Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oh, vilket tips! Jag som velar fram och tillbaka om jag ska sälja eller behålla, men inte vågar rida själv kan ju satsa på provridningar för att hålla i gång hästen och ta betalt av alla som inte tävlar 1.20 hoppning eller högre. Då får ju hästen antingen motion av mediokra ryttare (och jag får betalt) eller så får jag gratis träning av rutinerade ryttare. Och så kan jag ju alltid säga nej om de vill köpa honom innan jag har betsämt mig.
Jag kan på ett sätt förstå en avgift för provridning, i att man kanske sållar bort en del som inte är seriöst intresserade, men just att det var bara om man inte är svårklassryttare får mig att känna att man kanske mer bara har lite väl höga tankar om sin häst 😆. Jag har provat en del fina GP-hästar i mina dagar men det togs verkligen inte betalt.

Både texten oseriös köpare och fyndpris pga platsbrist gör inte mig sugen på att köpa häst av personen ifråga! Gäller både privatpersoner och företag
Köpte häst av en sådan säljare. Inte något om oseriös köpare dock. Ringde på en häst som var ute till typ "Julklappspris" pga platsbrist, men den avrådde hon mig ifrån (utifrån min beskrivning att jag ville ha en snäll tanthäst) för att han kunde bocka i ridningen, istället rekommenderade hon den jag köpte, till utannonserat pris förstås.

Fin häst men för det priset hade jag förväntat mig mer av en häst i den åldern. Säger man att hästen kan x och y bör man kunna visa upp det på ett trevligt sätt också.
Men nu är det inte i kategorin 700', men ändå... Jag ser annonser på D- ponnier på 160 000 och mer, och de har bara gått låga klasser hoppning (L:D och L:C, samt dressyr L:B, eller inte alls)...

Får verkligen säljarna ut dessa priser?

Men nu är det inte i kategorin 700', men ändå... Jag ser annonser på D- ponnier på 160 000 och mer, och de har bara gått låga klasser hoppning (L:D och L:C, samt dressyr L:B, eller inte alls)...

Det brukar jag också fundera på. :confused: Många annonser och även i dagligt tal framhålls det att hästen/ponnyn går LC eller LB och ponnyn ligger ute på annons för en saftig summa, jag förstår inte vem som betalar stora summor för en så lågt utbildad häst/ponny? Absolut att man kan vilja ha en häst som går tryggt och stabilt i de lätta klasserna, men en del ligger ute för så höga priser att man skulle kunna hitta en högre utbildad häst för samma summa.

Är det inte ofta så med just ponny att man prioriterar andra egenskaper än prestation/utbildning, och då också värderar de egenskaperna ganska högt? Jag är inget stort fan av att applicera begreppet "bombproof" på ett flyktdjur, men de ponnyer som nu fått det epitetet – på gott eller ont – är väl ganska eftertraktade av vad jag förstått?

Är det inte ofta så med just ponny att man prioriterar andra egenskaper än prestation/utbildning, och då också värderar de egenskaperna ganska högt? Jag är inget stort fan av att applicera begreppet "bombproof" på ett flyktdjur, men de ponnyer som nu fått det epitetet – på gott eller ont – är väl ganska eftertraktade av vad jag förstått?
Ja speciellt på små ponnyer tänkta till yngre barn är just snällheten och hur lätta de är för barnen att rodda själva ofta viktigare än tävlingsklasser, en snäll, enkel, väluppfostrad ponny som står snällt på gången, traskar snällt med barnet på bana och i skogen och inte brusar upp för nånting just är värd sin vikt i guld. Jag har haft två såna b-ponnyer när jag var liten och hittar jag en sån till min dotter sen vore det värt hur mycket som helst.

Det brukar jag också fundera på. :confused: Många annonser och även i dagligt tal framhålls det att hästen/ponnyn går LC eller LB och ponnyn ligger ute på annons för en saftig summa, jag förstår inte vem som betalar stora summor för en så lågt utbildad häst/ponny? Absolut att man kan vilja ha en häst som går tryggt och stabilt i de lätta klasserna, men en del ligger ute för så höga priser att man skulle kunna hitta en högre utbildad häst för samma summa.
Det är det jag reflekterar över.
En ponny som är runt 10-12 år kostade för tre år sedan 85-95 000 och då hade den iaf gått L:B hoppning.

160 000 och knappt någon utbildning alls?

Betalar folk det? Jag pratar alltså om D-ponny.

Ja speciellt på små ponnyer tänkta till yngre barn är just snällheten och hur lätta de är för barnen att rodda själva ofta viktigare än tävlingsklasser, en snäll, enkel, väluppfostrad ponny som står snällt på gången, traskar snällt med barnet på bana och i skogen och inte brusar upp för nånting just är värd sin vikt i guld. Jag har haft två såna b-ponnyer när jag var liten och hittar jag en sån till min dotter sen vore det värt hur mycket som helst.
Fast jag ser inte att mindre ponnier kostar så mycket som D- ponnier.

Vi har en C- ponny som är värd mycket för en nybörjare. Lite till åren, så det hade inte kunnat vara en fantasisumma av den anledningen, men ändå.

Jag tror det beror mycket på ålder, säljare och ponnyns kvalitet. Vissa ponnyer vet jag man får betydligt mer än 160" för innan de har meriter i några högre klasser. Men den vanliga, ganska dåligt ridna hobbyponnyn? Njae kanske inte, men jag har hört från de som säljer ponnyn att det funnits efterfrågan på ponnyer på sistone.

Fast jag ser inte att mindre ponnier kostar så mycket som D- ponnier.

Vi har en C- ponny som är värd mycket för en nybörjare. Lite till åren, så det hade inte kunnat vara en fantasisumma av den anledningen, men ändå.
Nej jag menade inte så, jag menade mer allmänt att med en liten ponny typ shettis, b-ponny, så är det inte alltid tävlingsmeriter som är det viktiga, utan kanske mer temperament. Så det var egentligen ett sidospår.

Jag tror det beror mycket på ålder, säljare och ponnyns kvalitet. Vissa ponnyer vet jag man får betydligt mer än 160" för innan de har meriter i några högre klasser. Men den vanliga, ganska dåligt ridna hobbyponnyn? Njae kanske inte, men jag har hört från de som säljer ponnyn att det funnits efterfrågan på ponnyer på sistone.
Jag tänker att det är kategorin vanliga ponnier, ridna av barn.

En ponny med exceptionell talang, om än outnyttjad, är en annan sak, tänker jag.

Jag ska försöka uttrycka mig så lämpligt som möjligt här, men om man sett det hela i rörelse, live eller på video, så förstår man dels varför resultatet blev vad det blev, och man är förhoppningsvis avskräckt från att lämna sin häst där för att bli ”utbildad till svår klass”. Tänker jag.
Håller verkligen med... 🙈

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 820
Senast: mars
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 069
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 786
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar