Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kollar lite efter en ny hästtransport. Skickade en annons till sambon som jag tyckte verkade trevlig (ingen konstig annons, helt vanlig med all teknisk info)
Vi var båda överens om att priset var för högt, men svarade ändå på annonsen och frågade lite fint om prutmån.
Fick svar att det var det angivna priset som gällde, punkt slut. Ok, allt väl. Efter några dagar försvann annonsen.

Nu är den ute igen! Exakt samma text, samma säljare, samma allt. Utom priset. Det är 15000 högre än sist! Ja vem vet, om transporten inte gick att sälja för 30' kanske det går för 45'..

Jag tror kanske strategin fungerar alldeles utmärkt jag. Om man sätter ut ett högre pris, hoppas att någon inte känner igen den, och intresserade får pruta 15 000:- så är ju alla nöjda.
Bara vi får prutmån är vi nog benägna att betala mer för varan.

Jag tror kanske strategin fungerar alldeles utmärkt jag. Om man sätter ut ett högre pris, hoppas att någon inte känner igen den, och intresserade får pruta 15 000:- så är ju alla nöjda.

Det är ju sant förstås! Tänkte inte på det..
fast samtidigt tänker jag att om man inte fick den såld för det begärda priset (som var högt för den släpet) lär det ju inte gå lättare med ett högre pris..

Fast å andra sidan, vet en del som säljer hästar på det viset. Sätter ut dem för ett överpris och lockar en helt annan målgrupp. Hade en bekant som tyckte att allt under 50000 var skräp och inget att ha, så hon köpte en häst som tidigare legat ute för 35' (kom en ny annons med högre pris efter sommarbetet) för 65'
Säljaren blev glad i varje fall och erbjöd sig till och med att skicka med en grimma ;)

Det är ju inte prutandet som är intressant, det är iaf för mig, utan man erbjuder ett pris man tycker varan är värd :)

Det har jag också fått lära mig att man bör sätta ett högre pris, så potentiella köpare kan pruta ner till det priset säljaren egentligen hade tänkt sig. Att köparen då känner sig nöjd med att ha prutat ner och skulle inte köparen pruta går säljaren med mer vinst än vad den tänkte från början.

Det blir dock lite pinsamt, när det är samma annons igen bara ett högre pris. :angel:

Det är ju inte prutandet som är intressant, det är iaf för mig, utan man erbjuder ett pris man tycker varan är värd :)
Fast en hel del verkar ha som krav att alltid pruta, oavsett vad priset ligger på.
Vi var och sålde på loppis, jag tog 10 kr/st för fina fräscha tröjor osv, en tant kom förbi flera gånger och prutade till 5kr varje gång, och då var det kläder i nyskick som kostat flera hundra kr... Om jag tog 5kr för något skulle hon ha det för 2kr..
Så, en del vill alltid pruta helt enkelt, kanske är det så att de antar att jag lagt på prutmån på priset och då vill de inte riskera att betala "överpris" dvs mer än det lägsta jag kan tänka mig.

Absolut.
Samtidigt som känslan att göra ett fynd nog är något som många av oss tycker om.

För ett antal år sedan köpte jag mig en islandshäst. En treårig klapphingst, mycket fin stamtavla, annonserad för 15000kr. Det var ett rätt beskedligt pris - på grund av att han var "klappis". Jag tänkte "vad skulle jag tycka var ett OK pris för honom som valack?" vilket utifrån stam var runt 25000kr. Sedan upp till 15000kr, om man har otur, för klapphingstkastrationen. Bjöd därför 10000kr. Fick köpa hästen, och hade turen att kulan ramlade ner vid sövningen så det blev en "vanlig" liggande kastration för 5000kr när han väl blev opererad.
men i det fallet handlade "prutandet" om att jag tänkte rimligt pris.

Hästen som låg ute för 85 som jag köpte för 50, handlade om att jag fått för mig att jag ville ha typen, kände säljaren som tyckte att jag nog var en bra köpare till just den hästen, och mitt maxpris som jag kunde tänka mig var 50 och säljaren accepterade.

Det blir dock lite pinsamt, när det är samma annons igen bara ett högre pris.

Exakt, kunde väl i alla fall tagit en ny bild eller nåt. Eller ändrat nån formulering.. Vi hade ju kvar en kopia på gamla annonsen så vi kunde jämföra. Kanske inte helt normalt i och för sig :D men ändå.

Exakt, kunde väl i alla fall tagit en ny bild eller nåt. Eller ändrat nån formulering.. Vi hade ju kvar en kopia på gamla annonsen så vi kunde jämföra. Kanske inte helt normalt i och för sig :D men ändå.
Jomen precis, man ska ju inte fatta att det är samma annons, man ska egentligen tro att det är en ny, men det är väl något vissa som skriver annonser missar. :angel:

Alltså jag förstår att man vill ha koll och vissa krav när man lånar ut häst men detta tar nog priset!

" Med stor sorg måste jag låna ut min älskling! Finns ingen finare häst [.........]

Har vissa krav du måste uppfylla och jag måste godkänna dej.
* Han får inte flytta längre bort än 5 mil, jag ska hälsa på ofta
* Han måste äta hö från min speciella bonde som du får hämta själv
* Du måste följa mitt rid schema jag skickar med för det sliter att ändra vanor
* Jag måste bestämma över foder stats ändringar"

Fanns lite vanliga krav också, plockade ut de värsta. Hästen det handlar om är en 16årig varmblodstravare som gått som Skogsmulle.

Alltså jag förstår att man vill ha koll och vissa krav när man lånar ut häst men detta tar nog priset!

" Med stor sorg måste jag låna ut min älskling! Finns ingen finare häst [.........]

Fanns lite vanliga krav också, plockade ut de värsta. Hästen det handlar om är en 16årig varmblodstravare som gått som Skogsmulle.
Men fy:nailbiting:

Man kan ju undra om det verkligen är rätt att låna ut hästen, tror det är bättre att hon behåller den. Ägare likt denna kommer lägga sig i allt och jag ser bara problem i framtiden.
Undrar om någon känner sig lockad av annonsen?

Men tjenare, kontrollbehov de luxe... skulle aldrig låna en häst med sådan ägare... NEVA.. :eek: :eek: :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 057
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 206
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 879
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama