Antal timmar på box.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja precis. Ha dom uppstallad på box absolut men inte att de skulle finnas nån vilja av att ha hästarna inne fler timmar på grund av nån tanke på att de skulle vara mindre skaderisk eller så.
Nä lite märkligt om man tänker så kan tyckas. Har väl inte med tiden ute att göra om dom skadar sig eller inte?!

Mina går ute 10-12 timmar per dygn, en snart femårig islandshäst och ett snart sjuårigt varmblod. Islänningen köptes i somras och har aldrig varit halt eller skadad, gått på lösdrift innan. Hade gärna haft honom på lösdrift nu också men den möjligheten finns inte nu. Han är en häst som står stadigt på sina fyra ben och flyger inte i luften för att det prasslar i en buske hundra meter bort, skadar sig därför inte lika frenetiskt.

Varmblodet har jag haft i snart fyra år och hon har aldrig haft någon större hagskada, men en hel del sår. Skulle väl inte kalla henne klumpig, men reaktiv och det i kombination med knögglig hage är inte alltid så bra. Har haft henne på lösdrift innan.
Hon hade fler sår när hon gick på lösdrift, fanns helt enkelt mer tid att skada sig på. Jag har hellre henne på box än lösdrift, dels för att det ger mindre tid att skada sig på, dels för att det blir enklare med maten och även för att hon hatar regn.

Ridskador borde inte varken minska eller öka beroende på utetiden, blir hästen felriden gör det nog inte så stor skillnad om den går ute mer.
Nej givetvis är nog 50% av skadorna hästarna får ridrelaterade eftersom hästar är ju inte gjorde för att springa omkring med en människa som en ryggsäck på ryggen heller. Sen visar ju forskningen på att det är viktigare med rörelse än att stå på en box flera timmar för en häst. Finns ju liksom inget dåligt med att ha sin häst ute eller?!

Så det är en magisk gräns vid 16? min häst som står inne 15 timmar klarar sig från de skadorna?
16 timmar känns väldigt lång tid stå på box. Ser gärna hästar får vara ute lika länge som inne minst. Kanske är en magisk gräns eftersom din är inne 15 timmar utan att haft skador. U tell me.

Nej givetvis är nog 50% av skadorna hästarna får ridrelaterade eftersom hästar är ju inte gjorde för att springa omkring med en människa som en ryggsäck på ryggen heller. Sen visar ju forskningen på att det är viktigare med rörelse än att stå på en box flera timmar för en häst. Finns ju liksom inget dåligt med att ha sin häst ute eller?!
Nog finns det negativa saker med att ha vissa hästar ute, för mig täcker dock det positiva upp för att jag ska vilja ha de ute iaf under dagarna. Vet inte riktigt vad du ville med ditt inlägg?

Jag tänker att det ofta finns flera skäl när man landar i att begränsa utevistelse. Rädsla för skada är förmodligen ett av flera skäl.

Allt du tar upp är ju självklart, ändå skadar sig vissa hästar bara om och om igen. Om man nu gjort allt man kan för att minimera skaderisken men det inte hjälper?
Ja, hade jag en häst som inte kunde vara utomhus hade jag gjort mig av med den. Att hålla den på box hade inte varit ett alternativ. Hade inte kommit på tanken. Tål den att ridas, kan en ju undra.

Nog finns det negativa saker med att ha vissa hästar ute, för mig täcker dock det positiva upp för att jag ska vilja ha de ute iaf under dagarna. Vet inte riktigt vad du ville med ditt inlägg?
Vad jag ville med inlägget? Det har jag ju skrivit är ju vad inlägget handlar om.
Fördelar att ha dem på box flera timmar. Om det finns några sådana?

Ja, hade jag en häst som inte kunde vara utomhus hade jag gjort mig av med den. Att hålla den på box hade inte varit ett alternativ. Hade inte kommit på tanken. Tål den att ridas, kan en ju undra.
Ingen har ju pratat om att ha hästen på box dygnet runt? Eller vad menar du?

Vad jag ville med inlägget? Det har jag ju skrivit är ju vad inlägget handlar om.
Fördelar att ha dem på box flera timmar. Om det finns några sådana?
Vad svarade du på som hörde till mitt inlägg första gången? Jag har inte sagt något om hur många procent av skadorna som är ridrelaterade, jag har inte haft någon sådan skada på mina hästar. Lättare hagskador har varmblodet haft några stycket.

