Antal timmar på box.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är inte stråfodret mina trånar efter utan det är krubbmaten.
Jag upplever att en del hästar vill in och vila, plus skydd från väder.
I förra stallet tex hade de flesta hästar fri tillgång på hö i hagen och det låg inget kraftfoder i krubban vid intag. Intagstid varierade dessutom så de hade inte koll på ”klockan”. Ändå stod en del hästar otåligt vid grinden framåt kvällen och riktigt pustade ut när de fick komma in i sin box.

Haha nej. Finns ju forskning du kan väl fråga din veterinär nästa gång du är inne ute med din häst och sen återkomma till tråden? Fråga om det finns något dåligt med stå inne 16 timmar i box för en häst??
Lusigt att du nämner det. Min veterinär rekommenderade redan för ett år sedan att jag skulle byta stall till ett med andra hagrutiner. Hon säger alltid att hästar framförallt skadar sig i hagen. Hon vet om att vi nu har bytt stall och att hästen går ensam i mindre platt hage begränsad tid och hon tycker det blir bra för min häst.
Hon är en pragmatisk person som dessutom har haft min häst som ”stamkund” sedan hon var liten.

Tror någon lagt länkar i tråden.

Nej, det finns inga sådana. Dessutom är det du som påstår saker medans ett par andra varit behjälpliga med källor. Inga av dessa rör sjukdomar/ovanor kopplade till mkt boxtid. För att illustrera din argumentationsteknik:

"Enhörningar har alltid två svansar, det vet du väl? Annars kan du fråga en veterinär eller Walt Disney".

Det finns inte en chans till seriös diskussion men det var kanske inte ditt mål med trådstarten.

Lusigt att du nämner det. Min veterinär rekommenderade redan för ett år sedan att jag skulle byta stall till ett med andra hagrutiner. Hon säger alltid att hästar framförallt skadar sig i hagen. Hon vet om att vi nu har bytt stall och att hästen går ensam i mindre platt hage begränsad tid och hon tycker det blir bra för min häst.
Hon är en pragmatisk person som dessutom har haft min häst som ”stamkund” sedan hon var liten.
Ja du har då otur med din häst. Vad ska hon ge dig för andra råd tänker du med en klantig häst?

Nej, det finns inga sådana. Dessutom är det du som påstår saker medans ett par andra varit behjälpliga med källor. Inga av dessa rör sjukdomar/ovanor kopplade till mkt boxtid. För att illustrera din argumentationsteknik:

"Enhörningar har alltid två svansar, det vet du väl? Annars kan du fråga en veterinär eller Walt Disney".

Det finns inte en chans till seriös diskussion men det var kanske inte ditt mål med trådstarten.
Logiskt tänkande kommer man långt med även om man vet hur en hästs kropp är uppbyggd och fungerar.
Jag har inte sagt att hästen skulle dö av att stå länge på box för då hade ju majoriteten av många hästar varit döda nu. Det jag påpekar är att jag tror rörelse kontra stillastående många timmar inte är speciellt bra.

Ja det går att diskuteras finns hur många faktorer som helst. Tror till stor del problemet ligger hos oss.
Man har inte tillräcklig kunskap verken ridmässigt eller hur viktigt vissa "byggstenar" är för att hästen ska hålla.
Foder, utevistelse, återhämtning/vila, rätt skoning, social stimulans. Man tror åka till veterinär tid och otid och spruta är något alla gör inget konstigt alls. Man har inte tiden att låta hästen läka. Skynda skynda.
Inte skynda långsamt och jag håller med hade vi inte korsat våra "egna" med europeiska hingstar så kanske våra swb hållt lite bättre? Är bara en liten tanke i det hela. Sen avlas ju allt för prestation idag.
Vem är "man"? Jag har inte träffat "man". Jag har hört talas om "man" som sprutar hästar i tid och otid och sen kör på som vanligt men ser det aldrig irl. Så vem är denna "man"? Finns den?

Jag tycker nog det är vanligare att man är lite rädd för veterinärgenomgångar och gör allt för att slippa. De som åker till veterinären vill ha en frisk häst och följer veterinärerna råd och rekommendationer.

Många importerar ju semin så vi har redan europeisk inblandning i swb. Verkar inte hjälpa när de europeiska hingstarna också är sportmodell.

Logiskt tänkande kommer man långt med även om man vet hur en hästs kropp är uppbyggd och fungerar.
Jag har inte sagt att hästen skulle dö av att stå länge på box för då hade ju majoriteten av många hästar varit döda nu. Det jag påpekar är att jag tror rörelse kontra stillastående många timmar inte är speciellt bra.

Du presenterar väldigt specifika saker som allmänna sanningar, där ligger problemet. Spekulera och fundera är något helt annat och helt tillåtet men då ska det vara tydligt att det är just det man gör.

Självklart inte men oftast brukar väl upplägget ungefär se likadana ut på de flesta ridanläggningarna? Inte hemma privat hos någon i skogen.
Oftast har man knappt hästarna i flock och hagarna är begränsade och även tiden i den.

Fast nä.

Du har nog en väldigt snäv syn på ridanläggningar.

Anläggningen jag står på är visserligen privat, och ligger tekniskt sett i skogen men vi har stora (nåja, tillräckliga ca 0,4ha/häst) gräshagar som hästarna går i, även på vintern. Vi har hästarna ensamma eller par utifrån vad ägarna vill (ca hälften-hälften hos oss). Dock är ju utetiden något kortare än vad jag tycker är optimalt, men de andra fördelarna (för både mig och hästen) uppväger den kortare utetiden.

(en stooor paddock, stor manege, gräsbana, gott om hindermateriel 3 olika hopptränare kommer regelbundet till anläggningen och 2 dressyrtränare. Regelbundna pnj och öppna banor, båda vilka är välbesökta, omtyckta och professionellt hållna)

Vem är "man"? Jag har inte träffat "man". Jag har hört talas om "man" som sprutar hästar i tid och otid och sen kör på som vanligt men ser det aldrig irl. Så vem är denna "man"? Finns den?

Jag tycker nog det är vanligare att man är lite rädd för veterinärgenomgångar och gör allt för att slippa. De som åker till veterinären vill ha en frisk häst och följer veterinärerna råd och rekommendationer.

Många importerar ju semin så vi har redan europeisk inblandning i swb. Verkar inte hjälpa när de europeiska hingstarna också är sportmodell.
Ja man kan vara en man känner sin veterinär man har god kontakt med och kanske diskuterar vissa saker med. Eller att man känner någon som jobbar med hästförsäkringar. Vara många man.
Ja det finns ingen svensk häst längre eftersom den är uppblandad.

Fast nä.

Du har nog en väldigt snäv syn på ridanläggningar.

Anläggningen jag står på är visserligen privat, och ligger tekniskt sett i skogen men vi har stora (nåja, tillräckliga ca 0,4ha/häst) gräshagar som hästarna går i, även på vintern. Vi har hästarna ensamma eller par utifrån vad ägarna vill (ca hälften-hälften hos oss). Dock är ju utetiden något kortare än vad jag tycker är optimalt, men de andra fördelarna (för både mig och hästen) uppväger den kortare utetiden.

(en stooor paddock, stor manege, gräsbana, gott om hindermateriel 3 olika hopptränare kommer regelbundet till anläggningen och 2 dressyrtränare. Regelbundna pnj och öppna banor, båda vilka är välbesökta, omtyckta och professionellt hållna)
Härligt ni har det så. Såklart finns ju undantag.

Ja man kan vara en man känner sin veterinär man har god kontakt med och kanske diskuterar vissa saker med. Eller att man känner någon som jobbar med hästförsökringar. Jag vara många man.
Ja det finns ingen svensk häst längre eftersom den är uppblandad.
Alltså nu säger du ju emot dig själv? Du trodde ju nyss att svenska hästar skulle bli starkare med europeiskt blod men nu är det självklart att det redan finns?

Förstår över huvud taget inte vem den som sprutar som Quick fix är. Som sagt, det är någon man pratar om men är det verkligen så vanligt som du hävdar? Jag ser det som sagt aldrig.

Alltså nu säger du ju emot dig själv? Du trodde ju nyss att svenska hästar skulle bli starkare med europeiskt blod men nu är det självklart att det redan finns?

Förstår över huvud taget inte vem den som sprutar som Quick fix är. Som sagt, det är någon man pratar om men är det verkligen så vanligt som du hävdar? Jag ser det som sagt aldrig.
Nej nackdelen är vi blandat in annat från Europa. Även där det hävdats ocd kommer ifrån. Läs det jag skrev igen för nu missuppfatta du.

Ok missade ett "inte". Undrar fortsatt vem det är som rundsmörjer för som sagt, de tas alltid upp i hållbarhetsdiskussioner men syns aldrig i verkligheten?
Och tvärt om så har tex Agria gått ut med att de ser problem med att folk väntar för länge innan de åker till veterinär eller anlitar alternativare istället för veterinär.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 928
Senast: åke
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 876
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar