Anonym eller öppen?

Sv: Anonym eller öppen?

KL
Jag är inte alls anonym, då jag skulle finna det svårt att diskutera vissa saker då. För mig känns det bättre att då se mig som öppen från början och undvika att skriva sånt jag inte vill att vem som helst ska kunna läsa, än att försöka vara anonym, skriva väldigt "känsliga" saker och vid något senare tillfälle bli mindre anonym.

Har varit med om att folk känt igen mig, vilket har varit positivt enbart, aldrig fått otrevlig/obehaglig respons från någon som räknat ut vem jag är. Men så brukar jag som sagt tänka på vad jag skriver också. Jag har dessutom fått flera bra IRL-vänner via Buke, och det skulle jag absolut inte byta ut mot nån anonymitet! :)

Senast ändrad:

Jag har ingenting att dölja så jag kör öppet. Jag är inte rädd för att människor ska känna igen mig, det är ju bara kul. :D
Jag tänker att en anledning att dölja sig själv är också att skydda de som finns runt en. Nu kanske tex din kille inte har kommit så långt i sin karriär, men jag vet inte själv hur man skulle hantera att ha en partner som pratar exempelvis om ens sexliv öppet på nätet samtidigt som man ska upprätthålla någon form av maktposition. Det kan vara odramatiskt när man är student men kanske mindre kul att bli konfronterad med sån information vid en anställningsintervju och liknande. Jag kan tänka mig att en VD-post kan exempelvis bli tveksam för en person vars privatliv till viss del är uthängt på nätet.

Jag skriver inte detta för att kritisera, utan jag undrar hur du resonerar om det?

Men hur är man anonym?
Du är inte anonym säger du, för mig är du det.

KL
Jag är inte det minsta anonym, men jag har svårt att tro att någon skulle vara intresserad av att leta reda på information om mig. Så radikal har jag nog aldrig varit i mina åsikter.

Men hur är man anonym?
Du är inte anonym säger du, för mig är du det.

Klart att inte alla vet vem jag är, men då jag både lagt ut bilder på mig själv, är någorlunda öppen med var jag bor och har bott och jobbat (på hästgårdar, så för personer i rätt krets är det ganska lätt att räkna ut), skrivit ut mina hästars namn och även mitt eget vid något tillfälle (bara förnamn, visserligen, men det räcker en bit med övrig info) så har jag svårt att se det som att jag skulle vara anonym. Sen att inte alla ser det jag skrivit, eller över huvud taget vet vem jag är, är ju en annan sak. För mig är man inte anonym om någon man aldrig träffat kan leta upp en på exempelvis Facebook utan några avancerade efterforskningar, eller när någon man inte känner kan känna igen en på någon plats utanför nätet eller någon man bara träffat nån enstaka gång eller någon ytlig bekant kan räkna ut vem jag är utifrån det jag skrivit/visat.

Någorlunda anonym är man väl när enbart närmre vänner förstår vem man är av att läsa ens inlägg.

Jag är ganska öppen men ändå rätt anonym tror jag... Lägger upp bilder på mig själv och hästen, inte svårt att lista ut vem jag är (om nu någon skulle orka, det tror jag inte att dom gör och därför känner jag mig ganska anonym).

Jag kan vara rätt påstridig och ha lite aparta åsikter men skulle aldrig lägga upp en "privatlivstråd", så mig gör det inget om jag är o-anonym :).

Är öppen gällande mig själv men däremot tänker jag mig för innan jag skriver om andra tex vänner eller familj. Tycker rent allmänt att vissa personer på nätet idag är lite för oförsiktiga gällande andra. Tex att lägga ut bilder eller filmer på nätet på någon utan att först fråga personen på filmen om det är ok.

Men precis! Jag haller med Ramona att om nagon kanner igen mig nar jag kommer till Sverige ar det bara jatte kul.:)

Var du på Tyresö brukshundklubb med en rottis för några år sedan? Jag var där på tävling och fick för mig att det var du pga något som du precis skrivit i någon tråd på hund. Vi hade aldrig skrivit till varandra då, så jag gick inte fram, nu hade jag absolut gjort det!

Jag är inte det minsta anonym. Har bloggat i snart femton år och aldrig dolt mitt riktiga namn, bostadsort osv. och har inte tänkt börja heller ;)

Men - hade det inte varit för att mitt namn är så ofantligt vanligt kanske jag hade varit mer försiktig med att lägga ut mitt efternamn och så.

Jag skriver inte detta för att kritisera, utan jag undrar hur du resonerar om det?
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA, men på riktigt??!! Skojar du med mig eller? Menar du att ledningen till något bolag någonsin skulle ta upp ens sexuella vanor på en anställningsintervju? I så fall är det inte läge att jobba på det jobbet för någon av oss!!

Min sambo har kommit rätt långt i sin karriär. Det är aldrig någon som fört vårt sexliv på tal någon annanstans än i kompiskretsen och på Buke. Och så känt är inte Buke att typ ledningen för det bolaget han numer är konsult för skulle börja nosa omkring efter grejer att hitta.

Livet är för kort för att oroa sig för vad andra människor tycker. Den dagen någon arbetsgivare skulle ta upp vårt sexliv är den dagen både min sambo och jag gapskrattar och pekar finger....och sedermera går vidare i våra liv.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA, men på riktigt??!! Skojar du med mig eller? Menar du att ledningen till något bolag någonsin skulle ta upp ens sexuella vanor på en anställningsintervju? I så fall är det inte läge att jobba på det jobbet för någon av oss!!

Min sambo har kommit rätt långt i sin karriär. Det är aldrig någon som fört vårt sexliv på tal någon annanstans än i kompiskretsen och på Buke. Och så känt är inte Buke att typ ledningen för det bolaget han numer är konsult för skulle börja nosa omkring efter grejer att hitta.

Livet är för kort för att oroa sig för vad andra människor tycker. Den dagen någon arbetsgivare skulle ta upp vårt sexliv är den dagen både min sambo och jag gapskrattar och pekar finger....och sedermera går vidare i våra liv.

Håller med. :D

Människor tenderar dessutom att vara så öppna numera att man som lite mer "privat" kan upplevas som nästan suspekt.

Men det är inget att bry sig om. Folk snackar så mycket och man oroar sig i onödan.

OCH? tänker jag ibland...

kl
Jag är nog en halva, men kom fram i en tråd att en person visste precis vem jag var:D
Men så hade vi gått i samma skola och haft häst i samma stall:p

Knapplån

De första åren på buke var jag väldigt privat och det berodde på att jag hade två personer efter mig som ville mig illa. Jag var på den tiden inte heller sökbar någonstans på nätet.

Nu har det tack och lov lagt sig och jag känner att jag inte behöver vara lika anonym längre. Däremot lägger jag av princip inte ut kort på mig själv eller på mina djur. Jag vill helt enkelt inte göra det så enkelt för dessa personer och dessutom avskyr jag att se mig själv på bild så det finns väldigt få bilder på mig överhuvudtaget. Enda gången jag har lagt ut en bild på mig själv är i permobiltråden då jag visade upp permobilen som jag hade köpt för pengarna som alla snälla bukefalister skänkte (och i vissa fall även deras partners). Jag hade visserligen kunnat lagt upp ett foto enbart på just själva permobilen men det kändes inte rätt och riktigt när människor hade brytt sig så oerhört mycket om mig och mitt välmående. En bild på enbart själva permobilen hade jag ju liksom lika gärna kunnat googla fram. Däremot tog jag bort bilden ganska omgående igen för det kändes helt enkelt inte bra att den låg ute.

Hade någon velat veta vem jag är så hade det inte varit några problem för den personen att ta reda på vem jag är utav det jag har skrivit i trådarna genom åren och skulle någon göra det så ja, då må det vara hänt. Jag har inget att dölja. Ett snabbare sätt är ju att skicka ett pm och fråga vem jag är ;)

Jag diskuterar det som intresserar mig och om det innebär att jag berättar om händelser ifrån mitt eget liv eller det jag själv har upplevt så ja, då är det så.

Jag menar att folk är bra på att snoka och att rekryteringsfirmorna kan vara väldigt bra på att snoka reda på saker om en på nätet (enligt egen erfarenhet). Det finns ett antal jobb där det är olämpligt att öppet diskutera sitt privatliv på nätet, lärare tex och många andra jobb där man granskas och måste upprätthålla ett förtroende. Det låter inte helt orimligt att man som jurist kan man bli rätt hårt ansatt och skulle kunna hamna i en förtroendekris om man delar med sig öppet av privata åsikter och erfarenheter på nätet. Olika "publiker" kräver olika tilltal och vad som funkar i det sammanhang där det skrevs kan bli helt fel i ett annat sammanhang.

Det som gör det svårare med nätet är att allt finns kvar även sånt man gjorde/skrev för 5-10-15-20 år sen och det är väldigt svårt att bedöma exakt vad detta kan få för konsekvenser och var det tar vägen. Det som händer här och nu med den person och situation man har nu, är ju inte bara här och nu utan även något man (och ens närstående) behöver förhålla sig till i framtiden.

Om man som jag väljer att inte vara anonym, tycker jag att det är en självklarhet att tänka till lite på vad man delar med sig av. I privata och intima frågor får man helt enkelt ställa sig frågan om övriga berörda är okej med det man skriver.

För egen del är scenariot lite det omvända från Minos exempel. Min man är VD för ett välkänt företag som finns i hela landet och det är mer än sannolikt att det finns flera personer här på buke som jobbar, har jobbat för eller har affärskontakter med det företaget. Självklart vore det inte okej för mig att på något sätt outa detaljer som skulle kunna bli snaskigt skvaller om chefen.

Har vid något tillfälle skrivit under anonymt nick när det gäller hästverksamheten, inte heller då för att skydda mig själv utan av hänsyn till andra.

Äsch, folk får väl googla sig skelögda om de vill.

Jag har lagt ut en bild på mitt kön på buke en gång. :angel:
Och mitt mobilnummer flera gånger. Och efterlyst sällskap i olika städer. Och pratat om svett. Och pratat sex. Och pratat om hundra andra mer eller mindre privata grejer.

Är cirka noll procent paranoid eller rädd att det ska användas mot mig på något sätt.

Jag skriver inte så ofta nu för tiden men är öppen med vem jag är.

Det blev ändå en ögonöppnare för mig i ett annat forum när en person snokade reda på mig genom mitt förnamn, min bostadsort och mitt intresse. Tre ord på Google och där var jag. Med ett av Sveriges vanligaste namn och boende i en av landets större städer men med lite smalare intresse även om det inte är jätteovanligt.

Man kanske inte själv har ont av någonting andra kan hitta om en men jag skulle inte vilja att min 13-åring som är känslig skulle få kastat i ansiktet diverse kommentarer om mig.
Och då jag är en offentlig person på många sätt och ibland hamnar i konflikt ( jobbar med ungdomar som kan vara "hämndlystna" ) så tänker jag mig för.

Jag menar att folk är bra på att snoka och att rekryteringsfirmorna kan vara väldigt bra på att snoka reda på saker om en på nätet (enligt egen erfarenhet). Det finns ett antal jobb där det är olämpligt att öppet diskutera sitt privatliv på nätet, lärare tex och många andra jobb där man granskas och måste upprätthålla ett förtroende. Det låter inte helt orimligt att man som jurist kan man bli rätt hårt ansatt och skulle kunna hamna i en förtroendekris om man delar med sig öppet av privata åsikter och erfarenheter på nätet. Olika "publiker" kräver olika tilltal och vad som funkar i det sammanhang där det skrevs kan bli helt fel i ett annat sammanhang.

Det som gör det svårare med nätet är att allt finns kvar även sånt man gjorde/skrev för 5-10-15-20 år sen och det är väldigt svårt att bedöma exakt vad detta kan få för konsekvenser och var det tar vägen. Det som händer här och nu med den person och situation man har nu, är ju inte bara här och nu utan även något man (och ens närstående) behöver förhålla sig till i framtiden.

Jag håller med dig också, men det du skriver förutsätter att man delat med sig av något som inte alls är lämpligt (i något yrke?).

Det där med vad man gjort för 15-20 år sedan kan bedömas olika beroende på hur gammal man var. Om någon uttryckt sig dumt som tonåring så är det inte samma sak som att vara 30 år.

På många sätt så har den sociala kontrollen ökat tack vare nätet och det kan vara vettigt att reflektera över det, men jag undrar också vad som händer när "alla" delar med sig av allt.

Det kan också (som jag skrev ovan) anses suspekt när man har lite olika strategier för att förhålla sig hyfsat anonym.

Men du har rätt angående vilka professionella sammanhang man vistas i. Tänk bara på vad som hände nu när Försäkringskassans chef hade skrivit att han "kräks" av Jimmie Åkesson.

När var/är han privatperson och när företräder han en myndighet?

Vi får alla vänja oss vid att vi på olika sätt är offentliga personer när vi vistas på nätet. Så tänker jag.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 116
Senast: Blyger
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 404
Senast: Barbabelle
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 082
Senast: mars
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 321
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar