Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade definitivt velat veta om hästen har haft upprepade hovbölder. En enstaka är ju inget, det kan alla få men upprepade kan tyda på annat som jag som presumtiv köpare vill veta. Om inte annat för att hästen då kanske behöver sulor året runt, mer och omfattande hovvård som betyder ökade kostnader osv. En häst med kexhovar är inget jag önskar köpa på mig.

Ett större sår eller skav kan också vara bra att veta som presumtiv köpare. Skulle jag sålt min ena (kommer aldrig hända) hade jag varit mycket tydlig med att klippning på bogen medför blödande skav oavsett hur bra täcket sitter. För hästens skull. Större sår kan ju också vara bra att veta om det i framtiden blir tjorv i området.

Tidigare kolik och fång är absolut något jag anser drar ner priset mycket på en häst även om det inte är någon skada och det vill jag också veta.

Upprepade saker ja, enstaka..nej.

Men har inte diskussionen spårat ur totalt nu. Den handlar ju om skador som nämns i annonsen. Nu diskuteras det som om man ska nämna varje liten skitsak för en potentiell köpare redan där. Det som gås igenom nu är ju till största delen sånt man diskuterar vid kontakt.
Håller med!
Med skador tänker jag på skelettskador, senskador, omfattande sårskador, ögonskador, tandskador etc. Sådant som kan ha en inverkan på hästens användbarhet i framtiden. Inte enklare vrickningar, mindre sår etc. Och så vill man ha info om tex upprepade kotledsinflammationer, fång, eksem, hovbölder samt behandlingar med läkemedel som ger livslång karenstid (dvs att hästen ej kan gå till slakt) etc men jag tycker detta går mer under sjukdomshistorik än skador.

Det blir ju dock lite konstigt om man skulle säga att hästen varit ”skadefri” men egentligen bara syfta på skador som man själv avgjort inte påverkar för framtiden. Då är det ju bättre att säga som det är, att den haft sår/hovböld/whatever men inget annat.

Jag tycker själv att det är konstigt att köpare kräver helt skadefria hästar just eftersom att de flesta hästar faktiskt varit skadade utan att det på något sätt påverkar deras hållbarhet framåt. Bättre med mer öppenhet från säljare generellt och att folk får utveckla lite mer acceptans kring naturlig skadehistorik.
Jag skulle nog inte använda ord som skadefri i en annons öht men naturligtvis nämna vid kontakt de småsaker som varit men helt ärligt, jag skulle antagligen inte komma ihåg en enstaka hovböld eller ett sår om det är några år bakåt i tiden.

Men i stort anser jag att ordet skadefri kan användas när det handlar om den typen av småsaker jag specifikt tar upp här.
Jag skulle definitivt inte säga skadefri om hästen blivit behandlad i led, stötvågsbehandlad, haft upprepade koliker utan anledning eller liknande grejer även om det är längesen.
Och jag tycker att ska man använda ordet ska man också kunna visa att hästen är regelbundet kollad av veterinär också.

Varför skulle man inte berätta om hovböld? Har efter många år i stall aldrig sett någon så för mig är det mer ovanligt än en senskada.....

Varför skulle man inte berätta om hovböld? Har efter många år i stall aldrig sett någon så för mig är det mer ovanligt än en senskada.....

Just därför, att det är så ovanligt, har ingen betydlig påverkan på framtiden och är en infektion. Nog kan vissa få det ofta och då kan det vara idé att berätta det dock.

”Privat rid-lektion, med resultats-garanti.
Godkänd från Länsstyrelsen, Auktoriserad instruktör, vältränade hästar.
Under 10 lektioner, garanteras, att du blir ryttare.”

Är lite fundersam över resultats-garantin.. Hur definierar de en ryttare? Är det en som kan åka häst bara?

Är lite fundersam över resultats-garantin.. Hur definierar de en ryttare? Är det en som kan åka häst bara?
Såg den med. Dels vad är det som är godkänt av länsstyrelsen? stallet? instruktören?
Sen vad är ryttare?

Såg en annons på hastnet där de söker en som vill promenera/tömköra/pyssla om en 11 årig islänning. Absolut ingen ridning. Tömkörning va enbart om du va vuxen o kunnig och då va månadskostnaden hög. Ville du bara promenera och pyssla va det inte lika dyrt/månad, fanns många olika prisalternativ beroende hur många gånger/vecka du ville jobba där. Mocka och höpåsar skulle du göra, samt även till ägarens andra häst.

Såg en annons på hastnet där de söker en som vill promenera/tömköra/pyssla om en 11 årig islänning. Absolut ingen ridning. Tömkörning va enbart om du va vuxen o kunnig och då va månadskostnaden hög. Ville du bara promenera och pyssla va det inte lika dyrt/månad, fanns många olika prisalternativ beroende hur många gånger/vecka du ville jobba där. Mocka och höpåsar skulle du göra, samt även till ägarens andra häst.
Blir säkert många som nappar på det

Välridna, eller vältränade hästar kan vara en stor skillnad.

Ryttare under utbildning, som efterfrågar ridlektioner för att lära sig, föredrar nog välriden framför "vältränad" häst.

:nailbiting:

En annons beskriver en ridskola med 40- talet hästar, där den sökande skall kunna arbeta oregelbundna tider (inget konstigt med det), i ett "litet glatt gäng" och man skall både ha respekt för rutiner och regler och kunna ta initiativ när så krävs.

Då gäller det att veta vilka initiativ som är viktiga att ta, utan att bryta mot rutiner och regler.

Önskeperson, eftersökes nog.

Välridna, eller vältränade hästar kan vara en stor skillnad.

Ryttare under utbildning, som efterfrågar ridlektioner för att lära sig, föredrar nog välriden framför "vältränad" häst.

:nailbiting:
Ett stall fullt av sådana här?
raisedformeat.jpg

…hur får en ens till det där? Är det hälsosamt? Förlåt för ot men jag blev förvånad av vad jag hittade en snabb googling bort alltså

raisedformeat.jpg

…hur får en ens till det där? Är det hälsosamt? Förlåt för ot men jag blev förvånad av vad jag hittade en snabb googling bort alltså

Nej det är verkligen inte hälsosamt. Den rasen har också problem med HYPP vilket är en vidrig sjukdom. Den finns ofta hos hästar med det där utseendet eftersom den kunnat spåras tillbaka till en av de populäraste hingstarna inom halter, Impressive.

raisedformeat.jpg

Samma princip som fött fram Belgian Blue, om denna bild nu inte är manipulerad men jag har sett en annan som kan vara samma hästar och den ser likadan ut där. Man har avlat selektivt på mutationer som orsakar en onaturligt hög grad av muskelmassa i flera generationer. Och så stoppar man i dem en herrens massa foder också.

Nej det är verkligen inte hälsosamt. Den rasen har också problem med HYPP vilket är en vidrig sjukdom. Den finns ofta hos hästar med det där utseendet eftersom den kunnat spåras tillbaka till en av de populäraste hingstarna inom halter, Impressive.
Visst har de en del problem med extremt raka haser också på grund av några av de där anlagen? Tittade på annonser på halters för ett tag sedan och såg mest ut såhär :jawdrop: Hingstarna som marknadsförs också...

Visst har de en del problem med extremt raka haser också på grund av några av de där anlagen? Tittade på annonser på halters för ett tag sedan och såg mest ut såhär :jawdrop: Hingstarna som marknadsförs också...

Ja, de är helt groteska. Väldigt tråkigt för en bra quarter är verkligen en fin arbets/brukshäst med ett mycket trevligt temperament (jag hängde med ett westerngäng för många år sedan och flera hade quarter eller paint).

Edit: En av de trevligaste hingstar jag träffat var en paint, en riktig gosegris :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 823
Senast: mars
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 084
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 806
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 639
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden