Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gissar att det handlar om att om man tror att ens häst aldrig varit sjuk eller skadad så har man förmodligen missat saker. Hästar kan fara illa när ägarna har svårt att se tecken på sjukdom eller smärta.

Sen upplever jag att folk pratar om olika saker i den här diskussionen. En del pratar om skador och sjukdomar överlag, andra bara om skador som krävt behandling, vissa bara om skador som varit allvarliga mm.

Men det är ju ganska osannolikt att det skulle finnas hästar som aldrig trampat snett och fått lite ont i en led ett tag, aldrig fått ett sår som gör ont när hästen rör sig eller annat.
Då förstår jag bättre, tack för förklaring. Jag tror också folk har lite olika definitioner av skador här.

Jag gissar att det handlar om att om man tror att ens häst aldrig varit sjuk eller skadad så har man förmodligen missat saker. Hästar kan fara illa när ägarna har svårt att se tecken på sjukdom eller smärta.

Sen upplever jag att folk pratar om olika saker i den här diskussionen. En del pratar om skador och sjukdomar överlag, andra bara om skador som krävt behandling, vissa bara om skador som varit allvarliga mm.

Men det är ju ganska osannolikt att det skulle finnas hästar som aldrig trampat snett och fått lite ont i en led ett tag, aldrig fått ett sår som gör ont när hästen rör sig eller annat.
Fast om hästen trampar snett och är lite halt 3 steg har den då varit skadad? Jag räknar inte en vrickning av foten som en skada på mig själv så varför skulle det vara en skada för att det är en häst?

Fast om hästen trampar snett och är lite halt 3 steg har den då varit skadad? Jag räknar inte en vrickning av foten som en skada på mig själv så varför skulle det vara en skada för att det är en häst?
Jag tänkte mer om hästen vrickar sig lite lätt i hagen och är varm/svullen vid leden i några dagar/en vecka. Även sånt som går över med lite vila är ju ändå en skada, om än en lindrig variant.

Jag uppfattar att det tyvärr finns många hästägare som har svårt att märka lindriga skador. Som rider trots att hästen rör sig ojämnt (inte ens märker det tex) mm.

Jag brukar inte tänka om mig själv som ”skadad/inte skadad” men om jag vrickar foten och den ömmar i några dagar så är det väl helt klart en lindrig skada.

Jag tänkte mer om hästen vrickar sig lite lätt i hagen och är varm/svullen vid leden i några dagar/en vecka. Även sånt som går över med lite vila är ju ändå en skada, om än en lindrig variant.

Jag uppfattar att det tyvärr finns många hästägare som har svårt att märka lindriga skador. Som rider trots att hästen rör sig ojämnt (inte ens märker det tex) mm.

Jag brukar inte tänka om mig själv som ”skadad/inte skadad” men om jag vrickar foten och den ömmar i några dagar så är det väl helt klart en lindrig skada.
Det fetade:
Eller inlägg i valfritt socialt media
”Vad har ni för tips/vad kan det vara för fel på min häst? Den är inte halt men går så ojämnt i högervarvet *film på en halt häst*”

Fast från det till att bestämt säga att ALLA hästar som uppnått en viss ålder någon gång varit skadade är steget långt. Och över gränsen, tycker jag. Man kan inte med bestämdhet hävda det.

Ett halvblod på 168 cm i mkh säljes och några rader ner i annonsen står detta: ”Funkar även fint som tävlingsponny, vann senast igår en klass med ett 11 årigt barn.”
Kan inte låta bli att fundera hur denna häst är konstruerad. Med justerbar längd på benen kanske?! 😅

Ja, vad är en skada när det handlar om försäljning?

Min definition är att hästen varit konvalescent och/eller varit behandlad av veterinär.

Min ponny var inte inte "skadefri", däremot hade han inga skador som behövde nämnas vid försäljning utifrån min definition ovan.

Då förstår jag bättre, tack för förklaring. Jag tror också folk har lite olika definitioner av skador här.

Det här med att försäljningsstall skriver ”till salu igen pga oseriös köpare” stör jag mig lite på.
Alltså köparen får väl säga nej och inte köpa om hen vill? Hästen är väl inte såld förens den är betald?
Sån stress jämnt och som att vissa räknar med att de ska bli sålda direkt.
Sen finns de såklart undantag men att skriva ut det tycker jag känns mer oseriöst.
O då ska de oftast bort fort ”fyndpris pga platsbrist” t.ex.

Det här med att försäljningsstall skriver ”till salu igen pga oseriös köpare” stör jag mig lite på.
Alltså köparen får väl säga nej och inte köpa om hen vill? Hästen är väl inte såld förens den är betald?
Sån stress jämnt och som att vissa räknar med att de ska bli sålda direkt.
Sen finns de såklart undantag men att skriva ut det tycker jag känns mer oseriöst.
O då ska de oftast bort fort ”fyndpris pga platsbrist” t.ex.
Både texten oseriös köpare och fyndpris pga platsbrist gör inte mig sugen på att köpa häst av personen ifråga! Gäller både privatpersoner och företag

Ingen som är sugen på 13-åring häst som gjort en start i msvc på 44% för 800’? Man får betala för provridningen om man inte är svårklassryttare 😆
Oh, vilket tips! Jag som velar fram och tillbaka om jag ska sälja eller behålla, men inte vågar rida själv kan ju satsa på provridningar för att hålla i gång hästen och ta betalt av alla som inte tävlar 1.20 hoppning eller högre. Då får ju hästen antingen motion av mediokra ryttare (och jag får betalt) eller så får jag gratis träning av rutinerade ryttare. Och så kan jag ju alltid säga nej om de vill köpa honom innan jag har betsämt mig.

Ser att säljaren också annonserar om att hon utbildar hästar och har en bild på sig när hon rider utan hjälm. Nu för tiden med allt säkerhetstänk inger det verkligen inget förtroende.
Jag ska försöka uttrycka mig så lämpligt som möjligt här, men om man sett det hela i rörelse, live eller på video, så förstår man dels varför resultatet blev vad det blev, och man är förhoppningsvis avskräckt från att lämna sin häst där för att bli ”utbildad till svår klass”. Tänker jag.

Jag ska försöka uttrycka mig så lämpligt som möjligt här, men om man sett det hela i rörelse, live eller på video, så förstår man dels varför resultatet blev vad det blev, och man är förhoppningsvis avskräckt från att lämna sin häst där för att bli ”utbildad till svår klass”. Tänker jag.
Var hittar jag annonsen? (Nej ska inte köpa 😆)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 820
Senast: mars
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 069
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 786
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar