Antal timmar på box.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vad får dig att tro det inte skulle vara viktigt sen som vuxen? Att för man har haft sin häst uppväxt på lösdrift så tål den vad som helst sen? Hållbarhet är väl alltid en långsiktig strävan? Vet hästar som är uppväxta på box och håller lika bra också.

Som jag sa. Jag tror att, för den generella hållbarheten, så tar jag hellre en häst som är uppvuxen med mycket utetid och har mindre utetid som vuxen än tvärt om. Utifrån, som jag också skrev i mitt inlägg, helt anekdotiska bevis.

Tant var ju född i box, men gick från ca 3 månaders ålder till 3 års ålder på lösdrift eller liknande. Hon var halt 4 gånger i sitt liv och 3 av dem var tydligt yttre fysiskt våld. Sen fick hon ringkota vid 25 års ålder och det kan väl få vara.

Fröken uppvuxen med mycket begränsad utevistelse i små platta hagar. Småsår och skador med från hagen JÄMT. Plus då en gaffelbandsskada, en rejäl sårskada som behövde sys, en senskada och skadan på kotan, som alla åstadkoms i hagen. Den sista påverkade ju hållbarheten till den grad att hon fick tas bort.

Båda hade mig som ryttare och Tant bodde halva året i liten grushage, halva i lite större gräshage/på bete. Fröken hade tillgång till större gräshage året runt. Båda hade dock ganska lika utetid. Sen bodde de tillfälligt i andra stall också, men ...

Som jag sa. Jag tror att, för den generella hållbarheten, så tar jag hellre en häst som är uppvuxen med mycket utetid och har mindre utetid som vuxen än tvärt om. Utifrån, som jag också skrev i mitt inlägg, helt anekdotiska bevis.

Tant var ju född i box, men gick från ca 3 månaders ålder till 3 års ålder på lösdrift eller liknande. Hon var halt 4 gånger i sitt liv och 3 av dem var tydligt yttre fysiskt våld. Sen fick hon ringkota vid 25 års ålder och det kan väl få vara.

Fröken uppvuxen med mycket begränsad utevistelse i små platta hagar. Småsår och skador med från hagen JÄMT. Plus då en gaffelbandsskada, en rejäl sårskada som behövde sys, en senskada och skadan på kotan, som alla åstadkoms i hagen. Den sista påverkade ju hållbarheten till den grad att hon fick tas bort.

Båda hade mig som ryttare och Tant bodde halva året i liten grushage, halva i lite större gräshage/på bete. Fröken hade tillgång till större gräshage året runt. Båda hade dock ganska lika utetid. Sen bodde de tillfälligt i andra stall också, men ...
Min ena häst död nu aldrig uppväxt på lösdrift. Blev 33 år när jag tog bort honom av åldersskäl. Känns som lösdrift unghäst inte var något man hade på 80 talet?! Mer fokus nu.
Lite klantig men aldrig halt.
Pinne i ögat något sår som fick syns. Stått både på box och lösdrift uppskatta lösdrift och benen på äldre dagar uppskattade det också. Tror aldrig han hade levt så länge om det inte vore för sin utevistelse att hålla kroppen sin igång utan att bli stel som på box. Rätt sällan hästar av idag stora blir särskilt gamla. Majoritet går ju oftast sönder innan skälig ålder.

Senast ändrad:
Ja, spruta med kortison är en vanlig behandling. Är du emot att behandla hästar som behöver behandlas?
Är det inte lite skrämmande tycker du?
Att hästarna behöver det för att kunna fungera? Sa inte jag är emot det tycker det är en tråkig utveckling att det ska behövas så ofta. Vad är ens anledningen? Dålig riding tro?

Är det inte lite skrämmande tycker du?
Att hästarna behöver det för att kunna fungera?
Du undviker att svara på min fråga igen.

Nej, jag tycker inte det är skrämmande. Helst skulle jag slippa behandla helt såklart men likväl som jag själv behöver gå till vårdcentralen och medinicera/behandla vissa åkommor behöver hästar ibland vård och behandling av sin sjukvårdspersonal. Hellre behandla en lindrig hälta än låta hästen ha ont/utveckla vidare bekymmer. Allt går inte att vila bort.

Du undviker att svara på min fråga igen.

Nej, jag tycker inte det är skrämmande. Helst skulle jag slippa behandla helt såklart men likväl som jag själv behöver gå till vårdcentralen och medinicera/behandla vissa åkommor behöver hästar ibland vård och behandling av sin sjukvårdspersonal. Hellre behandla en lindrig hälta än låta hästen ha ont/utveckla vidare bekymmer. Allt går inte att vila bort.
Varför sprutar man in kortison?
Varför är det inte bra när man ser till människor?
Har aldrig behövt behandla något häst och det är jag tacksam över.
Har inte det att man väljer spruta med kortare rehab att göra?

Vad menar du? Kortison är jättebra till människor när det behövs. Precis som för hästar.
Ja men när var och varannan sprutas som ingenting är väl ingen bra utveckling? Något är ju fel i grunden. Jättebra är väl att ta i🤦‍♀️ Det kan lösa ett problem ja temporärt.

Ja är väl skrämmande när det längre inte är något konstigt med att bli behandlad med det? Något gör man uppenbarligen fel.
Vet du inte att det är skadligt för hästarna att gå med inflammationer för länge? Brosket kan ta skada och leda till långvariga problem. Hästar kan få inflammationer av olika anledningar och i olika strukturer. Som hästägare är man skyldig att hjälpa hästen att tillfriskna så snabbt som möjligt, inte för att man är stressad och vill rida direkt utan för att minimera hästens lidande.

Om man upprepat får ridrelaterade inflammationer behöver man såklart fundera över vad som är orsaken och försöka ta hjälp för att åstadkomma en förändring. Ingen vill ha skadade hästar så självklart försöker man undvika att de ska uppstå.

Kortison är inflammationsdämpande. Man använder det även till människor.
Man kan spruta kortison direkt i en inflammerad struktur eller så kan man allmänbehandla genom att spruta kortison i blodet eller i muskel.

Nej man väljer inte spruta för att få kortare rehab. Man väljer spruta när veterinären rekommenderar det och för att det är skadligt för hästarna att gå med långvariga inflammationer.

Vet du inte att det är skadligt för hästarna att gå med inflammationer för länge? Brosket kan ta skada och leda till långvariga problem. Hästar kan få inflammationer av olika anledningar och i olika strukturer. Som hästägare är man skyldig att hjälpa hästen att tillfriskna så snabbt som möjligt, inte för att man är stressad och vill rida direkt utan för att minimera hästens lidande.

Om man upprepat får ridrelaterade inflammationer behöver man såklart fundera över vad som är orsaken och försöka ta hjälp för att åstadkomma en förändring. Ingen vill ha skadade hästar så självklart försöker man undvika att de ska uppstå.
Men vad gör man med sina hästar som gör att dem får dessa problem hela tiden så dem måste behandlas är ju mer min undran?

Vad fint att du lägger till saker. Ställ dina frågor till veterinärerna du har så fin kontakt med, det ger dig säkert mer än svar från randoms på nätet.

Jag vet inte varför veterinärer väljer att spruta men min gissning är att läkningen går snabbare och hästen slipper ha ont lika lång tid som den skulle haft om man låtit den läka au naturell.

Min erfarenhet är att de som aldrig behövt behandla hästar antingen inte hållit på så länge eller inte ser hältor så bra själva. De som haft ett långt liv med hästar i arbete brukar också ha haft ett par skador. Det är inget skamligt i det.

Skuldbelägger man behandlingsbehov hos häst gör man också tröskeln för att söka veterinärvård högre. Det tjänar ingen på och absolut inte hästarna.

Kortison är inflammationsdämpande. Man använder det även till människor.
Man kan spruta kortison direkt i en inflammerad struktur eller så kan man allmänbehandla genom att spruta kortison i blodet eller i muskel.

Nej man väljer inte spruta för att få kortare rehab. Man väljer spruta när veterinären rekommenderar det och för att det är skadligt för hästarna att gå med långvariga inflammationer.
Ja men är inget man egentligen kan upprepa med att använda.

Men vad gör man med sina hästar som gör att dem får dessa problem hela tiden så dem måste behandlas är ju mer min undran?
Ja det beror väl på vad det är för skada?
Finns hur många orsaker som helst. Du verkar ju ha haft tur. Jag tror faktiskt inte att dina skadefria hästar beror på din hästhållning, sorry. Folk får skador på sina hästar lite oavsett hästhållning.

Ja men är inget man egentligen kan upprepa med att använda.
Jag tror att du behöver uppdatera dina kunskaper en del. Du saknar uppenbarligen de mest grundläggande kunskaperna kring vad som kan hända med hästar och hur man veterinärmedicinskt går till väga för att hjälpa hästarna. För det är ju målet - att hjälpa hästarna.

Vad fint att du lägger till saker. Ställ dina frågor till veterinärerna du har så fin kontakt med, det ger dig säkert mer än svar från randoms på nätet.

Jag vet inte varför veterinärer väljer att spruta men min gissning är att läkningen går snabbare och hästen slipper ha ont lika lång tid som den skulle haft om man låtit den läka au naturell.

Min erfarenhet är att de som aldrig behövt behandla hästar antingen inte hållit på så länge eller inte ser hältor så bra själva. De som haft ett långt liv med hästar i arbete brukar också ha haft ett par skador. Det är inget skamligt i det.

Skuldbelägger man behandlingsbehov hos häst gör man också tröskeln för att söka veterinärvård högre. Det tjänar ingen på och absolut inte hästarna.
Jag är tacksam jag haft friska hästar. Måste till viss del bero på min häst hållning/ridning ?! Jag kollar mina varje år inne på klinik. Jag ska fråga hen nästa gång absolut. Har aldrig behövt som sagt använda mig utav någon rehab eller haft skador. Märkligt va? Måste bara handla om extrem tur då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 928
Senast: åke
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 876
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar