Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Liten stor häst är ju vedertaget uttryck, och man skriver ju inte storhäst normalt. Utan "stor häst". Alltså för häst, över 148 cm i mkh.

Dock blir det för en icke ridsportskunnig väldigt knasigt för där är det ju en liten häst eller en stor häst.

Men eftersom djurrasen heter häst oavsett mankhöjd, och vi dessutom inland säger häst även om ponny. Så finns den där knepiga dubbelbenämningen för att klargöra att det mankhöjdsmässigt är den stor häst och inte ponny, men det är en liten stor häst.

Så förvirrande och i sig inkorrekt rent språkligt? Ja. Vedertaget? Ja. Roligt? Kanske men jag ser inte humorn.

Ingen speciell annons nu, men var inne och kikade hästannonser, och skrattar lite åt de som lägger ut sin häst till dubbelt så högt pris mot vad 20 exakt likvärdiga hästar kostar på samma annonsställe , med formuleringen att just deras häst är sååå unik, alltså ska man skratta eller bli irriterad??
Tror de själva att någon kommer köpa den ?

Ingen speciell annons nu, men var inne och kikade hästannonser, och skrattar lite åt de som lägger ut sin häst till dubbelt så högt pris mot vad 20 exakt likvärdiga hästar kostar på samma annonsställe , med formuleringen att just deras häst är sååå unik, alltså ska man skratta eller bli irriterad??
Tror de själva att någon kommer köpa den ?

Kan hålla med.
Men det är väldigt olika vad folk är villiga att betala för till synes samma häst.

Jag har en bekant som sålde en vbl-travare (som jag i och för sig tror är väl grundriden utifrån hur bekantingen rider) för drygt 10.000kr som ridhäst.
Det är ganska mycket med tanke på "marknadsvärde" alltifrån 3000kr. Men det gick fort att sälja den här hästen.

Jag kan ju inget om travhästar men får inte ihop denna mening som varit ute några gånger. Kanske någon kan hjälpa mig?

"Har ett vinstbevis på levandeföl avgift (värde 8000kr) till namn på hästen som säljes då vi inte kan använda det då vårt sto ej kan åka så långt.

Har man vinstbevis på levandefölavgift? Varför kan man inte använda det på sitt sto för att det inte kan åka så långt? Jag fattar inte mycket.

Jag kan ju inget om travhästar men får inte ihop denna mening som varit ute några gånger. Kanske någon kan hjälpa mig?

"Har ett vinstbevis på levandeföl avgift (värde 8000kr) till namn på hästen som säljes då vi inte kan använda det då vårt sto ej kan åka så långt.

Har man vinstbevis på levandefölavgift? Varför kan man inte använda det på sitt sto för att det inte kan åka så långt? Jag fattar inte mycket.

Man har vunnit en levandefölavgift.
Hingsten står uppstallad jättelångt bort så det är inte aktuellt att åka dit med sitt eget sto.
Man säljer värdebeviset (vinstebeviset) för ett lägre pris än normalt, för att få något ut av sin vinst.

Antar jag.

Man har vunnit en levandefölavgift.
Hingsten står uppstallad jättelångt bort så det är inte aktuellt att åka dit med sitt eget sto.
Man säljer värdebeviset (vinstebeviset) för ett lägre pris än normalt, för att få något ut av sin vinst.

Antar jag.

Ahhh, så måste det ju vara. Jag trodde själva hingsten var till salu. Nu verkar det mer logiskt.

På tal om olika uppfattning om vad saker är värda.
Just nu har jag sett ett par vagnar/slädar modell äldre, sådana som brukar gå att hitta i gott skick för ett par tusenlappar, som någon försöker sälja för mellan 20000 - 40000. Ok, jag förstår att personen verkar ha lagt ner en hel del arbete på att renovera dessa men verkar vara en glad amatör. Dessutom verkar de inte helt färdiggjorda och den här typen av vagnar/slädar går ofta att få gratis om man hittar någon som behöver renoveras lite. Gissningsvis blir de aningen svårsålda för det priset.

Ligger ute en Hästnet nu, som ger mig väldigt märkliga vibbar.
Den är född 2010, BWP, påstås ha gått 140 cm hoppning och kostar bara 58 000 kr! :eek: :grin:
Numret som anges i annonsen verkar dessutom tillhöra Sveriges Veterinärförbund....
(Nej, jag tror givetvis inte att de står bakom den!)

Saxat ur en annons:
Inga tidigare skador, sund och frisk. Denna häst går fint att rida ut på även i trafik. Helt klart bombsäker. Hoppar som en gud och är väldigt utbildad för sin ålder. Passar garanterat som verksamhetshäst eller som familjehäst.

Ponny av grövre typ, ser ut som en Irish cob-ish... film där den rids i alla gångarter och hoppar 50-60cm med ryttare. Född 2013. Alltså knappt 3 år än...

Saxat ur en annons:
Inga tidigare skador, sund och frisk. Denna häst går fint att rida ut på även i trafik. Helt klart bombsäker. Hoppar som en gud och är väldigt utbildad för sin ålder. Passar garanterat som verksamhetshäst eller som familjehäst.

Ponny av grövre typ, ser ut som en Irish cob-ish... film där den rids i alla gångarter och hoppar 50-60cm med ryttare. Född 2013. Alltså knappt 3 år än...

Ganska hårt tagen, ja, sett till hoppningen.
I övrigt tycker jag inte att det är jättekonstigt att hästen kan ridas i alla gångarter som treåring, även om det är en ponny.

Ganska hårt tagen, ja, sett till hoppningen.
I övrigt tycker jag inte att det är jättekonstigt att hästen kan ridas i alla gångarter som treåring, även om det är en ponny.

Nej, jag tycker väl inte egentligen att det är konstigt att en treårig ponny är inriden och går i alla gångarter men tyckte att just den specifika annonsen kändes konstig -väl hårt tagen med att den hoppas uppsuttet osv.

Känns tyvärr som det finns ett gäng av dessa ponnier som enligt annonsen är jättetrevliga, inga tidigare skador, passar till alla och väldigt långt utbildade för sin ålder. Många kommer från samma försäljare. Blir inte alls förvånad om det är lika oseriöst som det låter. Ofta med tanke på att det är importhästar som varit i sverige i nån månad om ens det :(

Nej, jag tycker väl inte egentligen att det är konstigt att en treårig ponny är inriden och går i alla gångarter men tyckte att just den specifika annonsen kändes konstig -väl hårt tagen med att den hoppas uppsuttet osv.

Hittade denna lite vaga prisangivelse i en annons.

Price 6000-10000€.
undrar vad som är tanken, ska jag lägga ett bud däremellan? ;)

Dessutom får väl hästar inte vara yngre än fem när dom går lektionsverksamhet? Eller gäller det bara ridskolor?

Dessutom får väl hästar inte vara yngre än fem när dom går lektionsverksamhet? Eller gäller det bara ridskolor?

Vet inte reglerna, men jag känner igen det du säger -och det låter rimligt.
Oavsett så tyckte jag att det var en underlig annons, inte komisk eller egentligen jättegalen -men "kändes" inte bra.

Kan hålla med.
Men det är väldigt olika vad folk är villiga att betala för till synes samma häst.

Jag har en bekant som sålde en vbl-travare (som jag i och för sig tror är väl grundriden utifrån hur bekantingen rider) för drygt 10.000kr som ridhäst.
Det är ganska mycket med tanke på "marknadsvärde" alltifrån 3000kr. Men det gick fort att sälja den här hästen.
Ja travarna brukar man kunna få mycket häst för pengarna, men påtal om travare ligger ute en för 20 tusen på hastnet nu, med en strutshals och korumpa :)

På tal om olika uppfattning om vad saker är värda.
Just nu har jag sett ett par vagnar/slädar modell äldre, sådana som brukar gå att hitta i gott skick för ett par tusenlappar, som någon försöker sälja för mellan 20000 - 40000. Ok, jag förstår att personen verkar ha lagt ner en hel del arbete på att renovera dessa men verkar vara en glad amatör. Dessutom verkar de inte helt färdiggjorda och den här typen av vagnar/slädar går ofta att få gratis om man hittar någon som behöver renoveras lite. Gissningsvis blir de aningen svårsålda för det priset.
Japp också sett dessa !

Det är svenska ridsportsförbundets regler så det gäller för ridskolor som är anslutna till och godkända av dem. Det finns ju en anledning till att den regeln finns så det borde följas på all form av verksamhet men övriga behöver alltså inte följa den regeln.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 057
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 206
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 879
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama