Så är det absolut, och jag tänker att man behöver vara öppen för att folk individanpassar så gott det går. Och iom de rutiner vi skapar så är individanpassningen viktig och att det som funkar för dig nödvändigtvis inte funkar för mig - oavsett vad studier säger är det som är optimalt för en häst.
Jag köper studierna och forskning, men anser att man fortfarande inte får glömma individer och att det finns undantagsfall. Och de undantagen handlar väl i grund och botten om vilka rutiner man har lärt in i kombination med individens förutsättningar, mentala/temperamentsmässiga och fysiska (om man har någon där matintag behöver begränsas osv).
Djuret Häst mår bäst av ständig rörelse, tuggbehovet tillgodosett och utevistelse X antal timmar. Hästen Bruno har inte läst forskning och blir orolig och springer halvt ihjäl sig eller väver vid grinden på eftermiddagen, när han kommer in andas han ut och kan slappna av. Samtidigt som han fortfarande är av djurslaget Häst och borde gå ute ett antal timmar till för det är det som är det bästa utifrån kolikrisk, luftvägar osv.
Nja, så enkelt är det väl ändå inte med tappskor. Ja, om skorna ramlar av bara sådär - men när man har haft häst som blir såhär orolig som undantagsfallen blir, då är det inte hovslagarens hantverks fel att skorna ryker.
Jag har haft hästar som varit såna där oroliga typer som det bara inte funkat så bra ute utan de har sprungit sig till skador -både små enkla och av allvarligare art. Men de har varit mina undantagsfall.
Hästen jag har nu (och haft flera andra innan med) har haft en helt annan grundtrygghet och är nöjda och glada både ute och inne. Jag som ägare har aldrig ont i magen över att de "blir kvar ute" förbi ordinarie intagstid för jag vet att när jag kommer så är det lugnt i hagen och hästen mår fortfarande bra. Där är det istället en annan av stallets 11 hästar som blir orolig och därmed tas in tidigare än de andra för att undvika att han skadar sig -vilket har hänt.