Vad svarade du på som hörde till mitt inlägg första gången? Jag har inte sagt något om hur många procent av skadorna som är ridrelaterade, jag har inte haft någon sådan skada på mina hästar. Lättare hagskador har varmblodet haft några stycket.
Du skrev ridskadorna inte har med utevistelsens timmar att göra och jag höll med har väl med ridningen att göra eller?

Det här fenomenet med att man tror att hästen skadar sig mindre med fler timmar på box kan ju handla om fler saker med. Som exempel kan jag nämna att den hagen jag har haft flest skadade hästar MED RÅGE är den som är helt platt, inget kuperat, typ två träd. Den hagen som jag knappt kunde gå ut i utan att börja snava över den superjobbiga terrängen hade jag ALDRIG skadade hästar i, trots att de drog galopprundor i den med på något lustigt vänster.

Så jag tror att man kan uppnå samma resultat genom att ha en utmanande hage där de måste kolla vart de sätter fötterna. Då slipper man att hästen ska stå på box 16 h.

Jag upplever att hästar som är ute kort tid dessutom är stökigare i hagarna vilket istället ökar risken. Medans mina som istället var ute 16h/dygn inte sprang vid utsläpp eller liknande.

Jag har flera hästar men en av dem har varit inackorderad på lite olika ställen, både ridskolestall där de går ute 7/8-13 och privat stall där de gick ute 5-19 och så mitt eget med lösdrift och ute året om, dygnet om.

Hästen har varit lika skadad oavsett. Fördelen med ridskolestallarna trots den korta utetiden är att det drivs i ett system med kunnig personal som ansvarar för allt. Hästen verkar lika nöjd med att gå ute dygnet runt som att stå på box de flesta timmarna, trodde att han skulle reagera mer på övergången men icke.

Jag tror det blir tokigt att haka upp sig på enstaka faktorer. Självklart ska vi eftersträva ett så bra liv som möjligt för dem, samtidigt som man hela tiden måste ställa sig frågan vad som är ett bra liv. Psykiskt välbefinnande är väl en grundsten i det och det går att uppnå på olika sätt. Att ha hästen ute så mycket som möjligt behöver inte vara den enda/bästa lösningen.

Jag tycker att det är jätteintressant med det här. Själv vill jag ju gärna ha ute hästarna så mycket som möjligt. Idag går de ute 12 timmar per dygn men jag hade gärna haft de ute mer. Tror att en av hästarna hade mått väldigt väl av det (hon har tidigare gått ute typ jämnt), de två andra hade inte brytt sig särskilt mycket men för den ena av dem är mycket utevistelse positivt då hon har känsliga luftrör. För egen del så vill jag att de är ute mycket eftersom jag upplever att deras livskvalitet blir bättre när de får ägna så mycket tid som möjligt att röra sig fritt. Men, det är ju förstås inte svart eller vitt.

Jag letade lite forskning och hittade till exempel det här, gällande själva storleken på hagen.

When turned out in pens that provided 342 m2 per horse, horses exhibited reduced plasma cortisol concentrations by 15 minutes after turnout and at 1 hour after return to their stalls (P < .05). Horses in pens providing 184 m2 per horse exhibited greater agonistic (P < .001) and low-level threat (P < .01) behaviors than horses in larger pens. These data provide insight into appropriate pen sizes for horses from established herds. Providing at least 342 m2 per horse may reduce the chance of injury in horses accustomed to group turnout.

Den här tyckte jag också var intressant, där har de kollat på om hagvistelse påverkar den upplevda villigheten vid ridning:

The behavior within the stall was more restless in the treatment without turnout—which became apparent in significantly more frequent changes between behaviors as compared with the treatments with turnout. The results of Global Positioning System measurement during turnout showed a significantly shorter distance covered when horses were trained before they were turned out compared with turnout before training. If the horses were turned out after training, they also showed less trotting and cantering and more dozing. The horses’ willingness to perform was not significantly different between the three treatments.

Det ska ju också noteras att de vid de här olika studierna har studerat hästar som mestadels är inne. Även lite utevistelse verkar ju därmed vara bättre än ingen utevistelse. Men hur mycket är tillräckligt? Jag tror att det är väldigt, väldigt svårt att mäta.

Jag har flera hästar men en av dem har varit inackorderad på lite olika ställen, både ridskolestall där de går ute 7/8-13 och privat stall där de gick ute 5-19 och så mitt eget med lösdrift och ute året om, dygnet om.

Hästen har varit lika skadad oavsett. Fördelen med ridskolestallarna trots den korta utetiden är att det drivs i ett system med kunnig personal som ansvarar för allt. Hästen verkar lika nöjd med att gå ute dygnet runt som att stå på box de flesta timmarna, trodde att han skulle reagera mer på övergången men icke.

Jag tror det blir tokigt att haka upp sig på enstaka faktorer. Självklart ska vi eftersträva ett så bra liv som möjligt för dem, samtidigt som man hela tiden måste ställa sig frågan vad som är ett bra liv. Psykiskt välbefinnande är väl en grundsten i det och det går att uppnå på olika sätt. Att ha hästen ute så mycket som möjligt behöver inte vara den enda/bästa lösningen.
Ja men du tror inte tiderna i dessa "ridskolestall" anpassas till dem som har ansvaret för att ta ut och in hästarna gärna kanske vill hem som oftast vanligt folk vid 16 tiden om de nu varit där sedan tidig morgon ? Är ju inte hästarna själva som väljer kl 15-16 tiden är ju vi människor.

Givetvis handlar det om så mycket mer i helhet även om utevistelse är en viktig bit och socialt umgänge med andra hästar i större hagar. Om folk hade förstått hur viktigt det är så hade det väl inte behövts upplysas om hela tiden som det tyvärr måste göras. Att ha häst innefattar inte bara att man vill rida på den. Det går ju fördärva en häst med usel riding.

Senast ändrad:
De flesta hästar jag har haft har stått på box. Jag är för mycket utevistelse men har i de flesta fall föredragit box. En häst stod ute i hage 8-22 de flesta dagar under vintern men hade föredragit om han hade fått komma in tidigare, hagarna var skit och han fick röta och lite mugg. Han var också otroligt frusen av sig. En annan stod på box mellan 7-17 och det funkade bra. Hon gillade att komma in för att vila, hon kunde inte riktigt koppla av ute i hagen för hon ville hålla koll på allting. En häst hade jag på lösdrift dock då hon inte gillade att stå på box, hon blev väldigt stressad. Även på sommaren har jag föredragit box fast kanske få vara ute lite längre, för alla jag haft som gått på lösdrift under sommaren har blivit hemskt feta trots full träning, och de kan ju faktiskt bli halta av fetma. Tycker också det är mer praktiskt att ha tävlingshäst på box då är hästen mer förbered när man åker på meeting, inte lika stor förberedelse eller omställning. Alla mina hästar har varit skadefria och väl musklade oavsett deras hagtid.

Jag ser många ryttare få mycket hat över att deras hästar får gå själva i liten hage och få timmar. Även fast jag personligen tycker att hagkompisar och lång utevistelse är bra och det som borde vara standard så tycker jag att vi borde lugna oss lite med att kritisera andras sätt att ha häst, för vi vet inte deras anledning. Jag känner flera som köpt tävlingshäst från Europa där det är typ standard med liten grushage typ 4 timmar om dagen, i vissa fall mindre, även när de är unga. Det har tagit flera år för dom att slussa ut hästarna i större hagar/mer hagtid. I vissa fall har det inte gått alls trots flera år av försök, de har bara stressat upp sig, skadat sig, fått sår osv. Jag kan också tänka mig att man blir lite tossig om man har köpt en häst för flera hundra tusen eller miljoner, det är ju oftast dyra tävlingshästar vad jag har sett som får mindre hagtid osv.

Enligt vem? Och vilka skador?
Du frågade varför folk har sina hästar mycket på box och jag gav en möjlig anledning. Med tanke på att du dissar anledningen gissar jag att du egentligen inte undrar utan bara vill fördöma de som valt att hålla häst på annat sätt än du tycker är bra?

Om man nu råkar ha en ”klantig häst” så får man ju göra sitt bästa för att hålla den skadefri.
https://stud.epsilon.slu.se/14254/1...9_Olsson Linnea Söderström Isabella -18.pdf

De flesta hästar jag har haft har stått på box. Jag är för mycket utevistelse men har i de flesta fall föredragit box. En häst stod ute i hage 8-22 de flesta dagar under vintern men hade föredragit om han hade fått komma in tidigare, hagarna var skit och han fick röta och lite mugg. Han var också otroligt frusen av sig. En annan stod på box mellan 7-17 och det funkade bra. Hon gillade att komma in för att vila, hon kunde inte riktigt koppla av ute i hagen för hon ville hålla koll på allting. En häst hade jag på lösdrift dock då hon inte gillade att stå på box, hon blev väldigt stressad. Även på sommaren har jag föredragit box fast kanske få vara ute lite längre, för alla jag haft som gått på lösdrift under sommaren har blivit hemskt feta trots full träning, och de kan ju faktiskt bli halta av fetma. Tycker också det är mer praktiskt att ha tävlingshäst på box då är hästen mer förbered när man åker på meeting, inte lika stor förberedelse eller omställning. Alla mina hästar har varit skadefria och väl musklade oavsett deras hagtid.

Jag ser många ryttare få mycket hat över att deras hästar får gå själva i liten hage och få timmar. Även fast jag personligen tycker att hagkompisar och lång utevistelse är bra och det som borde vara standard så tycker jag att vi borde lugna oss lite med att kritisera andras sätt att ha häst, för vi vet inte deras anledning. Jag känner flera som köpt tävlingshäst från Europa där det är typ standard med liten grushage typ 4 timmar om dagen, i vissa fall mindre, även när de är unga. Det har tagit flera år för dom att slussa ut hästarna i större hagar/mer hagtid. I vissa fall har det inte gått alls trots flera år av försök, de har bara stressat upp sig, skadat sig, fått sår osv. Jag kan också tänka mig att man blir lite tossig om man har köpt en häst för flera hundra tusen eller miljoner, det är ju oftast dyra tävlingshästar vad jag har sett som får mindre hagtid osv.
Mm väldigt många verkar ju tro deras hästar är dessa för flera hundra tusen. Många tror beter ju sig som dem är på elitnivå saknaden av självinsikt skulle väl jag snarare kalla det.

Fast är väl inte så konstigt om det är banken som betalt deras häst heller man är rädd den ska dö av ett sår ?!

När t ex All in får gå med kompis men inte nån tants häst för 150 k.
Bara för hästarna gått 4 timmar ute i Europa så är det ju inte mer rätt för det är i Europa och det skulle vara ok?!
Sen är ju även detta lite märkligt med sommarbete.
Alla är så himla noga med att sin häst måste ha fasta rutiner varje dag till att på sommaren bara släppa ut den på massa gräs ute dygnet runt bara för man själv vill ha semester eller ska resa iväg och då passar det ens egna schema till att varit så noga med att den måste ta fasta rutiner. Den där grejen är väldigt svår för mig att begripa.
Så du menar för att en häst skulle kosta mer än ett visst belopp så är det rätt den ska få leva begränsat och inte får vara häst? Är galet. Hjälp.

Ja men du tror inte tiderna i dessa "ridskolestall" anpassas till dem som har ansvaret för att ta ut och in hästarna gärna kanske vill hem som oftast vanligt folk vid 16 tiden om de nu varit där sedan tidig morgon ? Är ju inte hästarna själva som väljer kl 15-16 tiden är ju vi människor.

Givetvis handlar det om så mycket mer i helhet även om utevistelse är en viktig bit och socialt umgänge med andra hästar i större hagar. Om folk hade förstått hur viktigt det är så hade det väl inte behövts upplysas om hela tiden som det tyvärr måste göras. Att ha häst innefattar inte bara att man vill rida på den. Det går ju fördärva en häst med usel riding.
Var har jag antytt att jag inte vet varför ridskolor väljer att ta in hästar strax efter lunch? 😅

Sen vet jag inte heller hur det blev relevant hur lätt det är att fördärva hästar. Det är skitlätt, hur många som helst fixar det utan att ens försöka.

Hur upplever du att "behovet av att upplysa om vikten av tid i hagen" yttrar sig? Och hos vem?

Var har jag antytt att jag inte vet varför ridskolor väljer att ta in hästar strax efter lunch? 😅

Sen vet jag inte heller hur det blev relevant hur lätt det är att fördärva hästar. Det är skitlätt, hur många som helst fixar det utan att ens försöka.

Hur upplever du att "behovet av att upplysa om vikten av tid i hagen" yttrar sig? Och hos vem?
Men snälla det var ju du själv som skrev ridskolestall. Och då skrev jag vad jag tänkas trodde det kunde bero på att hästarna är ute mindre.
Är inte bara jag som upplyser finns andra som även forskar i ämnet. Dessutom har jag väl lika rätt som dig att säga min åsikt?!
Vad du gör och inte med dina hästar är även det upp till dig.
Rätt fel är ju högst inviduellt även det trots studier i ämnet. Min fråga var fördelen med att ha hästen många timmar på box.
Trodde inte det fanns någon sådan nämligen. Ja tragiskt men sant att många lyckas göra sönder häst efter häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 928
Senast: åke
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 876
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar