Sv: Anledning till förskola, enbart jobb?
Jag håller med du.
Anser emellertid att man ska betala för vad man nyttjar.
Det hade ju varit kalas om man kunde "köpa till" tid vid behov.
Samt att möjligheten skulle finnas dygnet runt alla dagar i veckan så även skiftarbetare kan få ha ett normalt liv.
Möjligheten att slippa curla/be släkt och vänner som ändå inte är sugna på barnpassning tilltalar mig enormt.
Jag betalar hellre någon annan fena på trygg barnpassning.
Tänk, barnvaktsproblem vore ett minne blott
Jag jobbar varje vardagskväll. Varenda en. I somras slutade min syster att passa barnen när jag jobbade eftersom någon störde sig på att hon gjorde det och ändå fick bidrag från försäkringskassan eftersom hon är handikappad. Det hon gjorde var att laga mat, bada och lägga, tog ca 2 timmar varje kväll, resten av tiden satt hon och kollade på TV.
Sedan jag började på mitt jobb november 2005 har jag tjatat på kommunen om barnomsorg när jag jobbar, men icke. En politiker gick ut med förra året att det finns inget behov av barnomsorg utöver de "vanliga" tiderna som i dag erbjuds ( 6:30-18). Tack så jävla mycket liksom, det finns inget behov, jag ingår bara i kommunen när jag ska betala skatt!!!!!!!
Under somrarna går jag upp till heltid och dagtid och nyttjar då heltid dagtid i barnomsorg, men nu är det dags för kväll igen och jag har ingen som tar hand om barnen. Mamma stressar igenom sitt jobb för att gå 16:30 ( slutar kl 17 egentligen) och det hon inte hinner med får jag ta hand om, sedan kör hon och hämtar barnen på fritids och hos dagmamman och passar dem på kvällen tills jag kommer hem till henne och så kör vi hem till mig. Då är klockan ungefär 21:15 på kvällen. Dagmamman har dispens för ett annat barn till kl 17 så dottern kan vara där till dess även om jag egentligen inte kan få mer tid än till kl 16:30. Så vi kan inte förlänga tiden där.
Min mamma börjar känna sig gammal och trött nu och vill egentligen inte ha barnen så varje kväll. Tre övertrötta barn blir rätt jobbigt.
Jag är fast anställd på halvtidstjänst och vill inte säga upp jobbet. Men jag har funderat på att gå till kommunen och säga att jag säger upp mitt jobb på stående fot, kräver socialbidrag eller så får de ordna barnomsorg på kvällen så att jag kan jobba.
dagtid pluggar jag men barnen är inte på fritids och hos dagmamma varje dag utan det har i snitt varit mellan 2 och 3 dagar i veckan de varit där till kl 17, annars är det 12 för dottern hos dagmamma då pojkarna kommer med skolbuss halv 12.
Detta är livet jag försöker få ihop och detta är vad kommunen kan erbjuda mig. Jag behöver ju inte plugga, det är helt klart- men då får barnen bara vara i barnomsorg 15 timmar i veckan fördelat på 3 timmar om dagen. Vilket så klart inte funkar för mig som är beroende av mamma som chaufför då jag inte har körkort. Med andra ord hade Elin inte haft möjlighet till att träffa kompisar eftersom jag dessutom bor på landet med en bit till närmaste barn i hennes ålder.... Jag kan ju flytta..... då blir livet genast krångligare, vi kommer inte trivas och det kommer att bli ännu dyrare med annat boende. Det finns stora fördelar med att bo så här faktiskt.
Barnen går bara ca 30 timmar i veckan i deras verksamhet, pojkarna inte ens det då de är i skolan på förmiddagarna.