Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg en annons på hastnet där de söker en som vill promenera/tömköra/pyssla om en 11 årig islänning. Absolut ingen ridning. Tömkörning va enbart om du va vuxen o kunnig och då va månadskostnaden hög. Ville du bara promenera och pyssla va det inte lika dyrt/månad, fanns många olika prisalternativ beroende hur många gånger/vecka du ville jobba där. Mocka och höpåsar skulle du göra, samt även till ägarens andra häst.
Och betala för det? Haha, det finns folk till allt!

Såg en annons på hastnet där de söker en som vill promenera/tömköra/pyssla om en 11 årig islänning. Absolut ingen ridning. Tömkörning va enbart om du va vuxen o kunnig och då va månadskostnaden hög. Ville du bara promenera och pyssla va det inte lika dyrt/månad, fanns många olika prisalternativ beroende hur många gånger/vecka du ville jobba där. Mocka och höpåsar skulle du göra, samt även till ägarens andra häst.
Ja du menar väl lön, dvs deras månadskostnad på mig.

...
Right? :cautious::rolleyes:

”Privat rid-lektion, med resultats-garanti.
Godkänd från Länsstyrelsen, Auktoriserad instruktör, vältränade hästar.
Under 10 lektioner, garanteras, att du blir ryttare.”

Är lite fundersam över resultats-garantin.. Hur definierar de en ryttare? Är det en som kan åka häst bara?
Den ska jag leta upp. Jag har ridit i snart 50 år men ibland känner jag mig som en sopa. Var detta än är i Sverige ska jag ta semester och ta in på närmaste hotell. Tänk om jag tar 20 lektioner…. Får antagligen säga upp mig då och leva på min ridning.

En häst som säljs som projekt då han kan vara skarp i ridningen, det visar sig som bakutsparkar enligt annonsen. Den nuvarande ägaren kan inte rida honom längre pga att hens rygg inte fixar bakutsparkarna längre.
Längst ner i annonsen står det
”Säljes till dig som är tuff och orädd som ryttare.
******* har kissing spines”.

Hoppas att det är fler än jag som ser kopplingen mellan bakutsparkarna och KS…

Nu är en insutten ponny, i skritt och trav, till salu, men provridning är inte att tänka på.

Om ponnyn är insutten, så borde väl en potentiell köpare som vet vad det innebär med insuttna hästar, kunna sitta på hästen i nämnda gångarter med ledare?

Varför inte prova i lugn hemmiljö första gången?

Nu är en insutten ponny, i skritt och trav, till salu, men provridning är inte att tänka på.

Om ponnyn är insutten, så borde väl en potentiell köpare som vet vad det innebär med insuttna hästar, kunna sitta på hästen i nämnda gångarter med ledare?

Det bör definitivt gå. Jag har varit och kollat på en häst som precis varit på insittning/inridning en kort sväng och där hade lärt sig att skritta och trava ute på väg med sällskapshäst bredvid. Inte så bra koll på styrning och andra signaler, och hade sedan vilat kanske en månad eller så. Men när jag var där och provade tog vi det lugnt, kollade hur hon reagerade för varje situation och var hela tiden beredda att säga stopp. Men det funkade att lägga på sadel, hänga lite, hoppa upp försiktigt, och sedan skritta lite i en hage med ledare (eventuellt även utan ledare, var några år sedan nu så jag minns inte de exakta detaljerna ;) )

Kan tänka mig att man inte vill ha dit folk man inte känner till att sitta på en unghäst, det hade iaf inte jag velat. Är det någon man inte känner till utan en vanlig människa känns det väldigt osäkert på en så outbildad och ovan häst.

Men jag tycker definitivt att de borde kunna visa hästen uppsuttet, även om intressenten inte får sitta upp.

Kan tänka mig att man inte vill ha dit folk man inte känner till att sitta på en unghäst, det hade iaf inte jag velat. Är det någon man inte känner till utan en vanlig människa känns det väldigt osäkert på en så outbildad och ovan häst.

Men jag tycker definitivt att de borde kunna visa hästen uppsuttet, även om intressenten inte får sitta upp.
Det är ingen unghäst, och annonsen var ute för ett tag sedan. Då skrev de att de "börjat om", och att han var inriden.

Jag tänker också att om det är en insutten unghäst, då hade jag velat se hur den presumtiva köparen agerade i situationen.

Jag hade inte velat sälja till vem som helst, utan att veta något om handhavandet.

Det är ingen unghäst, och annonsen var ute för ett tag sedan. Då skrev de att de "börjat om", och att han var inriden.

Jag tänker också att om det är en insutten unghäst, då hade jag velat se hur den presumtiva köparen agerade i situationen.

Jag hade inte velat sälja till vem som helst, utan att veta något om handhavandet.
Tog för givet att det var en unghäst, låter märkligare att inte kunna provrida en vuxen häst lite. Om de har börjat om med inridningen var den nog inte helt problemfri innan? Låter som att den inte är helt okomplicerad nu heller om provridning inte är aktuellt. Eller inte, men jag håller med om att det är konstigt.

Tog för givet att det var en unghäst, låter märkligare att inte kunna provrida en vuxen häst lite. Om de har börjat om med inridningen var den nog inte helt problemfri innan? Låter som att den inte är helt okomplicerad nu heller om provridning inte är aktuellt. Eller inte, men jag håller med om att det är konstigt.
Ja, eller så har man trott att hästen var inriden, suttit upp och allt gick åt skogen.

Det är en lång resa tillbaka och göra om, med ett brustet förtroende i bagaget.

Jag har sett detta flera gånger på unga hästar. Mitt eget köp av 5-åring var "riden och hoppad" enligt försäljaren.

Men jag upptäckte ganska snart hur grön hon var. Googlande och jag fick veta att hon var "backed" bara fyra månader innan jag köpte henne.

I mitt fall gick det utmärkt, men om man är ovan vid unghästar kan man fördärva mycket genom okunskap.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 823
Senast: mars
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 079
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 798
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 626
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar