Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu kom en annons om en supertrevlig "sporthäst", utan skadehistorik men med bagage(?).

Men för att förtydliga ridbarheten, (antar jag?). Beskrivs ena ryttaren, av två, så här:
"Rids just nu av två små kvinnor, den ena äldre med skador i fotled och rygg."

Hur står det till med den andra ryttaren? Undrar den empatiska läsaren....

:confused:

Nu kom en annons om en supertrevlig "sporthäst", utan skadehistorik men med bagage(?).

Men för att förtydliga ridbarheten, (antar jag?). Beskrivs ena ryttaren, av två, så här:

Tur att det inte är den äldre ryttaren som säljs, med de skadorna. ;)

Kanske hästen har gett ryttaren hennes skador, bra att lista hästens tidigare brott :nailbiting::D

En till "ingen provridning"-annons på h*stnet nu. 6 år gammal halvblodsvalack som ska vara okomplicerad och skadefri men "inte riden i vinter". Funderar lite över varför man inte sätter igång en sån häst inför försäljning? Den säljs billigt vid snabb och smidig affär, men sånt här gör mig misstänksam alltså.

En till "ingen provridning"-annons på h*stnet nu. 6 år gammal halvblodsvalack som ska vara okomplicerad och skadefri men "inte riden i vinter". Funderar lite över varför man inte sätter igång en sån häst inför försäljning? Den säljs billigt vid snabb och smidig affär, men sånt här gör mig misstänksam alltså.
Såg den också och tänkte likadant! En månads igångsättning hos någon duktig hästtränare så hästen går att provrida borde kunna betala sig om det inte är några problem.

Såg den också och tänkte likadant! En månads igångsättning hos någon duktig hästtränare så hästen går att provrida borde kunna betala sig om det inte är några problem.
Ja, skall den säljas till "ridning", så bör den kunna testas, väl?

Annars skall den säljas som sällskap och ev ridning, eller?

Jag förstår om man inte vill lägga pengar på igångsättning. Mycket kan gå fel, risk för skador osv, och då är det kanske säkrare att sälja snabbt och billigt.

Men säger man ridning, då får man nog se till att ridbarheten kan provas innan köp.

Ja, skall den säljas till "ridning", så bör den kunna testas, väl?

Annars skall den säljas som sällskap och ev ridning, eller?

Jag förstår om man inte vill lägga pengar på igångsättning. Mycket kan gå fel, risk för skador osv, och då är det kanske säkrare att sälja snabbt och billigt.

Men säger man ridning, då får man nog se till att ridbarheten kan provas innan köp.
Det beror väl på pris tänker jag. Klart man kan sälja för ridning utan provridning - till rätt pris finns det säkert de som är villiga att chansa.

Alltså jag förstår inte det här med att om hästen inte är igång så då kan den inte provridas alls. En normalt frisk häst som går i hage måste väl ändå klara att man sitter upp och känner på den utan att ta skada. Visst går väl inte att rida på medelsvår nivå men en provridning för normal människa handlar ju mest om att känna på hästen, hur den svarar på hjälper och liknande.

Alltså jag förstår inte det här med att om hästen inte är igång så då kan den inte provridas alls. En normalt frisk häst som går i hage måste väl ändå klara att man sitter upp och känner på den utan att ta skada. Visst går väl inte att rida på medelsvår nivå men en provridning för normal människa handlar ju mest om att känna på hästen, hur den svarar på hjälper och liknande.
Förmodligen är det ju något svårt/knepigt med hästen som gör att man inte vill släppa upp folk på den när den inte är igång. Kan ju vara att den brukar vara koko i början eller liknande. Eller att den varit skadad och inte får röra sig så mkt.

Annars håller jag med. Jag har sålt en häst en gång som ej var igång efter skada, köparen kunde bara skritta men fick sitta på hästen iaf.

Förmodligen är det ju något svårt/knepigt med hästen som gör att man inte vill släppa upp folk på den när den inte är igång. Kan ju vara att den brukar vara koko i början eller liknande. Eller att den varit skadad och inte får röra sig så mkt.

Annars håller jag med. Jag har sålt en häst en gång som ej var igång efter skada, köparen kunde bara skritta men fick sitta på hästen iaf.
Jo men om annonsen säger att hästen är snäll och aldrig varit skadad så faller ju de argumenten och mitt minne är att de annonser som diskuterats nu i alla fall delvis varit sådana

Tänker samma. Vår ena har stått i 6-8 månader men ca 15 minuter på ridbanan i alla gångarter och i form kan han garanterat.

De flesta hästar klarar ju att någon sitter på den ett par varv, hur otränad den än är.
Man rider väl igång några veckor innan man lägger ut annons. Behöver inte vara så avancerat men så att spekulanter i alla fall kan sitta på hästen. Och man kan visa hur hästen fungerar när man gör i ordning den, vad den tycker om sadel etc.

Det beror väl på pris tänker jag. Klart man kan sälja för ridning utan provridning - till rätt pris finns det säkert de som är villiga att chansa.
Jo i och för sig. Men ändå... lite service borde man väl ändå kunna ge?

Hur skall det skrivas i köpeavtalet? Det är trots allt bindande vad som utlovas där.

Säljs till ridning.

Hm. :idea:

Haha, jag stör mig alltid på samma grej. Nu är vi här igen…

:): jag söker ett tredelat babypelham i strl 12,5
🤪: jag har ett, minns inte storleken utan måste kolla. Och det är i gummi, rakt.

Men sluta svara när ni inte har det som frågas efter!
Eller hur!

Eller när folk konstant frågor "Är den fortfarande till salu?" och sen hör man inget mer... Varför ens fråga??:confused: Jag känner väl lite, om den är på annons så är den till salu fortfarande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 823
Senast: mars
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 075
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 794
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 622
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Secret Santa 2024
  • Nyårstråden