Antal timmar på box.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du har din åsikt klar, så jag svarar eg bara angående hästar som lever så och vet inget annat. När jg hade eget stall gick de ute minst 12 h. Hade även lösdrift vissa år. Mitt då 15åriga sto som även gått på lösdrift innan fick flytta till ett stall med blott 8 h utevistelse.

Hon trivdes enormt bra. Lika bra eller till och med bättre än med tidigare lösningar. Varför kan jag inte riktigt svara på - men det räckte för mig.

Att det blev det stallet var för att det var det enda som kunde uppfylla hennes behov i övrigt. Jag hade grym ångest över hagtid en, men den försvann helt när jag insåg att hästen inte brydde sig alls. Som grädde på moset gick hon i egen hage.
Du har väl haft en del otur med dina hästar och skadeproblematik?
Om man ser till dina inlägg du svarat på?

Du har väl haft en del otur med dina hästar och skadeproblematik?
Om man ser till dina inlägg du svarat på?
Ja, när de gick ute 12 h eller mer med kompisar i stora kuperade hagar.

Ingenting när de stått inne 16 h per dygn och gått själv eller med en kompis i små platta hagar.

Nu tror jag inte det är minsta korrelation däremellan annat än avseende småsår/skrubbsår osv. Men jag kan skjuta ner vart du var påväg direkt.

Du visade dock det som synts genom hela tråden - att du inte vill diskutera utan mer klanka ner på de som har lång boxtid.

Känns inte som så många kan bevisa fördelen med en stillastående häst flera i timmar. (Ni är inte rädda för kolik?) (äldre hästar gallig ben) (problem med luftvägar) (stereotypa beteenden) (magsår) Utan svaren är väl mer så gör man i mitt stall och andra stall så man har inte tänkt så mycket angående det.
Hästen verkar trivas och man själv framförallt. Hur gör ni med mockning? Kommer hästen in i smutsig box när den går ute till kl 15-16? Tänker oftast har man väl dessa tider om man jobbar?
Ja stackars hästar som tvingas stå i omockad box i flera timmar på eftermiddagen. Som om de bryr sig.

Ja stackars hästar som tvingas stå i omockad box i flera timmar på eftermiddagen. Som om de bryr sig.
Sa jag något om att det skulle vara synd om dem? Är du som bildat dig den uppfattningen..
Ingen aning hur folk gör?
Därför frågade jag såklart.
Man kanske är i stallet på morgonen och fixar eller har mockning som en tjänst man betalar för.
Finns väl flera alternativ?
Förstår i ditt svar din häst både är utan hö i 6 timmar och står omockat. Nej säkert bryr hon sig inte alls.

Ja, när de gick ute 12 h eller mer med kompisar i stora kuperade hagar.

Ingenting när de stått inne 16 h per dygn och gått själv eller med en kompis i små platta hagar.

Nu tror jag inte det är minsta korrelation däremellan annat än avseende småsår/skrubbsår osv. Men jag kan skjuta ner vart du var påväg direkt.

Du visade dock det som synts genom hela tråden - att du inte vill diskutera utan mer klanka ner på de som har lång boxtid.
Nu syfta jag egentligen inte på att det var pga du hade den inne 16 timmar i box. Är ju vanligt man har det..
Utan mer att den var skadad du bytte stall 🤷‍♀️ Har fortfarande inte fått svar på det positiva i att ha en häst på box länge men antar ingen kan ge mig ett svar förutom det passar en själv och så är det.

Sa jag något om att det skulle vara synd om dem? Är du som bildat dig den uppfattningen..
Ingen aning hur folk gör?
Därför frågade jag såklart.
Man kanske är i stallet på morgonen och fixar eller har mockning som en tjänst man betalar för.
Finns väl flera alternativ?
Jag fattade inte ens varför det skulle spela roll. Man mockar när man kommer till stallet. Jag är nästan alltid i stallet på kvällarna så jag mockar då.

Min häst blir inte heller mer gallig efter nätterna än när hon gick mer i hage. Inga koliksymptom.
Generellt så rör man ju på hästen utöver hagvistelsen. Oftast em/kväll för att inte stjäla från hagtiden.

Jag fattade inte ens varför det skulle spela roll. Man mockar när man kommer till stallet. Jag är nästan alltid i stallet på kvällarna så jag mockar då.

Min häst blir inte heller mer gallig efter nätterna än när hon gick mer i hage. Inga koliksymptom.
Generellt så rör man ju på hästen utöver hagvistelsen. Oftast em/kväll för att inte stjäla från hagtiden.
Ja men bara hålla tummarna hon håller för att ridas på då när hon knappt klarar av att gå i en hage.

Känns inte som så många kan bevisa fördelen med en stillastående häst flera i timmar. (Ni är inte rädda för kolik?) (äldre hästar gallig ben) (problem med luftvägar) (stereotypa beteenden) (magsår) Utan svaren är väl mer så gör man i mitt stall och andra stall så man har inte tänkt så mycket angående det.
Hästen verkar trivas och man själv framförallt. Hur gör ni med mockning? Kommer hästen in i smutsig box när den går ute till kl 15-16? Tänker oftast har man väl dessa tider om man jobbar?

Det är väl sällan man läser att någon förklarar just boxstående som en fördel. Utan mer att det är så som du skriver "så är rutinen i stallet man står" och genom att stå i ett specifikt stall har man köpt upplägget där. Fördelen med det specifika stallet kan vara träningsmöjligheter, service osv -och att man då valt med kortare utevistelse, eller i de fall där man har en oroligare och rutinkänslig häst så kanske ett stort stall med fasta rutiner får hästen att fungera bäst - även om utevistelsen är kortare än optimalt.
Och andra orsaker som anges är ofta oro för skador.

Min häst går nu på vintern ute ca 8-17:30 jag tar in när jag kommer från jobbet (mockar före), fodrar, rider och sedan går han in för kvällen. Senare på våren är de ute längre och på sommaren ute dygnet runt, men jag åker inte på någon semester och lämnar vind för våg utan är där varje dag.
Hästen i fråga har inte haft några skador utöver en hovböld efter ett sömstick, och en sparkskada (sår).

Det är väl sällan man läser att någon förklarar just boxstående som en fördel. Utan mer att det är så som du skriver "så är rutinen i stallet man står" och genom att stå i ett specifikt stall har man köpt upplägget där. Fördelen med det specifika stallet kan vara träningsmöjligheter, service osv -och att man då valt med kortare utevistelse, eller i de fall där man har en oroligare och rutinkänslig häst så kanske ett stort stall med fasta rutiner får hästen att fungera bäst - även om utevistelsen är kortare än optimalt.
Och andra orsaker som anges är ofta oro för skador.

Min häst går nu på vintern ute ca 8-17:30 jag tar in när jag kommer från jobbet (mockar före), fodrar, rider och sedan går han in för kvällen. Senare på våren är de ute längre och på sommaren ute dygnet runt, men jag åker inte på någon semester och lämnar vind för våg utan är där varje dag.
Hästen i fråga har inte haft några skador utöver en vriden sko med sömtramp och hovböld som följd, och en sparkskada (sår) innan jul.
Men exakt du förstod min poäng.
Att det inte är någon fördel stå på box massa timmar men upplägget är sådant.

Men exakt du förstod min poäng.
Att det inte är någon fördel stå på box massa timmar men upplägget är sådant.

Jag tror rätt många inlägg i tråden försökt säga samma sak, att timmar på box är ingen fördel i sig, men att det är del i upplägget man kan ha valt pga fördelar.
Fördelarna kan som sagt vara anläggningen, servicen som passar ens liv - och tex en trygghets/säkerhetsfråga med hästar som stressar ute. Men jag har nog aldrig sett eller hört någon (oavsett inriktning eller nivå, oavsett om man har en miljonhäst eller en "Svensson-häst") som anger timmar inne som en egen fördel utan timmar inne är en följd av andra fördelar.

Det finns så många parametrar i detta. Första stallet jag hade min Fröken i hade jättemycket hagtid. Ut före 5 på morgonen och in vid 22-23 på kvällen. Men utetiden var i mycket små grushagar (5x5m).

I senaste stallet så var utetiden betydligt kortare ca 8 -1630/1800. Men utevistelsen är i stora gräshagar som är delvis kuperade och har lite träd osv. Och med kompis.

Sen var Fröken ett klantarsel av rang. Och drog på sig både rejäla och mindre allvarliga skador i den större hagen. Men tror inte att det berodde på mindre ute-tid utan att hon helt enkelt hade möjlighet att utföra sina naturliga betenden (att klant-arsla sig), och att hon var uppväxt i små platta rutor och därför inte hade lärt sig hantera sina ben ordentligt.

Jag tror rätt många inlägg i tråden försökt säga samma sak, att timmar på box är ingen fördel i sig, men att det är del i upplägget man kan ha valt pga fördelar.
Fördelarna kan som sagt vara anläggningen, servicen som passar ens liv - och tex en trygghets/säkerhetsfråga med hästar som stressar ute. Men jag har nog aldrig sett eller hört någon (oavsett inriktning eller nivå, oavsett om man har en miljonhäst eller en "Svensson-häst") som anger timmar inne som en egen fördel utan timmar inne är en följd av andra fördelar.
Tycker snarare att de flesta försvarar det. Är väl ingen direkt som svarat för upplägget ser ut så och att man tycker sin häst skulle tillbringa för mycket tid inomhus. Men klart man försvarar så man har sin häst uppstallad inget konstigt egentligen.
Var väl någon kanske som önskade längre tid ute.
Man är liksom nöjd med 16 timmar ståendes häst. Just för upplägget där man står ser ut så.

Senast ändrad:
Tycker snarare att de flesta försvarar det. Är väl ingen direkt som svarat för upplägget ser ut så och att man tycker sin häst skulle tillbringa för mycket tid inomhus. Men klart man försvarar så man har sin häst uppstallad inget konstigt egentligen.
Man är liksom nöjd med 16 timmar ståendes häst.
Det är ingen som har skrivit att den är nöjd för att hästen står inne så mycket. Du får noga läsa lite mer noga.
Däremot flera som skriver att hästarna mår bra och trivs trots många timmar inne.

Jag läser det inte som försvar utan som förklaringar på varför man valt det upplägg som man gjort, om det så är "min häst springer i hagen och slår sig/drar av sig skor/går ner i vikt för den äter inte ute, den springer inte inne = slår sig inte/tappar inte skor/äter lugnt" till "personalen går hem"

Jag läser det inte som försvar utan som förklaringar på varför man valt det upplägg som man gjort, om det så är "min häst springer i hagen och slår sig/drar av sig skor/går ner i vikt för den äter inte ute, den springer inte inne = slår sig inte/tappar inte skor/äter lugnt" till "personalen går hem"
Ja så är det säkert finns massa faktorer som är individanpassat just för den hästen man har ju fler desto krångligare.. Medan andra anser sina hästars utevistelse är det viktigaste och vill ha dem ute längre än 8 timmar.

Delad mening. Men finns ju som sagt forskning i detta oavsett vad andra säger och tycker.
Sen vet ju många hästar inget annat så för dom är det ju vardag. Vi skapar dess rutiner.
Har man problem med tappsko bör man nog se över sin hovslagare till att börja med.
Sen kanske analysera varför hästen springer som en galning i hagen? Beror det på maten för lite tid ute ensam? För lite motion, ont? Listan kan göras lång.

Senast ändrad:
Det är ingen som har skrivit att den är nöjd för att hästen står inne så mycket. Du får noga läsa lite mer noga.
Däremot flera som skriver att hästarna mår bra och trivs trots många timmar inne.
Ja för den inte vet något annat såklart.
Den anpassar väl sig oftast rätt bra efter hur vi vill att det ska vara? Drar det långt finns hästar i Spanien som alltid står inne aldrig är ute. Dem vet ju inget annat heller för det behöver det ju inte betyda det är rätt. Finns säkert hästar som inte bryr sig ett skit om att stå på box dygnets flesta timmar förutom när dem rids. Tror du det påverkar hästens hållbarhet?

Ja så är det säkert finns massa faktorer som är individanpassat just för den hästen man har ju fler desto krångligare.. Medan andra anser sina hästars utevistelse är det viktigaste och vill ha dem ute längre än 8 timmar.

Delad mening. Men finns ju som sagt forskning i detta oavsett vad andra säger och tycker.
Sen vet ju många hästar inget annat så för dom är det ju vardag. Vi skapar dess rutiner.
Har man problem med tappsko bör man nog se över sin hovslagare till att börja med.
Sen kanske analysera varför hästen springer som en galning i hagen? Beror det på maten för lite tid ute ensam? För lite motion, ont? Listan kan göras lång.
Jag är fortfarande nyfiken på vad det är för magiskt som händer vid åtta timmar ute som man missat om hästen bara får sju timmar i hagen. Hittills har jag inte sett dig svara på det, bara att du har det som ideal och mantra. Du vet ju uppenbarligen bäst i frågan så det vore trevligt om du kände för att dela med dig av dina insikter.

Ja för den inte vet något annat såklart.
Den anpassar väl sig oftast rätt bra efter hur vi vill att det ska vara? Drar det långt finns hästar i Spanien som alltid står inne aldrig är ute. Dem vet ju inget annat heller för det behöver det ju inte betyda det är rätt.
Det finns hästar som har gått ute mycket men som är väldigt nöjda ändå när man minskar utetiden. Du ska nog inte anta att hästarna bara inte vet annat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 928
Senast: åke
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 876
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar