Mollypolly
Trådstartare
Men tack alla för era åsikter i ämnet. Skönt att höra att alla inte delade samma åsikt om att det är en fördel ha en häst på box flera timmar vs utevistelse.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack! Den var lite rörigt skriven tyvärr och ibland med helt motsatta budskap?
Tex här:
Data are still missing on the ideal group composition and little is known about the impact of group size but it is likely that a limited size (4-6 in feral families) promotes a more harmonious social life. Preferred partnerships are a major feature of horses’ sociability, and observing individual characteristics may also help ensuring an appropriate group composition, which may differ according to the horses’ use. Individual observations of adult horses’ affinities and behaviour may help determining group composition: for a same horse, the level of aggressiveness differs according to the individual encountered, which suggests an adjustment to each other’s behavioural responses (Hartmann et al., 2009). Observation of affinities, spatial proximities and agonistic interactions (through repeated scan sampling of inter-individual distances, focal sampling of positive / aggressive social interactions) may thus reveal social partners that are better to keep together within a group, indicate withdrawn animals that may be kept in smaller groups or animals that do not get along over a longer time period. Group composition appears more a question of individual social characteristics than of gender or age.
Nej du har din åsikt i det.
Jag anser oavsett att stå på box 16 timmar inte är sunt och undrar fortfarande vad det har för fördel egentligen för hästen eftersom jag ser ingen fördel alls i att ett djur som en häst skulle må särskilt bra av det. Sen är det ju hästar som lever så och vet inget annat. Det där är väl lite upp till ens egna samvete tänker jag och inställningen till hur man tycker en häst ska få leva.
Ja det är helt klart ett problem för många!Jag tolkar det där som att det handlar om nya flocksammansättningar kontra stabila flockar, men det kanske är en övertolkning?
Annars ligger det ju i linje med vad annan forskning säger. Stabila flockar ger mindre risk för skador, medan instabila flockar/nya flockar ger ökad risk för skador.
Jag läste det här Exploring aggression regulation in managed groups of horses.
För många som bara har en häst eller står inackorderade är det ju kanske helt omöjligt att påverka sammansättningen av flock. Det finns ofta ett begränsat antal hagar och det kan bli frågan om att hästen antingen får gå själv eller tillsammans med någon häst den inte gillar. Hur väljer man i den situationen? Jag har inte haft det problemet med egna hästar men jag förstår verkligen att det är ett huvudbry.
Som jag skrev så är jag FÖR hagkompisar, stora hagar och lång utevistelse. Jag skulle aldrig vilja ha min häst ute 4 timmar om dagen i grushage oavsett om den är värd 50k eller 50 miljoner. Men det är en väldigt vanlig anledning för många andra varför de vill ha begränsad utevistelse för sina hästar. Sa heller aldrig att de i Europa gör rätt, men om man köper häst därifrån och hästen levt ett helt liv i liten hage utan kompisar kan man inte bara kasta ut den det första man gör i en gigantisk hage och stor flock, oavsett pris på hästen. Angående sommarbete så kastar man ju aldrig bara ut en häst dit, det är ju en invänjningsperiod under flera veckor och jag vet ingen som sätter sin häst på bete bara för att det är enklast så när man reser bort? Precis som vi människor gillar ju de flesta hästar att vara ute mer på sommaren samt att det är bra med gräs för de flesta, det är väl därför man förlänger hagtiden - för hästens skull ingen annans?Mm väldigt många verkar ju tro deras hästar är dessa för flera hundra tusen. Många tror beter ju sig som dem är på elitnivå saknaden av självinsikt skulle väl jag snarare kalla det.
Fast är väl inte så konstigt om det är banken som betalt deras häst heller man är rädd den ska dö av ett sår ?!
När t ex All in får gå med kompis men inte nån tants häst för 150 k.
Bara för hästarna gått 4 timmar ute i Europa så är det ju inte mer rätt för det är i Europa och det skulle vara ok?!
Sen är ju även detta lite märkligt med sommarbete.
Alla är så himla noga med att sin häst måste ha fasta rutiner varje dag till att på sommaren bara släppa ut den på massa gräs ute dygnet runt bara för man själv vill ha semester eller ska resa iväg och då passar det ens egna schema till att varit så noga med att den måste ta fasta rutiner. Den där grejen är väldigt svår för mig att begripa.
Så du menar för att en häst skulle kosta mer än ett visst belopp så är det rätt den ska få leva begränsat och inte får vara häst? Är galet. Hjälp.
Skulle nog säga risken för att en häst att bli sjuk av gräs och överviktig är väl ändå rätt stor under just sommaren?! Dessutom har det diskuterats såvida dem behöver ha skydd på sommaren från solen och alla insekter.Som jag skrev så är jag FÖR hagkompisar, stora hagar och lång utevistelse. Jag skulle aldrig vilja ha min häst ute 4 timmar om dagen i grushage oavsett om den är värd 50k eller 50 miljoner. Men det är en väldigt vanlig anledning för många andra varför de vill ha begränsad utevistelse för sina hästar. Sa heller aldrig att de i Europa gör rätt, men om man köper häst därifrån och hästen levt ett helt liv i liten hage utan kompisar kan man inte bara kasta ut den det första man gör i en gigantisk hage och stor flock, oavsett pris på hästen. Angående sommarbete så kastar man ju aldrig bara ut en häst dit, det är ju en invänjningsperiod under flera veckor och jag vet ingen som sätter sin häst på bete bara för att det är enklast så när man reser bort? Precis som vi människor gillar ju de flesta hästar att vara ute mer på sommaren samt att det är bra med gräs för de flesta, det är väl därför man förlänger hagtiden - för hästens skull ingen annans?
Tyvärr förlänger nog dom flesta hagtiderna för människans skull, hästarna bryr inte sig om huruvida det är mörkt eller inte, det är vi som bryr oss om det. Min erfarenhet är att hästar faktiskt ofta trivs bättre ute på vintern än på sommaren med alla insekter och värme osv. Så till vida då att det är vettiga hagar.Som jag skrev så är jag FÖR hagkompisar, stora hagar och lång utevistelse. Jag skulle aldrig vilja ha min häst ute 4 timmar om dagen i grushage oavsett om den är värd 50k eller 50 miljoner. Men det är en väldigt vanlig anledning för många andra varför de vill ha begränsad utevistelse för sina hästar. Sa heller aldrig att de i Europa gör rätt, men om man köper häst därifrån och hästen levt ett helt liv i liten hage utan kompisar kan man inte bara kasta ut den det första man gör i en gigantisk hage och stor flock, oavsett pris på hästen. Angående sommarbete så kastar man ju aldrig bara ut en häst dit, det är ju en invänjningsperiod under flera veckor och jag vet ingen som sätter sin häst på bete bara för att det är enklast så när man reser bort? Precis som vi människor gillar ju de flesta hästar att vara ute mer på sommaren samt att det är bra med gräs för de flesta, det är väl därför man förlänger hagtiden - för hästens skull ingen annans?
Håller helt med.Tyvärr förlänger nog dom flesta högtiderna för människans skull, hästarna bryr inte sig om huruvida det är mörkt eller inte, det är vi som bryr oss om det.
Tyvärr så styr människans bekvämlighet och rutiner alldeles för mycket i dom flesta stall.
Varför tar ni som har hästar på box flera timmar åt er av mitt inlägg?! Om ni anser det ni gör är rätt så behöver ni inte ta åt er. Mitt inlägg handlar som många andra trådar om diskutera ämnet helst vuxet. Du skuldbelägger väl min åsikt och det jag läst minst lika mycket i så fall?!Jag är för lång utevistelse, hagkompisar, stora hagar etc. Helst hade jag velat ha min häst på lösdrift. Om min häst själv får välja? Hon "hänger på låset" redan vid kl 18 och vill IN, IN, IN. Trots hagkompisar och god tillgång till mat. Trots att hon är uppvuxen på lösdrift i stora hästflockar och bara bott på box knappt ett år. Tar man in henne 20-21 får man räkna med en irriterad häst i andra ändan av grimskaftet.
"Horses for courses" som det så fint heter. Alla är individer.
Min togs in kring halv 19 idag och var så nöjd och glad så jmf med tidigare dagar då hon fick komma in mkt senare. Fick några kg hö i boxen och stod sen och halvsov i sin box medan det var full rulle med ridskoleverksamhet utanför.
Jag undrar också vad som är poängen med din tråd. Är du ute efter att skuldbelägga folk vars hästhållning skiljer sig från din, eller vad är det frågan om?
Varför tar ni som har hästar på box flera timmar åt er av mitt inlägg?! Om ni anser det ni gör är rätt så behöver ni inte ta åt er. Mitt inlägg handlar som många andra trådar om diskutera ämnet helst vuxet. Du skuldbelägger väl min åsikt och det jag läst minst lika mycket i så fall?!
Haha nää du missuppfatta mig.Jag tar inte alls åt mig av ditt inlägg då jag vet vad som funkar för min häst och vad hon mår bra av, men jag upplever dig aggressiv och skuldbeläggade i din framtoning och du går genast i försvarställning så fort nån inte håller med dig.
Vad vill du att vi ska säga? Hästar är inte gjorda för att stå i stall, äta hö/hösilage, och definitivt inte äta kraftfoder eller ridas/köras/tävlas överhuvudtaget om man verkligen ska hårddra det. Vi släpper ut de i skogen istället vetja så kan de ju få svälta ihjäl för det är ju naturligt och bra
Håller med. Eftersom alla går till försvarsställning i tråden som inte heller delar min åsikt så.Hopplös tråd. Ämnet i sig är intressant men eftersom TS inte vill lyssna på andras åsikter/inte förstår vad folk skriver och mest blir oförskämd så känns det dödfött att diskutera.
Mina "hänger på låset" också visa tider om dom tycker matte är sen, vill ha MAT NU. Mat får dom oftast ute.Jag är för lång utevistelse, hagkompisar, stora hagar etc. Helst hade jag velat ha min häst på lösdrift. Om min häst själv får välja? Hon "hänger på låset" redan vid kl 18 och vill IN, IN, IN. Trots hagkompisar och god tillgång till mat. Trots att hon är uppvuxen på lösdrift i stora hästflockar och bara bott på box knappt ett år. Tar man in henne 20-21 får man räkna med en irriterad häst i andra ändan av grimskaftet.
"Horses for courses" som det så fint heter. Alla är individer.
Min togs in kring halv 19 idag och var så nöjd och glad så jmf med tidigare dagar då hon fick komma in mkt senare. Fick några kg hö i boxen och stod sen och halvsov i sin box medan det var full rulle med ridskoleverksamhet utanför.
Jag undrar också vad som är poängen med din tråd. Är du ute efter att skuldbelägga folk vars hästhållning skiljer sig från din, eller vad är det frågan om?
Mina "hänger på låset" också visa tider om dom tycker matte är sen, vill ha MAT NU. Mat får dom oftast ute.
Ja är väl oftast så om hästarna inte har fri tillgång att dem står vid ingången och vill in när dem är hungriga eftersom dem oftast får mat i boxen när dem kommer in.Mina "hänger på låset" också visa tider om dom tycker matte är sen, vill ha MAT NU. Mat får dom oftast ute.