Antal timmar på box.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är fortfarande nyfiken på vad det är för magiskt som händer vid åtta timmar ute som man missat om hästen bara får sju timmar i hagen. Hittills har jag inte sett dig svara på det, bara att du har det som ideal och mantra. Du vet ju uppenbarligen bäst i frågan så det vore trevligt om du kände för att dela med dig av dina insikter.
Är nog inget magiskt är fortfarande väldigt begränsad tid ute. Jag vill ju tro att lång tid utevistelse bidrar till något positivt för hästens hållbarhet osv.
Tänker lite på hur mycket skador vi har på våra ridhästar tänker väl främst på halvblod. Är ju konstant sakador. Vet nog ingen som inte haft en skadad sådan.
Och om det kan bero på hur vi oftast har dem uppstallade? Små hagar, ensamma, kort tid ute osv osv. Men kanske är helt fel att tro det skulle vara anledningen till ofräscha hästar?!
Bortsåg ridbiten egentligen när jag skrev inlägget.

Min åsikt är att hästar alltid väljer det som innebär bäst mat.
Gräs ute- vill inte in
Inget gräs- hänger vid grinden
Bal i hagen- står stilla och äter.

Därför tror jag att det är vettigt med lång utevistelse när hästen kan bete sig som naturen tänkt - gå runt och beta.
Men om den står still och äter hö eller halm så spelar det ingen roll om det är ute eller inne. De vill gärna snacka lite med Varandra men sen står de liksom still var de än är. Så för oss är det ingen skillnad på 4 timmar ute eller 8 timmar ute nu. De står stilla efter två timmar ändå...

Min åsikt är att hästar alltid väljer det som innebär bäst mat.
Gräs ute- vill inte in
Inget gräs- hänger vid grinden
Bal i hagen- står stilla och äter.

Därför tror jag att det är vettigt med lång utevistelse när hästen kan bete sig som naturen tänkt - gå runt och beta.
Men om den står still och äter hö eller halm så spelar det ingen roll om det är ute eller inne. De vill gärna snacka lite med Varandra men sen står de liksom still var de än är. Så för oss är det ingen skillnad på 4 timmar ute eller 8 timmar ute nu. De står stilla efter två timmar ändå...
Finns hästar som rör sig och hästar som alltid står still i 12 timmar ute också. Du tror inte rörelse kan påverka hållbarhet?

Små hagar, ensamma, kort tid ute osv osv.

Men det här är ju flera olika parametrar som kanske inte stämmer överallt. Tex kort tid ute men stora hagar? Eller sällskap men liten hage och lång tid?

Bara för att man inte har hästen ute större delen av dagen (>12 timmar) betyder det inte att de övriga parametrarna måste vara små, platta hagar utan sällskap och berikning.

Är nog inget magiskt är fortfarande väldigt begränsad tid ute. Jag vill ju tro att lång tid utevistelse bidrar till något positivt för hästens hållbarhet osv.
Tänker lite på hur mycket skador vi har på våra ridhästar tänker väl främst på halvblod. Är ju konstant sakador. Vet nog ingen som inte haft en skadad sådan.
Och om det kan bero på hur vi oftast har dem uppstallade? Små hagar, ensamma, kort tid ute osv osv. Men kanske är helt fel att tro det skulle vara anledningen till ofräscha hästar?!
Bortsåg ridbiten egentligen när jag skrev inlägget.
Jag tror det är mer troligt att swb idag är lite skörare än för 30 år sedan. Det finns nästan bara överrörliga sportmodeller att få tag på och de är väldigt svåra att lära att använda sin kropp rätt. De gamla swb var stadigare i sig själva och behövde mer gymnastik, de nya har smidigheten men ingen stabilitet. Ingen stabilitet ger skador lätt, både i hage och under ryttare. Jämför med överrörliga ungdomar, även om de är lite aktiva och går på några idrotter klagar de ofta på ont på olika ställen, helt enkelt för att de använder kroppen på det sätt kroppen går att använda och det gör ont i perioder när man missat ledstabiliteten.

Det finns såklart framför allt individuella "hästiga" fördelar med lång boxvistelse tex att du kontrollera mat, vattenintag och elimination under en större del av dygnet. Vilket blir extra viktigt med stressade hästar som inte är vana vid utevistelse (många importerade iberier) Eller som inte kan slappna av pga hormoner (hingstar under betäckningssäsong), matkrångelhästar osv.
MEN, det innebär inte att dessa fördelar alltid triumfar nackdelarna. Det går ibland att lösa på andra sätt, tex utebox med liten hage i anslutning, eller att hingsten får gå med sitt/sina betäckningsston. Eller att man inte stödjer import av hästar för att man då samtidigt stödjer en dålig hästhållning.
En normal och frisk häst som är vettigt uppfödd ska heller inte behöva ovan nämnda kontroll.

På gruppnivå finns det nog inga direkta fördelar med lång boxvistelse.

Är nöjd med min egen hästhållning. Har stona på lösdrift och vuxna hingsten med sällskap i hage och på box ca 8-10h per dygn. Märker att gammelhingsten uppskattar egentiden för att slippa en påflugen ettriga unghingst dygnet runt. Sommartid åker unghingstar på långt bete (April-November) och den vuxna hingsten går ute dygnet runt i egen hage bredvid sina betäckningsston och senare tillsammans med de egna betäckta stona.

För min egen bekvämlighet (avskyr att gå upp tidiga morgnar för att släppa ut/fodra) så ska jag bygga en ligghall även i hingsthagen.... Det är enbart för att anpassa hästhållningen till mina rutiner.

En förutsättning för att hästhållning med lösdrift ska vara en fördel är en mkt rymlig ligghall (gärna dubbelt upp minimimått) där hästarna faktiskt vill gå in, torra, tillräckligt stora hagar som tål belastningen. Fri tillgång till frostfritt fräscht vatten osv. Eftersom man tappar det under en stor del av dygnet jämfört med box.

Men det här är ju flera olika parametrar som kanske inte stämmer överallt. Tex kort tid ute men stora hagar? Eller sällskap men liten hage och lång tid?

Bara för att man inte har hästen ute större delen av dagen (>12 timmar) betyder det inte att de övriga parametrarna måste vara små, platta hagar utan sällskap och berikning.
Självklart inte men oftast brukar väl upplägget ungefär se likadana ut på de flesta ridanläggningarna? Inte hemma privat hos någon i skogen.
Oftast har man knappt hästarna i flock och hagarna är begränsade och även tiden i den.

Ja så är det säkert finns massa faktorer som är individanpassat just för den hästen man har ju fler desto krångligare.. Medan andra anser sina hästars utevistelse är det viktigaste och vill ha dem ute längre än 8 timmar.

Delad mening. Men finns ju som sagt forskning i detta oavsett vad andra säger och tycker.
Sen vet ju många hästar inget annat så för dom är det ju vardag. Vi skapar dess rutiner.
Har man problem med tappsko bör man nog se över sin hovslagare.

Så är det absolut, och jag tänker att man behöver vara öppen för att folk individanpassar så gott det går. Och iom de rutiner vi skapar så är individanpassningen viktig och att det som funkar för dig nödvändigtvis inte funkar för mig - oavsett vad studier säger är det som är optimalt för en häst.
Jag köper studierna och forskning, men anser att man fortfarande inte får glömma individer och att det finns undantagsfall. Och de undantagen handlar väl i grund och botten om vilka rutiner man har lärt in i kombination med individens förutsättningar, mentala/temperamentsmässiga och fysiska (om man har någon där matintag behöver begränsas osv).

Djuret Häst mår bäst av ständig rörelse, tuggbehovet tillgodosett och utevistelse X antal timmar. Hästen Bruno har inte läst forskning och blir orolig och springer halvt ihjäl sig eller väver vid grinden på eftermiddagen, när han kommer in andas han ut och kan slappna av. Samtidigt som han fortfarande är av djurslaget Häst och borde gå ute ett antal timmar till för det är det som är det bästa utifrån kolikrisk, luftvägar osv.

Nja, så enkelt är det väl ändå inte med tappskor. Ja, om skorna ramlar av bara sådär - men när man har haft häst som blir såhär orolig som undantagsfallen blir, då är det inte hovslagarens hantverks fel att skorna ryker.
Jag har haft hästar som varit såna där oroliga typer som det bara inte funkat så bra ute utan de har sprungit sig till skador -både små enkla och av allvarligare art. Men de har varit mina undantagsfall.
Hästen jag har nu (och haft flera andra innan med) har haft en helt annan grundtrygghet och är nöjda och glada både ute och inne. Jag som ägare har aldrig ont i magen över att de "blir kvar ute" förbi ordinarie intagstid för jag vet att när jag kommer så är det lugnt i hagen och hästen mår fortfarande bra. Där är det istället en annan av stallets 11 hästar som blir orolig och därmed tas in tidigare än de andra för att undvika att han skadar sig -vilket har hänt.

Jag tror det är mer troligt att swb idag är lite skörare än för 30 år sedan. Det finns nästan bara överrörliga sportmodeller att få tag på och de är väldigt svåra att lära att använda sin kropp rätt. De gamla swb var stadigare i sig själva och behövde mer gymnastik, de nya har smidigheten men ingen stabilitet. Ingen stabilitet ger skador lätt, både i hage och under ryttare. Jämför med överrörliga ungdomar, även om de är lite aktiva och går på några idrotter klagar de ofta på ont på olika ställen, helt enkelt för att de använder kroppen på det sätt kroppen går att använda och det gör ont i perioder när man missat ledstabiliteten.
Ja det går att diskuteras finns hur många faktorer som helst. Tror till stor del problemet ligger hos oss.
Man har inte tillräcklig kunskap verken ridmässigt eller hur viktigt vissa "byggstenar" är för att hästen ska hålla.
Foder, utevistelse, återhämtning/vila, rätt skoning, social stimulans. Man tror åka till veterinär tid och otid och spruta är något alla gör inget konstigt alls. Man har inte tiden att låta hästen läka. Skynda skynda.
Inte skynda långsamt och jag håller med hade vi inte korsat våra "egna" med europeiska hingstar så kanske våra swb hållt lite bättre? Är bara en liten tanke i det hela. Sen avlas ju allt för prestation idag.

Så är det absolut, och jag tänker att man behöver vara öppen för att folk individanpassar så gott det går. Och iom de rutiner vi skapar så är individanpassningen viktig och att det som funkar för dig nödvändigtvis inte funkar för mig - oavsett vad studier säger är det som är optimalt för en häst.
Jag köper studierna och forskning, men anser att man fortfarande inte får glömma individer och att det finns undantagsfall. Och de undantagen handlar väl i grund och botten om vilka rutiner man har lärt in i kombination med individens förutsättningar, mentala/temperamentsmässiga och fysiska (om man har någon där matintag behöver begränsas osv).

Djuret Häst mår bäst av ständig rörelse, tuggbehovet tillgodosett och utevistelse X antal timmar. Hästen Bruno har inte läst forskning och blir orolig och springer halvt ihjäl sig eller väver vid grinden på eftermiddagen, när han kommer in andas han ut och kan slappna av. Samtidigt som han fortfarande är av djurslaget Häst och borde gå ute ett antal timmar till för det är det som är det bästa utifrån kolikrisk, luftvägar osv.

Nja, så enkelt är det väl ändå inte med tappskor. Ja, om skorna ramlar av bara sådär - men när man har haft häst som blir såhär orolig som undantagsfallen blir, då är det inte hovslagarens hantverks fel att skorna ryker.
Jag har haft hästar som varit såna där oroliga typer som det bara inte funkat så bra ute utan de har sprungit sig till skador -både små enkla och av allvarligare art. Men de har varit mina undantagsfall.
Hästen jag har nu (och haft flera andra innan med) har haft en helt annan grundtrygghet och är nöjda och glada både ute och inne. Jag som ägare har aldrig ont i magen över att de "blir kvar ute" förbi ordinarie intagstid för jag vet att när jag kommer så är det lugnt i hagen och hästen mår fortfarande bra. Där är det istället en annan av stallets 11 hästar som blir orolig och därmed tas in tidigare än de andra för att undvika att han skadar sig -vilket har hänt.
Min häst tappa sko hela tiden bytte hovslagare började varmsko problemet borta. Kan vara något i rörelsemönstret också som gör hästen tappar skor. Även från att vara inne till att gå ut i fuktig mark vidgar sömhålen.

Känns inte som så många kan bevisa fördelen med en stillastående häst flera i timmar. (Ni är inte rädda för kolik?) (äldre hästar gallig ben) (problem med luftvägar) (stereotypa beteenden) (magsår) Utan svaren är väl mer så gör man i mitt stall och andra stall så man har inte tänkt så mycket angående det.
Hästen verkar trivas och man själv framförallt. Hur gör ni med mockning? Kommer hästen in i smutsig box när den går ute till kl 15-16? Tänker oftast har man väl dessa tider om man jobbar?

Men gud vad du skuldbelägger och bara kastar ur dig lösa påståenden. Jag säger inte att mkt tid på box är bra, men har du verkligen belägg för att påstå allt det där? Dvs finns forskning som korrelerar mkt boxtid med allt det du räknar upp? Läge att presentera den i så fall.

Att hästar blir är stressade beror väl mycket på deras omgivning tror du inte det? Lite när en häst tas in från hagen så drar dem andra igång? Eller man tar in i tur ordning? Och går förbi andra? Hästar är ju rätt bra på att dra igång varandra. Flockdjur.

Men gud vad du skuldbelägger och bara kastar ur dig lösa påståenden. Jag säger inte att mkt tid på box är bra, men har du verkligen belägg för att påstå allt det där? Dvs finns forskning som korrelerar mkt boxtid med allt det du räknar upp? Läge att presentera den i så fall.
Räcker väl att fråga en veterinär? Eller Anna Hassö?

Ja är väl oftast så om hästarna inte har fri tillgång att dem står vid ingången och vill in när dem är hungriga eftersom dem oftast får mat i boxen när dem kommer in.

Nu skriver jag oftast. Inte att det är så eller inte är så.

Är väl vi människor som skapat en rutin för dem.
Är inte stråfodret mina trånar efter utan det är krubbmaten.

Så du viftar gärna med ”forskning säger” men egentligen går du bara på enstaka personers tyckande?
Haha nej. Finns ju forskning du kan väl fråga din veterinär nästa gång du är inne ute med din häst och sen återkomma till tråden? Fråga om det finns något dåligt med stå inne 16 timmar i box för en häst?? Ni som suttit på denna sidan i 10 år och längre och kommenterat förstår jag inte varför det skulle vara en nyhet i detta jag skrev?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 928
Senast: åke
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 876
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar