Antal timmar på box.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nää men man ser ju ett mönster i vissa aldrig lyckas ha en enda frisk häst utan problem.
Vad beror det på egentligen?
Men har du ens koll på vilka typer av skador det gäller och orsak? Det kanske är helt olika skador varje gång som inte har något som helst samband.
Tro mig, när man har varit med om upprepade skador så rannsakar man både sig själv och sin hästhållning.

Aldrig det är med att man rannsaka lite sig själv tar ju aldrig någon människa upp. Att man skulle begå något misstag själv?! Alltid skylls det på diverse saker.
Självfallet rannsakar man sig själv? Man utreder så långt man kan vad som kan ha orsakat, varför, om det är x i kombination med y eller om y ensamt är det utlösande, i all evighet. Ingen vill stå med skadade hästar och gör därigenom sitt bästa för att undvika det.

"Blandat in annat från Europa?"

SWB har från första början varit uppbyggt på importer, framför allt tyska varmblod plus inslag av engelskt och arabiskt fullblod.
Ja precis Utrillo från Tyskland som nästan anses svensk om man kollar på swb gamla stammar på fb.
Väldigt mycket fullblod och trakhenare.
Men ja "svensk" anses väl lite de gamla hingstar vi hade här i Sverige. Så tänker jag.

Självfallet rannsakar man sig själv? Man utreder så långt man kan vad som kan ha orsakat, varför, om det är x i kombination med y eller om y ensamt är det utlösande, i all evighet. Ingen vill stå med skadade hästar och gör därigenom sitt bästa för att undvika det.
Gör man? Tycker mest man hittar olika faktorer ditt och datt kan bero på? Veterinären säger väl sällan till en att det kan bero på ens dåliga ridning t ex ? Få har ju den självinsikten att dem rider skit eller väger lite mycket. Tycktes bara mig höra allt annat än ägaren själv i fallet. Åtminstone där jag stått med häst.

Jag undrar lite ni som har hästarna på box 16 timmar och längre.
Vad är fördelen med att ha hästarna så många timmar stillastående inne i en box?! (finns studier som hävdar att box sliter kroppsligt på hästen)

Tänker lite om man ser till hur en häst är byggd och utvecklad att nästintill alltid kunna röra på sig fritt för att hålla cirkulationen igång i muskler, mage etc.

Hur har ni det med med skadehistorik?
Är era hästar oftare ofräscha än t ex de som har sina hästar på lösdrift?!

Finns ju flera studier och forskning som visar att hästar som har lång utevistelse i flock, stora hagar och framför allt lösdrift har betydligt mindre skador än dessa som inte har det och att dessa hästar håller sig betydligt fräschare.
(Finns ju även hästar på elit nivå som bor på lösdrift)
Är många av oss omoderna går i samma spår?
Svårt att förändra något vi alltid gjort trots forskning som bevisar motsatsen?!
Mina har generellt lång utetid men svarar ändå.
Kan bero på många orsaker till varför man har länge inne. Att man står inackorderad och utetiderna är begränsade. Och det i sin tur kan bero på antal hagar och dess storlek. Personal som slutar för dagen eller av andra orsaker.
De som värdesätter utetiden högt står rimligtvis inte i sådana stall utan söker sig till andra ställen.
Jag tycker det är intressant och med unghästar får man ju verkligen tillbaka det sen när de gått i stora flockar i varierad terräng. Långt ifrån alla som har det till sina. Kan bero på begränsning av mark eller annat. Kanske man bor där det knappt finns en liten kulle ens, som i Skåne eller runt Uppsala. Sådant påverkar såklart.
Många importer vill man inte heller slänga ut i stora hagar eller bland fler hästar det första man gör. Då kan vi snacka skaderisk. Många kan lära sig med tiden att gå ute i större och längre men sådant kan ta tid och är väldigt individuellt.

På tal om studier kom jag att tänka på en som gjordes med föl/unghästar där de tvingades hoppa över ett hinder varje gång de skulle ta sig till fodret. Det kanske blir lite överdrivet åt andra hållet istället. Med tanke på belastningen när det sker flera gånger dagligen. Intressant oavsett.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 928
Senast: åke
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 876
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar