Mina går ute 10-12 timmar per dygn, en snart femårig islandshäst och ett snart sjuårigt varmblod. Islänningen köptes i somras och har aldrig varit halt eller skadad, gått på lösdrift innan. Hade gärna haft honom på lösdrift nu också men den möjligheten finns inte nu. Han är en häst som står stadigt på sina fyra ben och flyger inte i luften för att det prasslar i en buske hundra meter bort, skadar sig därför inte lika frenetiskt.
Varmblodet har jag haft i snart fyra år och hon har aldrig haft någon större hagskada, men en hel del sår. Skulle väl inte kalla henne klumpig, men reaktiv och det i kombination med knögglig hage är inte alltid så bra. Har haft henne på lösdrift innan.
Hon hade fler sår när hon gick på lösdrift, fanns helt enkelt mer tid att skada sig på. Jag har hellre henne på box än lösdrift, dels för att det ger mindre tid att skada sig på, dels för att det blir enklare med maten och även för att hon hatar regn.
Ridskador borde inte varken minska eller öka beroende på utetiden, blir hästen felriden gör det nog inte så stor skillnad om den går ute mer.