De flesta hästar jag har haft har stått på box. Jag är för mycket utevistelse men har i de flesta fall föredragit box. En häst stod ute i hage 8-22 de flesta dagar under vintern men hade föredragit om han hade fått komma in tidigare, hagarna var skit och han fick röta och lite mugg. Han var också otroligt frusen av sig. En annan stod på box mellan 7-17 och det funkade bra. Hon gillade att komma in för att vila, hon kunde inte riktigt koppla av ute i hagen för hon ville hålla koll på allting. En häst hade jag på lösdrift dock då hon inte gillade att stå på box, hon blev väldigt stressad. Även på sommaren har jag föredragit box fast kanske få vara ute lite längre, för alla jag haft som gått på lösdrift under sommaren har blivit hemskt feta trots full träning, och de kan ju faktiskt bli halta av fetma. Tycker också det är mer praktiskt att ha tävlingshäst på box då är hästen mer förbered när man åker på meeting, inte lika stor förberedelse eller omställning. Alla mina hästar har varit skadefria och väl musklade oavsett deras hagtid.
Jag ser många ryttare få mycket hat över att deras hästar får gå själva i liten hage och få timmar. Även fast jag personligen tycker att hagkompisar och lång utevistelse är bra och det som borde vara standard så tycker jag att vi borde lugna oss lite med att kritisera andras sätt att ha häst, för vi vet inte deras anledning. Jag känner flera som köpt tävlingshäst från Europa där det är typ standard med liten grushage typ 4 timmar om dagen, i vissa fall mindre, även när de är unga. Det har tagit flera år för dom att slussa ut hästarna i större hagar/mer hagtid. I vissa fall har det inte gått alls trots flera år av försök, de har bara stressat upp sig, skadat sig, fått sår osv. Jag kan också tänka mig att man blir lite tossig om man har köpt en häst för flera hundra tusen eller miljoner, det är ju oftast dyra tävlingshästar vad jag har sett som får mindre hagtid osv.