Anonym eller öppen?

Sv: Anonym eller öppen?

Frågan är väl om man vet vem man är och i vilken situation man är om fem år exempelvis? Jag vill fortfarande hävda att kontexten spelar stor roll och man byter ju kontext lite då och då. Jag har tex kommit med i ett sammanhang med stort inflytande på min arbetsplats och det är klart att jag måste tänka på att det jag säger offentligt på nätet inte bara är mino som säger utan också mino i egenskap av den-och-den-rollen. Jag kan inte kontrollera andras bild av mig men det vore märkligt om jag helt struntade i vilken bild andra har av mig, jag har ju fått den här rollen som ett resultat av förtroende från andra.

Precis så är det ju. Men frågan är om man är/vill vara så kontroversiell att man sedan lider av det?

Jag har ett förtroende i mitt jobb som jag är väldigt rädd om. Jag tycker dock inte det är svårt att tänka mig för. Känner mig inte så begränsad alls, men det beror på att jag är politisk korrekt i de flesta sammanhang och trivs bra med det.

Sen håller jag inte alls med om Ramonas argument om att stå upp för sina åsikter kräver att man har ett namn bakom nicket. Det går utmärkt att diskutera olikheter hos snippor och visa upp bilder på dem utan att ha ett namn på snippan, skulle jag säga.

Det tycker jag inte heller är nödvändigt. Jag ser det snarare som att man aldrig är riktigt anonym, men att ett nick ökar anonymiteten något.

Onekligen är det så.

Själv är jag obekväm när jag känner att det är värt det och när jag då är beredd att betala priset.

Men det beror som sagt på många saker. Priset är olika i olika sammanhang.

Att ta avstånd från personer i ett kompisgäng som är rasister har ett pris. Att utmana en arbetsplats och riskera sin inkomst har ett annat. Att ifrågasätta sin familj kostar ett tredje osv.

Det handlar väl alltid om att man fundera på om prislappen och resultatet är värt ansträngningen?

Jane_Done skrev ofta "jag är hellre lycklig än har rätt" förr i tiden. På många sätt intalar jag mig detta fortfarande då och då. :D

Jag ifrågasätter min familj dagligen nu eftersom jag är så trött på deras attityd mot andra, mot mig och mot det jag tror på. Jag får ofta höra att jag inte är som de och det sägs som om det vore något dåligt. Jag nöjer mig inte med att vara där de är utan vill sträva efter något jag trivs med.
Jag offrar min familj för att göra det jag vill, det jag tror på och känner för. Så deras val är att acceptera det, respektera att jag är annorlunda eller så behöver vi inte umgås och prata med varandra. Priset är högt för att få igenom det där, men priset för att vara som dem är ännu högre. Jag är hellre död än vantrivs med ett liv likt deras.

En diskussion vi hade för ett tag sedan var om pojkar kan gå ut bland folk med klänning på. Min ena son sa att han klart skulle göra det om han ville ha klänning på sig, medan hela min familj tycker att jag är dum i huvudet som skulle tillåta honom. För mig är det viktigt att inte begränsa honom i sådana saker. Självklart kan han mobbas pga det, men om han känner att det är viktigt för honom att gå i klänning trots risken, så då får jag inte bromsa honom.

Priset att gå sin egen väg kanske är högt när man gör det, men behöver inte vara det på sikt.

Anledningarna till att jag inte heter mitt namn här är två, utan inbördes ordning. Första är att jag inte tänkte så långt för 10 år sedan, jag hade ett inrutat strutsliv då, och dessutom är mitt namn alldeles för långt för att passa in här ;)

Och det Jane_Done skrev, jag tycker inte att man måste ha rätt alltid och ha rätt betyder ju inte att man är olycklig.

Exakt, och varför bry sig i vad andra tycker och tänker? Jag har många vänner och bekanta som också kan betecknas som "udda" med udda intressen men varför döma varandra? Gör nåt bra av samvaron och intresset istället, livet är inte bara svart eller vitt.:)

Apropå udda, imorgon ska jag åka till ett annat berg och lära mig en del nytt om stridsledningssystem, signalspaning och robotar, ja apropå udda nöjen. :p

Nåja, förresten, jag kanske ska vara tyst egentligen, väldigt tyst kanske till och med? ;) Har man saker som man inte vill tala om för alla så kanske man inte har rätt till en åsikt som den här! :D Här kan man väl säga att min åsikt krockar med min åsikt lite grann (och du vet vad jag menar :p)! Oups!

Jag är öppen , har haft 3 relativt stora buketräffar när det begav sig , har travare och vet man vad dom heter är det ju ganska lätt att lista ut vem jag är

Var du på Tyresö brukshundklubb med en rottis för några år sedan? Jag var där på tävling och fick för mig att det var du pga något som du precis skrivit i någon tråd på hund. Vi hade aldrig skrivit till varandra då, så jag gick inte fram, nu hade jag absolut gjort det!

JA ... det var sakert jag ... som missade att det var blott i graset och Miss Mandy inte kunde ligga i det blota graset sa hon valde att sta i stallet. :p

Jag kommer att komma med hundarna till Sverige i sommar igen och skulle JATTE GARNA traffa "bukare" som ser mig pa stan, brukshundsklubbar, eller tavlingar. :)

Sen håller jag inte alls med om Ramonas argument om att stå upp för sina åsikter kräver att man har ett namn bakom nicket.
Fast vart har jag skrivit att jag kräver att det finns ett namn bakom nicket? Kära nån, folk får göra som de själva vill, det är det som är hela poängen - att inte begränsa sig!!

Sen ska man ju komma ihåg att Sverige inte är så stort och i och med globaliseringen är inte heller världen så stor. Vill man få reda på någonting så får man reda på det. Se bara på tex Flashback hur de tar reda på vem som är vad, vilka rykten som är sanna etc. Vissa kör på att de är hemliga och inte vill outa sig, men så skriver de inlägg och har åsikter som ändå gör att man fattar ifall man vill fatta. Nu är det väl ingen som sysslar med någon systematisk kartläggning av Bukefalos skribenter och för någon typ av forskning i vem folk är irl, men sånt där ger ju med sig ändå. Man fattar ibland vart personer bor, utan att de behöver skriva det. Hästvärlden är ändå inte så stor....

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 116
Senast: Blyger
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 404
Senast: Barbabelle
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 082
Senast: mars
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 321
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar