Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta har tagits upp tidigare, men när man inte sätter ut pris i annonsen.
Hur sjutton ska man då veta om en hästannons är intressant eller inte?
I detta fallet en tvåårig ungponny, där "priset är mellan oss och köpare".
Vill de ha många svar eller få svar?
Många för att folk som egentligen är ute efter häst i annan prisklass, ringer och vill veta prisklass?
Eller få för att folk inte hör av sig alls eftersom priset inte är angivet???

Många för att folk som egentligen är ute efter häst i annan prisklass, ringer och vill veta prisklass?

När jag letade häst i höstas svarade jag inte på såna annonser. På något sätt har jag fått för mig att de vill ha hiskeligt mycket pengar för hästen när inte pris sätts ut.

Inte heller jag svarar på annonser utan pris. De blir förolämpade om det första man frågar är pris - men jag ser ingen anledning att slösa min eller deras tid med att prata om en häst jag inte har råd med/anser värd priset.

"Pris kan diskuteras vid rätt hem" och "hen viktigare än pris" tycker jag också illa om. Säljer de till fel hem då om de bara får mer pengar?

Inte heller jag svarar på annonser utan pris. De blir förolämpade om det första man frågar är pris - men jag ser ingen anledning att slösa min eller deras tid med att prata om en häst jag inte har råd med/anser värd priset.

"Pris kan diskuteras vid rätt hem" och "hen viktigare än pris" tycker jag också illa om. Säljer de till fel hem då om de bara får mer pengar?

När jag sålde min kallblodstravare hade jag med "hem är viktigare än pris" just för att jag ville bli av med honom fort och kunde tänka mig att sänka rejält till rätt människa. Vilket jag också gjorde.

Sånt gillar jag inte heller.. Hittade en gång en ponny på annons jag var intresserad av, mejlade och frågade men tyvärr var ponnyn rejält över mitt maxpris.

När jag sålde min kallblodstravare hade jag med "hem är viktigare än pris" just för att jag ville bli av med honom fort och kunde tänka mig att sänka rejält till rätt människa. Vilket jag också gjorde.

Ser inga problem sänka till rätt hem. Men att skriva så i annonsen blir fel tycker jag. Bättre då skriva billigare vid snabb affär eller liknande.

Ser inga problem sänka till rätt hem. Men att skriva så i annonsen blir fel tycker jag. Bättre då skriva billigare vid snabb affär eller liknande.

Jag förstår vad du menar! För mig kändes det rätt eftersom jag inte skulle släppt honom till vem som helst oavsett vad de betalade. Vi var inte rätt för varandra men han förtjänade ett bra hem och någon som kunde ge honom vad jag inte kunde. Sa nej till ett par spekulanter och sänkte priset med närmare 10 000 när rätt tjej dök upp.

Så har inte jag tänkt.
Jag har snarast tänkt att det är ett sätt att få folk med troligen rätt hem att våga svara även om prisnivån är i överkant för deras tilltänkta budget.

Ja det är ju säkert det som är meningen. Men hjälper det? Det är omöjligt dels veta om jag är rätt hem, men ffa om det handlar om 5000 kr, 10 000 kr eller 15 000 kr som kan slås av vid rätt hem.

Jag hade sökesannons ute när jag letade häst. Med angiven prisbild ca 30 000. Fick svar från de som hade häst till salu gör 70' men kunde gå mer till 50', de som hade häst ute för 55' och var beredd gå ner till 30', som hade häst ute för 45' men kunde gå ner till 43' - ja ni fattar. Det är helt omöjligt att veta var gränsen går.

Så hästen för 40' där "hem viktigare än pris" eller "billigare till rätt hem" undviker jag ändå om jag skulle ha 30' och inte en krona till. För man kan inte räkna med att det är 10' billigare (vilket är 25% dvs ganska mkt) bara för det är rätt hem.

Och säg jag kan sträcka mig till 35' - ja då kan jag utan den där skrivningen ändå ringa på 40' hästen för 5' är inom normal prutmån.

Så jag kan inte helt se att det fyller sitt syfte. Eller eg varför man vill att massor med folk som inte har råd betala mer än 10' under begärt pris ska höra av sig. Är väl då bättre sätta lägre pris direkt och sålla hårdare bland spekulanterna, eller?

(Hon som hade en budget på 30' och betalade 35' för en som eg kostade 43'. Det här med pris och hästar är jävligt flytande ;))

Ja det är ju säkert det som är meningen. Men hjälper det? Det är omöjligt dels veta om jag är rätt hem, men ffa om det handlar om 5000 kr, 10 000 kr eller 15 000 kr som kan slås av vid rätt hem.

Jag hade sökesannons ute när jag letade häst. Med angiven prisbild ca 30 000. Fick svar från de som hade häst till salu gör 70' men kunde gå mer till 50', de som hade häst ute för 55' och var beredd gå ner till 30', som hade häst ute för 45' men kunde gå ner till 43' - ja ni fattar. Det är helt omöjligt att veta var gränsen går.

Så hästen för 40' där "hem viktigare än pris" eller "billigare till rätt hem" undviker jag ändå om jag skulle ha 30' och inte en krona till. För man kan inte räkna med att det är 10' billigare (vilket är 25% dvs ganska mkt) bara för det är rätt hem.

Och säg jag kan sträcka mig till 35' - ja då kan jag utan den där skrivningen ändå ringa på 40' hästen för 5' är inom normal prutmån.

Så jag kan inte helt se att det fyller sitt syfte. Eller eg varför man vill att massor med folk som inte har råd betala mer än 10' under begärt pris ska höra av sig. Är väl då bättre sätta lägre pris direkt och sålla hårdare bland spekulanterna, eller?

(Hon som hade en budget på 30' och betalade 35' för en som eg kostade 43'. Det här med pris och hästar är jävligt flytande ;))

En häst som jag köpte i somras var annonserad för 15.000kr. Jag ansågs vara rätt hem och fick hästen för en tusenlapp. Hästens beteende gjorde att fd ägaren egentligen kunde välja mellan att sälja till mig eller slakta, och jag var inte beredd att betala "riktiga pengar" för en häst med farligt beteende.
Prislappen avgjordes efter att jag tittat på och hanterat hästen två gånger.

En häst som jag köpte i somras var annonserad för 15.000kr. Jag ansågs vara rätt hem och fick hästen för en tusenlapp. Hästens beteende gjorde att fd ägaren egentligen kunde välja mellan att sälja till mig eller slakta, och jag var inte beredd att betala "riktiga pengar" för en häst med farligt beteende.

Ja det bevisar ju än mer att det är helt omöjligt att gissa hur en prislapp kan eller inte kan påverkas. Så frågan är om man når det man önskar med sådana formuleringar, rent generellt?

Förresten.
Om man glömmer beteendeproblemet, skulle normal prislapp för hästen vara ca 35000kr så redan 15 var skapligt lågt för ras, ålder et c.

Ja det bevisar ju än mer att det är helt omöjligt att gissa hur en prislapp kan eller inte kan påverkas. Så frågan är om man når det man önskar med sådana formuleringar, rent generellt?
Jag tror att just den här säljaren uppnådde det hon ville: hästen fick ett hem hos en person som klarade av hästens beteende utan fara för varken häst eller människa.
Att sälja till en person som inte klarade av hästen, hade varit farligt för människan och antagligen skadligt även för hästen (med de konsekvenser det kunnat medföra med en häst som okontrollerat attackerar människor).
Säljaren följer idag hästens utveckling via facebook och verkar vara nöjd över att hästen fungerar - även om priset blev i högsta grad symboliskt.

En annan häst jag har köpt var annonserad för 85.000kr, jag köpte den för 50. På avbetalning.

Generellt: eftersom hästpriser är variabla och ibland inte lätta att förstå sig på, och det är svårt att prissätta rätt, så kan det säkert finnas skäl att visa att priset kan vara förhandlingsbart.

Jag tror att just den här säljaren uppnådde det hon ville: hästen fick ett hem hos en person som klarade av hästens beteende utan fara för varken häst eller människa.
Att sälja till en person som inte klarade av hästen, hade varit farligt för människan och antagligen skadligt även för hästen (med de konsekvenser det kunnat medföra med en häst som okontrollerat attackerar människor).
Säljaren följer idag hästens utveckling via facebook och verkar vara nöjd över att hästen fungerar - även om priset blev i högsta grad symboliskt.

En annan häst jag har köpt var annonserad för 85.000kr, jag köpte den för 50. På avbetalning.

Ytterligare en annan betalade jag 3000kr för, tidigare annonserad för 35000kr. i det fallet var det säljaren som kontaktade mig (vi har gemensamma bekanta) för att hon trodde att jag skulle kunna ge hästen ett lämpligt hem. Alltså drygt 90% prisreduktion till "rätt hem" (med garanti att hon inte skulle behöva ta tillbaka hästen).

Generellt: eftersom hästpriser är variabla och ibland inte lätta att förstå sig på, och det är svårt att prissätta rätt, så kan det säkert finnas skäl att visa att priset kan vara förhandlingsbart.

Dagens fynd! Ett ponnysto som säljs till sällskap eller avel för hon är svårriden. I övrigt snäll och trevlig. Visserligen renrasigt, stamboksfört sto, men jag vet inte om det lockar att avla på en mycket svårriden ponny. En liten B-ponny, så det i princip bara är barn som kan rida. Billig var hon åtminstone.

Kollar lite efter en ny hästtransport. Skickade en annons till sambon som jag tyckte verkade trevlig (ingen konstig annons, helt vanlig med all teknisk info)
Vi var båda överens om att priset var för högt, men svarade ändå på annonsen och frågade lite fint om prutmån.
Fick svar att det var det angivna priset som gällde, punkt slut. Ok, allt väl. Efter några dagar försvann annonsen.

Nu är den ute igen! Exakt samma text, samma säljare, samma allt. Utom priset. Det är 15000 högre än sist! Ja vem vet, om transporten inte gick att sälja för 30' kanske det går för 45'..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 058
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 880
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama