Men vad får dig att tro det inte skulle vara viktigt sen som vuxen? Att för man har haft sin häst uppväxt på lösdrift så tål den vad som helst sen? Hållbarhet är väl alltid en långsiktig strävan? Vet hästar som är uppväxta på box och håller lika bra också.
Som jag sa. Jag tror att, för den generella hållbarheten, så tar jag hellre en häst som är uppvuxen med mycket utetid och har mindre utetid som vuxen än tvärt om. Utifrån, som jag också skrev i mitt inlägg, helt anekdotiska bevis.
Tant var ju född i box, men gick från ca 3 månaders ålder till 3 års ålder på lösdrift eller liknande. Hon var halt 4 gånger i sitt liv och 3 av dem var tydligt yttre fysiskt våld. Sen fick hon ringkota vid 25 års ålder och det kan väl få vara.
Fröken uppvuxen med mycket begränsad utevistelse i små platta hagar. Småsår och skador med från hagen JÄMT. Plus då en gaffelbandsskada, en rejäl sårskada som behövde sys, en senskada och skadan på kotan, som alla åstadkoms i hagen. Den sista påverkade ju hållbarheten till den grad att hon fick tas bort.
Båda hade mig som ryttare och Tant bodde halva året i liten grushage, halva i lite större gräshage/på bete. Fröken hade tillgång till större gräshage året runt. Båda hade dock ganska lika utetid. Sen bodde de tillfälligt i andra stall också, men ...