Antal timmar på box.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack! Den var lite rörigt skriven tyvärr och ibland med helt motsatta budskap?
Tex här:
Skadeantalet ökade när hästarna började få gå tillsammans i hagen jämfört med när de gick ensamma. Enligt Hartman et al. (2009) minskade risken för skador vid hopsläpp om hästarna fick bekanta sig med varandra i intilliggande boxar innan. Stallcheferna i respektive stall på Ridskolan Strömsholm lägger mycket tanke bakom de hästar som släpptes ihop och placeringen av dem innan hopsläpp. Det kan medföra att skadenivån ändå var relativt låg. Då det heller inte har kunnat ses att hästar som gick tillsammans skadar sig mer än de som gick själva finns det heller inte ett starkt argument för att inte låta hästar gå med andra.
Det här visar samma som min upplevelse, alltså att det är ganska individbetingat:
Det skedde totalt 32 stycken skador i den prospektiva studien. I den aktiva grupphästhållningen skedde det sexton stycken (50 %) skador. Av de sexton skadorna stod två hästar för totalt tio skador. En häst hade två skador och resterande fyra skador var på olika individer vilket medförde att en stor del av hästarna inte hade några skador.
Känns som att min häst skulle kunna vara en av de fåtal som står för alla skador🤣

Tack! Den var lite rörigt skriven tyvärr och ibland med helt motsatta budskap?
Tex här:

Det här visar samma som min upplevelse, alltså att det är ganska individbetingat:

Känns som att min häst skulle kunna vara en av de fåtal som står för alla skador🤣
Ja det är säkert indivbetingat, men det jag tyckte var intressant var (om jag nu fick det rätt för jag steker pannkakor samtidigt som jag läser ;) ) är att det verkar vara allvarligare skador hos de hästar som stod på box än de som gick på lösdrift

Ja det är säkert indivbetingat, men det jag tyckte var intressant var (om jag nu fick det rätt för jag steker pannkakor samtidigt som jag läser ;) ) är att det verkar vara allvarligare skador hos de hästar som stod på box än de som gick på lösdrift
Jag fattade inte riktigt om det var så? Såg att flera av sårskadorna i den aktiva gruppen var lindriga men jag tyckte det var svårt att utläsa hur det var för alla typer av skador?

Relevanta aspekter är väl dock det där med hagstorlek. Hästar i grupp i för små hagar ökar skaderisken. Likaså ändringar i gruppens sammansättning (enligt tidigare studier). Många hästägare har ju inte eget stall utan står inackorderade. Hur ofta finns det stall med så stora hagar och utan omsättning på hästar?
Man får ju liksom förhålla sig till verkligheten..

Men snälla det var ju du själv som skrev ridskolestall. Och då skrev jag vad jag tänkas trodde det kunde bero på att hästarna är ute mindre.
Är inte bara jag som upplyser finns andra som även forskar i ämnet. Dessutom har jag väl lika rätt som dig att säga min åsikt?!
Vad du gör och inte med dina hästar är även det upp till dig.
Rätt fel är ju högst inviduellt även det trots studier i ämnet. Min fråga var fördelen med att ha hästen många timmar på box.
Trodde inte det fanns någon sådan nämligen. Ja tragiskt men sant att många lyckas göra sönder häst efter häst.
Jag förstod bara inte över huvud taget ditt svar på mitt inlägg. Och någonstans känns det som att du inte är intresserad av diskussion utan enbart motionera samma käpphäst. Vi är överens om att meningsfull tid i hage i stabil, bra flock är viktigt. Vi är inte överens om att fler utetimmar alltid är det mest väsentliga.

Jag fattade inte riktigt om det var så? Såg att flera av sårskadorna i den aktiva gruppen var lindriga men jag tyckte det var svårt att utläsa hur det var för alla typer av skador?

Relevanta aspekter är väl dock det där med hagstorlek. Hästar i grupp i för små hagar ökar skaderisken. Likaså ändringar i gruppens sammansättning (enligt tidigare studier). Många hästägare har ju inte eget stall utan står inackorderade. Hur ofta finns det stall med så stora hagar och utan omsättning på hästar?
Man får ju liksom förhålla sig till verkligheten..
Det har framkommit att 20 stycken (62,5 %) av skadorna i den prospektiva studien ger någon form av sjukfrånvaro, som vila eller medicinering. Det har visat sig att ett större antal skador i den aktiva grupphästhållningen inte ger någon frånvaro och därför klassas dessa skador som något mindre allvarliga. (se figur 3).Det skedde totalt 32 stycken skador i den prospektiva studien. I den aktiva grupphästhållningen skedde det sexton stycken (50 %) skador. Av de sexton skadorna stod två hästar för totalt tio skador. En häst hade två skador och resterande fyra skador var på olika individer vilket medförde att en stor del av hästarna inte hade några skador. Inom den aktiva grupphästhållningen var det vanligast förekommande med ”sårskador utan hälta” (50 %).

Jag förstod bara inte över huvud taget ditt svar på mitt inlägg. Och någonstans känns det som att du inte är intresserad av diskussion utan enbart motionera samma käpphäst. Vi är överens om att meningsfull tid i hage i stabil, bra flock är viktigt. Vi är inte överens om att fler utetimmar alltid är det mest väsentliga.
Nej du har din åsikt i det.
Jag anser oavsett att stå på box 16 timmar inte är sunt och undrar fortfarande vad det har för fördel egentligen för hästen eftersom jag ser ingen fördel alls i att ett djur som en häst skulle må särskilt bra av det. Sen är det ju hästar som lever så och vet inget annat. Det där är väl lite upp till ens egna samvete tänker jag och inställningen till hur man tycker en häst ska få leva.

Senast ändrad:
Jag anser oavsett att stå på box 16 timmar inte är sunt och undrar fortfarande vad det har för fördel egentligen för hästen eftersom jag ser ingen fördel alls i att ett djur som en häst skulle må särskilt bra av det. Sen är det ju hästar som lever så och vet inget annat. Det där är väl lite upp till ens egna samvete tänker jag och inställningen till hur man tycker en häst ska leva.
enda gången jag har en häst lite mer på box är om det är ett sto som snart ska föla, det är helt enkelt mer praktiskt så

enda gången jag har en häst lite mer på box är om det är ett sto som snart ska föla, det är helt enkelt mer praktiskt så

Ja men självklart eller vid skada. Utöver det förstår jag inte poängen förutom att det är vi människor som styr det.

Jag anser oavsett att stå på box 16 timmar inte är sunt och undrar fortfarande vad det har för fördel egentligen för hästen eftersom jag ser ingen fördel alls i att ett djur som en häst skulle må särskilt bra av det. Sen är det ju hästar som lever så och vet inget annat. Det där är väl lite upp till ens egna samvete tänker jag och inställningen till hur man tycker en häst ska ha det.
Fördelen för hästen i mitt fall är att jag dels kan reglera fodergivan (han funkar bäst i russflocken socialt och är en relativt svårfödd swb), dels att den korta utetiden innebär tillgång till ridhus vilket är ovärderligt för just oss som ekipage eftersom hästen inte vågar gå i skogen (du kan andas ut, jag har tvingat den att bo på lösdrift i skogen med uteritt som enda motionsmöjlighet i över ett år, den HAR provat det livet) dels tillgången till på riktigt kompetent personal som tar beslut med hästarnas bästa för ögonen och inte bara "Pia har stått här länge och hennes häst vill gå i x hage" som tyvärr är vanligt i privata stall, åtminstone här omkring. Hästen skulle inte springa in från hagen under betesperioden om den inte tyckte det var nice att vara inne.

Just denna häst ser jag inga fördelar för att stå ute och hänga i mörker, bara för att räkna in sina minst 8 timmar. Den blir rädd, spänd, kommer aldrig riktigt till ro och är lika alert, vaksam och orolig i ridningen ändå. Har som sagt provat, den är mer stabil i temperamentet med nuvarande lösning när han får komma in. Vad det beror på? Vet inte exakt men det funkar så vi fortsätter så.

Fördelen för hästen i mitt fall är att jag dels kan reglera fodergivan (han funkar bäst i russflocken socialt och är en relativt svårfödd swb), dels att den korta utetiden innebär tillgång till ridhus vilket är ovärderligt för just oss som ekipage eftersom hästen inte vågar gå i skogen (du kan andas ut, jag har tvingat den att bo på lösdrift i skogen med uteritt som enda motionsmöjlighet i över ett år, den HAR provat det livet) dels tillgången till på riktigt kompetent personal som tar beslut med hästarnas bästa för ögonen och inte bara "Pia har stått här länge och hennes häst vill gå i x hage" som tyvärr är vanligt i privata stall, åtminstone här omkring. Hästen skulle inte springa in från hagen under betesperioden om den inte tyckte det var nice att vara inne.

Just denna häst ser jag inga fördelar för att stå ute och hänga i mörker, bara för att räkna in sina minst 8 timmar. Den blir rädd, spänd, kommer aldrig riktigt till ro och är lika alert, vaksam och orolig i ridningen ändå. Har som sagt provat, den är mer stabil i temperamentet med nuvarande lösning när han får komma in. Vad det beror på? Vet inte exakt men det funkar så vi fortsätter så.
Ja som jag skrev du gör som du vill med dina hästar.
Vi behöver inte alls vara eniga. Är helt ok. Är inte att hästen står på box är antal timmar i boxen. Har aldrig sagt alla hästar måste bo på lösdrift 😂

Ja som jag skrev du gör som du vill med dina hästar.
Vi behöver inte alls vara eniga. Är helt ok. Är inte att hästen står på box är antal timmar i boxen. Har aldrig sagt alla hästar måste bo på lösdrift 😂
Du ville ju ha input på hur lång innetid kan vara fördelaktigt för hästen eftersom du inte kunde föreställa dig det. Ändå blir du typ sur över att du får den sortens svar i tråden? Svarade jag inte just exakt på vad du efterfrågade i trådstarten?

I
Du ville ju ha input på hur lång innetid kan vara fördelaktigt för hästen eftersom du inte kunde föreställa dig det. Ändå blir du typ sur över att du får den sortens svar i tråden? Svarade jag inte just exakt på vad du efterfrågade i trådstarten?
Sur?! Haha ja lika sur som ni andra som förespråkar det.

Är så kul läsa era svar eftersom ni tror att det är jag som inte tål andra åsikter. Är ju precis likadana 🤭
Vad är ditt syfte med tråden?
Få andras åsikter givetvis och svar på min fråga. Vad annars?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 928
Senast: åke
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 876
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar