rider vid 18 tiden som på de flesta större anläggningar spelar nog mindre roll för skadestatistiken än om man tar in hästen kl 22. Det viktigaste är ju att man rider varierat i balans och på olika underlag.

Jag har haft hästar ute i alla möjliga tidsaspekter pga massa anledningar. Inte ute alls, ute dygnet runt. Ute 4 timmar, ute 8 timmar , ute 18 timmar. Ingen har blivit skadad, eller fått kolik eller annat.

Jag föredrar självklart mycket utevistelse i vettiga hagar men det är inte alltid så att det finns där det även finns bra träningsmöjligheter. Då blir det att prioritera bort saker. Hage 8-16,17 och att man rider vid 18 tiden som på de flesta större anläggningar spelar nog mindre roll för skadestatistiken än om man tar in hästen kl 22. Det viktigaste är ju att man rider varierat i balans och på olika underlag.
Men du rider fälttävlan?

Vet inte vad din veterinär om du har någon hade svarat dig?
Bäst är nog fråga någon som jobbar med det. Dem har ju lite mer statistik i ämnet och rehabbiten.
Mina veterinärer påstår inte såna saker du gör, därför har jag inte tagit den diskussionen med dem. Du framställer dig ju som någon som kan allt i ämnet men drar dig ur eller skiftar fokus när du hamnar i en situation där du behöver berätta mer utförligt om dina kunskaper. Då faller det ganska platt.

Mina veterinärer påstår inte såna saker du gör, därför har jag inte tagit den diskussionen med dem. Du framställer dig ju som någon som kan allt i ämnet men drar dig ur eller skiftar fokus när du hamnar i en situation där du behöver berätta mer utförligt om dina kunskaper. Då faller det ganska platt.
Nej du kanske inte har så bra kontakt med din veterinär så denne anförtror sig? eller kanske bor i Norrland? Jag bor lite utanför storstaden. Fördelen här är ju att samtliga är anonyma som skriver. Så är ju ingen som vet vem man är.

Om jag ser till mina egna: att de växt upp på ett vettigt sätt. Där är verkligen utetid, kuperade hagar osv ett viktigt element. Bra mycket viktigare än utetid som vuxna. (sen är ju detta anekdotiskt).
Men vad får dig att tro det inte skulle vara viktigt sen som vuxen? Att för man har haft sin häst uppväxt på lösdrift så tål den vad som helst sen? Hållbarhet är väl alltid en långsiktig strävan? Vet hästar som är uppväxta på box och håller lika bra också.

Nej du kanske inte har så bra kontakt med din veterinär så denne anförtror sig? eller kanske bor i Norrland? Jag bor lite utanför storstaden. Fördelen här är ju att samtliga är anonyma som skriver. Så är ju ingen som vet vem man är.
Det är extremt oprofessionellt av en veterinär att "anförtro sig" till en kund och snacka skit om andra kunder. Jag bor rätt hästtätt och har flera kliniker inom 2h radie och har genom mitt yrke insyn i många stallar. Så jag vill ju gärna tro att jag har rätt ok insyn i den övergripande kulturen i detta län och grannlänet 🤷‍♀️

Det är extremt oprofessionellt av en veterinär att "anförtro sig" till en kund och snacka skit om andra kunder. Jag bor rätt hästtätt och har flera kliniker inom 2h radie och har genom mitt yrke insyn i många stallar. Så jag vill ju gärna tro att jag har rätt ok insyn i den övergripande kulturen i detta län och grannlänet 🤷‍♀️
Snacka skit var väl ändå att ta i.
Dennes upplevelse kanske inte alls stämmer överens med den du har.
Vet flertal som sprutat sina hästar med kortison. Oftast 2 ggr.

Vilken bra koll du har på olika användare baserat på att inte ens varit medlem här i ett dygn?
Nej men trådarna går väldigt bra att läsa utan att vara medlem som jag gjort tidigare. Och har inte något med hur länge jag varit medlem som ger mig mindre rätt eller mer rätt än någon annan till att yttra mig. Men absolut är ju en viss packt känsla över detta forum.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 928
Senast: åke
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 876
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar