Antal timmar på box.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du kanske kan svara på fördel med många timmar i box ist?
Jag har ju svarat. Jag tror att många som har hästarna mycket på box vill minska risken för hagskador.
Sen finns det säkert fler anledningar. Ibland är det nog praktiska skäl som styr som vilken typ/hur mkt mark som finns tillgängligt, att personal på stora stall ska hinna osv. Vissa hästar trivs med sådana rutiner även om det inte är det mest naturliga för dem.

Jag har ju svarat. Jag tror att många som har hästarna mycket på box vill minska risken för hagskador.
Sen finns det säkert fler anledningar. Ibland är det nog praktiska skäl som styr som vilken typ/hur mkt mark som finns tillgängligt, att personal på stora stall ska hinna osv. Vissa hästar trivs med sådana rutiner även om det inte är det mest naturliga för dem.
Ok så man tror många timmar stillastående på begränsat utrymme ger en hållbar häst utan skador stå still alltså. Har aldrig hört om det förr så är nytt för mig att stå stilla flera timmar skulle vara gynnsamt. Nu menar jag inte skador som i vissa fall tvingar en att ha hästen ståendes på box.
Finns även forskning där viss rörelse kan vara det bästa för kroppen att läka i vissa fall.( Senskada)
Men hur vet man en häst trivs med dom rutinerna? En häst kan väl sällan klockan? Är väl vi ägare som vill tro det? Den vet ju oftast inget annat.

Senast ändrad:
Ok så man tror många timmar stillastående på begränsat utrymme ger en hållbar häst utan skador stå still alltså. Har aldrig hört om det förr så är nytt för mig att stå stilla flera timmar skulle vara gynnsamt. Nu menar jag inte skador som i vissa fall tvingar en att ha hästen ståendes på box.
Finns även forskning där viss rörelse kan vara det bästa för kroppen att läka i vissa fall.( Senskada)
Jag tänker att många har egen erfarenhet. Om man upprepat har varit med om att ens häst eller hästar gör sig väldigt illa i hagen så är det inte konstigt om hagen betraktas som ett riskmoment. Jag pratar inte om småsår utan några exempel från min omgivning är tex omfattande sårskador, ligament- och senskador, frakturer osv.
Då spelar det kanske inte så stor roll om man vet att rörelse är gynnsamt för hästarna, man fattar beslut för att det upplevs nödvändigt för ens egna situation. Det har jag full förståelse för.

Och ja kontrollerad rörelse är gynnsamt vid läkning. Släppa ut i stor hage med kompisar är inte riktigt samma sak.

Om ens häst ändå får stå still i sjukhage stor del av året för att den ständigt skadar sig i hagen så spelar ju inte hagtid så stor roll längre. Så är det för mig iaf.

Jag tänker att många har egen erfarenhet. Om man upprepat har varit med om att ens häst eller hästar gör sig väldigt illa i hagen så är det inte konstigt om hagen betraktas som ett riskmoment. Jag pratar inte om småsår utan några exempel från min omgivning är tex omfattande sårskador, ligament- och senskador, frakturer osv.
Då spelar det kanske inte så stor roll om man vet att rörelse är gynnsamt för hästarna, man fattar beslut för att det upplevs nödvändigt för ens egna situation. Det har jag full förståelse för.

Och ja kontrollerad rörelse är gynnsamt vid läkning. Släppa ut i stor hage med kompisar är inte riktigt samma sak.

Om ens häst ändå får stå still i sjukhage stor del av året för att den ständigt skadar sig i hagen så spelar ju inte hagtid så stor roll längre. Så är det för mig iaf.
Skrev jag ut i stor flock? Vid kontrollerad rörelse skada?!
Är väl ändå en viss skillnad på en skadad häst och en frisk häst?!
Inlägget handlar om friska hästar.
Finns ju hästar som varit skadade och fått gå på lösdrift som rehab och kommit tillbaka. Det har du väl ändå läst någonstans?
Du får ha din häst precis som du vill.
Skador behöver inte vara ute i hagen kan även bli skador när man inte rider sin häst korrekt över tid. Då kan de uppkomma till lika stor sannolikhet som i en hage också.

Skrev jag ut i stor flock? Vid kontrollerad rörelse skada?!
Är väl ändå en viss skillnad på en skadad häst och en frisk häst?!
Inlägget handlar om friska hästar.
Finns ju hästar som varit skadade och fått gå på lösdrift som rehab och kommit tillbaka. Det har du väl ändå läst någonstans?
Du får ha din häst precis som du vill.
Jag har bara svarat på din fråga. Jag har beskrivit hur en del hästägare (inkl jag själv) resonerar när de väljer att ha sin häst i hage mindre tid, alltså vilka fördelar en del ser med begränsad hagtid.

Jag tänker att hästägare som har sina hästar så inte har det för att det skulle vara någon fördel, utan att det är det alternativet som finns beroende på var man bor och så? Eller jag kanske fattar trådstarten helt fel?
Tycker oftast många ser till vad dom själva vill. Lite egentligen hästens behov. Men klart vet hästen inget annat så.
Ägaren vill ha den på box som innebär i många fall begränsad utevistelse.
Oftast är det ju trista tider på ridanläggningar men å andra sidan så har man ju oftast ett ridhus och det brukar ju väga upp till sin fördel.

Tycker oftast många ser till vad dom själva vill. Lite egentligen hästens behov. Men klart vet hästen inget annat så.
Ägaren vill ha den på box som innebär i många fall begränsad utevistelse.
Oftast är det ju trista tider på ridanläggningar men å andra sidan så har man ju oftast ett ridhus och det brukar ju väga upp till sin fördel.
Att hästägare uttryckligen vill ha hästen på box ett visst antal timmar har jag aldrig varit med om, utan tycker de flesta verkar försöka hitta en kompromiss för häst/ägare. Där ridhus som du säger är något som ofta ses som en fördel för ryttaren, som en av många faktorer i kompromissen.

Jag undrar lite ni som har hästarna på box 16 timmar och längre.
Vad är fördelen med att ha hästarna så många timmar stillastående inne i en box?! (finns studier som hävdar att box sliter kroppsligt på hästen)

Tänker lite om man ser till hur en häst är byggd och utvecklad att nästintill alltid kunna röra på sig fritt för att hålla cirkulationen igång i muskler, mage etc.

Hur har ni det med med skadehistorik?
Är era hästar oftare ofräscha än t ex de som har sina hästar på lösdrift?!

Finns ju flera studier och forskning som visar att hästar som har lång utevistelse i flock, stora hagar och framför allt lösdrift har betydligt mindre skador än dessa som inte har det och att dessa hästar håller sig betydligt fräschare.
(Finns ju även hästar på elit nivå som bor på lösdrift)
Är många av oss omoderna går i samma spår?
Svårt att förändra något vi alltid gjort trots forskning som bevisar motsatsen?!

vintertid 8-17 annars 8-19 ungefär med sommarbete ett par veckor.
Rids oftast kvällstid.
fördelar:
- enklare för mig när hästen är inne, torr och har ätit och kissat innan jag kommer.
- kan anpassa fodret efter min häst. Svårt som inackorderad att ha hagkompisar med samma foderbehov.
- svårt att finna personal som vill sköta stallet utanför vanliga tider.
- lättare som inackorderad att ha koll på hur hästen äter/dricker/skiter i box.

https://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/livet-pa-losdrift-raddade-svarklasshasten-mentos.htm
Att hästägare uttryckligen vill ha hästen på box ett visst antal timmar har jag aldrig varit med om, utan tycker de flesta verkar försöka hitta en kompromiss för häst/ägare. Där ridhus som du säger är något som ofta ses som en fördel för ryttaren, som en av många faktorer i kompromissen.
Ja oftast mindre tids utevistelse gentemot man då har ett ridhus på anläggning . Jo vet flertal som vill ha sina hästar på box. Vet du ingen? Jag sa inte man kanske vill ha dem länge inne på box man man väljer ändå det alternativet för ens egna fördelar väger upp.

Vad beror de här skadorna på då?

vintertid 8-17 annars 8-19 ungefär med sommarbete ett par veckor.
Rids oftast kvällstid.
fördelar:
- enklare för mig när hästen är inne, torr och har ätit och kissat innan jag kommer.
- kan anpassa fodret efter min häst. Svårt som inackorderad att ha hagkompisar med samma foderbehov.
- svårt att finna personal som vill sköta stallet utanför vanliga tider.
- lättare som inackorderad att ha koll på hur hästen äter/dricker/skiter i box.
Men din häst står inte inne 16 timmar heller. Inlägget handlar om hästar som står på box 16 timmar och längre.

Ja inte beror de på för lite utevistelse iaf.
Är väl diverse anledningar. Skadad av hagkompis, gått emot en träd och fått pinne rakt in i benet, snubblat och trampat snett, sparkat sig själv vid bus osv.
Visst kan olyckor ske, men att hålla hästar inomhus för oro att de ska skada sig låter rent tragiskt. De är ju hästar. En väl sammansatt flock, en vettig hage utan uppenbara saker att skada sig på, bra hovvård så de rör sig i balans etc - då har en ju minimerat risken för skador. Mer än så blir ju att överbeskydda; vilket istället kan vara kontraproduktivt och ge skador, pga överladdade hästar osv.

Mina går ute 10-12 timmar per dygn, en snart femårig islandshäst och ett snart sjuårigt varmblod. Islänningen köptes i somras och har aldrig varit halt eller skadad, gått på lösdrift innan. Hade gärna haft honom på lösdrift nu också men den möjligheten finns inte nu. Han är en häst som står stadigt på sina fyra ben och flyger inte i luften för att det prasslar i en buske hundra meter bort, skadar sig därför inte lika frenetiskt.

Varmblodet har jag haft i snart fyra år och hon har aldrig haft någon större hagskada, men en hel del sår. Skulle väl inte kalla henne klumpig, men reaktiv och det i kombination med knögglig hage är inte alltid så bra. Har haft henne på lösdrift innan.
Hon hade fler sår när hon gick på lösdrift, fanns helt enkelt mer tid att skada sig på. Jag har hellre henne på box än lösdrift, dels för att det ger mindre tid att skada sig på, dels för att det blir enklare med maten och även för att hon hatar regn.

Ridskador borde inte varken minska eller öka beroende på utetiden, blir hästen felriden gör det nog inte så stor skillnad om den går ute mer.

Visst kan olyckor ske, men att hålla hästar inomhus för oro att de ska skada sig låter rent tragiskt. De är ju hästar. En väl sammansatt flock, en vettig hage utan uppenbara saker att skada sig på, bra hovvård så de rör sig i balans etc - då har en ju minimerat risken för skador. Mer än så blir ju att överbeskydda; vilket istället kan vara kontraproduktivt och ge skador, pga överladdade hästar osv.
Jag tänker att det ofta finns flera skäl när man landar i att begränsa utevistelse. Rädsla för skada är förmodligen ett av flera skäl.

Allt du tar upp är ju självklart, ändå skadar sig vissa hästar bara om och om igen. Om man nu gjort allt man kan för att minimera skaderisken men det inte hjälper?

https://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/livet-pa-losdrift-raddade-svarklasshasten-mentos.htm

Ja oftast mindre tids utevistelse gentemot man då har ett ridhus på anläggning . Jo vet flertal som vill ha sina hästar på box. Vet du ingen? Jag sa inte man kanske vill ha dem länge inne på box man man väljer ändå det alternativet för ens egna fördelar väger upp.
Ja precis. Ha dom uppstallad på box absolut men inte att de skulle finnas nån vilja av att ha hästarna inne fler timmar på grund av nån tanke på att de skulle vara mindre skaderisk eller så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 928
Senast: åke
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 876
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar