Anonym eller öppen?

Sv: Anonym eller öppen?

Nått mellanting, som kom å bet mig i baken när jag skrev vad jag tänkte och trots att inga namn eller dylikt var nämnda så tog irl vänner illa upp och fick be om ursäkt för något som inte var menat så.. men men man lär så länge man lever var det någon som sa. Nu gör jag inte om det misstaget i alla fall.

Har några gånger funderat på å va helt anonym, men det känns lite svårt också om man vill förklara något utan att avslöja sig själv typ.

Jag hade blivit topp tunnor! Men så har jag ju ett väldigt ovanligt förnamn o ännu ovanligare efternamn, finns knappast någon i hela värden som heter som jag.

Samma här. Skulle bli vansinnig!
Det finns 11 personer med mitt efternamn dessutom. Inte speciellt svårt att hitta mig med andra ord.
Sånt där ska man ge fan i.

Senast ändrad:

Jag är anonym på så sätt att jag aldrig lagt ut namn eller bilder på mig själv eller min häst. Men de som känner mig borde kunna lista ut vem jag är genom att lägga ihop information från olika inlägg genom åren.

*knapp*

Jag är inte det minsta anonym och jag känner många här irl, och många här känner mig.

Ibland träffar man på någon man vet vem det är här och ibland påtalar jag det, ibland inte, lite beroende på hur öppna de är med vilka de är.

Kl

Jag är inte hemlig med min identitet, rätt många här vet vem jag är, men jag är nog ganska hemlig med vad jag egentligen tycker, tänker och gör. Jag läser mer än jag skriver och väljer mina "strider" noga (för det mesta). Jag är sån i verkliga livet också.

*knapp*

Jag är inte det minsta anonym och jag känner många här irl, och många här känner mig.

Ibland träffar man på någon man vet vem det är här och ibland påtalar jag det, ibland inte, lite beroende på hur öppna de är med vilka de är.

Samma här!

Jag är öppen ganska så lagom mycket. Jag kan skriva/diskutera ganska så allmänna problem men det finns MASSOR jag gärna velat diskutera men inte känner att jag kan för att det går över den gränsen när det känns lite obehagligt eller kränkande för mig eller någon annan som person. Där emot respekterar jag de tillfullo som antingen inte delar med något eller de som delar allt. Är så trött på att folk ska klanka ner på att någon är för "öppen" tycker att det kan vara både bra och lärorikt för många andra att få höra en historia som kanske kan påverka eller hjälpa en själv i samma sits!

Jag våga påstå att du tror att du är anonym, men det finna alltid någon som tar sig tid att luska på olika sätt. Ett förfluget ord i ett inlägg, sedan ett i ett annat inlägg även om det sker med lång tid mellan. Jag har själv blivit drabbad av det från ett par olika användare, det roliga var bara att de gissade tokfel i det fallet. Men ändå.
Jo det är sant. Jag är själv en snokare av rang (:o) så jag är medveten om hur enkelt det kan vara att lägga ihop ett och ett. Behöver inte ens vara att man anstränger sig eller ens vill känna igen personen. Att hålla sig anonym för personer som redan känner ens irl-person är nog jäkligt svårt. Men man kan i alla fall undvika att "vem som helst" hittar t ex facebookprofilen som hör till nicket.

Har inte du lagt ut bild på dig själv eller blandar jag ihop dig med någon? (Jag har alltså ingen aning om vem du är, bara fått för mig att jag sett bild på dig.)
Ah, just ja! Det har jag nog gjort i något sammanhang för ganska länge sedan. Kan ju vara därifrån som någon/några känner igen mig. Om det nu är någon som gör det, men med i snitt två anonyma besökare per dag på min profil så utgår jag från att någon därute "håller koll" på Trani. :cautious: Jag har nog blivit lite mer anonym sedan jag noterade det även om jag inte tokanstränger mig för att vara anonym.

Egentligen har jag väl inga problem med att folk skulle känna till vem Trani är afk. Det är inte så att jag skäms för det jag skriver här. Men det är ändå så att jag på internet agerar lite annorlunda som Trani än vad jag gör under mitt riktiga namn. Som Trani är jag mer hämningslös på ett (för mig) skönt sätt. Det handlar mest om att buke är ett öppet forum och att jag tänker på vad som kommer upp om man googlar mitt riktiga namn.

Men skulle någon komma fram till mig på stan och fråga om det är jag som är Trani så skulle jag nog mest bli glatt överraskad!

Jag har ingenting att dölja så jag kör öppet. Jag är inte rädd för att människor ska känna igen mig, det är ju bara kul. :D

Jag är nog en av de mest oanonyma människorna här på Buke:p. Träffar inte helt sällan bukefolk i hästsammanhang, har flera som vänner på fejan och har träffat fantastiska vänner genom buke.

Som jag ser det är Buke min virtuela umgängeskrets, finns ingen anledning att vara anonym liksom.

kl

Jag är inte speciellt anonym. De som läser och skriver mycket på ungdom vet mycket om mig :p (jo jag är senior men känner mig mer hemma på ungdom)

Många bukefalister ser jag som vänner, även om vi kanske bara träffats någon enstaka gång eller till och med bara pratat över nätet. Jag har blivit igenkänd någon gång sådär, i alla fall så till vida att personen har kommit fram och presenterat sig.

Jag tycker att det är bekvämast att vara hyfsat anonym, och ogooglingsbar. Sedan har det i praktiken sett lite olika ut. Jag har haft ett långt till-och-från-förhållande med Buke(/stallet.com), och bytt användarnamn några gånger under den tiden både beroende på att jag haft uppehåll mellan mina mer aktiva (skriv)perioder och att inriktningen på vad jag skrivit om skiljt sig åt rätt mycket.

Med mitt första nick hängde jag i huvudsak på ett grenunderforum och engagerade mig i gren/hästrelaterade trådar. Då träffade jag en del personer genom forumet och "kom ut" inför en del stallkompisar.

Mitt andra nick hamnade i hetluften på Senior på en gång, och det är sällan jag haft så roligt! Då valde jag dock att vara väldigt anonym. Att inte ens gå ut med kön var dock lite lurigare än jag trott :)

Och sist men inte minst det här nicket, som jag mestadels hängt på föräldraforumet med. Där har jag mest skrivit i årstidsföräldertrådarna, och lärt känna en del folk. Jag har aldrig skrivit ut t ex mitt eller barnens namn, men lite vardags- (och medicinskt relaterade) detaljer som nog gör att jag får räkna mig till kategorin "någon som känner mig IRL skulle kunna identifiera mig". Och såkände jag mig tvungen att outa mig för en annan användare när jag insåg att vi hade barn på samma förskola :p

Jag är tämligen anonym, men det finns några personer som vet om mitt riktiga namn. Inte_Ung listade ut vem jag var för ett antal år sen i och med en berättelse jag skrev (jag har jobbat hos henne en kort period för många år sedan).

Sååå... det är ingen katastrof för mig att jag delvis är icke-anonym härinne. Jag är ju den jag är, här och IRL. Däremot har jag väl ibland skrivit om saker som jag inte vill att "alla" i min närhet IRL ska veta. Dock är det så att de som vet vem jag är inte är personer som finns i min absoluta närhet. (men det kan ju finnas någon som jag inte vet om som är aktiv och på något vis "känner igen" mig).

Jag är ganska oanonym skulle jag vilja påstå. Många här känner jag irl genom mina hundar eller hästar och har varit på buketräffar så då är det ju svårt att hålla sig anonym. Skriver jag något jättekänsligt så har jag skapat en anonym nick.

Dock är jag, precis som någon annan sa att denne var, en sådan som väljer sina strider och många gånger läser jag bara utan att delta i diskussion helt enkelt för att jag inte ids lägga ner tiden det skulle ta.

Men skulle någon komma fram till mig på stan och fråga om det är jag som är Trani så skulle jag nog mest bli glatt överraskad!
Om någon bukefalist ser mig på stan hoppas jag verkligen att de kommer fram till mig och säger hej. Det är ju bara kul!

jag är nog förhållandevis anonym och tycker inte om att lägga ut fakta/info knutet till mig någon stans egentligen.

Jag ogillar t ex att många klubbkort är knutna till personnummer - att tel nr och adresser ligger enkelt tillgängliga på nätet osv. Mina profiler på social media är privata, och de flesta går inte heller att söka på.

Säkerligen är mycket av det något jag har med mig från england, där personlig information är betydligt hårdare vaktad än i sverige.

tankar och erfarenheter delar jag gärna med mig av, och vill någon leta upp vem jag är utefter den informationen, så fine. men det skulle kännas grymt creepy.

*KL*

Jag är inte särskilt anonym och det är ganska lätt att räkna ut vem jag är om man vill, jag har dessutom även bild på mig själv som avatar. Har aldrig haft problem med obehagliga PM eller liknande trots att jag varit med sedan urminnes tider, däremot har jag träffat många bukefalister IRL i olika sammanhang och det har varit väldigt positivt.

Däremot är jag väldigt försiktig med andra människors anonymitet på nätet, jag skulle aldrig kunna exponera mina familjemedlemmar eller vänner på det sätt som en del gör. Jag diskuterar inte heller mitt privatliv. Om jag verkligen skulle vilja ventilera något sånt skulle jag skapa ett anonymt nick, men även då skulle jag nog vara väldigt sparsam med infon med tanke på att moderatorerna kan se IP-adressen och se att det är jag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 116
Senast: Blyger
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 404
Senast: Barbabelle
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 082
Senast: mars
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 321
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?